handdator

Visa fullständig version : Crossfit vid deffning?


Nahoj
2010-03-12, 21:44
Jag som så många andra skulle vilja kunna se mig själv i spegeln till sommaren med ett maffigt 6pack :) Har läst igenom Deffningstråden men förstår inte riktigt hur man ska träna för att uppnå maximal viktminskning utan att förlora massa muskler.

Det jag förstod var att tunga gympass var att föredra?
Dock så är jag inte så mycket för gymmet tbh. Springer varje vecka 2-3 pass varav minst 2 är över milen. Över vintern har jag åkt massvis av skidor samt halvvasan.

Men iallafall, till min fråga.
Tänkte börja köra Crossfit nu när snön försvinner
Har detta upplägget just nu.

1. Löpning 1Km, riktigt högt tempo. Ca. 3-3,10min/km.
2. 20 Chins
3. 40 Situps
4. 30 armböj
5. 40 knäböj? (kommer inte riktigt ihåg vad övningen heter)
1.
2.
3.....

Så alltså, vad tror ni om detta upplägget på träning? Tänkte köra detta kombinerat med långpass hela våren/sommaren.
Gör även Situps/armböj varje morgon/kväll, hjälper detta?
Sak jag byta ut någon övning i mitt Crossfitpass? Eller lägga till någon?


När jag sedan ska deffa, detta är något jag aldrig gjort innan.. Är ganska dålig på det där med att räkna kalorier, men det jag kan är väll att man ska äta mindre portioner och inget godis, chips, glass eller andra onyttigheter?

Som det är nu så äter jag:
Frukost:1 grov smörgås smör/ost. 1 glas juice, havgregrynsgröt
Middag: Skolmaten som serveras, pasta, potatis, fisk, kött.. Ni vet vad det brukar vara..
Mellanmål eftermiddag: Frukt, smörgås, mjölk. Ofta i stora mängder.
Kvällsmat:Pasta, potatis, kött, fisk.. vanlig mat.

Ska jag lägga till ngt? Ta bort ngt? Mjölk, är det bra eller dåligt?


Så vad tror ni, blev ett ganska luddigt meddelande men jag hoppas att det finns något där ute som skulle kunna tänka sig att hjälpa mig iallafall :)

Tack på förhand // Johan


Ps: Glömde fråga om rullskidor/längdskidåkning är något att sattsa på? Har fått för mig att det ska vara riktigt bra fettförbränningsträning iallafall..?

Richthofen
2010-03-13, 06:08
att deffa handlar inte bara om att sluta äta godis, största delen är att få i sig så lite kolhydrater det går medans proteinvärdet skall vara högt så att muskelfibrerna inte lider onödigt mycket. du ska ligga på ett kaloriunderskott så börja räkna kalorier redan nu

Nahoj
2010-03-13, 07:27
Men hur gör jag när jag räknar kalorier? Hur vet jag hur många kalorier tex. En smörgås innehåller? Gjorde uträkningen som fanns på deffningstråden fick fram 1780 + 0-200(var det va?) Beroende på om jag tränar eller inte.

Men vad tror ni om mitt träningsupplägg?

Richthofen
2010-03-13, 08:17
Men hur gör jag när jag räknar kalorier? Hur vet jag hur många kalorier tex. En smörgås innehåller? Gjorde uträkningen som fanns på deffningstråden fick fram 1780 + 0-200(var det va?) Beroende på om jag tränar eller inte.

Men vad tror ni om mitt träningsupplägg?

du tar reda på vad var och en av det på mackan innehåller. brukar oftast stå näringsinnehåll på förpackningen.
annars på ditt upplägg så tror jag du kommer bli övertränad och varför inte skynda långsamt för bästa resultat

Nahoj
2010-03-13, 09:12
Övertränad?

Hur menar du att jag skulle lagt upp träningen istället?? :)

Är det bra övningar annars? Men bara i mindre "dos"?

z_bumbi
2010-03-13, 09:23
crossfit är vad som står på hemsidan och inte så mycket annat.

