handdator

Visa fullständig version : Försäkringskassan - sicka nötter


Sidor : [1] 2

Scratch89
2010-03-12, 16:58
För några veckor sedan fick jag hem ett brev från Försäkringskassan, där det stod att jag skulle betala tillbaka allt bostadsbidrag jag fått under början av 2008, dvs för två år sedan. Jag hade det i sju månader, då jag inte hade något extrajobb och hade en dyr studentlägenhet. När jag fick extra-/sommarjobb och flyttade ihop med min flickvän så sade jag upp det, med motiveringen att vi flyttat ihop och att jag/vi har extrajobb, och således inte behöver det längre.

Summan vi pratar om är närmare 8000. Jag ringde upp till Försäkringskassan och överklagade. Det finns ett par skäl för att slippa betala (eller betala en mindre summa). Ett skäl är att man anmält en högre inkomst, ett annat är att man inte har möjlighet att betala tillbaka skulden.

Jag upplever att jag har anmält min högre inkomst, då jag aktivt tog kontakt med dem och sade upp det. Jag upplever också att jag inte har råd att betala tillbaka, då jag har exakt samma förhållanden nu idag som jag hade då, och har alltså återigen rätt till bostadsbidrag.

Nu kan jag alltså återigen överklaga beslutet, men frågan är hur pass mycket det kommer att hjälpa. Är det någon som har varit med om det och fått rätt hos dem? Rent principiellt kan jag alltså söka bostadsbidrag för att betala av min skuld för att jag tagit bostadsbidrag...

Baan
2010-03-12, 17:05
Försäkringskassan kollar årsvis, och om dom räknar fram att du inte borde haft en krona 2008 behöver du tyvärr betala tillbaks allt. Enda gången jag slapp var när summan var för "liten", dvs 2000 kr ungefär. Jag ser inget fel från deras sida, om du ändå fått pengar som du inte skulle ha haft. Det som bör gå att ordna är en avbetalningsplan, om 8000 kr på en gång är för mycket.

Scratch89
2010-03-12, 17:06
Jag ringde alltså och överklagade, och de skulle se över min inkomst osv. Nu fick jag hem ett brev idag igen där det står att jag faktiskt har råd att betala tillbaka. Trots att jag är student, har samma dyra hyra, och ingen inkomst under sommaren.

Breadboy
2010-03-12, 17:09
De tittar på övriga tillgångar också, alltså inte bara inkomst.

Baan
2010-03-12, 17:10
Jag ringde alltså och överklagade, och de skulle se över min inkomst osv. Nu fick jag hem ett brev idag igen där det står att jag faktiskt har råd att betala tillbaka. Trots att jag är student, har samma dyra hyra, och ingen inkomst under sommaren.

Ingen aning hur dom kontrollerar det du säger, förutom eventuellt kolla med CSN. Annars uppfattar jag deras tänk som att om du inte skulle haft en krona i bidrag år 2008 har du lagt dessa extrapengar på hög och kan återbetala dom senare. Vilket du givetvis inte gjort :)

hahavaffan
2010-03-12, 17:10
Utbetalningsbeslutet tas ju på vad du anger att du kommer tjäna det kommande året, inkl en viss del av studiebidraget. Om du angett för lågt eller inget alls i ditt fall(?), får du nog dessvärre skylla dig själv...

Scratch89
2010-03-12, 17:11
De tittar på övriga tillgångar också, alltså inte bara inkomst.

Ingen aning hur dom kontrollerar det du säger, förutom eventuellt kolla med CSN. Annars uppfattar jag deras tänk som att om du inte skulle haft en krona i bidrag år 2008 har du lagt dessa extrapengar på hög och kan återbetala dom senare. Vilket du givetvis inte gjort :)

Jag har typ 5000 kr på mitt sparkonto, så några övriga tillgångar har jag absolut inte.

Och återigen; jag sa ju upp det när jag började tjäna mer än vad som var tillåtet, och det är ett krav för att slippa betala tillbaka.

Scratch89
2010-03-12, 17:12
Utbetalningsbeslutet tas ju på vad du anger att du kommer tjäna det kommande året, inkl en viss del av studiebidraget. Om du angett för lågt eller inget alls i ditt fall(?), får du nog dessvärre skylla dig själv...

Jag angav mitt studiebidrag, så klart. Då jag inte är klärvoajant så kan jag inte se in i framtiden. Det är svårt att veta i januari att jag skulle ha ett jobb hela sommaren.

Baan
2010-03-12, 17:14
Jag har typ 5000 kr på mitt sparkonto, så några övriga tillgångar har jag absolut inte.

Och återigen; jag sa ju upp det när jag började tjäna mer än vad som var tillåtet, och det är ett krav för att slippa betala tillbaka.

När jag hade bostadsbidrag var det aldrig snack om att slippa betala tillbaka om det blev fel :) Finns det ens något sådant att man kan slippa?

"Knepet" är att inte ta mer bostadsbidrag än man kan klara av att betala tillbaks ifall man råkar få ett jobb där man tjänar ganska bra. Säg upp till 2-3000 sen chillar du fram till du får reda på om det blir jobb eller inte. Blir det inte det är det bara att kontaka Försäkringskassan igen.

//Pro bostadsbidragtagare.

hahavaffan
2010-03-12, 17:15
Jag angav mitt studiebidrag, så klart. Då jag inte är klärvoajant så kan jag inte se in i framtiden. Det är svårt att veta i januari att jag skulle ha ett jobb hela sommaren.Såklart det är svårt, men alla andra får ju gissa/uppskatta.

mikaelj
2010-03-12, 17:27
Japp, det är tyvärr så det är. Jag lyckades med precis samma sak när jag pluggade. Det är surt. :-/ Det blir extra knasigt om man pluggar och råkar få ett sommarjobb, vilket man förstås inte kan förutse. Bara att lägga undan pengar tills när räkningen kommer ... TVÅ ÅR senare.

Scratch89
2010-03-12, 17:31
Helvete då. Jag ska i alla fall överklaga en gång till, och hoppas på att de kommer på bättre tankar. Jag har trots allt ändå uppfyllt kraven, tycker jag.

LoTiX
2010-03-12, 17:49
Försäkringskassan är åt helvete, fick 1087 kronor för lite förra året, utbetalningar görs bara på 1200 kronor och uppåt, liksom det, vad jag förstått, är OK att få 1200 kronor för mycket utbetalat. En oerhört orättvis lösning på... jag vet inte, ett administrativt problem?

Rockhard
2010-03-12, 18:00
Du skulle sparat 8000 kronor av pengarna du tjänade sommaren 2008, för att sedan kunnat betala tillbaka dom nu.

Alternativet är ju givetvis att strunta i att jobba som en sann bidragstagare.

Edit: Samma sak hände mig för ett antal år sedan. Jag visste dock om reglerna så det kom inte som någon överraskning.

The Somberlain
2010-03-13, 12:15
Sitter också i ett liknande scenario, fick ett deltidsjobb (timanställning, men deltid i realiteten) i höstas då jag fick bostadsbidrag.

Min fråga: Behöver du verkligen betala tillbaka ALLT du fick, om du tjänade mer än angivet och inte en mellanskillnad mellan det du fick och det du var berättigat till (sett ur ett retorperspektiv)? Har alltid "fått för mig" att det var så.

Nordenator
2010-03-13, 12:50
Någon som vet hur besparingar förändrar beslutet? Jag är student med låga inkomster utöver bidraget (brukar bara jobba 1-1½ månad under sommaren för 30-40 papp) och en hyra 3615, men jag har besparingar stora nog att behöva deklareras (100k+). Finns det någon chans att få bidrag tror ni?

Librish
2010-03-13, 12:56
Helvete då. Jag ska i alla fall överklaga en gång till, och hoppas på att de kommer på bättre tankar. Jag har trots allt ändå uppfyllt kraven, tycker jag.

Jag hänger inte riktigt med tror jag. Bara för att du omanmäler din inkomst betyder ju inte det att du är fri från återbetalning. Som det står på deras hemsida räknar FK på din inkomst över hela året. Tar du bidrag på våren och får sedan ett sommarjobb där du tjänar över vad deras gräns nu kan vara så har du ju inte varit berättigad för bidrag det året och får då betala tillbaka.

Scratch89
2010-03-13, 13:44
Sitter också i ett liknande scenario, fick ett deltidsjobb (timanställning, men deltid i realiteten) i höstas då jag fick bostadsbidrag.

Min fråga: Behöver du verkligen betala tillbaka ALLT du fick, om du tjänade mer än angivet och inte en mellanskillnad mellan det du fick och det du var berättigat till (sett ur ett retorperspektiv)? Har alltid "fått för mig" att det var så.
Jag är tvungen att betala tillbaka allt, plus någon procent ränta.

Jag hänger inte riktigt med tror jag. Bara för att du omanmäler din inkomst betyder ju inte det att du är fri från återbetalning. Som det står på deras hemsida räknar FK på din inkomst över hela året. Tar du bidrag på våren och får sedan ett sommarjobb där du tjänar över vad deras gräns nu kan vara så har du ju inte varit berättigad för bidrag det året och får då betala tillbaka.
Enligt det papperet jag fick hem så finns det omständigheter som gör att man slipper betala, och de omständigheterna har jag redan skrivit i tråden. Dvs att man anmäler en högre inkomst och säger upp det, eller att man inte har råd att betala tillbaka det. Jag anser att jag uppfyller båda.

WHITEFOLKS
2010-03-13, 14:00
Hur kan anmälan av högre inkomst vare en anledning för att inte behöva betala tillbaka?

Det blir ju även lite lurigt med "om du har råd". Antagligen kommer de väl anse att du borde haft råd att betala tillbaka, du hade ju extrajobb och billigare boende (antar jag eftersom ni delade).

Librish
2010-03-13, 14:07
Enligt det papperet jag fick hem så finns det omständigheter som gör att man slipper betala, och de omständigheterna har jag redan skrivit i tråden. Dvs att man anmäler en högre inkomst och säger upp det, eller att man inte har råd att betala tillbaka det. Jag anser att jag uppfyller båda.

Det där går emot all information jag någonsin fått från FK, är du säker på att du har läst rätt?

Baan
2010-03-13, 14:11
Någon som vet hur besparingar förändrar beslutet? Jag är student med låga inkomster utöver bidraget (brukar bara jobba 1-1½ månad under sommaren för 30-40 papp) och en hyra 3615, men jag har besparingar stora nog att behöva deklareras (100k+). Finns det någon chans att få bidrag tror ni?

Det krävs inte många kronor för att man ska förlora bostadsbidraget helt. Jag tjänade mellan 40-50 samt 100% CSN och det räckte för att jag skulle betala tillbaks det jag fick. Hyran var i och för sig ~3100 kr. Det är möjligt att du är berättigad till någon ersättning utifrån det du säger, men räkna inte med mycket. Ett par hundralappar om ens det. Edit: Egentligen behöver vi inte uppskatta här, om jag minns rätt finns det ett verktyg på Försäkringskassans hemsida där du kan räkna ut på ett ungefär vad du kan få.

LadyG
2010-03-13, 14:12
Det där går emot all information jag någonsin fått från FK, är du säker på att du har läst rätt?

Enligt en dom i kammarrätten stämmer det:

http://www.kammarratten.goteborg.se/docs/domar/7595-00%20dom.htm

Ignatius72
2010-03-13, 14:16
Jag har också betalat tillbaka ansenliga summor av exakt samma anledning som du. Det är inte FK som är problemet utan reglerna som gör att de kollar per år. Det gör att man får stora inlåsningseffekter i slutet på året. En invandrad familj med ett gäng ungar och maximalt bostadsbidrag kan nästan inte ta några jobb andra halvåret då de förlorar för mycket på det.

GurraGo
2010-03-13, 14:28
Enligt en dom i kammarrätten stämmer det:

http://www.kammarratten.goteborg.se/docs/domar/7595-00%20dom.htm

Nja, sanning med modifikation.

Det Kammarrätten säger är följande.


- Du har en skyldighet att enligt 24 § bostadsbidragslagen omgående anmäla bland annat att du får en så hög inkomst att det kan antas innebära att slutligt bostadsbidrag inte kommer att beviljas eller kommer att beviljas med lägre belopp än det preliminära bidraget.

-Den skyldigheten uppfyllde sökanden genom att omedelbart anmäla inkomständringar upp till och med 94 000 kr (den summan varierar självfallet från fall till fall).
-Eftersom alla ändringar av inkomst därutöver inte spelade någon roll för utbetalningen av hennes bostadsbidrag var hon inte skyldig att lämna uppgift om dem.
-Eftersom FK hade avslagit hennes begäran om eftergift just med hänvisning till att hon inte hade uppfyllt sin uppgiftsskyldighet i enlighet med 24 § nämnda lag var FK:s beslut felaktigt. Kammarrätten återförvisade målet därför till FK för att pröva om förutsättningar i övrigt förelåg för att helt eller delvis bifalla sökandens ansökan om eftergift

The Somberlain
2010-03-13, 17:05
Jag är tvungen att betala tillbaka allt, plus någon procent ränta.

Inte för att jag personligen vill snoka i din privatekonomi men ungefär hur mycket mer än angivet tjänade du det året?

Rimligast vore ju att man fick betala tillbaka mellanskillnaden efter en retroaktiv omräkning av bidraget. Att få betala tillbaka allt (plus ränta), känns ju mer som något slags straff.

Baan
2010-03-13, 17:19
Inte för att jag personligen vill snoka i din privatekonomi men ungefär hur mycket mer än angivet tjänade du det året?

Rimligast vore ju att man fick betala tillbaka mellanskillnaden efter en retroaktiv omräkning av bidraget. Att få betala tillbaka allt (plus ränta), känns ju mer som något slags straff.

Det är ingen straffavgift, skulle du ha haft 500 kr istället för 1000 kr t.ex. behöver du betala tillbaks det extra du fått. Sen är det inte mycket man behöver tjäna innan bostadsbidraget börjar försämras eller eventuellt försvinna helt.

Nu verkar Försäkringskassans hemsida vara nere men en större del av studiebidraget räknas som inkomst. Om jag minns rätt börjar det hända saker vid 30 000 kr per år, vilket innebär att du inte "får" tjäna särskilt mycket.

Ett bättre/längre sommarjobb kombinerat med inte alltför dyr hyra och du kan gå ner från säg 700 kr till 0 kr.

The Somberlain
2010-03-13, 17:32
Ok, visste inte att förändringsgraden per tjänad krona var så hög!

bubbe
2010-03-14, 07:05
Nu kan du räkna in dig i statistiken över bidragsfuskare.

Ignatius72
2010-03-14, 08:29
Nu kan du räkna in dig i statistiken över bidragsfuskare.

Det är inte mer fusk än att ha restskatt.

Nelson81
2010-03-14, 08:57
fick tillbaka exakt samma brev i januari, fast för år 2005 när jag studerade, tog dom alltså 4 år att upptäcka att jag tjänade för mycket. idioter. Hatar att ha med dom att göra, sen vi fick barn så har dom strulat så mkt med mammapenningen så vi har levt flera månader åt gången med min lön, hade jag inte tjänat så bra så hade man ju varit skuldsatt över öronen nu.

bubbe
2010-03-14, 09:58
Det är inte mer fusk än att ha restskatt.

Du menar skattefuskare;)


Självklart vet jag att man moraliskt inte kan se det som fusk, men det betyder ju inte att försäkringskassan räknar in scratch som ytterliggare en fuskare i mängden.

Fö, beslutade jag mig att aldrig mer söka bostadsbidrag redan i unga år efter ha upplevt krånglet på försäkringskassan.

Ignatius72
2010-03-14, 10:16
Du menar skattefuskare;)


Självklart vet jag att man moraliskt inte kan se det som fusk, men det betyder ju inte att försäkringskassan räknar in scratch som ytterliggare en fuskare i mängden.

Fö, beslutade jag mig att aldrig mer söka bostadsbidrag redan i unga år efter ha upplevt krånglet på försäkringskassan.

Nej, vare sig moraliskt eller enligt försäkringskassans statistik kan scratch räknas in som en fuskare. Systemet bygger ju på att man kollar upp det i efterhand.

Scratch89
2010-03-14, 10:17
Fö, beslutade jag mig att aldrig mer söka bostadsbidrag redan i unga år efter ha upplevt krånglet på försäkringskassan.

Det har jag också beslutat mig för. ;)

Kul också att jag tjänade runt 96-98000 nånting på mitt extra/sommarjobb det året. Hade jag inte valt att jobba en sista helg hade det tydligen inte blivit såhär, för vad jag förstod så var gränsen 94000.

Baan
2010-03-14, 10:21
Det har jag också beslutat mig för. ;)

Kul också att jag tjänade runt 96-98000 nånting på mitt extra/sommarjobb det året. Hade jag inte valt att jobba en sista helg hade det tydligen inte blivit såhär, för vad jag förstod så var gränsen 94000.

På Bostadsbidrag? 41 000 kr samt att 80% av studiebidraget räknas in här. Det krävs inte särskilt mycket jobb innan bidraget minskar. http://www.forsakringskassan.se/privatpers/studerande/hjalp_hyran (Faktarutan längst ner)

Scratch89
2010-03-14, 10:24
Från länken:

-Din inkomst får inte vara högre än 77 000 kr / år.
-Om du är gift eller sambo får ni tillsammans inte ha en inkomst på högre än 94 000 kr / år.

Att det reduceras vid lägre vet jag, men jag fick ju betala tillbaka allt.

rajjan_dammit
2010-03-14, 17:38
Själv fick jag 5500 + ränta av försäkringskassan för att jag fått för lite bostadsbidrag 2008. Hade angett för hög inkomst. Lite salt i såren bara. ;)

Carolinew
2010-03-16, 11:40
Fick precis besked om att jag inte får något bostadsbidrag för 2010 pga att min "inkomst är för hög"? Har ENBART studiebidrag, dvs 80% av bidragsdelen i två terminer. Skrattretande att det är för högt :smash:

Det stod också att har man 3% ränta på bostadslånet eller lägre så räknas det inte med. Vad fasen är det för korkade regler? De skrev att min månadskostnad var 1501 kr/mån (vilket är avgiften till föreningen bara) och att bostadslånsräntan var 0, när den i själva verket ligger på dryga 1000 kr för tillfället.

Men om jag hade haft en hyresrätt med 2500 kr i hyra så hade de förmodligen inte räknat ner till 1500, så jag tycker fan detta är lite väl orättvist.

Granatgiraffen
2010-03-16, 11:52
Fick precis besked om att jag inte får något bostadsbidrag för 2010 pga att min "inkomst är för hög"? Har ENBART studiebidrag, dvs 80% av bidragsdelen i två terminer. Skrattretande att det är för högt :smash:

Det stod också att har man 3% ränta på bostadslånet eller lägre så räknas det inte med. Vad fasen är det för korkade regler? De skrev att min månadskostnad var 1501 kr/mån (vilket är avgiften till föreningen bara) och att bostadslånsräntan var 0, när den i själva verket ligger på dryga 1000 kr för tillfället.

Men om jag hade haft en hyresrätt med 2500 kr i hyra så hade de förmodligen inte räknat ner till 1500, så jag tycker fan detta är lite väl orättvist.

Sälj din bostad om du inte har råd med den.

Carolinew
2010-03-16, 12:01
Sälj din bostad om du inte har råd med den.

