handdator

Visa fullständig version : Springa innan frukost


Klossen5
2010-03-12, 22:06
Kan man springa innan frukost på tom mage om man vill ha bättre kondition eller gör man det bara i deffningssyfte?

Eddie Vedder
2010-03-12, 22:07
Ja

King Grub
2010-03-12, 22:08
"Ja" på första delen av frågan alltså. ;)

Klossen5
2010-03-12, 22:09
Ja

ok tack :)

way
2010-03-12, 22:48
Hur är det med att springa på tom mage med mål att förbättra sin kondition?

Danne2k
2010-03-13, 00:25
Proteinbalansen måste ju bli väldigt ogynsam när man springer innan frukost, att däremot ta EAA eller nåt borde förhindra det problemet?

sharkzlayer
2010-03-13, 01:03
skulle det ge bättre resultat konditionsmässigt att springa på tom mage än full? vrf?

tumme
2010-03-13, 02:42
skulle det ge bättre resultat konditionsmässigt att springa på tom mage än full? vrf?

Ingen som sagt, bara att man kan förbättra sin kondition genom att springa innan frukost.

Degpekka
2010-03-13, 05:12
Ingen som sagt, bara att man kan förbättra sin kondition genom att springa innan frukost.

Vad menar du egentligen Tumme?

Eddie Vedder
2010-03-13, 07:56
Hur är det med att springa på tom mage med mål att förbättra sin kondition?

Läs #2 och #3. Vi har ju redan konstaterat att det går bra.

Zorgus
2010-03-13, 08:57
Långpass innan frukost är det en del marathonlöpare som praktiserar, eftersom de anser att man på så sätt tränar kroppen bättre att använda fett som bränsle. Konditionsmässigt (hur definerar man kondition egentligen?) vet jag inte, det gör nog sak samma att springa på morgonen som på andra tider. Det brukar oftast dock vara så att kroppen är mer sugen på att jogga på morgonen, och inte springa högintensiva intervaller, men det finns väl undantag också antar jag.

tumme
2010-03-13, 14:28
Vad menar du egentligen Tumme?

Kanske missuppfattade men tolkade det som om sharkzlayer tolka dom tidigare inläggen att det skulle vara bättre att springa innan frukost. Kanske var helt fel men till mitt försvar var klockan rund 3 :em:

way
2010-03-13, 14:35
Läs #2 och #3. Vi har ju redan konstaterat att det går bra.

Det är ju klart att det går bra. Det är ju knappast så att man dör av det. Men om man som mål har att få så bra kondition som möjligt - skulle det då gå like bra att äta på tom, som full mage? Att vara lite mer specifik än "ja" skulle inte skada.

Hedman
2010-03-13, 14:37
det är ju klart att det går bra. Det är ju knappast så att man dör av det. Men om man som mål har att få så bra kondition som möjligt - skulle det då gå like bra att äta på tom, som full mage? Att vara lite mer specifik än "ja" skulle inte skada.
+1

Skrollovicz
2010-03-13, 14:49
Proteinbalansen måste ju bli väldigt ogynsam när man springer innan frukost, att däremot ta EAA eller nåt borde förhindra det problemet?

Fel.

Proteinbalansen blir bättre av att konditionsträna fastande jämfört med mat i magen, enligt en studie som Grub har postat.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=58324&highlight=frukost

Eddie Vedder
2010-03-13, 16:32
Det är ju klart att det går bra. Det är ju knappast så att man dör av det. Men om man som mål har att få så bra kondition som möjligt - skulle det då gå like bra att äta på tom, som full mage? Att vara lite mer specifik än "ja" skulle inte skada.

Frågan gällde ju iofs inte "så bra som möjligt". Men kjämför du med full mage så är det ju definitivt bättre med tom. Att alltid träna med full mage lär ju vara bedrövligt.

way
2010-03-13, 16:35
Frågan gällde ju iofs inte "så bra som möjligt". Men kjämför du med full mage så är det ju definitivt bättre med tom. Att alltid träna med full mage lär ju vara bedrövligt.

Det har du rätt i, men det var det min fråga handlade om. Vet inte riktigt vad du menar med att det skulle vara bedrövligt, men med full mage menar jag att man helt enkelt har käkat något 1-2 timmar innan.