handdator

Visa fullständig version : Smärttillstånd i bakre lår


qwer
2010-03-13, 00:25
Tjena! Har problem med smärta i ca 2 månader nu och som jag skulle behöva hjälp med, se om det är någon som har förslag på vad det kan vara och hur jag ska gå tillväga.


Kön: Man

Ålder: 22

Längd och vikt: 181 - 78

Smärtbeskrivning: Har ont höger-bak på högerbenet, från mitt på i höjdled och hela vägen ner till knät. Smärtan kommer i vågor när jag gör vissa saker, dvs det är inte en konstant smärta. Kan till exempel träna helt obehindrat utan att ha ont. Däremot om jag har suttit ner ett tag och reser mig kommer en våg av smärta efter ett par sekunder vilket gör det just då väldigt jobbigt att gå. Benet försvagas, domnar lite och smärtar på samma gång skulle man kunna säga.

Andra saker som gör ont är när jag sitter på en stol och sträcker ut högerbenet rakt ut och även vid diverse andra positioner kan det hugga till. Smärtan är väl någon slags strålande/pulserande smärta kan man säga. Har inte ont i vänsterbenet och smärtan är även värst på morgonen då jag är som stelast.

Vad och hur mycket tränar du? 3 pass/vecka - styrka, 3 pass/vecka - löpning, 2 pass/vecka - cykel/skidor + lite annat. Inga konstigheter.

Tagit några tabletter, typ alvedon, ipren eller voltaren och isf hade det någon effekt? Nej, försöker hålla mig borta från sånt.

Har du redan fått diagnos och/eller behandling? Har du påbörjat någon form av rehabträning? Nej, ogillar att gå till läkare/sjukgymnast så har undvikit det.

Övriga/tidigare sjukdomar eller besvär: Har haft lite problem med nedre ryggen en ganska lång period förut, gick till en sjukgymnast för det som sa att jag var för stel och gav mig ett stretchprogram. Det programmet fungerade väl hyfsat, är lite rörligare men vet inte hur det påverkade ryggen. För tillfället känner jag iaf ingen smärta i ryggen.

Övrigt: Smärtan bara kom över en natt och sen har den stannat. Finns ingen speciell situation som som jag kan tänka mig ledde till smärtan.

Tack på förhand!

Anders Dybdahl
2010-03-13, 11:16
Andra saker som gör ont är när jag sitter på en stol och sträcker ut högerbenet rakt ut

Om du böjer nacken framåt/bakåt i detta läget, ändras smärtan i låret?

qwer
2010-03-13, 12:18
Om du böjer nacken framåt/bakåt i detta läget, ändras smärtan i låret?

Ja, när jag böjer nacken framåt så stramar det till mer och smärtan kryper upp mot säte/skinka och täcker även då ett större område. När jag böjer bakåt så lättar det lite.

Och ju längre fram jag böjer ryggen i den positionen desto mer stramar/smärtar det. Och då böjer jag alltså hela ryggen, har väldigt svårt att fälla höften framåt när jag sitter så.

Sniggel
2010-03-13, 12:20
Låter helt klart nervrelaterat. Mer än så vågar jag inte säga.

Anders Dybdahl
2010-03-13, 15:10
Ja, när jag böjer nacken framåt så stramar det till mer och smärtan kryper upp mot säte/skinka och täcker även då ett större område. När jag böjer bakåt så lättar det lite.

Och ju längre fram jag böjer ryggen i den positionen desto mer stramar/smärtar det. Och då böjer jag alltså hela ryggen, har väldigt svårt att fälla höften framåt när jag sitter så.

Din ischias nerv på höger sida har blivit känslig för sträck. Ett perfekt exempel på att en nerv kan vara ett ursprung till smärta. Varför det har blivit just så är svårt att svara på utan ytterligare information / undersökning.

qwer
2010-03-14, 14:12
Din ischias nerv på höger sida har blivit känslig för sträck. Ett perfekt exempel på att en nerv kan vara ett ursprung till smärta. Varför det har blivit just så är svårt att svara på utan ytterligare information / undersökning.

Vad skulle det kunna vara och finns det några bra generella sätt på hur man skulle kunna lösa problemet? Antar att det bästa vore att uppsöka vård men vill försöka fixa det själv så mkt som möjligt.

Anders Dybdahl
2010-03-14, 18:06
Vad skulle det kunna vara och finns det några bra generella sätt på hur man skulle kunna lösa problemet? Antar att det bästa vore att uppsöka vård men vill försöka fixa det själv så mkt som möjligt.

Ländryggen kan vara involverad, typ inskränkt rörlighet, buktande disk etc.

Du kan försöka lugna ned ischias nerven (ökad cirkulation/rörlighet), vid att göra följande rörelse:

Sätt dig på en stol, med knäna intill kanten. Knäpp båda händer under höger lår, intill knäet. Sträck höger ben samtidigt som du böjer nacken bakåt ("sparka av dig huvudet"). Du skal inte känna smärta. Sträck enbart upp till du börjar känna något i baksida lår. Sakta och kontrollerat. Kör några minuter, 6-7 ggr pr dag.

Se hur det känns.. om du kan sträcka längre innan smärtan uppkommer etc.

Det bästa är att söka vård, men det vet du redan.

qwer
2010-03-14, 19:55
Ländryggen kan vara involverad, typ inskränkt rörlighet, buktande disk etc.

Du kan försöka lugna ned ischias nerven (ökad cirkulation/rörlighet), vid att göra följande rörelse:

Sätt dig på en stol, med knäna intill kanten. Knäpp båda händer under höger lår, intill knäet. Sträck höger ben samtidigt som du böjer nacken bakåt ("sparka av dig huvudet"). Du skal inte känna smärta. Sträck enbart upp till du börjar känna något i baksida lår. Sakta och kontrollerat. Kör några minuter, 6-7 ggr pr dag.

Se hur det känns.. om du kan sträcka längre innan smärtan uppkommer etc.

Det bästa är att söka vård, men det vet du redan.

Ok, är ju högst troligt att det är den med tanke på att jag haft problem med den tidigare. Får ta tag i den så fort som möjligt då, just nu är det lite dåligt med tid för det bara. Men ska iaf testa övningen ett tag. Antar att man ska sitta med böjd rygg? Annars når man ju inte ner under benet, intill knäet?

Stort tack för hjälpen!

crusty92
2011-11-29, 02:59
Hej, har samma problem som du beskrev. Har smärtan försvunnit? Hur/vad gjorde du?

Tack på förhand.

Ame
2011-11-29, 13:27
Hej, har samma problem som du beskrev. Har smärtan försvunnit? Hur/vad gjorde du?

Tack på förhand.

Gå till en sjukgymnast, det är bara korkat att inte göra det.