Var nog den korkaste kommentar jag någonsin hört :)

Min fråga är varför vi med bostadsrätt inte får samma rättigheter som folk med hyresrätt? Enligt försäkringskassans preliminära uträkning som man kan göra på deras sida, har jag rätt till 500 kr/mån med min inkomst och boendekostnad på 2500 kr/mån. Tar man bort lånedelen (dvs ca 1000 kr) så blir det 0. Måste vara en av de korkaste regler de någonsin hittat på, och skulle mer än gärna vilja ha en motivering... Skall åka ner och prata med dem.

joko
2010-03-16, 12:23
Var nog den korkaste kommentar jag någonsin hört :)

Min fråga är varför vi med bostadsrätt inte får samma rättigheter som folk med hyresrätt? Enligt försäkringskassans preliminära uträkning som man kan göra på deras sida, har jag rätt till 500 kr/mån med min inkomst och boendekostnad på 2500 kr/mån. Tar man bort lånedelen (dvs ca 1000 kr) så blir det 0. Måste vara en av de korkaste regler de någonsin hittat på, och skulle mer än gärna vilja ha en motivering... Skall åka ner och prata med dem.

Varför är det korkat? Jag tycker det känns på gränsen till överdrivet generöst att man ens får bidrag för att betala av delar av sina privata lån. Bostäder är speciella, eftersom alla behöver en och man kan hamna i ekonomiska realiteter som gör att man behöver stöd (och inte minst att vi har brist på vettiga hyreslägenheter i många delar av landet), och det ska inte behöva betyda att man måste lämna hus och hem tycker jag. Men att gå från det till att förvänta sig det och planera efter det för en längre period känns inte helt kosher för mig.

m96olsen
2010-03-16, 12:26
Var nog den korkaste kommentar jag någonsin hört :)

Min fråga är varför vi med bostadsrätt inte får samma rättigheter som folk med hyresrätt? Enligt försäkringskassans preliminära uträkning som man kan göra på deras sida, har jag rätt till 500 kr/mån med min inkomst och boendekostnad på 2500 kr/mån. Tar man bort lånedelen (dvs ca 1000 kr) så blir det 0. Måste vara en av de korkaste regler de någonsin hittat på, och skulle mer än gärna vilja ha en motivering... Skall åka ner och prata med dem.
1. Staten vill inte betala din ränta på dina lån.
2. Du får göra skatteavdrag på din ränta?

mangs
2010-03-16, 12:40
Utan att trampa på någons tår här så tycker jag att allt det här med bidrag gått alldeles för långt. Många räknar in dessa som en självklar inkomst och rättar sedan munnen efter det. Självklart är det så att sitter man i en ekonmisk kris så är det skönt att bidragen finsn men det gör också att många lever över sina tillgångar och sedan whinar när de får betala tillbaka. jag säger inte att ni gör det men förvånasnvärt ofta hör man om folk som levt ett liv i "lyx och flärd" eller i alla fall över sina tillgångar och den dagen verkligheten kommer ikapp är de inte beredda att betala notan.

Anledningen till att jag skriver detta är att jag är en av alla dem som inte tagit bidrag utan rättat mig in i ledet efter de inkomster jag haft. Det har inte alltid varit lätt och jag har under perioder fått göra en hel del avkall men i slutändan har jag lärt mig hushålla med mina pengar och lärt mig sköta min ekonomi och framför allt se till att jag har en rejäl buffert för att slippa hamna i någon form av bidragsträsk.


Återigen, jag syftar inte på någon specifik här utan det är bara tankarna som snurrar när jag läser här. Många säger att de inte har råd att leva men de kör en helt ok bil eller går ut flera gånger i veckan. Jag kaske är kall men jag tycker inte att samhället skall täcka upp för alla som satt sig i för stora utgifter i förhållande till vad det tjänar.

hultman
2010-03-16, 13:10
Utan att trampa på någons tår här så tycker jag att allt det här med bidrag gått alldeles för långt. Många räknar in dessa som en självklar inkomst och rättar sedan munnen efter det. Självklart är det så att sitter man i en ekonmisk kris så är det skönt att bidragen finsn men det gör också att många lever över sina tillgångar och sedan whinar när de får betala tillbaka. jag säger inte att ni gör det men förvånasnvärt ofta hör man om folk som levt ett liv i "lyx och flärd" eller i alla fall över sina tillgångar och den dagen verkligheten kommer ikapp är de inte beredda att betala notan.

Anledningen till att jag skriver detta är att jag är en av alla dem som inte tagit bidrag utan rättat mig in i ledet efter de inkomster jag haft. Det har inte alltid varit lätt och jag har under perioder fått göra en hel del avkall men i slutändan har jag lärt mig hushålla med mina pengar och lärt mig sköta min ekonomi och framför allt se till att jag har en rejäl buffert för att slippa hamna i någon form av bidragsträsk.


Återigen, jag syftar inte på någon specifik här utan det är bara tankarna som snurrar när jag läser här. Många säger att de inte har råd att leva men de kör en helt ok bil eller går ut flera gånger i veckan. Jag kaske är kall men jag tycker inte att samhället skall täcka upp för alla som satt sig i för stora utgifter i förhållande till vad det tjänar.

Plus ett.

Jag har totalt lägenhetshyror på närmare 20 papp i månaden, men inte fan söker jag bidrag för det. Och då nolltaxerar jag i princip...

Snafu
2010-03-16, 13:12
utan att trampa på någons tår här så tycker jag att allt det här med bidrag gått alldeles för långt. Många räknar in dessa som en självklar inkomst och rättar sedan munnen efter det. Självklart är det så att sitter man i en ekonmisk kris så är det skönt att bidragen finsn men det gör också att många lever över sina tillgångar och sedan whinar när de får betala tillbaka. Jag säger inte att ni gör det men förvånasnvärt ofta hör man om folk som levt ett liv i "lyx och flärd" eller i alla fall över sina tillgångar och den dagen verkligheten kommer ikapp är de inte beredda att betala notan.

Anledningen till att jag skriver detta är att jag är en av alla dem som inte tagit bidrag utan rättat mig in i ledet efter de inkomster jag haft. Det har inte alltid varit lätt och jag har under perioder fått göra en hel del avkall men i slutändan har jag lärt mig hushålla med mina pengar och lärt mig sköta min ekonomi och framför allt se till att jag har en rejäl buffert för att slippa hamna i någon form av bidragsträsk.


Återigen, jag syftar inte på någon specifik här utan det är bara tankarna som snurrar när jag läser här. Många säger att de inte har råd att leva men de kör en helt ok bil eller går ut flera gånger i veckan. Jag kaske är kall men jag tycker inte att samhället skall täcka upp för alla som satt sig i för stora utgifter i förhållande till vad det tjänar.

+1.

Granatgiraffen
2010-03-16, 13:46
Plus ett.

Jag har totalt lägenhetshyror på närmare 20 papp i månaden, men inte fan söker jag bidrag för det. Och då nolltaxerar jag i princip...

Vilka jäkla hyror! Du kan få flytta in hos mig, endast 10000 i månaden.

Jag är med trött på att människor bor över sin inkomst och förväntar sig att få bidrag från mig. Bästa är om Caroline har lån hos SBAB. Staten betalar bostadsbidrag för att betala räntor på lån som du har gjort hos staten. Yeah!

Scratch89
2010-03-16, 13:51
...
Har du bostadskostnader på 2500 kr behöver du väl absolut inte bostadsbidrag? Du har ju studiestöd på runt 8000 per månad.

Carolinew
2010-03-16, 14:41
Men hur kommer det sig att man får bostadsbidrag om man har hyresrätt, och inte bostadsrätt, trots samma kostnad? Om det nu är fel att ha bostadsbidrag vid 2500 kr i bostadskostnad, varför då göra skillnad på om man bor i bostadsrätt eller hyresrätt? Är 2500 kr för lågt så skall det väl gälla alla. Bostadsbidraget finns där som hjälp av en anledning, och jag som inte vill skuldsätta mig i onödan med lån söker förstås det jag har rätt att göra.

För övrigt så skiftar min månadskostnad mellan 2500 och 4500, beroende på ränteläge. Anledningen till att jag har bostadsrätt är för att jag aldrig fick tag på någon hyresrätt och var tvungen att bo någonstans.

Scratch89
2010-03-16, 14:43
För att du äger din bostad och det räknas som kapital.
Om du inte behöver pengarna tycker jag att det är fel att söka. Du jobbar väl extra?
Då jag sökte hade jag en hyra på runt 4600 varje månad på studiebidrag på runt 7600. När jag sedan fick extrajobb sade jag upp det direkt, men det var tydligen för sent ändå.

Granatgiraffen
2010-03-16, 14:43
Men hur kommer det sig att man får bostadsbidrag om man har hyresrätt, och inte bostadsrätt, trots samma kostnad? Om det nu är fel att ha bostadsbidrag vid 2500 kr i bostadskostnad, varför då göra skillnad på om man bor i bostadsrätt eller hyresrätt? Är 2500 kr för lågt så skall det väl gälla alla. Bostadsbidraget finns där som hjälp av en anledning, och jag som inte vill skuldsätta mig i onödan med lån söker förstås det jag har rätt att göra.

För övrigt så skiftar min månadskostnad mellan 2500 och 4500, beroende på ränteläge. Anledningen till att jag har bostadsrätt är för att jag aldrig fick tag på någon hyresrätt och var tvungen att bo någonstans.
...

Var nog den korkaste kommentar jag någonsin hört :)

Flykt
2010-03-16, 14:45
Plus ett.

Jag har totalt lägenhetshyror på närmare 20 papp i månaden, men inte fan söker jag bidrag för det. Och då nolltaxerar jag i princip...
Får man fråga varför i helvete du har hyror på 20k i månaden? :)

Carolinew
2010-03-16, 14:49
...

Du får allt ta och åtminstone försöka motivera dina åsikter, om det nu är möjligt. Varför skall folk med samma inkomst och bostadskostnad behandlas olika? :)

joko
2010-03-16, 14:51
Men hur kommer det sig att man får bostadsbidrag om man har hyresrätt, och inte bostadsrätt, trots samma kostnad? Om det nu är fel att ha bostadsbidrag vid 2500 kr i bostadskostnad, varför då göra skillnad på om man bor i bostadsrätt eller hyresrätt? Är 2500 kr för lågt så skall det väl gälla alla. Bostadsbidraget finns där som hjälp av en anledning, och jag som inte vill skuldsätta mig i onödan med lån söker förstås det jag har rätt att göra.

För övrigt så skiftar min månadskostnad mellan 2500 och 4500, beroende på ränteläge. Anledningen till att jag har bostadsrätt är för att jag aldrig fick tag på någon hyresrätt och var tvungen att bo någonstans.

Likväl så har du en bostadsrätt som är värd något och som du står som ägare till, tror inte många av oss andra är överdrivet sugna på att chippa in till dina räntor. Jag vet att jag inte är det iaf.

mangs
2010-03-16, 14:53
Men hur kommer det sig att man får bostadsbidrag om man har hyresrätt, och inte bostadsrätt, trots samma kostnad? Om det nu är fel att ha bostadsbidrag vid 2500 kr i bostadskostnad, varför då göra skillnad på om man bor i bostadsrätt eller hyresrätt? Är 2500 kr för lågt så skall det väl gälla alla. Bostadsbidraget finns där som hjälp av en anledning, och jag som inte vill skuldsätta mig i onödan med lån söker förstås det jag har rätt att göra.

För övrigt så skiftar min månadskostnad mellan 2500 och 4500, beroende på ränteläge. Anledningen till att jag har bostadsrätt är för att jag aldrig fick tag på någon hyresrätt och var tvungen att bo någonstans.


Jag förstår att din sits är annorlunda jämfört med en hyresrätt men var skall man dra gränsen? Jag vill köpa ett hus i 5-miljoners klassen för att jag behöver utrymmet och måste ta bostadslån?

Så fort du äger ett boende så är det en tillgång/investering även om du har stora lån på det. Finns en markant risk att folk investerat friskt i borätter och hus och sedan låtit staten betala lånen när de själva kammar hem vinsten.

Carolinew
2010-03-16, 14:59
Likväl så har du en bostadsrätt som är värd något och som du står som ägare till, tror inte många av oss andra är överdrivet sugna på att chippa in till dina räntor. Jag vet att jag inte är det iaf.

Jag förstår att din sits är annorlunda jämfört med en hyresrätt men var skall man dra gränsen? Jag vill köpa ett hus i 5-miljoners klassen för att jag behöver utrymmet och måste ta bostadslån?

Så fort du äger ett boende så är det en tillgång/investering även om du har stora lån på det. Finns en markant risk att folk investerat friskt i borätter och hus och sedan låtit staten betala lånen när de själva kammar hem vinsten.

Nu verkar ni inte ha någon aning om hur bostadsbidrag fungerar. Man får bara upp till ett visst belopp (aldrig mer än 1100 kr/mån, oavsett om man har kostnader på tiotusentals kronor i månaden). Så ert resonemang haltar lite. Det haltar precis lika mycket om vi tittar på folk som bor i dyra hyresrätter. Vi skattebetalare (ja, jag betalar också skatt när jag har privilegiet att ha möjlighet/tid med jobb, förvånade?) betalar ju för dem lika mycket som folk i bostadsrätter. Många gånger är dessutom bostadsrätter billigare alternativ än hyresrätter, vilket innebär mindre pengar för staten att betala.

Jag har för tillfället mer lån på lägenheten än vad den är värd, då jag var tvungen att köpa i ett ogynnsamt läge när jag inte fick tag i någon hyresrätt. Hade GÄRNA sluppit den sitsen, men nu hade jag inget val.

joko
2010-03-16, 15:09
Nu verkar ni inte ha någon aning om hur bostadsbidrag fungerar. Man får bara upp till ett visst belopp (aldrig mer än 1100 kr/mån, oavsett om man har kostnader på tiotusentals kronor i månaden). Så ert resonemang haltar lite. Det haltar precis lika mycket om vi tittar på folk som bor i dyra hyresrätter. Vi skattebetalare (ja, jag betalar också skatt när jag har privilegiet att ha möjlighet/tid med jobb, förvånade?) betalar ju för dem lika mycket som folk i bostadsrätter. Många gånger är dessutom bostadsrätter billigare alternativ än hyresrätter, vilket innebär mindre pengar för staten att betala.

Jag har för tillfället mer lån på lägenheten än vad den är värd, då jag var tvungen att köpa i ett ogynnsamt läge när jag inte fick tag i någon hyresrätt. Hade GÄRNA sluppit den sitsen, men nu hade jag inget val.

Mitt resonemang är att det är skillnad att betala en hyra och att avbetala på ett lån. Sen kan du skruva på siffrorna fram och tillbaka för effekt, principen är ändå densamma.

Tråkigt att du gjort en dålig affär, men inte heller det ändrar det principiella i att du kan sitta på en lägenhet med schysst värde om 5 år, det kan inte den som betalar hyra i 5 år göra.

Carolinew
2010-03-16, 15:14
Mitt resonemang är att det är skillnad att betala en hyra och att avbetala på ett lån. Sen kan du skruva på siffrorna fram och tillbaka för effekt, principen är ändå densamma.

Tråkigt att du gjort en dålig affär, men inte heller det ändrar det principiella i att du kan sitta på en lägenhet med schysst värde om 5 år, det kan inte den som betalar hyra i 5 år göra.

Du måste läsa på om hur bostadslån och bostadsbidrag fungerar innan du kommer med sådana här uttalanden som inte stämmer någonstans.

Ränta är INTE avbetalning. Jag har noll i amortering, och även om jag hade haft möjlighet att amortera är det inget man räknar in i bostadskostnaden när man söker bostadsbidrag.

Jag kommer inte sitta med ett schysst värde på min lägenhet om 5 år, det kommer dröja betydligt längre än så för att bara hamna på +-0 igen efter den nedgång som varit. Kanske 10-15 år i bästa fall, och då lär jag inte bo kvar, så förmodligen kommer jag sälja med förlust. Det hör inte till diskussionen och bostadsbidraget för fem öre utan det är något man får ta när man har BR, men bara för att klargöra att bostadsrätter inte är några guldgruvor direkt. Det är däremot hyresrätter som omvandlas till bostadsrätter, där folk gör mångmiljonklipp :)

Granatgiraffen
2010-03-16, 15:17
Du måste läsa på om hur bostadslån och bostadsbidrag fungerar innan du kommer med sådana här uttalanden som inte stämmer någonstans.

Ränta är INTE avbetalning. Jag har noll i amortering, och även om jag hade haft möjlighet att amortera är det inget man räknar in i bostadskostnaden när man söker bostadsbidrag.

Jag kommer inte sitta med ett schysst värde på min lägenhet om 5 år, det kommer dröja betydligt längre än så för att bara hamna på +-0 igen efter den nedgång som varit. Kanske 10-15 år i bästa fall, och då lär jag inte bo kvar, så förmodligen kommer jag sälja med förlust. Det hör inte till diskussionen och bostadsbidraget för fem öre utan det är något man får ta när man har BR, men bara för att klargöra att bostadsrätter inte är några guldgruvor direkt. Det är däremot hyresrätter som omvandlas till bostadsrätter, där folk gör mångmiljonklipp :)

Wat. Är inte bostadsrätter några guldgruvor? Säg det till dom som säljer nu för dom verkar inte veta det du vet.

WHITEFOLKS
2010-03-16, 15:19
I din situation skulle ju isf låneföretag kunna ha högre ränta de första åren när "staten betalar" för att kvitta de mot lägre räntor senare.

Då säger du att det inte fungerar så och det är korrekt. Men om det fanns en möjlighet att få staten att betala en större del av kostnaderna genom bidragen så skulle det även finnas lösningar för detta. Är ju bara titta på ROT-avdragen där man försökte skriva över kostnader på andra poster för att göra det billigare.

joko
2010-03-16, 15:26
Du måste läsa på om hur bostadslån och bostadsbidrag fungerar innan du kommer med sådana här uttalanden som inte stämmer någonstans.

Ränta är INTE avbetalning. Jag har noll i amortering, och även om jag hade haft möjlighet att amortera är det inget man räknar in i bostadskostnaden när man söker bostadsbidrag.

Jag kommer inte sitta med ett schysst värde på min lägenhet om 5 år, det kommer dröja betydligt längre än så för att bara hamna på +-0 igen efter den nedgång som varit. Kanske 10-15 år i bästa fall, och då lär jag inte bo kvar, så förmodligen kommer jag sälja med förlust. Det hör inte till diskussionen och bostadsbidraget för fem öre utan det är något man får ta när man har BR, men bara för att klargöra att bostadsrätter inte är några guldgruvor direkt. Det är däremot hyresrätter som omvandlas till bostadsrätter, där folk gör mångmiljonklipp :)

Du avbetalar månadsvis på årsräntan kanske? En ränteavbetalning?

Du har gjort en dålig affär, andra har bättre tur. Bostadsbidrag är inte tänkt att kompensera för privatpersoners eventuellt misslyckade privata affärer. Det finns skuldsanering och sånt för det.

Carolinew
2010-03-16, 15:28
Wat. Är inte bostadsrätter några guldgruvor? Säg det till dom som säljer nu för dom verkar inte veta det du vet.

Först får du gärna motivera de åsikter du haft tidigare i tråden, vilket jag redan efterfrågat en gång.