Kroppsviktsövningar är däremot bra att kombinera tillsammans med löpning men jag fick ingen direkt överblick över hur du hade tänkt träna på det som du skrev. Skriv ner ett exempel på hur en vecka kan komma att se ut, med träningsdagar, distans och hur du har tänkt lägga in kroppsviktsträningen.

Nahoj
2010-03-13, 10:42
Måndag -
1. Löpning 1Km, riktigt högt tempo. Ca. 3-3,10min/km.
2. 20 Chins
3. 40 Situps
4. 30 armböj
5. 40 knäböj? (kommer inte riktigt ihåg vad övningen heter)
Ca: 4-5 reps
Tisdag -
Långpass löpning, ca: +/-1 mil. I ganska lugnt tempo.
Onsdag -
Vilodag
Torsdag -
1. Löpning 1Km, riktigt högt tempo. Ca. 3-3,10min/km.
2. 20 Chins
3. 40 Situps
4. 30 armböj
5. 40 knäböj? (kommer inte riktigt ihåg vad övningen heter)
Ca: 4-5 reps
Fredag -
Vilodag
Lördag -
Långpass ca. 1 mil. Ev. Långpass rullskidor/längdskidor. 3mil. I ganska lugnt tempo.
Söndag -
1. Löpning 1Km, riktigt högt tempo. Ca. 3-3,10min/km.
2. 20 Chins
3. 40 Situps
4. 30 armböj
5. 40 knäböj? (kommer inte riktigt ihåg vad övningen heter)
Ca: 4-5 reps

Osv..

Måndagen tex kommer i detalj se ut så här:
cyklar till träningsplatsen.
Springer 1km i högt tempo
Gör 20 chins. Klarar 5 på rad så det blir 5-5-5-5 chins.
Sen gör jag 40 situps, varierande höger-vänster-mitt för att träna så många av magens muskler som möjligt.
30armböj, inte så mycket att säga..
40 knäböj på rad.
Sen börjar om från början med löpning 1km igen.
Detta upplägget kör jag i högt tempo 4-5 reps.
Cyklar hem.

huvudanledningen till detta upplägget är att ha så stor fettförbränning som möjligt. Vad tror ni, kan det fungera?
Läste än en gång igenom deff-tråden. Läste där att folk som utövar intensiv träning har lägre kroppsfett än de som utövar lågintensiv. I skolan har jag lärt mig tvärt om. Hur ska jag träna för att uppnå maximal förbränning?

Tack // Johan :)

z_bumbi
2010-03-13, 10:49
Jag skulle säga att du riskerar att bränna ut dig ganska så rejält med det upplägget. Om du dessutom tänker fortsätta köra situps och armhävningar morgon och kväll ökar risken ännu mer.

Hejnomax
2010-03-13, 10:55
Räkna kalorier är sällan nödvändigt, men bra att ha lite koll på var dina kalorier kommer ifrån. Du kan börja bara käka mindre pasta, socker och sånt, och äta lika mycket kött och kyckling osv. Kan mycket väl räcka för viktnedgång och då är det onödigt att börja nojja och väga allt.

Tycker jag :)

Nahoj
2010-03-13, 12:41
Jag skulle säga att du riskerar att bränna ut dig ganska så rejält med det upplägget. Om du dessutom tänker fortsätta köra situps och armhävningar morgon och kväll ökar risken ännu mer.

Tränar redan såhär många dagar i dagsläget. Dock inte så mycket styrketräning med min egen kroppsvikt, utan egentligen endast löpning och konditionsträning av olika sort.

@Hejnomax: tack, det var det jag ville höra :P


Upprepar min förra fråga igen. "Hur ska jag träna för att uppnå maximal förbränning?" Låg/högintensiv träning?

Sniggel
2010-03-13, 13:00
Tränar redan såhär många dagar i dagsläget. Dock inte så mycket styrketräning med min egen kroppsvikt, utan egentligen endast löpning och konditionsträning av olika sort.