För att svara på detta, så skall jag vara snäll och försöka förklara för dig hur bostadsmarknaden fungerar. Hus-/bostadsrättspriser fungerar ungefär som aktier. De går oftast upp i värde på lång sikt, medan det kan vara berg- och dalbana på kort sikt. Detta beroende på bland annat konjunktur och nya lagar etc. Ett exempel på ett aktuellt lagförslag som kan påverka priserna mycket (neråt) är att tvinga folk till högre kontantinsatser. Det skulle betyda att folk inte har råd med samma priser som idag där vissa banker ibland går med på 0 % i insats. Köpare med mindre pengar = sänkta priser. Läs på om tillgång och efterfrågan om du vill veta mer.

Bostadsmarknaden är svår. Du kan göra klipp på kort sikt om du har tur och tajmar in konjunkturen rätt. Men du kan lika gärna tajma fel och göra en brakförlust. Vad som är rätt läge att köpa på, är väldigt svårt att avgöra. Går man in på di.se och läser någon av alla artiklar om bostadspriser så kan man ofta inget annat än tycka att det är smått skrattretande. Ena dagen är det helrätt läge, dagen efter visade det sig vara helfel. Kort och gott kan man säga att ingen vet när det är rätt läge. Det enda man kan vara relativt säker på att inflationen bör lösa det hela på lång sikt, men då snackar vi alltså 20+ år. Så länge bor oftast inte studenter kvar i sina ettor. Folk över 29 som kanske stadgat sig någonstans har aldrig rätt till bostadsbidrag ändå.

Hoppas du förstår nu :)

Carolinew
2010-03-16, 15:33
Du avbetalar månadsvis på årsräntan kanske? En ränteavbetalning?

Du har gjort en dålig affär, andra har bättre tur. Bostadsbidrag är inte tänkt att kompensera för privatpersoners eventuellt misslyckade privata affärer. Det finns skuldsanering och sånt för det.

Men du, hur tänkte du nu :)

Precis som jag skrev, så har vinst/förlust vid försäljning av BR inte med bostadsbidraget att göra. Varför vill du dra in detta?

Jag betalar bara ränta på lånet, således minskar aldrig mitt lån. Räntan jag betalar kan ses som en del av hyran, precis som för en hyresrätt. Det är inget jag har igen, som när man amorterar. Stor skillnad.

tntballe
2010-03-16, 15:37
Men du, hur tänkte du nu :)

Precis som jag skrev, så har vinst/förlust vid försäljning av BR inte med bostadsbidraget att göra. Varför vill du dra in detta?

Jag betalar bara ränta på lånet, således minskar aldrig mitt lån. Räntan jag betalar kan ses som en del av hyran, precis som för en hyresrätt. Det är inget jag har igen, som när man amorterar. Stor skillnad.

Du vill att det ska vara samma bidrag för lån som för boende?

mks
2010-03-16, 15:39
Är inte kärnfrågan här huruvida det är rimligt att få bidrag för att täcka räntekostnader på personliga lån?

Tar försäkringskassan hänsyn till eventuell möjlighet att öka belåningsgraden för att få loss pengar istället för att nyttja bostadsbidrag?

joko
2010-03-16, 15:41
Men du, hur tänkte du nu :)

Precis som jag skrev, så har vinst/förlust vid försäljning av BR inte med bostadsbidraget att göra. Varför vill du dra in detta?

Jag betalar bara ränta på lånet, således minskar aldrig mitt lån. Räntan jag betalar kan ses som en del av hyran, precis som för en hyresrätt. Det är inget jag har igen, som när man amorterar. Stor skillnad.

Det klart du har igen det, räntan är avgiften för att låna pengar, inte för att hyra lägenheten. Man kan inte alls se det som en del av hyran.

WHITEFOLKS
2010-03-16, 15:41
Carolinew:

Om man har nån miljon i sparat kapital, tycker du att man ska man kunna få bostadsbidrag då?

Carolinew
2010-03-16, 15:42
Du vill att det ska vara samma bidrag för lån som för boende?

Samma villkor för samma bostadskostnader, Ja. Oavsett om det är BR eller HR. Är det ologiskt tycker du?

Granatgiraffen
2010-03-16, 15:43
Först får du gärna motivera de åsikter du haft tidigare i tråden, vilket jag redan efterfrågat en gång.

För att svara på detta, så skall jag vara snäll och försöka förklara för dig hur bostadsmarknaden fungerar. Hus-/bostadsrättspriser fungerar ungefär som aktier. De går oftast upp i värde på lång sikt, medan det kan vara berg- och dalbana på kort sikt. Detta beroende på bland annat konjunktur och nya lagar etc. Ett exempel på ett aktuellt lagförslag som kan påverka priserna mycket (neråt) är att tvinga folk till högre kontantinsatser. Det skulle betyda att folk inte har råd med samma priser som idag där vissa banker ibland går med på 0 % i insats. Köpare med mindre pengar = sänkta priser. Läs på om tillgång och efterfrågan om du vill veta mer.

Bostadsmarknaden är svår. Du kan göra klipp på kort sikt om du har tur och tajmar in konjunkturen rätt. Men du kan lika gärna tajma fel och göra en brakförlust. Vad som är rätt läge att köpa på, är väldigt svårt att avgöra. Går man in på di.se och läser någon av alla artiklar om bostadspriser så kan man ofta inget annat än tycka att det är smått skrattretande. Ena dagen är det helrätt läge, dagen efter visade det sig vara helfel. Kort och gott kan man säga att ingen vet när det är rätt läge. Det enda man kan vara relativt säker på att inflationen bör lösa det hela på lång sikt, men då snackar vi alltså 20+ år. Så länge bor oftast inte studenter kvar i sina ettor. Folk över 29 som kanske stadgat sig någonstans har aldrig rätt till bostadsbidrag ändå.

Hoppas du förstår nu :)

Du är alldeles för smart för att jag ens ska drömma argumentera med dig. Tack för skolningen.
Angående dina tidigare frågor så är dom för djupa och jag saknar insikten att kunna ge dig ett svar som du skulle bli nöjd med. Hoppas på överseende.

Carolinew
2010-03-16, 15:47
Är inte kärnfrågan här huruvida det är rimligt att få bidrag för att täcka räntekostnader på personliga lån?

Tar försäkringskassan hänsyn till eventuell möjlighet att öka belåningsgraden för att få loss pengar istället för att nyttja bostadsbidrag?

Nu har de ju en specialutformad blankett som gäller just bostadsrätter, och jag har haft bostadsbidrag för samma lägenhet och samma lån förut, det är bara det att räntan var högre vid det tillfället jag sökte förra gången.

Den andra frågan får du ta med FK för det vet jag inte, det enda jag vet i mitt fall är att lägenheten är överbelånad (pga nedgången) och att banken aldrig skulle gå med på något sådant.

Det klart du har igen det, räntan är avgiften för att låna pengar, inte för att hyra lägenheten. Man kan inte alls se det som en del av hyran.

Låna pengar, för att ha någonstans att bo, ja. Vi som inte har privilegiet att få tag i en hyresrätt, vad skall vi göra tycker du? Bo på gatan?

Carolinew:

Om man har nån miljon i sparat kapital, tycker du att man ska man kunna få bostadsbidrag då?

Verkligen inte.

mks
2010-03-16, 15:47
Samma villkor för samma bostadskostnader, Ja. Oavsett om det är BR eller HR. Är det ologiskt tycker du?

Kan man inte påstå att bolåneränta inte är en bostadskostnad? Det är en kostnad man har för att man har köpt något för pengar man inte hade.

mangs
2010-03-16, 15:53
Du måste läsa på om hur bostadslån och bostadsbidrag fungerar innan du kommer med sådana här uttalanden som inte stämmer någonstans.

Ränta är INTE avbetalning. Jag har noll i amortering, och även om jag hade haft möjlighet att amortera är det inget man räknar in i bostadskostnaden när man söker bostadsbidrag.

Jag kommer inte sitta med ett schysst värde på min lägenhet om 5 år, det kommer dröja betydligt längre än så för att bara hamna på +-0 igen efter den nedgång som varit. Kanske 10-15 år i bästa fall, och då lär jag inte bo kvar, så förmodligen kommer jag sälja med förlust. Det hör inte till diskussionen och bostadsbidraget för fem öre utan det är något man får ta när man har BR, men bara för att klargöra att bostadsrätter inte är några guldgruvor direkt. Det är däremot hyresrätter som omvandlas till bostadsrätter, där folk gör mångmiljonklipp :)

Först får du gärna motivera de åsikter du haft tidigare i tråden, vilket jag redan efterfrågat en gång.

För att svara på detta, så skall jag vara snäll och försöka förklara för dig hur bostadsmarknaden fungerar. Hus-/bostadsrättspriser fungerar ungefär som aktier. De går oftast upp i värde på lång sikt, medan det kan vara berg- och dalbana på kort sikt. Detta beroende på bland annat konjunktur och nya lagar etc. Ett exempel på ett aktuellt lagförslag som kan påverka priserna mycket (neråt) är att tvinga folk till högre kontantinsatser. Det skulle betyda att folk inte har råd med samma priser som idag där vissa banker ibland går med på 0 % i insats. Köpare med mindre pengar = sänkta priser. Läs på om tillgång och efterfrågan om du vill veta mer.

Bostadsmarknaden är svår. Du kan göra klipp på kort sikt om du har tur och tajmar in konjunkturen rätt. Men du kan lika gärna tajma fel och göra en brakförlust. Vad som är rätt läge att köpa på, är väldigt svårt att avgöra. Går man in på di.se och läser någon av alla artiklar om bostadspriser så kan man ofta inget annat än tycka att det är smått skrattretande. Ena dagen är det helrätt läge, dagen efter visade det sig vara helfel. Kort och gott kan man säga att ingen vet när det är rätt läge. Det enda man kan vara relativt säker på att inflationen bör lösa det hela på lång sikt, men då snackar vi alltså 20+ år. Så länge bor oftast inte studenter kvar i sina ettor. Folk över 29 som kanske stadgat sig någonstans har aldrig rätt till bostadsbidrag ändå.

Hoppas du förstår nu :)


Visst kan man råka gå in på marknaden vid fel läge men om jag inte minss fel var du väl medveten om detta när du gjorde "valet" att sätta dig i en bostadsrätt. Jag tycker även du är lite väl negativ när du tror att det kommer ta 15 år innan du är break-even. Så mycket har inte priserna gått ned och precis som du var inne på så kommer inflation etc trycka upp priserna även om vi har en liten dal just nu.

Det som alla försöker förklara är att en Bosätt likt ett hus är en investering eftersom du på papper äger den. Sedan kan den precis som du säger gå upp och ned. Om det skulle vara så som du vill det kan ju även en förmögen person med bra inkomst dra av lite kostnad på räntan från sina lån genom att göra så här och sedan spara pengar i madrassen. När personen sedan inte längre har bostadsbidrag kan denne välja att amortera av en stor del av lånet med dessa pengar. Bostadsbidraget är väl främst till för de som verkligen behöver det och det finns de som befinner sig i en oerhört mycket krångligare sits ekonomiskt än en ung student med extraknäck. Sedan finns det alltid de som hamnar i kläm men man måste dra gränsen någonstans.

Carolinew
2010-03-16, 15:54
Kan man inte påstå att bolåneränta inte är en bostadskostnad? Det är en kostnad man har för att man har köpt något för pengar man inte hade.

Att påstå att bolåneräntan inte är en kostnad för just bostaden, känns lite... ologiskt? :)

joko
2010-03-16, 15:56
Låna pengar, för att ha någonstans att bo, ja. Vi som inte har privilegiet att få tag i en hyresrätt, vad skall vi göra tycker du? Bo på gatan?


Oj, vi har nog inte samma referensramar. Jag har aldrig stött på nån som haft möjlighet att köpa en lägnhet om de itne hittat förstahandskontrakt, de har fått hyra i andra hand, varit inneboende eller bott kvar hemma.

joko
2010-03-16, 15:58
Att påstå att bolåneräntan inte är en kostnad för just bostaden, känns lite... ologiskt? :)

Det är det ur din synvinkel, men varken bank, försäkringskassa eller borättsförening tycker nog att de pengarna hör till hyran.

mangs
2010-03-16, 16:00
Det jag om och om igen ser i denna och andra trådar är hur politiken i Sverige gjort att allt som vi tar för givet i Sverige men som egentligen inte är det gör att vi blir mer och mer kräsna och hagalna. Jämför med en student i USA däe du måste betala en rejäl summa för att ens få lov och plugga vidare. Sverige med sin bidragshysteri är ganska unika i Världen. Jag säger inte att USAs metod är bäst i världen men många är jävligt bortskämda idag. Att som student äga en lgh och bil och kunna unna sig semestrar, ett aktivt uteliv, inköp av prylar är få länder förunnat. I många länder måste man först jobba ett antal år och leva snålt för at tens ha råd att få en universitetsutbildning. Här har vi chansen att plugga direkt efter gymnasiet, få förmånliga lån och bidrag så att vi vid en ung ålder av 25 kan sitta med fina utbildningar och bidra till Sveriges välfärd framöver.

Ignatius72
2010-03-16, 16:01
Att påstå att bolåneräntan inte är en kostnad för just bostaden, känns lite... ologiskt? :)

Att vilja att jag skulle betala för dina privata lån känns lite...ologiskt :)

Carolinew
2010-03-16, 16:02
Visst kan man råka gå in på marknaden vid fel läge men om jag inte minss fel var du väl medveten om detta när du gjorde "valet" att sätta dig i en bostadsrätt. Jag tycker även du är lite väl negativ när du tror att det kommer ta 15 år innan du är break-even. Så mycket har inte priserna gått ned och precis som du var inne på så kommer inflation etc trycka upp priserna även om vi har en liten dal just nu.

Det som alla försöker förklara är att en Bosätt likt ett hus är en investering eftersom du på papper äger den. Sedan kan den precis som du säger gå upp och ned. Om det skulle vara så som du vill det kan ju även en förmögen person med bra inkomst dra av lite kostnad på räntan från sina lån genom att göra så här och sedan spara pengar i madrassen. När personen sedan inte längre har bostadsbidrag kan denne välja att amortera av en stor del av lånet med dessa pengar. Bostadsbidraget är väl främst till för de som verkligen behöver det och det finns de som befinner sig i en oerhört mycket krångligare sits ekonomiskt än en ung student med extraknäck. Sedan finns det alltid de som hamnar i kläm men man måste dra gränsen någonstans.

Jag var medveten om att det KANSKE var fel läge. Ingen kan som sagt veta. Däremot handlade det inte om något val i mitt fall, utan om att jag inte hade någonstans att bo och inte fick tag i någon hyresrätt.

Så för mig var inte bostadsrätten någon investering, det var en nödlösning. Att vissa har gjort klipp på sina lägenheter skall inte behöva gå ut över de som istället gör förluster. Lägg då hellre in ett lagförslag att de som gör vinst på sina bostadsrätter betalar tillbaka det eventuella bostadsbidrag de fått :)

mangs
2010-03-16, 16:03
Att påstå att bolåneräntan inte är en kostnad för just bostaden, känns lite... ologiskt? :)

Du är medveten om att man kan ta lån på sin bostad för att bekosta andra saker. Om jag skulle få 20.000kr om året i bidrag för att betla delar av mina räntekostander finns det ju inget som hindrar mig ifrån att använda dessa pengarna på krogen eller en trevlig resa.

tntballe
2010-03-16, 16:03
Samma villkor för samma bostadskostnader, Ja. Oavsett om det är BR eller HR. Är det ologiskt tycker du?

Ja, du ska inte få bidrag för att du äger något dyrt. Bidrag ska man få vid behov när ens tillgångar inte räcker till. Med bostadsrätt begär du bidrag för dom tillgångarna du har. Även om det nu inte låg så bra till för din bostadsrätt.

mangs
2010-03-16, 16:10
Jag var medveten om att det KANSKE var fel läge. Ingen kan som sagt veta. Däremot handlade det inte om något val i mitt fall, utan om att jag inte hade någonstans att bo och inte fick tag i någon hyresrätt.

Så för mig var inte bostadsrätten någon investering, det var en nödlösning. Att vissa har gjort klipp på sina lägenheter skall inte behöva gå ut över de som istället gör förluster. Lägg då hellre in ett lagförslag att de som gör vinst på sina bostadsrätter betalar tillbaka det eventuella bostadsbidrag de fått :)

Det skulle ju kunna vara ett förslag. :)

Jag vet att det var svårt att hitta en lgh för dig. Jag satt i samma sits när jag pluggade vilket fick mig att tvingas bo kvar hemma och pendla långa sträckor varje dag vilket minimerade min fritid men jag lyckade spara lite pengar på detta som då kunde täcka mina utgifter som student.

Oavsett hur du vänder och vrider på det så kommer din sits om några år se bra ut och det får bli din morot. Du kommer ha en utbildning och än lgh som ökat i värde samt kanske får ett välavlönat jobb. Det är inte så illa pinkat även om din sits nu är tuff.

Finns mängder med arbestlösa ensamstående föräldrar som inte har råd att ens handla kläder till barnen trots att de bor i en billig hyresrätt mm.

Som student tycker jag man kan förvänta sig att man skall vända på slantarna då studietiden främst är en investering i sig själv och sin framtid. Dessutom tror jag det är nyttigt att man i unga år får insikten av att kunna hatera sin egen ekonmi och inte bara vänta på extra tillskott så fort kassan börjar sina.

Jag pratar inte om dig nu så ta inte detta personligt utan unga studenter överlag.

Carolinew
2010-03-16, 16:15
Oj, vi har nog inte samma referensramar. Jag har aldrig stött på nån som haft möjlighet att köpa en lägnhet om de itne hittat förstahandskontrakt, de har fått hyra i andra hand, varit inneboende eller bott kvar hemma.

Då vet du inte hur bostadsmarknaden i storstäder ser ut :) Fick varken tag i första-, andra- eller tredjehand om man så vill. Och som jag sade tidigare, bostadsrätter är ofta billigare i månadskostnad om man köper en bit utanför centrum. Bo kvar hemma kan jag ej av privata skäl.

Det är det ur din synvinkel, men varken bank, försäkringskassa eller borättsförening tycker nog att de pengarna hör till hyran.

Inte hyran nej, MEN bostadskostnaden. Om man vill kan man göra en liknelse, men rent officiellt nej. Däremot är det bostadskostnaden som bostadsbidraget grundas på och inget annat. Som sagt, det finns blanketter för bostadsbidrag när man har BR och då skall ränta, hur stort lånet är etc. skrivas in. Kolla på FK:s hemsida om det är nytt för dig.

Att vilja att jag skulle betala för dina privata lån känns lite...ologiskt :)

Du har för lite kunskap i området märker jag. Saken är att det är folks bostadskostnad vi skattebetalare hjälper till med. En del har hög hyra, medan andra har lån+avgift till förening. Samma bostadskostnad och ingen vinner mer än någon annan. Svårare än så är det inte, och som jag sagt flera gånger förut så leder ofta billiga bostadsrätter till generellt lägre bostadskostnader och därmed mindre bidrag och mindre för dig att betala ;)

Granatgiraffen
2010-03-16, 16:21
Då vet du inte hur bostadsmarknaden i storstäder ser ut :) Fick varken tag i första-, andra- eller tredjehand om man så vill. Och som jag sade tidigare, bostadsrätter är ofta billigare i månadskostnad om man köper en bit utanför centrum. Bo kvar hemma kan jag ej av privata skäl.


Detta gnället är rätt typiskt för den yngre generationen. Går inte! Kan inte! Sen så har försöken varit tafatta som bäst.

Jag fixade förresten nyss ett hyreskontrakt i Göteborg, inte vidare svårt om man är bäst.

Carolinew
2010-03-16, 16:24
Du är medveten om att man kan ta lån på sin bostad för att bekosta andra saker. Om jag skulle få 20.000kr om året i bidrag för att betla delar av mina räntekostander finns det ju inget som hindrar mig ifrån att använda dessa pengarna på krogen eller en trevlig resa.

Ja, om man redan betalat av en del av lånet ja. Har man råd med amortering så behöver man troligen inget bostadsbidrag och lär också ha såpass hög inkomst att din rätt till bidrag försvinner. Du anger alltid även inköpspris när du ansöker om bostadsbidrag för BR hos FK så du kan aldrig "låna över" den delen och få bidrag för det.

Ja, du ska inte få bidrag för att du äger något dyrt. Bidrag ska man få vid behov när ens tillgångar inte räcker till. Med bostadsrätt begär du bidrag för dom tillgångarna du har. Även om det nu inte låg så bra till för din bostadsrätt.

Jag äger inte min lägenhet för fem öre, det är banken som äger den. Alltså har jag inga tillgångar. Är det så svårt att förstå? :)



Som student tycker jag man kan förvänta sig att man skall vända på slantarna då studietiden främst är en investering i sig själv och sin framtid. Dessutom tror jag det är nyttigt att man i unga år får insikten av att kunna hatera sin egen ekonmi och inte bara vänta på extra tillskott så fort kassan börjar sina.

Det är ju just därför bostadsbidraget finns. Det är till för unga människor med låga inkomster som har svårt att betala bostadskostnaden, det vill säga mestadels studenter. Jag tycker jag kvalar in ganska klockrent på den punkten nu faktiskt.

Baan
2010-03-16, 16:24
Detta gnället är rätt typiskt för den yngre generationen. Går inte! Kan inte! Sen så har försöken varit tafatta som bäst.

Jag fixade förresten nyss ett hyreskontrakt i Göteborg, inte vidare svårt om man är bäst.

Tacka vet jag 60-talet. Då fick man en örfil och inte fan gnällde man, man tackade och bad om fler.

Carolinew
2010-03-16, 16:28
Detta gnället är rätt typiskt för den yngre generationen. Går inte! Kan inte! Sen så har försöken varit tafatta som bäst.

Jag fixade förresten nyss ett hyreskontrakt i Göteborg, inte vidare svårt om man är bäst.

Vad vet du om vad jag försökt med? Nej just det, ingenting :) Det gäller att ha tur eller kontakter för att få tag i hyreskontrakt i storstäder, och har du lyckats är det bara att gratulera :)

joko
2010-03-16, 16:29
Då vet du inte hur bostadsmarknaden i storstäder ser ut :) Fick varken tag i första-, andra- eller tredjehand om man så vill. Och som jag sade tidigare, bostadsrätter är ofta billigare i månadskostnad om man köper en bit utanför centrum. Bo kvar hemma kan jag ej av privata skäl.



Inte hyran nej, MEN bostadskostnaden. Om man vill kan man göra en liknelse, men rent officiellt nej. Däremot är det bostadskostnaden som bostadsbidraget grundas på och inget annat. Som sagt, det finns blanketter för bostadsbidrag när man har BR och då skall ränta, hur stort lånet är etc. skrivas in. Kolla på FK:s hemsida om det är nytt för dig.



Du har för lite kunskap i området märker jag. Saken är att det är folks bostadskostnad vi skattebetalare hjälper till med. En del har hög hyra, medan andra har lån+avgift till förening. Samma bostadskostnad och ingen vinner mer än någon annan. Svårare än så är det inte, och som jag sagt flera gånger förut så leder ofta billiga bostadsrätter till generellt lägre bostadskostnader och därmed mindre bidrag och mindre för dig att betala ;)

Att vi alla har för lite kunskap är ett genomgående tema ser jag. Men det är väl bra att du fått lägre bokostnader i din bostadsrätt än du fått i en hyresrätt då. Förstod jag rätt att du inte ville ta studielån?

Granatgiraffen
2010-03-16, 16:31
Tacka vet jag 60-talet. Då fick man en örfil och inte fan gnällde man, man tackade och bad om fler.

Damn straight.

Här har du en berättelse om hur bostadssökandet av ungdomen går till i Göteborg.
Åh, det går inte att fixa lägenhet. Jag har sökt i Linné, Vasastan och runt Heden. Jättesvårt. Eller inte jättesvårt. DET GÅR INTE! Omöjligt. Nu ringer jag pappa så får han punga ut pengar för att köpa en bostadsrätt.

joko
2010-03-16, 16:32
Ja, om man redan betalat av en del av lånet ja. Har man råd med amortering så behöver man troligen inget bostadsbidrag och lär också ha såpass hög inkomst att din rätt till bidrag försvinner. Du anger alltid även inköpspris när du ansöker om bostadsbidrag för BR hos FK så du kan aldrig "låna över" den delen och få bidrag för det.



Jag äger inte min lägenhet för fem öre, det är banken som äger den. Alltså har jag inga tillgångar. Är det så svårt att förstå? :)



Det är ju just därför bostadsbidraget finns. Det är till för unga människor med låga inkomster som har svårt att betala bostadskostnaden, det vill säga mestadels studenter. Jag tycker jag kvalar in ganska klockrent på den punkten nu faktiskt.

Nej alltså du äger lägenheten, du har köpt den för pengar du lånat av banken. Back to basics hela tiden här.

Carolinew
2010-03-16, 16:36
Att vi alla har för lite kunskap är ett genomgående tema ser jag. Men det är väl bra att du fått lägre bokostnader i din bostadsrätt än du fått i en hyresrätt då. Förstod jag rätt att du inte ville ta studielån?

Det stämmer bra. Jag har skulder så det räcker på bostaden just nu, men självklart är studielån min sista utväg. Det är ju dock inget jag kommer få under sommaren, så jag hoppas innerligt att jag får tag i ett sommarjobb.

Som sagt, jag har inga problem att köpa om FK anser att bostadskostnaden är för låg, men då skall den gränsen gälla alla. Som jag skrev tidigare, bostadsbidraget är till för just personer med låg inkomst för att hjälpa till med bostadskostnaden, och jag är just precis i den sitsen.

Baan
2010-03-16, 16:36
Damn straight.

Här har du en berättelse om hur bostadssökandet av ungdomen går till i Göteborg.
Åh, det går inte att fixa lägenhet. Jag har sökt i Linné, Vasastan och runt Heden. Jättesvårt. Eller inte jättesvårt. DET GÅR INTE! Omöjligt. Nu ringer jag pappa så får han punga ut pengar för att köpa en bostadsrätt.

Ja, fast om man är lite förstående kan jag tänka mig städer där det är väldigt svårt. Göteborg upplever jag dock inte som omöjlig, det är ju ingen riktig fetstorstad. Inte internationellt i alla fall. Inte Stockholm heller för den delen, även om det verkar vara tre gånger svårare där än i Göteborg att pimpa lägenhet.

tntballe
2010-03-16, 16:37
Jag äger inte min lägenhet för fem öre, det är banken som äger den. Alltså har jag inga tillgångar. Är det så svårt att förstå? :)

Så om du skulle kunna sälja den för mer än du har lånat så skulle banken få varenda öre?

Baan
2010-03-16, 16:39
Nej alltså du äger lägenheten, du har köpt den för pengar du lånat av banken. Back to basics hela tiden här.

Om fallet är att det faktiskt är billigare för henne att bo där än i hyresrätt som hon kan få på samma ort borde det inte vara alltför dumt att låta henne bo kvar och ge henne bostadsbidrag ändå. Om det är fallet d.v.s., det känns spontant lite tveksamt att det kan vara billigare än billig hyresrätt med rejäl skuld + avgift.

Carolinew
2010-03-16, 16:40
Damn straight.

Här har du en berättelse om hur bostadssökandet av ungdomen går till i Göteborg.
Åh, det går inte att fixa lägenhet. Jag har sökt i Linné, Vasastan och runt Heden. Jättesvårt. Eller inte jättesvårt. DET GÅR INTE! Omöjligt. Nu ringer jag pappa så får han punga ut pengar för att köpa en bostadsrätt.

Jag sökte i hela Göteborg (även dåliga områden) i ett halvår. Sökte allt med vettig hyra på BoPlats GBG. Tryckte F5 på blocket dagligen. Jag gjorde vad jag kunde, vill du inte inse det så slipper du :)

Baan
2010-03-16, 16:42
Jag sökte i hela Göteborg (även dåliga områden) i ett halvår. Sökte allt med vettig hyra på BoPlats GBG. Tryckte F5 på blocket dagligen. Jag gjorde vad jag kunde, vill du inte inse det så slipper du :)

Hade du 0 kr inkomst då eller vad hade du skrivit på Boplats? :) Vad jag märkt fungerar det som så att om du har en inkomst - kanske inte ens en särskild imponerande sådan - kan det gå relativt fort hitta lägenhet. Skriver du 0 kr är det så gott som hopplöst.

joko
2010-03-16, 16:43
Det stämmer bra. Jag har skulder så det räcker på bostaden just nu, men självklart är studielån min sista utväg. Det är ju dock inget jag kommer få under sommaren, så jag hoppas innerligt att jag får tag i ett sommarjobb.

Som sagt, jag har inga problem att köpa om FK anser att bostadskostnaden är för låg, men då skall den gränsen gälla alla. Som jag skrev tidigare, bostadsbidraget är till för just personer med låg inkomst för att hjälpa till med bostadskostnaden, och jag är just precis i den sitsen.

Klarar du dig utan bidrag, och dessutom utan att ta studielån, då fattar jag inte varför du anser att du ska ha det. (Inte för att jag förstår hur du kunnat få ett lån med studiemedel utan bidragsdel som inkomst, men det är ju en annan story.)

joko
2010-03-16, 16:47
Om fallet är att det faktiskt är billigare för henne att bo där än i hyresrätt som hon kan få på samma ort borde det inte vara alltför dumt att låta henne bo kvar och ge henne bostadsbidrag ändå. Om det är fallet d.v.s., det känns spontant lite tveksamt att det kan vara billigare än billig hyresrätt med rejäl skuld + avgift.

Fast då är det väl lite mer fair att söka studiebidrag och åtminstone stå lite mer för sina egna kostnader?

Ignatius72
2010-03-16, 16:52
Du har för lite kunskap i området märker jag. Saken är att det är folks bostadskostnad vi skattebetalare hjälper till med. En del har hög hyra, medan andra har lån+avgift till förening. Samma bostadskostnad och ingen vinner mer än någon annan. Svårare än så är det inte, och som jag sagt flera gånger förut så leder ofta billiga bostadsrätter till generellt lägre bostadskostnader och därmed mindre bidrag och mindre för dig att betala ;)

Jo så är det, du verkar ju vara en riktigt fastighetshaj/ekonom. Inte många som hänger med verkar det som.

Du säger att du inte hade något val annat än att köpa lägenhet. Det är klart att det finns hur många andra val som helst. Många hade önskat att det överhuvudtaget var ett alternativ.

Trots dina ofantliga kunskaper i ämnet verkar du konstant bortse ifrån det faktum att du äger din bostad (nej, det är inte banken) och att du vill att skattebetalarna ska vara med och betala dina räntekostnader. Delar du med dig av vinsten till skattebetalarna också?

Baan
2010-03-16, 16:52
Fast då är det väl lite mer fair att söka studiebidrag och åtminstone stå lite mer för sina egna kostnader?

Bidrag? Vad jag förstår tar hon inte studielån. Det är ingen som tackar nej till studiebidrag, eller ja: jag har inte träffat den personen än :)

Det kan man kanske tycka ur ett moraliskt perspektiv. Det kanske är lättare att skita i moralen där när man vet/tror många andra hade gjort det med? :) Vet inte vad jag själv hade gjort i samma sits.

Carolinew
2010-03-16, 16:53
Nej alltså du äger lägenheten, du har köpt den för pengar du lånat av banken. Back to basics hela tiden här.

Så om du skulle kunna sälja den för mer än du har lånat så skulle banken få varenda öre?

Jag gjorde bara en liknelse och det tror och hoppas jag att ni förstår. Det som banken betalade när jag köpte lägenheten är deras pengar och lägenheten är deras säkerhet. De har rätt att ta den om jag inte kan betala mina bolåneskulder. Så i praktiken är den del som de betalat deras, även om jag officiellt står som ägare på pappret.

Baan
2010-03-16, 16:56
Jag gjorde bara en liknelse och det tror och hoppas jag att ni förstår. Det som banken betalade när jag köpte lägenheten är deras pengar och lägenheten är deras säkerhet. De har rätt att ta den om jag inte kan betala mina bolåneskulder. Så i praktiken är den del som de betalat deras, även om jag officiellt står som ägare på pappret.

Det låter som du pratar om USA. Vad jag vet är det inte riktigt så lätt att "ta" din lägenhet ifrån dig i Sverige. Vidare anses lägenheter/hus ändå vara ens egendom fastän man har en stor skuld till banken.

joko
2010-03-16, 16:59
Bidrag? Vad jag förstår tar hon inte studielån. Det är ingen som tackar nej till studiebidrag, eller ja: jag har inte träffat den personen än :)

Det kan man kanske tycka ur ett moraliskt perspektiv. Det kanske är lättare att skita i moralen där när man vet/tror många andra hade gjort det med? :) Vet inte vad jag själv hade gjort i samma sits.

Jag skrev fel på lån och bidrag ja.

'Alla andra gjorde det'-argumentet brukar vara populärt när man vill försöka rättfärdiga saker som gjorts ja.

Carolinew
2010-03-16, 17:04
Hade du 0 kr inkomst då eller vad hade du skrivit på Boplats? :) Vad jag märkt fungerar det som så att om du har en inkomst - kanske inte ens en särskild imponerande sådan - kan det gå relativt fort hitta lägenhet. Skriver du 0 kr är det så gott som hopplöst.

Jag skrev en vettig inkomst för en student och som inte skulle vara omöjlig för mig att betala. Verkligheten var ju som sagt en annan just då men allt för att få tag i en bostad. Kanske borde jag skrivit den ännu högre...

Klarar du dig utan bidrag, och dessutom utan att ta studielån, då fattar jag inte varför du anser att du ska ha det. (Inte för att jag förstår hur du kunnat få ett lån med studiemedel utan bidragsdel som inkomst, men det är ju en annan story.)

Jag klarar mig definitivt inte utan bidrag. Jag har fullt studiebidrag. Vart fick du det ifrån? Däremot har jag försökt vänta med lånedelen så länge som möjligt och försökt låna privat istället då jag slipper ränta. Förhoppningen är att kunna betala tillbaka de privata lånen så fort jag får tag i ett jobb.

Jo så är det, du verkar ju vara en riktigt fastighetshaj/ekonom. Inte många som hänger med verkar det som.

Du säger att du inte hade något val annat än att köpa lägenhet. Det är klart att det finns hur många andra val som helst. Många hade önskat att det överhuvudtaget var ett alternativ.

Trots dina ofantliga kunskaper i ämnet verkar du konstant bortse ifrån det faktum att du äger din bostad (nej, det är inte banken) och att du vill att skattebetalarna ska vara med och betala dina räntekostnader. Delar du med dig av vinsten till skattebetalarna också?

För mig fanns det inte många val, definitivt inte hur många som helst. För att du skall kunna uttala dig om det måste du veta hur min sits såg ut, och det vet du inte. Kom inte med tvärsäkra uttalanden när du inte har tillräcklig information.

Som sagt, jag kommer högst troligen inte göra någon vinst. Men som jag skrev i ett tidigare inlägg så tycker jag ett fair lagförslag är att de få som lyckas göra vinster på sina bostadsrätter får betala tillbaka de eventuella bostadsbidrag de haft. I så fall kommer inte de som gör +-0 eller förlustaffärer i kläm och helt plötsligt har vi skattebetalare inte behövt betala ett öre för bostadsbidragen för bostadsrätter, till skillnad från hyresrätter där pengarna går direkt till hyresvärden och aldrig kommer tillbaka. Således borde skattebetalarna vara glada om fler köpte bostadsrätt, eftersom det i alla fall finns en chans att de pengarna kommer tillbaka så småningom, och snarare blir ett lån än ett bidrag.

Baan
2010-03-16, 17:05
Jag skrev fel på lån och bidrag ja.

'Alla andra gjorde det'-argumentet brukar vara populärt när man vill försöka rättfärdiga saker som gjorts ja.

Jag menar även att det kan kännas dumt vara "dumärlig" eller vad vi ska kalla det. Särskilt om vi talar om en helt laglig sak, inget fiffel eller liknande. Systemet bör vara uppbyggt att det aldrig är en fråga om moral, i alla fall när det gäller "fula" saker som ändå är lagliga.

joko
2010-03-16, 17:08
Jag gjorde bara en liknelse och det tror och hoppas jag att ni förstår. Det som banken betalade när jag köpte lägenheten är deras pengar och lägenheten är deras säkerhet. De har rätt att ta den om jag inte kan betala mina bolåneskulder. Så i praktiken är den del som de betalat deras, även om jag officiellt står som ägare på pappret.

Visst jag förstår hur du ser det. Men att äga en lägenhet är i allmänhet en bättre affär än att hyra och att ha lån är inte automatiskt dåligt. Du har haft otur där.

Carolinew
2010-03-16, 17:11
Visst jag förstår hur du ser det. Men att äga en lägenhet är i allmänhet en bättre affär än att hyra och att ha lån är inte automatiskt dåligt. Du har haft otur där.

Ibland ja, men ibland inte. På kort sikt är det väldigt svårt att göra vinster på bostadsrätter, och eftersom studenter nästan alltid bor i kortsiktiga bostäder så är det garanterat inte många som gör vinst, tvärtom.

Men för de som faktiskt gör det, så har jag som sagt ett förslag. Skrivit det två gånger nu och känns onödigt att göra det igen.

joko
2010-03-16, 17:12
Jag menar även att det kan kännas dumt vara "dumärlig" eller vad vi ska kalla det. Särskilt om vi talar om en helt laglig sak, inget fiffel eller liknande. Systemet bör vara uppbyggt att det aldrig är en fråga om moral, i alla fall när det gäller "fula" saker som ändå är lagliga.

Jag håller inte med, jag tycker inte 'systemet' ska behöva vara så definierat in i varje detalj. Det är bara dåligt att vi inte tar personligt ansvar för våra handlingar längre, allt är ju systemets fel nuförtiden. Och då har de ändå lördagsöppet nu ju.

Carolinew
2010-03-16, 17:16
Jag håller inte med, jag tycker inte 'systemet' ska behöva vara så definierat in i varje detalj. Det är bara dåligt att vi inte tar personligt ansvar för våra handlingar längre, allt är ju systemets fel nuförtiden. Och då har de ändå lördagsöppet nu ju.