@Hejnomax: tack, det var det jag ville höra :P


Upprepar min förra fråga igen. "Hur ska jag träna för att uppnå maximal förbränning?" Låg/högintensiv träning?

Vad för förbränning är du ute efter?

Att förbränna kcal är enkelt. Det fixar du genom att vara så aktiv som möjligt. Högintensivt bränner mer kcal per minut, men går inte att träna lika länge och kräver mer återhämtning.

Lågintensivt går att bedriva länge och på så vis bränna fler kalorier per pass, men tar mycket tid i anspråk.

Att bli av med kroppsfett har mest att göra med att tappa vikt och undvika att bli av med muskelmassa. För det behövs ingen konditionsträning alls utan ett kaloriunderskott och något som motverkar muskelförlust.
Visserligen kan man offra muskelmassa samtidigt också, men då måste man tappa fler kilon innan man får tillräckligt låg kroppsfettprocent för exempelvis magrutor.

Några faktorer motverkar muskelförlust:
* Styrketräning
* Högt proteinintag
* Annan typ träning (crossfit t ex, dock ej lika effektivt som styrketräning)

Några faktorer som ökar muskelförlust:
* Inaktivitet
* Stort kaloriunderskott
* Lågt proteinintag
* Eventuellt konditionsträning (beror på utgångsläge och andra samverkande faktorer)

Visst kan du träna konditionsträning om du gillar det och är van vid det. Det hjälper till att skapa ett kaloriunderskott men är som tidigare sagt, inte nödvändigt.
Det hade varit bra om du kan träna styrketräning också eftersom det effektivast motverkar muskelförlust (20+ chins, situps, armhävningar och knäböj är tyvärr inte styrketräning).
Men om du tänkt köra crossfit kanske det kan ha en viss muskelbesparande effekt som är bättre än renodlad konditionsträning.

Det jag menar är att ett upplägg med konditionsträning och crossfit självklart kan ge resultat, om du samtidigt ligger på ett kaloriunderskott, men att det finns effektivare sätt att göra det på.

Nahoj
2010-03-14, 13:44
Vad för förbränning är du ute efter?

Att förbränna kcal är enkelt. Det fixar du genom att vara så aktiv som möjligt. Högintensivt bränner mer kcal per minut, men går inte att träna lika länge och kräver mer återhämtning.

Lågintensivt går att bedriva länge och på så vis bränna fler kalorier per pass, men tar mycket tid i anspråk.

Att bli av med kroppsfett har mest att göra med att tappa vikt och undvika att bli av med muskelmassa. För det behövs ingen konditionsträning alls utan ett kaloriunderskott och något som motverkar muskelförlust.
Visserligen kan man offra muskelmassa samtidigt också, men då måste man tappa fler kilon innan man får tillräckligt låg kroppsfettprocent för exempelvis magrutor.

Några faktorer motverkar muskelförlust:
* Styrketräning
* Högt proteinintag
* Annan typ träning (crossfit t ex, dock ej lika effektivt som styrketräning)

Några faktorer som ökar muskelförlust:
* Inaktivitet
* Stort kaloriunderskott
* Lågt proteinintag
* Eventuellt konditionsträning (beror på utgångsläge och andra samverkande faktorer)

Visst kan du träna konditionsträning om du gillar det och är van vid det. Det hjälper till att skapa ett kaloriunderskott men är som tidigare sagt, inte nödvändigt.
Det hade varit bra om du kan träna styrketräning också eftersom det effektivast motverkar muskelförlust (20+ chins, situps, armhävningar och knäböj är tyvärr inte styrketräning).
Men om du tänkt köra crossfit kanske det kan ha en viss muskelbesparande effekt som är bättre än renodlad konditionsträning.

Det jag menar är att ett upplägg med konditionsträning och crossfit självklart kan ge resultat, om du samtidigt ligger på ett kaloriunderskott, men att det finns effektivare sätt att göra det på.

Tack så mycket för svaret :) Hjälpte mig mycket :)
Tänkte börja om 1 vecka, då får jag se hur jag gör.
Tack för hjälpen alla som svarat :)