Jag tycker det är ett ytterst enkelt förslag. Om du tycker att det är krångligt så har du kanske inte tittat närmare på hur lagar, förordningar och andra bestämmelser ser ut :) Man måste faktiskt definiera sådant mer ingående för att det skall bli så rättvist som möjligt.

m96olsen
2010-03-16, 19:04
Jag tycker det är ett ytterst enkelt förslag. Om du tycker att det är krångligt så har du kanske inte tittat närmare på hur lagar, förordningar och andra bestämmelser ser ut :) Man måste faktiskt definiera sådant mer ingående för att det skall bli så rättvist som möjligt.
Fast 3 procent regeln infördes (1996) för att bidraget skulle bli mer rättvist. 3% valdes för att kompensera inflationens uppbyggande av "förmögenhet", som en investering i bostad innebär.

Carolinew
2010-03-16, 19:10
Fast 3 procent regeln infördes (1996) för att bidraget skulle bli mer rättvist. 3% valdes för att kompensera inflationens uppbyggande av "förmögenhet", som en investering i bostad innebär.

Tycker inte det blir rättvist alls. Det är när man bor i lägenheten och har en bostadskostnad att betala som pengarna behövs. När man säljer lägenheten är det ju ganska försent om man säger så. Dessutom som jag sagt många gånger tidigare är det svårt att göra vinster på bostadsrätter när man bor där under en kort period, och att varken få bostadsbidrag och sedan ingen vinst (och kanske förlust) blir inte rättvist någonstans. Bättre då att ge alla samma möjligheter till bidrag och sedan rätta till det i efterhand för de som gjort vinst.

Men det är min åsikt :)

m96olsen
2010-03-16, 19:12
Snabb på knappen:
KD lämnade en motion mot denna regel 2005 för att sänka avdraget alt. ta bort det helt, men har under senaste madatperioden inte precis gjort nåt i frågan.
Motiveringen var att även bostadbidragstagare hade rätt att "långsiktigt bygga förmögenheter i form av bostäder." - Rättvist?

m96olsen
2010-03-16, 19:19
Dessutom som jag sagt många gånger tidigare är det svårt att göra vinster på bostadsrätter när man bor där under en kort period, och att varken få bostadsbidrag och sedan ingen vinst (och kanske förlust) blir inte rättvist någonstans.
Men du får ju bidrag, som täcker exakt samma saker som för dom i HR, inkl. hyra, värme, vatten, sopor etc.
Du får inte bidrag för den del av kostnaden som kan ses som en investering.

mini
2010-03-16, 19:22
På kort sikt är det väldigt svårt att göra vinster på bostadsrätter

Nej, det är det inte.

Carolinew
2010-03-16, 19:22
Men du får ju bidrag, som täcker exakt samma saker som för dom i HR, inkl. hyra, värme, vatten, sopor etc.
Du får inte bidrag för den del av kostnaden som kan ses som en investering.

Nej, jag får inget bostadsbidrag alls.

mangs
2010-03-16, 19:22
Klarar du dig utan bidrag, och dessutom utan att ta studielån, då fattar jag inte varför du anser att du ska ha det. (Inte för att jag förstår hur du kunnat få ett lån med studiemedel utan bidragsdel som inkomst, men det är ju en annan story.)

Detta tycker jag är intressant. Hur lyckades du få lägenheten i första hand om du nu är student utan en ordentlig inkomst.

Att du sedan inte ens behöver ta studielån utan istället vill ha bidrag gör saken lite märkligare. Du har väl själv valt att plugga istället för att jobba heltid? Då borde du vara medveten om att man har vissa kostnader och om du då jobbat tidigare vilket jag antar eftersom du fick lån på lgh, varför lade du inte undan pengar för dina studier då?


Sedan att man inte kan gå med vinst påkort tid är BS. Generellt sett går de flesta mned vinst men de som köpt de senaste två åren när bopriserna varit som högst behöver nog vänta några år innan priserna är upp igen. Du har inte gått med förlust förrän du sålt och om du tänker bo där några år till så tror jag nog att du ligger på +.

Det är lätt att man är efterklok i din sits och orolig för hur saker skall bli´men det kommer lösa sig. Klarar du av att bo där utan studielån så har du ju en fallskärm bara där.

Det är inte många som är unga, kan plugga och bo i en bostadsrätt utan att ens ta lån så du tillhör en lycklig skara.

Carolinew
2010-03-16, 19:23
Nej, det är det inte.

Inte om man prickar in rätt läge, men det är det inte alla som gör :) Särskilt inte i dessa tider.

m96olsen
2010-03-16, 19:31
Nej, jag får inget bostadsbidrag alls.Nu skrev jag ang. rättvisefrågan och under hypotesen att du skulle tjäna lite nog för att få bidrag.

OK, baserat på att du får inget bostadsbidrag alls: Japp, det är också rättvist.

Carolinew
2010-03-16, 19:32
Detta tycker jag är intressant. Hur lyckades du få lägenheten i första hand om du nu är student utan en ordentlig inkomst.

Att du sedan inte ens behöver ta studielån utan istället vill ha bidrag gör saken lite märkligare. Du har väl själv valt att plugga istället för att jobba heltid? Då borde du vara medveten om att man har vissa kostnader och om du då jobbat tidigare vilket jag antar eftersom du fick lån på lgh, varför lade du inte undan pengar för dina studier då?


Sedan att man inte kan gå med vinst påkort tid är BS. Generellt sett går de flesta mned vinst men de som köpt de senaste två åren när bopriserna varit som högst behöver nog vänta några år innan priserna är upp igen. Du har inte gått med förlust förrän du sålt och om du tänker bo där några år till så tror jag nog att du ligger på +.

Det är lätt att man är efterklok i din sits och orolig för hur saker skall bli´men det kommer lösa sig. Klarar du av att bo där utan studielån så har du ju en fallskärm bara där.

Det är inte många som är unga, kan plugga och bo i en bostadsrätt utan att ens ta lån så du tillhör en lycklig skara.

Självklart fick jag inte ta lån med min obefintliga inkomst, en annan person står på lånet och jag betalar till den personen.

Jag klarar mig inte utan lån idag. Jag går back ett antal tusen varje månad just nu och lånar detta privat för att slippa ränta. Innan har det gått ihop då jag hade ett extrajobb vid sidan av studierna men då jag inte hade tid att jobba så mycket som krävdes blev jag av med det jobbet. Jag läser just nu mer än heltid och har inte tid att jobba för att orka med plugget och få bra betyg där.

Att jag väljer att plugga istället för jobba heltid är för att jag vill skaffa mig en vettig utbildning för att sedan kunna få ett vettigt jobb som jag trivs med.

Förstår inte eran inställning till att det är fel med bostadsbidrag. Det finns där av en anledning, och hade jag haft en hyresrätt med en hyra på 5000 kr i månaden istället (vilket garanterat betyder flashigare lägenhet än den jag har nu i ett område utanför stan) och därmed fått det dubbla (1100 kr) i bostadsbidrag per månad så är det ingen som klagar. Underligt :)

agazza
2010-03-16, 19:33
Ursäkta avbrottet i eran diskussion men jag har en fråga.

Situationen är såhär.

Jag bor med min tjej i lägenhet. Hyran är 4200kr/månaden.

Vi delar hyran lika, 2100kr i månaden.

Hon får studiebidrag på 2500kr i månaden.

Säger vi att vi är ihop till försäkringskassan så är vi sambos och hon får 0kr i bidrag.
Skriver vi kontrakt på att hon hyr halva lägenheten så får hon runt 800kr i månaden i bidrag, varför är det såhär?

Varför är min inkomst och mitt kapital "hennes" bara för att vi är ihop? Det är det dummaste jag hört. Mitt är mitt och hennes är hennes.

mini
2010-03-16, 19:33
I Göteborg har priserna gått upp 21% det senaste året (fram till februari) i snitt. Det varierar dock lite mellan olika stadsdelar.
Mäklarstatistik (http://www.maklarstatistik.se/maeklarstatistik/laen.aspx?LK=1480&Typ=Boratter&srt=asc&tab=namn)

Carolinew
2010-03-16, 19:34
Nu skrev jag ang. rättvisefrågan och under hypotesen att du skulle tjäna lite nog för att få bidrag.

OK, baserat på att du får inget bostadsbidrag alls: Japp, det är också rättvist.

Motivering?

mangs
2010-03-16, 19:37
Jag tror inte folk i allmänhet är motståndare till bostadsbidrag utan det är väl mer när du presenterar det som du gör som det får folk att ifrågasätta?

Jag äger en lgh och pluggar heltid och har inte längre tid att jobba och vill ha bostadsbidrag istället för att ta onödiga studielån.


jag tycker att de som verkligen behöver bidrag skall få det men jag har svårt att se att du i ditt läge är en av dem. Om det dessutom är så att du står på lgh men någon annan har lånen är det ju ännu värre.


Edit: tycker det jag skriver här räcker som motivering till påståendet ovan.

m96olsen
2010-03-16, 19:40
Motivering?
Du tjänar för mycket? (Utan att några exakta siffror nämnts)

Carolinew
2010-03-16, 19:46
I Göteborg har priserna gått upp 21% det senaste året (fram till februari) i snitt. Det varierar dock lite mellan olika stadsdelar.
Mäklarstatistik (http://www.maklarstatistik.se/maeklarstatistik/laen.aspx?LK=1480&Typ=Boratter&srt=asc&tab=namn)

http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/kritik-mot-maklarstatistik_1730595.svd

Hur som helst, jag kan bara jämföra med liknande lägenheter i det här området och kan konstatera att priserna är betydligt lägre nu än när jag köpte.

Dessutom kvarstår det faktum att det är när man bor i lägenheten man behöver pengarna, inte när man säljer den.

Carolinew
2010-03-16, 19:47
Du tjänar för mycket? (Utan att några exakta siffror nämnts)

Det enda jag "tjänar" är studiebidraget ;) 80 % av det skall räknas enligt FK vilket blir drygt 20 000 om året. Maffigt...

mini
2010-03-16, 19:54
http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/kritik-mot-maklarstatistik_1730595.svd

Hur som helst, jag kan bara jämföra med liknande lägenheter i det här området och kan konstatera att priserna är betydligt lägre nu än när jag köpte.

Dessutom kvarstår det faktum att det är när man bor i lägenheten man behöver pengarna, inte när man säljer den.

Du länkar till en artikel från 2008 som pekar på att statistiken släpar. Det är inte helt relevant i det jag skrev till dig om prisernas ökning under 12 månader fram till februari. Du får väl kanske erkänna att det inte är marknaden som är dålig utan du som gjort ett dåligt köp?

Faktum kvarstår att du får försörja dig som resten av Sveriges tusentals studenter, genom lån och extrajobb. Inte genom mer bidrag.

Carolinew
2010-03-16, 19:55
Jag tror inte folk i allmänhet är motståndare till bostadsbidrag utan det är väl mer när du presenterar det som du gör som det får folk att ifrågasätta?

Jag äger en lgh och pluggar heltid och har inte längre tid att jobba och vill ha bostadsbidrag istället för att ta onödiga studielån.


jag tycker att de som verkligen behöver bidrag skall få det men jag har svårt att se att du i ditt läge är en av dem. Om det dessutom är så att du står på lgh men någon annan har lånen är det ju ännu värre.


Edit: tycker det jag skriver här räcker som motivering till påståendet ovan.

Nu är det ju inte jag som äger den, utan personen som står på lånen. Som sagt, detta var den enda lösning jag hade när jag blev bostadslös 2008 och jag är tacksam att personen ställde upp för mig, annars vet jag inte hur det hade slutat. Har ingen vidare lust att gå in på detaljer då det handlar om mitt privatliv, punkt.

Mangs, din motivering är alltså att jag bor i bostadsrätt istället för hyresrätt. Hur ser du till folk som bor i andrahand i en bostadsrätt (vilket är vad jag gör i praktiken, även om jag står som ägare på en liten del av lägenheten för att få bo här för föreningen) eller folk som är inneboende i en bostadsrätt? Har inte de heller rätt till bostadsbidrag tycker du? Skall jag straffas för att jag inte fick tag på någon hyresrätt?

Carolinew
2010-03-16, 20:00
Du länkar till en artikel från 2008 som pekar på att statistiken släpar. Det är inte helt relevant i det jag skrev till dig om prisernas ökning under 12 månader fram till februari. Du får väl kanske erkänna att det inte är marknaden som är dålig utan du som gjort ett dåligt köp?

Faktum kvarstår att du får försörja dig som resten av Sveriges tusentals studenter, genom lån och extrajobb. Inte genom mer bidrag.

Jag menar bara att man inte skall förlita sig blint på allt man ser, för ofta är verkligheten lite krångligare än så.

Jag hittar tyvärr ingen statistik för bostadsbidrag den senaste tiden men jag kan lova dig att många studenter har det, gör de fel som söker ett bidrag ämnat för just dem, menar du? Ja, jag är student. Lånet räknas inte som inkomst hos FK och är inget de grundar sina bostadsbidrag på. Så det är inte relevant.

agazza
2010-03-16, 20:01
Ursäkta avbrottet i eran diskussion men jag har en fråga.

Situationen är såhär.

Jag bor med min tjej i lägenhet. Hyran är 4200kr/månaden.

Vi delar hyran lika, 2100kr i månaden.

Hon får studiebidrag på 2500kr i månaden.

Säger vi att vi är ihop till försäkringskassan så är vi sambos och hon får 0kr i bidrag.
Skriver vi kontrakt på att hon hyr halva lägenheten så får hon runt 800kr i månaden i bidrag, varför är det såhär?

Varför är min inkomst och mitt kapital "hennes" bara för att vi är ihop? Det är det dummaste jag hört. Mitt är mitt och hennes är hennes.


bump

Breadboy
2010-03-16, 20:26
Studenter hör väl till dem som behöver bostadsbidrag och/eller andra bidrag mest, i alla fall många av dem. Jag tänker på dem som väljer att studera mer än vad som krävs för att precis klara kurser och tentor, de som inte har tid med extrajobb eftersom de satsar helhjärtat på sin utbildning.

Jag har en hyra på ca 4 000 kr per månad och skäms inte för att ta bostadsbidrag och studiebidrag. Om allt går som planerat kommer jag att betala tillbaka detta senare till andra behövande.

Hades
2010-03-16, 20:36
bump
Ser man det ur det ett annat perspektiv (vilket man ska göra) så är frågan varför ni tillsammans ska få 800 kr av hyran betald av staten, när du inte hade fått det om du bodde ensam. Det är rimligare att du betalar 800 kr mer av hyran än att staten gör det. Antagligen delar de flesta sambos på utgifter i någon grad.

Medusa
2010-03-16, 21:07
carolinew, med dina kunskaper borde du omgående söka arbete inom finansbranschen eller mäklarbranschen, då kommer du säkerligen inte få några somhelst problem med att betala ränta, bolån, och hela kalaset.. om du länkar till denna tråden i CVet får du anställning direkt!

om du vet allt detta, varför befinner du dig i denna situation?

Carolinew
2010-03-16, 21:20
carolinew, med dina kunskaper borde du omgående söka arbete inom finansbranschen eller mäklarbranschen, då kommer du säkerligen inte få några somhelst problem med att betala ränta, bolån, och hela kalaset.. om du länkar till denna tråden i CVet får du anställning direkt!

om du vet allt detta, varför befinner du dig i denna situation?

Det jag skrivit här är bara grundläggande kunskaper som vem som helst kan läsa sig till, inga konstigheter. En del saker är också mina egna åsikter och det har nog framkommit ganska klart och tydligt vad som är vad. Dessutom är det ju så att har man BR/HR så är det ganska naturligt att man lär sig reglerna kring dessa. Man lär som man lever...

Du behöver inte göra dig rolig :) Man kan knappast jobba inom de områdena utan relevant utbildning och det har jag inte. Men det är ju precis därför jag är student, mitt mål är ju att komma dit :) När jag väl är där är det jag som betalar skatt till fattiga studenter med taskig ekonomi, vilket jag mer än gärna gör.

Flykt
2010-03-16, 21:23
En annan diskussion är väl varför ens inkomst under sommarmånaderna ska påverka ens bostadsbidrag - som man inte ens nyttjar under sommaren (10 månaders hyra a la studentbostad)

mangs
2010-03-16, 21:23
Nu är det ju inte jag som äger den, utan personen som står på lånen. Som sagt, detta var den enda lösning jag hade när jag blev bostadslös 2008 och jag är tacksam att personen ställde upp för mig, annars vet jag inte hur det hade slutat. Har ingen vidare lust att gå in på detaljer då det handlar om mitt privatliv, punkt.

Mangs, din motivering är alltså att jag bor i bostadsrätt istället för hyresrätt. Hur ser du till folk som bor i andrahand i en bostadsrätt (vilket är vad jag gör i praktiken, även om jag står som ägare på en liten del av lägenheten för att få bo här för föreningen) eller folk som är inneboende i en bostadsrätt? Har inte de heller rätt till bostadsbidrag tycker du? Skall jag straffas för att jag inte fick tag på någon hyresrätt?

Min motivering är huvudsakligen att du studerar och inte ens har studielån. Alltså har du där en möjlighet för att utöka kassan och som du senare måste betala tillbaka. Sedan är regler regler och lagar lagar. Eftersom du nu undgått dem till viss del genom att inte äga lägenheten själv och därmed hyra så har du väl en öppning där men jag tycker likförbannat att du i så fall först skall tvingas till maximalt lån som alla andra. Du nämnde själv att du valt att plugga för att få ett bra jobb. DÅ är priset man vackert får betala studielån och det är ett billigt pris. I många andra länder börjar man med lån på flera miljoner efter studietiden om man inte föddes med guldsked i mun.

mangs
2010-03-16, 21:25
Det jag skrivit här är bara grundläggande kunskaper som vem som helst kan läsa sig till, inga konstigheter. En del saker är också mina egna åsikter och det har nog framkommit ganska klart och tydligt vad som är vad. Dessutom är det ju så att har man BR/HR så är det ganska naturligt att man lär sig reglerna kring dessa. Man lär som man lever...

Du behöver inte göra dig rolig :) Man kan knappast jobba inom de områdena utan relevant utbildning och det har jag inte. Men det är ju precis därför jag är student, mitt mål är ju att komma dit :) När jag väl är där är det jag som betalar skatt till fattiga studenter med taskig ekonomi, vilket jag mer än gärna gör.


Jag tror du missförstod Medusa en aning.

Hades
2010-03-16, 21:28
En annan diskussion är väl varför ens inkomst under sommarmånaderna ska påverka ens bostadsbidrag - som man inte ens nyttjar under sommaren (10 månaders hyra a la studentbostad)

Nä, tror inte den diskussionen existerar. Det borde den åtminstone inte.

Carolinew
2010-03-16, 21:31
Min motivering är huvudsakligen att du studerar och inte ens har studielån. Alltså har du där en möjlighet för att utöka kassan och som du senare måste betala tillbaka. Sedan är regler regler och lagar lagar. Eftersom du nu undgått dem till viss del genom att inte äga lägenheten själv och därmed hyra så har du väl en öppning där men jag tycker likförbannat att du i så fall först skall tvingas till maximalt lån som alla andra. Du nämnde själv att du valt att plugga för att få ett bra jobb. DÅ är priset man vackert får betala studielån och det är ett billigt pris. I många andra länder börjar man med lån på flera miljoner efter studietiden om man inte föddes med guldsked i mun.

Mangs, saken är den att lånet egentligen inte har med diskussionen att göra. Man kan prata om etik och moral gällande lånet ja, men min grundläggande fråga var varför de som "äger" ett hyreskontrakt får ta bostadsbidrag och inte de som har bostadsrätt, trots exakt samma kostnader.

Försäkringskassan grundar som sagt INTE bostadsbidraget på några studielån. Det hör helt enkelt inte hit. Det handlar inte om några fiffel här utan bara om helt lagliga bidrag som finns där för bland annat studenter. Vill du predika om studielånen så kan du starta en ny tråd :) Och kom då ihåg att tracka ner lika mycket på de som har hyresrätt + bostadsbidrag.

Carolinew
2010-03-16, 21:37
Jag tror du missförstod Medusa en aning.

Han fick det svar som hans inlägg förtjänade. Är han inte nöjd får han försöka igen.

Flykt
2010-03-16, 21:40
Nä, tror inte den diskussionen existerar. Det borde den åtminstone inte.
Inte så insatt, och inte personligen involverad i detta (än), så varför bör inte det vara en diskussion?

agazza
2010-03-16, 21:41
Ser man det ur det ett annat perspektiv (vilket man ska göra) så är frågan varför ni tillsammans ska få 800 kr av hyran betald av staten, när du inte hade fått det om du bodde ensam. Det är rimligare att du betalar 800 kr mer av hyran än att staten gör det. Antagligen delar de flesta sambos på utgifter i någon grad.

Det där är fel. Hon ska ha 800kr till sin del av hyran. Jag ska inte ha någonting. Vi delar hyran lika för vi nyttjar ytan lika mycket. Hon mer till och med då jag jobbar i norge för det mesta. Men kan inte skriva lägenheten på hon för hon har inte tillräckligt hög inkomst för att stå på lägenheten. Därför står jag på den.

Ja dom flesta sambos delar säkert, men det gör det inte till en regel att alla gör det. Vi gör inte det och vi vill inte heller drabbas av det. Eller hon vill inte drabbas av det, jag drabbas inte av det.

Så varför ska hon drabbas för att vi är ihop?

mangs
2010-03-16, 21:41
Mangs, saken är den att lånet egentligen inte har med diskussionen att göra. Man kan prata om etik och moral gällande lånet ja, men min grundläggande fråga var varför de som "äger" ett hyreskontrakt får ta bostadsbidrag och inte de som har bostadsrätt, trots exakt samma kostnader.

Försäkringskassan grundar som sagt INTE bostadsbidraget på några studielån. Det hör helt enkelt inte hit. Det handlar inte om några fiffel här utan bara om helt lagliga bidrag som finns där för bland annat studenter. Vill du predika om studielånen så kan du starta en ny tråd :) Och kom då ihåg att tracka ner lika mycket på de som har hyresrätt + bostadsbidrag.

Men eftersom du inte äger lgh så hyr du ju i 2a hand av din kompis i alla fall på pappret. Jag trackar inte ned på någon jag försöker bara få reda på hur du resonerar samt framföra mina åsikter.

Äger man en bostadsrätt så hart man en tillgång i den oavsett hur mycket lån man har och då är det fel att staten skall gå in och subventionera på räntebetalninagr och amorteringar. Detta eftersom det är pengar som du i de flesta fall helt eller ´delvis får tillbaka dagen då du säljer (jag antar här att du går med vinst, vilket faktiskt är det normala).

Sedan kan man tycka som du men det skulle också innebär att många skulle fuska betydligt mer än de redan gör idag.

MIn uppfattning är att vi i Sverige är jävligt skyddade och inte behöver tänka så mycket på vår egen ekonmi utan det löser sig alltd. Jag vill att alla skall ta ett större ansvar för sin egen ekonomi och undvika situationer där de måste tvångsförsälja boenden etc. Väldigt många lever över sina tillgångar istället för att spara när tillfället finns. Om man äger sitt boende tillhör det god kutym att amortera en del. Det underlättar sedan för en själv både i fråga om relation med banken och en faktiskt lägre månadskostnad.

Carolinew
2010-03-16, 21:50
Men eftersom du inte äger lgh så hyr du ju i 2a hand av din kompis i alla fall på pappret. Jag trackar inte ned på någon jag försöker bara få reda på hur du resonerar samt framföra mina åsikter.

Äger man en bostadsrätt så hart man en tillgång i den oavsett hur mycket lån man har och då är det fel att staten skall gå in och subventionera på räntebetalninagr och amorteringar. Detta eftersom det är pengar som du i de flesta fall helt eller ´delvis får tillbaka dagen då du säljer (jag antar här att du går med vinst, vilket faktiskt är det normala).

Sedan kan man tycka som du men det skulle också innebär att många skulle fuska betydligt mer än de redan gör idag.

MIn uppfattning är att vi i Sverige är jävligt skyddade och inte behöver tänka så mycket på vår egen ekonmi utan det löser sig alltd. Jag vill att alla skall ta ett större ansvar för sin egen ekonomi och undvika situationer där de måste tvångsförsälja boenden etc. Väldigt många lever över sina tillgångar istället för att spara när tillfället finns. Om man äger sitt boende tillhör det god kutym att amortera en del. Det underlättar sedan för en själv både i fråga om relation med banken och en faktiskt lägre månadskostnad.

Saken är att du inte verkar förstå oavsett vad jag skriver. Eller så läser du inte allt. Återigen, jag står som ägare på en liten del (1/10) av lägenheten, för att annars fick jag inte lov att bo här för föreningen då de inte tillåter anrdahandsuthyrning på det villkoret.

Du svävar iväg en del i varje inlägg om vad du anser vara rätt och fel gällande studenters ekonomi, boenden etc. Fint, men hör som sagt inte riktigt hit. Och att amortera är inte ens att tänka på för min del, då hade jag definitivt inte haft råd att bo här. Och ja, jag tar ansvar för min ekonomi, det är därför jag ser till att ta vara på de möjligheter som faktiskt finns där, utformade för folk i just den här sitsen :)

Och för femtioelfte gången, jag kommer inte gå med vinst om det inte sker ett mirakel den närmaste perioden. Dessutom får man räkna in mäklararvoden innan man kan se ifall någon går med vinst så att bara se till aktuella bostadspriser räcker inte riktigt.

Och hur menar du att folk skulle börja fuska mer? Förklara? För detta handlar långt ifrån om fusk.

Chrillee
2010-03-16, 21:51
Jag ringde alltså och överklagade, och de skulle se över min inkomst osv. Nu fick jag hem ett brev idag igen där det står att jag faktiskt har råd att betala tillbaka. Trots att jag är student, har samma dyra hyra, och ingen inkomst under sommaren.

Min sambo är i exakt samma sits. Där skulle dock 14000:- tillbaka på en orimligt kort tid, väldigt irriterande.

Saken blir inte bättre av att dem är otrevliga och oförstående.

Medusa
2010-03-16, 21:54
Han fick det svar som hans inlägg förtjänade. Är han inte nöjd får han försöka igen.

jag är mer än nöjd, fick ungefär det svar jag förväntade mig, :naughty:

Ignatius72
2010-03-16, 21:58
jag är mer än nöjd, fick ungefär det svar jag förväntade mig, :naughty:

Ironin passerade utan att stanna på gå.

Är det samma lägenhet där TV-pejlaren försökte banka in dörren? Är det inte troligare att det var nån bankkille som ville komma och bo lite i sin lägenhet?
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=137697&highlight=tv-pejlare

jakke
2010-03-16, 22:04
Är det en rättighet att bo centralt i en stad?

Baan
2010-03-16, 22:23
Är det en rättighet att bo centralt i en stad?

Ja.

Scratch89
2010-03-16, 22:35
Caroline, det du inte verkar förstå är att även fast lån inte är bostadsbidragsgrundande, så är kapital det. Du äger din lägenhet. Kostade den en halv miljon att köpa så äger du en halv miljon, punkt slut. Att det i vårt ekonomiska läge innebär att du förlorat pengar på det spelar ingen roll. Du kunde lika gärna ha köpt lägenheten för tvåhundra tusen och fått den att gå upp till en miljon. Hade du fortfarande känt dig berättigad till bostadsbidrag då?

Sen måste jag säga att jag blir lite mörkrädd när du försöker få ytterligare bidrag när du inte ens har tagit studielån.

Carolinew
2010-03-16, 22:40
Caroline, det du inte verkar förstå är att även fast lån inte är bostadsbidragsgrundande, så är kapital det. Du äger din lägenhet. Kostade den en halv miljon att köpa så äger du en halv miljon, punkt slut. Att det i vårt ekonomiska läge innebär att du förlorat pengar på det spelar ingen roll. Du kunde lika gärna ha köpt lägenheten för tvåhundra tusen och fått den att gå upp till en miljon. Hade du fortfarande känt dig berättigad till bostadsbidrag då?

Sen måste jag säga att jag blir lite mörkrädd när du försöker få ytterligare bidrag när du inte ens har tagit studielån.

Från försäkringskassans ansökningsblankett:

Den bostad som du ansöker om bostadsbidrag för räknas inte som en tillgång

Och angående studielånet, återigen. Då tycker du det är fel att enbart ta studiebidraget då? Då bör jag alltså först ta studielån, och sedan studiebidrag enbart om jag inte klarar mig på lånet? :)

Hades
2010-03-16, 22:41
Inte så insatt, och inte personligen involverad i detta (än), så varför bör inte det vara en diskussion?

Därför att man kan fördela sommarinkomster på resten av året.

Det där är fel. Hon ska ha 800kr till sin del av hyran. Jag ska inte ha någonting. Vi delar hyran lika för vi nyttjar ytan lika mycket. Hon mer till och med då jag jobbar i norge för det mesta. Men kan inte skriva lägenheten på hon för hon har inte tillräckligt hög inkomst för att stå på lägenheten. Därför står jag på den.

Ja dom flesta sambos delar säkert, men det gör det inte till en regel att alla gör det. Vi gör inte det och vi vill inte heller drabbas av det. Eller hon vill inte drabbas av det, jag drabbas inte av det.

Så varför ska hon drabbas för att vi är ihop?
Det är som sagt rimligare att du betalar än att hon får bidrag. Man kan inte lagreglera alla tänkbara situationer. Därför gör man det mer schablonmässigt.

Scratch89
2010-03-16, 22:44
Från försäkringskassans ansökningsblankett:

Åh, fan. Det hade jag missat.


Och angående studielånet, återigen. Då tycker du det är fel att enbart ta studiebidraget då? Då bör jag alltså först ta studielån, och sedan studiebidrag enbart om jag inte klarar mig på lånet? :)

... va? Jag tycker inte det är fel med att få studiebidrag, men jag tycker det är fel att du förväntar dig att staten ska betala så mycket som möjligt innan du ens funderar på att ta lån. Jag tycker att du ska ta fullt lån och fullt bidrag som alla andra.

Carolinew
2010-03-16, 22:49
Åh, fan. Det hade jag missat.

Du är i gott sällskap med de andra här :)


... va? Jag tycker inte det är fel med att få studiebidrag, men jag tycker det är fel att du förväntar dig att staten ska betala så mycket som möjligt innan du ens funderar på att ta lån. Jag tycker att du ska ta fullt lån och fullt bidrag som alla andra.

Men vad är det för skillnad på studiebidrag och bostadsbidrag i dina ögon, moraliskt sett? Varför är det mer rätt att ta studiebidrag än bostadsbidrag? De består lika mycket av skattepengar båda två.

Tolkia
2010-03-16, 23:32
Men vad är det för skillnad på studiebidrag och bostadsbidrag i dina ögon, moraliskt sett? Varför är det mer rätt att ta studiebidrag än bostadsbidrag? De består lika mycket av skattepengar båda två.
Du har ju tidigare skrivit att du har studiebidrag, så frågan som du ställer är egentligen: "vad är det för skillnad på studielån och bostadsbidrag?" Jag kan ge en ledtråd: Det ena är ett lån, som du betalar tillbaka, det andra är det inte.

Jag tycker att det låter lite som om du vill äta kakan och ha den kvar.

Carolinew
2010-03-16, 23:37
Du har ju tidigare skrivit att du har studiebidrag, så frågan som du ställer är egentligen: "vad är det för skillnad på studielån och bostadsbidrag?" Jag kan ge en ledtråd: Det ena är ett lån, som du betalar tillbaka, det andra är det inte.

Jag tycker att det låter lite som om du vill äta kakan och ha den kvar.

Nu griper du efter halmstrån här, och tyvärr fungerar inte det resonemang. Det ena bidraget gäller finansiering av studier, det andra finansiering av bostad. Det finns inget som helst krav på att man måste ha studielån om man har studiebidrag, för att bli beviljad bostadsbidrag.

Librish
2010-03-16, 23:46
Du har ju tidigare skrivit att du har studiebidrag, så frågan som du ställer är egentligen: "vad är det för skillnad på studielån och bostadsbidrag?" Jag kan ge en ledtråd: Det ena är ett lån, som du betalar tillbaka, det andra är det inte.

Jag tycker att det låter lite som om du vill äta kakan och ha den kvar.

Scratch uttryckte sig som att det var moraliskt fel att försöka ta bostadsbidrag när man inte tar studielån. Caroline frågade då om det inte vore lika moraliskt fel att ta studiebidrag när man egentligan klarar sig på studielånet.

Scratch svarade då nej och Caroline undrade varför.

Så förstod jag det i alla fall.

Scratch89
2010-03-17, 00:37
Det är inget krav, nej. Men jag tycker fortfarande att du på något sätt ska finansiera ditt liv själv. Lånet i sig ger dig en skuld och det är "dina pengar", till skillnad från ett bostadsbidrag som du bara får.

Jag klarar inte av den här bidragsnormen som verkar finnas överallt. Jag fick bryt på en tjej i min klass som blev erbjuden ett bra jobb på sommaren/extra, men inte ville ta det för att hon då skulle förlora sitt bostadsbidrag. Wtf?

Carolinew
2010-03-17, 01:24
Det är inget krav, nej. Men jag tycker fortfarande att du på något sätt ska finansiera ditt liv själv. Lånet i sig ger dig en skuld och det är "dina pengar", till skillnad från ett bostadsbidrag som du bara får.

Jag klarar inte av den här bidragsnormen som verkar finnas överallt. Jag fick bryt på en tjej i min klass som blev erbjuden ett bra jobb på sommaren/extra, men inte ville ta det för att hon då skulle förlora sitt bostadsbidrag. Wtf?

Frågan är då, Scratch, varför jag som haft betydligt mindre bostadsbidrag än dig, skulle göra moraliskt fel och inte du? Bara för att jag inte skaffat mig en bostad för 7000 kr i månaden vilket skulle ge mig fullt bostadsbidrag, så menar du att jag inte skulle ha (moraliskt) rätt till den mindre summa som försäkringskassan menar att jag har rätt till? Bostadsbidraget minskar med minskande bostadskostnad av en anledning - det skall bli rättvist. Med ditt tänk är det ju bara de som bor dyrt (och förmodligen lite finare) och som tar lån som skall ha rätt till bostadsbidrag.

Då kan vi ju införa sociallån istället för socialbidrag också, som personerna betalar tillbaka när de fått jobb :) Eller varför inte A-lån? Alltså, bidragen finns där för att folk inte skall behöva skuldsätta sig i onödan.

Det där med att vissa inte vill jobba är ju en helt annan sak. Det behöver vi knappast dra in i den här diskussionen.

Scratch89
2010-03-17, 01:33
För att du inte tar den enklaste vägen: studielån. Om du nu kan ta studielån, varför gör du inte det, istället för att försöka mjölka ut pengar så mycket som möjligt? Och ja, självklart är de de som bor dyrt (relativt till sin inkomst) som borde vara berättigade till det. Varför ska någon som har en billig lägenhet ha bostadsbidrag?

Uppenbarligen har du ju inte rätt till det, eftersom du kommer få 0 kr, eller är det något jag missat?

Carolinew
2010-03-17, 01:45
För att du inte tar den enklaste vägen: studielån. Om du nu kan ta studielån, varför gör du inte det, istället för att försöka mjölka ut pengar så mycket som möjligt?

Uppenbarligen har du ju inte rätt till det, eftersom du kommer få 0 kr, eller är det något jag missat?

Först och främst, du har fortfarande inte svarat på min fråga varför det är moraliskt rätt att ta studiebidrag men inte bostadsbidrag enligt dig. När du gjort det blir det lättare att föra diskussionen vidare då jag mer förstår hur du tänker.

Jupp, blir inget bostadsbidrag för mig eftersom jag har BR istället för HR. Det har jag som sagt ifrågasatt och det är det som de föregående sidorna här har handlat om i stort sett. Behöver nog inte ta om allt det en gång till. Men det spelar ju ingen roll i det vi diskuterar nu eftersom du bara anser att man inte skall ha bostadsbidrag om man inte har dyr bostad och fullt lån.

Scratch89
2010-03-17, 01:53
För att man som student är berättigad till studiebidrag, i princip oavsett inkomst. Bostadsbidrag är man berättigad till om man inte kan leva ett drägligt liv utan det. Nå, varför tar du inte studielån?

Ja, jag tycker det är självklart att man inte ska söka bostadsbidrag om man inte har en dyr bostad eller fullt lån. Är det konstigt, menar du? Hade du behövt bostadsbidraget om du tog studielån?

Carolinew
2010-03-17, 01:58
För att man som student är berättigad till studiebidrag, i princip oavsett inkomst. Bostadsbidrag är man berättigad till om man inte kan leva ett drägligt liv utan det. Nå, varför tar du inte studielån?

Ja, jag tycker det är självklart att man inte ska söka bostadsbidrag om man inte har en dyr bostad eller fullt lån. Är det konstigt, menar du? Hade du behövt bostadsbidraget om du tog studielån?

Man är precis lika berättigad till bostadsbidrag som studiebidrag som student, så vari ser du skillnaden? Visst är inkomstgränsen lägre, men om man tjänar mindre än den, precis som med studiemedelsgränsen, så finns det verkligen ingen skillnad. Så ditt resonemang haltar en aning minst sagt.

Och i mina ögon är det faktiskt bättre att skaffa en billigare lägenhet och därmed lägre bostadsbidragskostnad, än en dyrare lägenhet och därmed högre bostadsbidragskostnad.

WHITEFOLKS
2010-03-17, 08:26
Här måste jag hålla med Carolinew lite..

Bostadsbidraget som det är nu ger ju inte direkt någon motivation för att hitta en billig bostad. Hittar man en för 1900 så kanske man får 0 i bidrag. Om man istället har alternativet att hyra en 30% dyrare lägenhet som ligger närmare staden/är nyare/whatever så får jag i princip hela skillnaden täckt av bidrag.

Man kan ju fråga sig vad det gör för folks motivation att vara sparsamma men även för hyrorna som hyresvärdarna sätter. Finns ju inte direkt något motivation för de att sätta låga hyror om de vet att bidrag kan täcka upp resten.

Nitrometan
2010-03-17, 08:30
Ja, jag tycker det är självklart att man inte ska söka bostadsbidrag om man inte har en dyr bostad eller fullt lån. Är det konstigt, menar du? Hade du behövt bostadsbidraget om du tog studielån?
Kan man inte söka en billigare bostad istället då?

Scratch89
2010-03-17, 08:49
Kan man inte söka en billigare bostad istället då?

Jo det är väl klart. Sen kan man ju alltid diskutera vad dyrt respektive billigt är, beroende på hur mycket pengar man har att röra sig med varje månad.

Nitrometan
2010-03-17, 08:57
Jo det är väl klart. Sen kan man ju alltid diskutera vad dyrt respektive billigt är, beroende på hur mycket pengar man har att röra sig med varje månad.
Ja. Är det meningen att bostadsbidrag ska finansiera folks dyra boende?

Ska isåfall försäkringskassan bestämma vad som är en rimlig hyra?


OBS. Det här är inget personligt mot nån utan en reflektion över bidrag.

Scratch89
2010-03-17, 09:03
Ja. Är det meningen att bostadsbidrag ska finansiera folks dyra boende?

Ska isåfall försäkringskassan bestämma vad som är en rimlig hyra?


OBS. Det här är inget personligt mot nån utan en reflektion över bidrag.
Ibland kan man inte bo så mycket billigare. Har man några ungar så behöver man ha en större lägenhet än om man bor själv eller bara har en unge. Om man dessutom jobbar deltid eller har ett dåligt betalt jobb så kan det vara svårt att få det att gå ihop. Då tycker jag att det kan vara värt att söka bostadsbidrag då. Visst kan man alltid söka billigare lägenhet, men ibland kan man inte få det så mycket billigare än vad man har det, och det är ändå för dyrt.

Försäkringskassan bestämmer redan vad som är ren rimlig hyra. Har du för dyr lägenhet så är du inte berättigad till bostadsbidrag (så var det förut i alla fall).

WHITEFOLKS
2010-03-17, 09:06
Hur mycket kostade din lägenhet som du fick bidrag för och hur mycket fick du i bidrag?

Nitrometan
2010-03-17, 09:09
Håller med dig där, Scratch.

Försäkringskassan bestämmer redan vad som är ren rimlig hyra. Har du för dyr lägenhet så är du inte berättigad till bostadsbidrag (så var det förut i alla fall).
Bra om det är så.

Scratch89
2010-03-17, 09:15
Hur mycket kostade din lägenhet som du fick bidrag för och hur mycket fick du i bidrag?

Frågar du mig? I så fall kostade lägenheten runt 4500-4600, och jag fick 1100 i bidrag.

mangs
2010-03-17, 09:20
Först och främst, du har fortfarande inte svarat på min fråga varför det är moraliskt rätt att ta studiebidrag men inte bostadsbidrag enligt dig. När du gjort det blir det lättare att föra diskussionen vidare då jag mer förstår hur du

Saken är att du inte verkar förstå oavsett vad jag skriver. Eller så läser du inte allt. Återigen, jag står som ägare på en liten del (1/10) av lägenheten, för att annars fick jag inte lov att bo här för föreningen då de inte tillåter anrdahandsuthyrning på det villkoret.


Och för femtioelfte gången, jag kommer inte gå med vinst om det inte sker ett mirakel den närmaste perioden. Dessutom får man räkna in mäklararvoden innan man kan se ifall någon går med vinst så att bara se till aktuella bostadspriser räcker inte riktigt.

Och hur menar du att folk skulle börja fuska mer? Förklara? För detta handlar långt ifrån om fusk.


OK, jag hade helt missat att du äger 1/10 av din BR. oavsett vilket så i praktiken så är det ju din lägenhet och det är en BR du bor i och inte en HR.
Det jamenar med fusk och regler är att om det helt plötsligt blev ok att äga sitt boende och plocka ut bostadsbidrag så skulle många som inte behöver det göra det och leva för statens pengar. Många hade nog sett det som ett extra tillskott i kassan.

Du tjatar om och om att du inte kommer gå med vinst. Hur vet du det? Har du stenkoll på när du skall flytta och hur läget är då? Jag ahr svårt att tro att priserna är såpass mycket lägre nu jämfört med när du köpte då priserna överlag gått upp en del det senaste året. Om det är så att du fortfarande ligger - måste det innebära att du när du köpte betalde ett kraftigt överpris även mot den tidens priser.

Oavsett vilket så spelar det mindre eller ingen roll alls.


Jag kan hålla med om att bostadsbidragen inte är helt korrekt utformade eftersom vissa lockas till dyrare lägenheter och jag kan förstå din frustration men i ärlighetens namn lider det nog ingen nöd på dig då du ju inte ens i nuläget tar studielån.

Eftersom du är student tycker jag du först och främst skall använda de medel som är avsedda för just studenter i form av studiebidrag samt studielån. Skulle det sedan visa sig att inte dessa räcker till skall man först och främst hitta ett extraknäck för at tsedan söka om bostadsbidrag/socialbidrag.

Jag har svårt att se att inte pengarna skulle räcka till för en ensamstående student utan bostadsbidrag, då bör man nog se över sin ekonomi.

Bostadsbidrag tycker jag främst skall tas av de som inte har några andra alternativ och lever på eller under existensminimum.

Breadboy
2010-03-17, 10:07
Jag förstår inte hur du kan förvänta dig att en student som studerar heltid och lägger ned mycket energi på sina studier skall ha tid och ork med ett extraknäck.

Studenter som tar fullt studielån och fullt studiebidrag har en inkomst på ca 8 000 kr per månad. Hur många andra "grupper" i samhället finns det som är i större behov av ytterligare ekonomiskt stöd än just denna grupp? Kan man vidare förvänta sig att låginkomsttagare (arbetande) skall extraplugga vid sidan om för att ha rätt till bostadsbidrag?

Carolinew
2010-03-17, 10:18
OK, jag hade helt missat att du äger 1/10 av din BR. oavsett vilket så i praktiken så är det ju din lägenhet och det är en BR du bor i och inte en HR.
Det jamenar med fusk och regler är att om det helt plötsligt blev ok att äga sitt boende och plocka ut bostadsbidrag så skulle många som inte behöver det göra det och leva för statens pengar. Många hade nog sett det som ett extra tillskott i kassan.

Du tjatar om och om att du inte kommer gå med vinst. Hur vet du det? Har du stenkoll på när du skall flytta och hur läget är då? Jag ahr svårt att tro att priserna är såpass mycket lägre nu jämfört med när du köpte då priserna överlag gått upp en del det senaste året. Om det är så att du fortfarande ligger - måste det innebära att du när du köpte betalde ett kraftigt överpris även mot den tidens priser.

Oavsett vilket så spelar det mindre eller ingen roll alls.


Jag kan hålla med om att bostadsbidragen inte är helt korrekt utformade eftersom vissa lockas till dyrare lägenheter och jag kan förstå din frustration men i ärlighetens namn lider det nog ingen nöd på dig då du ju inte ens i nuläget tar studielån.

Eftersom du är student tycker jag du först och främst skall använda de medel som är avsedda för just studenter i form av studiebidrag samt studielån. Skulle det sedan visa sig att inte dessa räcker till skall man först och främst hitta ett extraknäck för at tsedan söka om bostadsbidrag/socialbidrag.

Jag har svårt att se att inte pengarna skulle räcka till för en ensamstående student utan bostadsbidrag, då bör man nog se över sin ekonomi.

Bostadsbidrag tycker jag främst skall tas av de som inte har några andra alternativ och lever på eller under existensminimum.

Mangs, det ÄR tillåtet att ha bostadsbidrag om man har BR idag, det finns särskilda blanketter för det. Det jag ifrågasatte var som sagt 3%-gränsen. Men eftersom diskussionen har kommit att handla om huruvida det är rätt eller fel att ha bostadsbidrag istället så är vi där vi är.

Bostadsbidraget ÄR ämnat för bland annat studenter. Går du in på "student" på försäkringskassans hemsida så får du upp förslag om just bostadsbidrag. Jag ser verkligen inte logiken i att ni tycker att studiebidrag är mer moraliskt rätt än bostadsbidrag, hur ni än vrider och vänder på det.

Och att tvinga studenter att jobba vid sidan av heltidsstudier är faktiskt ganska korkat. Det är absolut ett jättebra sätt att dryga ut kassan på, men alla klarar inte av det om de satsar ordentligt på sin utbildning. Dessutom finns det inte många extrajobb att få idag heller som går att passa in med ens skolschema, och de som finns är det minst sagt krig om.

Scratch89
2010-03-17, 10:20
Men frågan är varför du vill ha bostadsbidrag. Är det för att du är berättigad till det och vill plocka ut så mycket statligt stöd som möjligt, eller för att du behöver pengarna?

WHITEFOLKS
2010-03-17, 10:22
Det verkliga behovet är ju inte något som beaktas i Sverige dock så jag vet inte varför du drar upp det.

Nitrometan
2010-03-17, 10:24
* berättigad till det
* vill plocka ut så mycket statligt stöd som möjligt
* för att du behöver pengarna
Vad är skillnaden på dessa tre scenarion?

Osten80
2010-03-17, 10:30
Jag blir förbannad när jag läser denna tråden. Ta nu för fan studielån och sluta lipa. Om det inte redan finns, borde det finnas en regel som säger att man inte kan få bostadsbidrag om man studerar men samtidigt vägrar ta studieån.

Scratch89
2010-03-17, 10:33
Skillnaden kan ju ligga i att man är berättigad fast man inte har ett faktiskt behov av det. Som student är man alltid berättigad till bostadsbidrag om man bor i en egen lägenhet, även fast man har en hyra på 2000 kr och således har 6000 kvar efter hyran. Då är det ju inget faktiskt behov, utan bara något man kan plocka ut.

Om man däremot är student och bor i en lägenhet med dyr hyra (vilket kan vara fallet i stora städer, t.ex som här i Göteborg där i princip alla nya studentlägenheter kostar över 4000 kr för en etta) så blir det inte så mycket pengar över. Då finns det ju ett faktiskt behov (eller i alla fall ett ökat behov) av pengarna. Sen kan man såklart dividera om huruvida man ska bo i en så dyr lägenhet, men som student är det svårt att få "vanliga" lägenheter, och de billigare studentkorridorerna är faktiskt svårare att få än de dyra lägenheterna. Då har man inte mycket val.

Carolinew
2010-03-17, 10:34
Men frågan är varför du vill ha bostadsbidrag. Är det för att du är berättigad till det och vill plocka ut så mycket statligt stöd som möjligt, eller för att du behöver pengarna?

Scratch, var det inte du som inte ville betala tillbaka det du enligt FK inte var berättigad till, pga för hög inkomst? I mina ögon anser jag nog det vara mer "vilja mjölka pengar från staten" än att ha ett bidrag man faktiskt är fullt berättigad till.

WHITEFOLKS
2010-03-17, 10:36
Vad är skillnaden på att hon plockar ut bostadsbidrag och på att en annan student får 300 i bostadsbidrag och sedan använder de 300 på icke nödvändiga saker.

Behov är väldigt relativt och bidragen är inte satta efter behov.

Nitrometan
2010-03-17, 10:37
Skillnaden kan ju ligga i att man är berättigad fast man inte har ett faktiskt behov av det. Som student är man alltid berättigad till bostadsbidrag om man bor i en egen lägenhet, även fast man har en hyra på 2000 kr och således har 6000 kvar efter hyran. Då är det ju inget faktiskt behov, utan bara något man kan plocka ut.
Okaj.

Scratch89
2010-03-17, 10:37
Scratch, var det inte du som inte ville betala tillbaka det du enligt FK inte var berättigad till, pga för hög inkomst? I mina ögon anser jag nog det vara mer "vilja mjölka pengar från staten" än att ha ett bidrag man faktiskt är fullt berättigad till.

Jag var ju berättigad till det, eftersom jag fick det. Däremot så var/är jag tvungen att betala tillbaka då jag på sommaren fick ett extrajobb och tjänade mer än vad jag fick. Det jag motsatte mig angående deras beslut var att jag faktiskt var berättigad när jag fick det, och direkt sade upp det när jag började få in pengar, och således faktiskt uppfyllde deras regler för att inte behöva betala tillbaka (eller betala tillbaka en mindre summa).

På vilket sätt är det mjölkning? Du har fortfarande inte svarat på frågan för övrigt.

Carolinew
2010-03-17, 10:44
Jag var ju berättigad till det, eftersom jag fick det. Däremot så var/är jag tvungen att betala tillbaka då jag på sommaren fick ett extrajobb och tjänade mer än vad jag fick. Det jag motsatte mig angående deras beslut var att jag faktiskt var berättigad när jag fick det, och direkt sade upp det när jag började få in pengar, och således faktiskt uppfyllde deras regler för att inte behöva betala tillbaka (eller betala tillbaka en mindre summa).

På vilket sätt är det mjölkning? Du har fortfarande inte svarat på frågan för övrigt.

Du var berättigad i det ögonblick du fick det pga att du inte uppgett att du skulle ha någon inkomst (vilket är fullt förståeligt när man inte vet), MEN reglerna är klara och tydliga när det gäller just inkomst och att man måste betala tillbaka ifall man överskrider den tillåtna gränsen. Med andra ord var du INTE berättigad det året, när alla fakta blivit rätt.

Jag söker bostadsbidrag för att:

1. Jag är berättigad till det (om räntan varit över 3 % dvs, eller om jag bott i HR)
2. Jag vill inte skuldsätta mig i onödan
3. Jag inte anser att det är moraliskt fel när bostadsbidraget är utformat för bland annat just studenter, och det aldrig funnits något krav om att man måste vara fullt belånad för att söka det.

Jag har också en billig bostad som kostar betydligt mindre i bostadsbidrag (just nu ingenting faktiskt) än de flesta andra och således kostar jag staten betydligt mindre pengar än många andra studenter.

Ignatius72
2010-03-17, 10:52
Jag söker bostadsbidrag för att:

1. Jag är berättigad till det (om räntan varit över 3 % dvs, eller om jag bott i HR)
2. Jag vill inte skuldsätta mig i onödan
3. Jag inte anser att det är moraliskt fel när bostadsbidraget är utformat för bland annat just studenter, och det aldrig funnits något krav om att man måste vara fullt belånad för att söka det.



Men ge då fan i att köpa något för pengar du inte har.

Carolinew
2010-03-17, 11:06
Men ge då fan i att köpa något för pengar du inte har.

Men för helvete, jag hade ingenstans att bo? Jag kallar verkligen inte en bostad (jävligt billig sådan för att vara i GBG) för onödigt. Det är ett grundläggande behov att ha någonstans att bo, är det så fruktansvärt svårt för dig att förstå? Och som jag sagt hundra gånger, den här bostaden är billigare att ha (åtminstone nu när räntorna är låga) än de flesta hyresrätter. Så nog fan har jag tänkt på ekonomin.

Hade jag haft en HR istället så hade jag garanterat fått söka ännu mer bostadsbidrag (så som Scratch) och då klagar du inte? Du skall vara jävligt glad att jag gjort som jag gjort för det tjänar du och samhället också på.

Numse
2010-03-17, 11:09
Men ge då fan i att köpa något för pengar du inte har.

Tagga ner.

jakke
2010-03-17, 11:09
Men för helvete, jag hade ingenstans att bo? Jag kallar verkligen inte en bostad (jävligt billig sådan för att vara i GBG) för onödigt. Det är ett grundläggande behov att ha någonstans att bo, är det så fruktansvärt svårt för dig att förstå? Och som jag sagt hundra gånger, den här bostaden är billigare att ha (åtminstone nu när räntorna är låga) än de flesta hyresrätter. Så nog fan har jag tänkt på ekonomin.

Hade jag haft en HR istället så hade jag garanterat fått söka ännu mer bostadsbidrag (så som Scratch) och då klagar du inte? Du skall vara jävligt glad att jag gjort som jag gjort för det tjänar du och samhället också på.

Är det en rättighet att få bo centralt i den stad man så önskar? Jag vill inte betala för att unga människor ska få göra det.

mangs
2010-03-17, 11:10
Mangs, det ÄR tillåtet att ha bostadsbidrag om man har BR idag, det finns särskilda blanketter för det.

Bostadsbidraget ÄR ämnat för bland annat studenter. Går du in på "student" på försäkringskassans hemsida så får du upp förslag om just bostadsbidrag. Jag ser verkligen inte logiken i att ni tycker att studiebidrag är mer moraliskt rätt än bostadsbidrag, hur ni än vrider och vänder på det.

Och att tvinga studenter att jobba vid sidan av heltidsstudier är faktiskt ganska korkat. Det är absolut ett jättebra sätt att dryga ut kassan på, men alla klarar inte av det om de satsar ordentligt på sin utbildning. Dessutom finns det inte många extrajobb att få idag heller som går att passa in med ens skolschema, och de som finns är det minst sagt krig om.

Jag söker bostadsbidrag för att:

1. Jag är berättigad till det (om räntan varit över 3 % dvs, eller om jag bott i HR)
2. Jag vill inte skuldsätta mig i onödan
3. Jag inte anser att det är moraliskt fel när bostadsbidraget är utformat för bland annat just studenter, och det aldrig funnits något krav om att man måste vara fullt belånad för att söka det.

Jag har också en billig bostad som kostar betydligt mindre i bostadsbidrag (just nu ingenting faktiskt) än de flesta andra och således kostar jag staten betydligt mindre pengar än många andra studenter.


Edit, jag tycker alla inblandade kan tagga ner en smula så att tråden får stanna kvar!!


OK, Caroline, jag kan erkänna att jag inte är påläst gällande vad som gäller för bostadsbidrag då jag själv aldrig ens övervägt detta som ett alternativ att finansiera mitt boende eller studier.

I Sverige har vi valt att guppen studenter har rätt till Studiebidrag och vid behov studielån. Skulle inte dessa räcka till finns bostadsbidragen där men jag tycker inte att dessa skall vara ett alternativ förrän man som student gjort allt i sin makt för att lösa det med hjälp av studielån eller extraknäck. jag är medveten om att ett jobb kanske inte alltid fungerar vid sidan om men för många gör det faktiskt det och lån är väl något som var och varannan som studerar har.

Det är fint att du inte vill skuldsätta dig i onödan men det skall inte ske på bekostnad av skattebetalarna.

Det finns många grupper som borde vara mer berättigade bostadsbidragen studenter. Pensionärer, ensamstående föräldrar, arbetslösa, sjukpensionärer, sjukskrivna etc etc.

Visst 8000kr är ingen förmögenhet men nog kan man klara sig. Man kan bosätta sig billigare, välja billigare mat och välja billigare transportmedel.

I fallet som student vet man att ens egna tid kommer framöver (vilket sällan är fallet för gruppen ovan) och det gör att man under några år kan leva utan vidare bekvämligheter.

Självklart vill man ha det så bra som möjligt under hela sitt liv men som student har man gjort ett medvetet val om att plugga på heltid och därmed inte kunna få någon inkomst från arbete. Hur man sedan väljer att bekosta denna tiden är upp till var och en men bostadsbidrag tycker ajg skall ligga långt ned på listan så länge det finns andra alternativ.

Sedan gällande det här med 3% ränta. Vid såpass låg ränta är det troligt att värdet på BR ökar mer och därmed är en investering som du komemr tjäna pengar på. om du efter studietiden säljer din BR med en vinst på 100.000kr tror jag inte du tyckt det varit så kul att betala tillbaka alla dessa pengar till staten efterseom det var deras bidrag som möjliggjorde att du kunde bo där från början?

Ungefär som att man skulle få bidrag för att kunna spekulera i aktier.

mangs
2010-03-17, 11:22
Men för helvete, jag hade ingenstans att bo? Jag kallar verkligen inte en bostad (jävligt billig sådan för att vara i GBG) för onödigt. Det är ett grundläggande behov att ha någonstans att bo, är det så fruktansvärt svårt för dig att förstå? Och som jag sagt hundra gånger, den här bostaden är billigare att ha (åtminstone nu när räntorna är låga) än de flesta hyresrätter. Så nog fan har jag tänkt på ekonomin.

Hade jag haft en HR istället så hade jag garanterat fått söka ännu mer bostadsbidrag (så som Scratch) och då klagar du inte? Du skall vara jävligt glad att jag gjort som jag gjort för det tjänar du och samhället också på.


Jag förstår att bostadsmarkande i centrala Göteborg kan vara tuff. har själv haft liknande problem i Malmö och Lund så jag vet vad du pratar om. Precis som du så föll till slut mitt val på att köpa en BR. Jag var medveten om att det innebar att jag tog en risk och var tvungen attavsätta pengar för det. precis som för dig gick jag först back men sedan gick priserna upp.

Detta är oväsentligt i sammanhanget då jag faktiskt vlade själv att bosätta mig i en BR. Jag är säker på att det fanns andra alternativ för dig men att du i stunden tyckte att BR var det som passade dig bäst. Då får amn också stå sitt kast.

Dessutom säger du här att ditt boende i BR skulle vara billiagre än motsvarande HR. Varför beklagar du dig då? var glad istället att du sparar pengar. För det är väl framför allt för din egen ekonomi och inte statens som du valde ett billigare boende.

Dessutom finns det massvis med fördelar med BR istället för HR som inte är ekonomiska.


Menar du på allvar att vi skall tacka dig för att du köpt en BR istället för att du tagit en HR? I så fall vill jag också ha uppskattning eftersom jag numera bor i hus och bidrar med en hel del stålar till staten, och dessutom inte tagit något bidrag alls (utöver studiebidrag) utan bitit ihop i tider med havregryn och 0 pengar över och faktiskt insett att det är ett aktivt val jag gjort för att framöver ha det bättre. Vilket jag nu med facit i hand är jävligt tacksam över. Det är nyttigt att leva fattigt ett tag för att sedan uppskatta att jobba och tjäna egna pengar.

Medusa
2010-03-17, 11:24
Tagga ner.

varför ska han tagga ner, hans poäng är ju fullständigt korrekt i detta fallet..

Numse
2010-03-17, 11:25
Varför skulle han inte tagga ner? Finns trevligare sätt att framföra sin poäng på.

Carolinew
2010-03-17, 11:59
Är det en rättighet att få bo centralt i den stad man så önskar? Jag vill inte betala för att unga människor ska få göra det.

Nej det tycker jag inte. Jag bor absolut inte i centrum, inte ens i närheten, då det är på tok för dyrt där. Men de som får tag i en HR där skall knappast bli straffade för det om de söker bostadsbidrag för att klara hyran.

Ignatius72
2010-03-17, 12:05
Men för helvete, jag hade ingenstans att bo? .

Vill du inte ha skulder-köp inte något du måste låna pengar till. Mycket enkelt, det kan de facto inte bli enklare.
Det är naturligtvis fullkomligt BS att påstå att det enda valet man hade var att köpa en bostadsrätt. Det är väldigt många som önskar att det hade kunnat vara ett val för dem.
Eller menar du att ditt val stod mellan att bo i bostadsrätt eller under en bro?

Carolinew
2010-03-17, 12:13
Mangs, för femtioelfte gången :)

Det du skriver nu är din högst personliga åsikt och inget annat. Hade det funnits belägg för att kräva full belåning av studenter innan de sökte bostadsbidrag, så hade en sådan regel redan funnits kan jag lova dig. But it does NOT. Med din inställning så bör du också tycka att studenter inte skall få söka studiebidraget förrän de tar fullt studielån. Men det tycker du alltså inte av någon anledning? Varför ha studiebidrag när man kan låna istället? :)

Som sagt, ditt resonemang håller inte då du inte är konsekvent.

En stor poäng med bidragen för studenter är att det skall löna sig att studera. Hade studenterna varit tvungna att enbart ta lån så är det stor risk för att deras akademiska utbildningar faktiskt inte lönar sig efteråt. En intressant artikel från Sydsvenskan: http://sydsvenskan.se/ekonomi/article76370/Lang-utbildning-lonar-sig-inte-alltid.html Redan MED bidrag är det många vanliga utbildningar som inte lönar sig.

Att då tvinga dem att inte söka de bidrag de har rätt till (både studie- och bostadsbidrag) just för att slippa den enorma belåningen, så är det nog många som inser att det inte lönar sig att utbilda sig, och då står vi snart där som ett lågutbildat land med dålig konkurrenskraft.

Carolinew
2010-03-17, 12:18
Vill du inte ha skulder-köp inte något du måste låna pengar till. Mycket enkelt, det kan de facto inte bli enklare.
Det är naturligtvis fullkomligt BS att påstå att det enda valet man hade var att köpa en bostadsrätt. Det är väldigt många som önskar att det hade kunnat vara ett val för dem.
Eller menar du att ditt val stod mellan att bo i bostadsrätt eller under en bro?

Nu hittar du på en massa bullshit bara för att du inte lyckas försvara dig :) Jag skrev att jag inte vill skuldsätta mig i onödan , gå tillbaka och kolla mitt inlägg igen om du glömt av det. Som jag skrev innan så är verkligen inte en bostad en onödig belåning i mina ögon.

Tolkia
2010-03-17, 12:39
En stor poäng med bidragen för studenter är att det skall löna sig att studera.
Nej. Huvudpoängen är att man skall ha råd att studera överhuvudtaget. Ganska många skulle inte ha råd att göra det utan möjlighet till studielån, och då skulle vi vara tillbaka på den tiden då endast de som hade rika föräldrar kunde läsa.

Det spelar ingen roll hur många känsloargument du drar; jag förstår om du tycker att det suger att inte få bostadsbidrag, men det förändrar inte det faktum att du själv valde att skaffa en bostadsrätt som du behövde skuldsätta dig för att kunna köpa och nu står där med amorteringarna. Du klagar på mangs för att han presenterar vad du tycker är en irrelevant (d.v.s du gillar den inte) och högst personlig åsikt - vad är din bedömning av vad som är att "skuldsätta sig i onödan" om inte en personlig åsikt? Jag har svårt att se att lån för att köpa en bostadsrätt skulle vara mindre onödiga än studielån, och jag har väldigt svårt att ge dig den sympati du tigger om för att det är så synd om dig som inte får bostadsbidrag för att du har kapital. Det finns många studenter för vilka det aldrig kan vara ett alternativ att köpa bostadsrätt överhuvudtaget.

Carolinew
2010-03-17, 12:51
Nej. Huvudpoängen är att man skall ha råd att studera överhuvudtaget. Ganska många skulle inte ha råd att göra det utan möjlighet till studielån, och då skulle vi vara tillbaka på den tiden då endast de som hade rika föräldrar kunde läsa.

Det spelar ingen roll hur många känsloargument du drar; jag förstår om du tycker att det suger att inte få bostadsbidrag, men det förändrar inte det faktum att du själv valde att skaffa en bostadsrätt som du behövde skuldsätta dig för att kunna köpa och nu står där med amorteringarna. Du klagar på mangs för att han presenterar vad du tycker är en irrelevant (d.v.s du gillar den inte) och högst personlig åsikt - vad är din bedömning av vad som är att "skuldsätta sig i onödan" om inte en personlig åsikt? Jag har svårt att se att lån för att köpa en bostadsrätt skulle vara mindre onödiga än studielån, och jag har väldigt svårt att ge dig den sympati du tigger om för att det är så synd om dig som inte får bostadsbidrag för att du har kapital. Det finns många studenter för vilka det aldrig kan vara ett alternativ att köpa bostadsrätt överhuvudtaget.

Du menar på allvar att du tror att folk kommer studera i samma utsträckning om de vet att de kommer gå back på det, även den dagen de går i pension? :)

Jag drar inga känsloargument, jag poängterar tvärtemot gällande regler om bostadsbidrag. Mangs däremot har en förkärlek för vad han anser vara moraliskt rätt och inte. Det är rätt obegripligt hur du skulle lyckats missa detta.

När det gäller att inte skuldsätta sig i onödan, så är det självklart en personlig åsikt, det finns inget skrivet i lag vad som är onödigt och inte ;) Däremot finns det lagar på vad som är tillåtet och inte gällande bostadsbidrag. Märk skillnaden.

Jag tycker varken bolån eller studielån är onödiga. Har aldrig sagt något sådant. Jag tigger verkligen inte empati, det enda jag gör är att få folk att förstå att det är skillnad på personliga åsikter (dvs etik och moral) samt svenska lagar och regler.

Och kapital har jag verkligen inte, vart har du fått det ifrån? En fullt belånad lägenhet är inget kapital.

WHITEFOLKS
2010-03-17, 12:57
Jag är övertygad om att det skulle löna sig mer att studera om studiebidraget inte fanns.

Scratch89
2010-03-17, 13:05
Du menar på allvar att du tror att folk kommer studera i samma utsträckning om de vet att de kommer gå back på det, även den dagen de går i pension?

Ptja, det finns ju folk som köper lägenheter även fast de vet att de kommer gå back...

Carolinew
2010-03-17, 13:13
Ptja, det finns ju folk som köper lägenheter även fast de vet att de kommer gå back...

För att de var tvungna att bo någonstans ja :) En högskoleutbildning är knappast ett grundläggande behov såsom bostad. Där får man gå några steg högre upp på Maslows behovstrappa ;)

mangs
2010-03-17, 13:25
Mangs, för femtioelfte gången :)

Det du skriver nu är din högst personliga åsikt och inget annat.

Med din inställning så bör du också tycka att studenter inte skall få söka studiebidraget förrän de tar fullt studielån. Men det tycker du alltså inte av någon anledning? Varför ha studiebidrag när man kan låna istället? :)

Som sagt, ditt resonemang håller inte då du inte är konsekvent.


Femtiotolfte gången då. :)


Klart det är min personliga åsikt då jag skriver vad jag tycker och inget annat. Sedan vissa delar överenstämmer med gällande lagar medan andra mer handlar om moral och etik tycker jag är ovidkommande då jag mer pratar om hur du och andra resonerar.

Varför bör jag sedan tycka att man skall ta studielån istället för studiebidrag. Studiebidrag är ämnat för de valt att studera och för att få det lite mer drägligt har man därför möjlighet att ta studielån.

Sedan finns ju bostadsbidrag, socialbidrag mm att tillgå men dessa finns ju för alla grupper som har det knivigt och inte för studenter specifikt.

Det jag hela tiden har anmärkt på är att du vill undvika att ta studielån men är inte främmande för att få bostadsbidrag.

Det är alltså inte lagarna och reglerna jag ifrågasätter såsom du gör utan din moral och etik.

Du verkar heller inte riktigt förstå att din 1/10 av BR är en tillgång som på sikt kommer ge avkastning. Dessutom ger en dig möjlighet framöver att ta ytterligare lån, du hamnar i ett område som du själv valt med kanske en bättre förening med bra grannar, trevligare trappuppgångar etc etc etc.

Du vill få det att framstå som att du är ett offer som fallit utanför den trygga borg vi har i Sverige men du har aktivt tagit ett val att sätta dig i en BR. Det finns alltid alternativ men du valde BR och fick en lägre boendekostnad jämfört med motsvarande HR. Att du sedan vill att vi skall betala dina lånekostnader också är väl det som jag och andra reagerar på.

Carolinew
2010-03-17, 13:43
Varför bör jag sedan tycka att man skall ta studielån istället för studiebidrag. Studiebidrag är ämnat för de valt att studera och för att få det lite mer drägligt har man därför möjlighet att ta studielån.

Sedan finns ju bostadsbidrag, socialbidrag mm att tillgå men dessa finns ju för alla grupper som har det knivigt och inte för studenter specifikt.

Här brister det, återigen. Bostadsbidraget är också ämnat för studerande, men även andra grupper. Varför tror du bostadsbidraget finns under fliken "studerande" på försäkringskassans hemsida?

Försäkringskassan själva avgör vilka som är berättigade och inte. Hade de ansett att studenter inte behövt bostadsbidrag, hade de knappast utformat bidraget för dem. Hade de ansett att studielånet skulle tas i beaktning, hade det också gjort det.

Moraliskt sett finns inget "rätt eller fel". Och viktigt att tänka på är att Sveriges lagar och regler anses vara utformade på sådana sätt att de redan har tagit hänsyn till just etik och moral, enligt svenska seder. Om du tycker att dessa är "fel", så kan jag bara beklaga.


Det finns alltid alternativ men du valde BR och fick en lägre boendekostnad jämfört med motsvarande HR. Att du sedan vill att vi skall betala dina lånekostnader också är väl det som jag och andra reagerar på.

Vill du hellre betala mer för att jag bosätter mig i en dyr HR? :)

svennebanan
2010-03-17, 13:45
Vill du hellre betala mer för att jag bosätter mig i en dyr HR? :)

Det vill i alla fall jag.

Granatgiraffen
2010-03-17, 13:47
Det vill i alla fall jag.

Speciellt om den är dyr! Den måste vara dyr.

Hela diskussionen (Ehh, är detta rätt ord) i tråden ger mig känslan att jag har fått en jävla klase sjögräs på kroken när jag är ute och fiskar makrill. Klart deppigt.

hahavaffan
2010-03-17, 13:49
Det vill i alla fall jag.Varför?

Vinter
2010-03-17, 13:54
Dagens i-lands problem. Bråka om hur mycket pengar man ska få till skänks av staten.

Baan
2010-03-17, 13:56
Varför?

Bostadsrätter är ämnade åt fina människor. Tänk frack, häst och vagn.

mangs
2010-03-17, 13:59
Här brister det, återigen. Bostadsbidraget är också ämnat för studerande, men även andra grupper. Varför tror du bostadsbidraget finns under fliken "studerande" på försäkringskassans hemsida?

Försäkringskassan själva avgör vilka som är berättigade och inte. Hade de ansett att studenter inte behövt bostadsbidrag, hade de knappast utformat bidraget för dem. Hade de ansett att studielånet skulle tas i beaktning, hade det också gjort det.

Moraliskt sett finns inget "rätt eller fel". Och viktigt att tänka på är att Sveriges lagar och regler anses vara utformade på sådana sätt att de redan har tagit hänsyn till just etik och moral, enligt svenska seder. Om du tycker att dessa är "fel", så kan jag bara beklaga.



Vill du hellre betala mer för att jag bosätter mig i en dyr HR? :)

Var är det det brister? Jag säger väl inte att man inte kan/får ta bostadsbidrag som student men att man i fallet av student har möjlighet att först ta studielån innan man börjar fippla med att ta bostadsbidrag som andra bättre behövande utan möjlighet till borgenärer eller studielån skulle kunnat få bättre användning av.

Personligen hade jag mått bäst om du tog ett studielån som alla andra och förstod att du har det jävligt mycket bättre än många andra utan att försöka suga ut mer bidrag.

Moral är moral och lagar är lagar. jag tycker det tyder på tvivelaktig moral och till viss del olagligheter när man väljer att skriva sin nya bil på sina föräldrar för att fuska med försäkringskostnaden, eller skita i att betala TV-avgiften eller beklaga sig över att ens dyra bil kostar i runda slängar 4000kr/månaden när man är student och 20 år och vill ha bostadsbidrag för att täcka denna kostnaden samt den investering man gjort i sin lägenhet.

WHITEFOLKS
2010-03-17, 13:59
Speciellt om den är dyr! Den måste vara dyr.

Hela diskussionen (Ehh, är detta rätt ord) i tråden ger mig känslan att jag har fått en jävla klase sjögräs på kroken när jag är ute och fiskar makrill. Klart deppigt.

haha så bra :D

svennebanan
2010-03-17, 14:05
Varför?

För att jag bott i korridor och cyklat i 5 år snart. Det blir man bitter av.

Vinter
2010-03-17, 14:08
Jag studerar och bor i en bostadsrätt i stockholm. 26 kvadrat är vad jag ansåg mig att ha råd med, och jag valde att köpa den pga att det var billigare och lättare än att vänta på HR. Jag tänker inte söka mer bidrag utan jobbar på att jobba extra och minska ned på lånedelen istället.

Känns som fribeloppet i intjänade pengar är en viktigare fråga för mig än mer bidrag.

hahavaffan
2010-03-17, 14:11
Bostadsrätter är ämnade åt fina människor. Tänk frack, häst och vagn.Fan, då borde jag kanske skaffa mig en?:naughty:

För att jag bott i korridor och cyklat i 5 år snart. Det blir man bitter av.Hehe ja, det kan vara hårt att studera. Men tänk så gött sen när vi kommer ut i arbetslivet och ska börja betala skatt så att generationerna under oss kan belåna sig och leva på bidrag tills dagen de börjar försörja ännu yngre generationer. :D

Vinter
2010-03-17, 14:16
Bostadsrätter är ämnade åt fina människor. Tänk frack, häst och vagn.

Jag har 26 kvadrat. Resten av bidragen går till frack och limo.

svennebanan
2010-03-17, 14:17
Fan, då borde jag kanske skaffa mig en?:naughty:

Hehe ja, det kan vara hårt att studera. Men tänk så gött sen när vi kommer ut i arbetslivet och ska börja betala skatt så att generationerna under oss kan belåna sig och leva på bidrag tills dagen de börjar försörja ännu yngre generationer. :D

Jag betala gärna bidrag så länge dom inte går till andras bilar och bostadrätter. Däremot ett korridorsrum och cykel kan dom gärna få.

Tricce
2010-03-17, 14:19
Fick precis besked om att jag inte får något bostadsbidrag för 2010 pga att min "inkomst är för hög"? Har ENBART studiebidrag, dvs 80% av bidragsdelen i två terminer. Skrattretande att det är för högt :smash:

Det stod också att har man 3% ränta på bostadslånet eller lägre så räknas det inte med. Vad fasen är det för korkade regler? De skrev att min månadskostnad var 1501 kr/mån (vilket är avgiften till föreningen bara) och att bostadslånsräntan var 0, när den i själva verket ligger på dryga 1000 kr för tillfället.

Men om jag hade haft en hyresrätt med 2500 kr i hyra så hade de förmodligen inte räknat ner till 1500, så jag tycker fan detta är lite väl orättvist.

För försäkringskassan ser det "väl" ut som du inte har lån iom att du hade lånat det privat för du inte ville betala ränta?

Nitrometan
2010-03-17, 14:22
Känns som fribeloppet i intjänade pengar är en viktigare fråga för mig än mer bidrag.
Fribeloppet på studielånet borde tas bort. Vill nån ta studielån och jobba så ska de väl få göra det?

Hehe ja, det kan vara hårt att studera. Men tänk så gött sen när vi kommer ut i arbetslivet och ska börja betala skatt så att generationerna under oss kan belåna sig och leva på bidrag tills dagen de börjar försörja ännu yngre generationer. :D
Tänk på att du ska försörja pensionärerna också.

Carolinew
2010-03-17, 14:23
Var är det det brister? Jag säger väl inte att man inte kan/får ta bostadsbidrag som student men att man i fallet av student har möjlighet att först ta studielån innan man börjar fippla med att ta bostadsbidrag som andra bättre behövande utan möjlighet till borgenärer eller studielån skulle kunnat få bättre användning av.


Du klagar på gällande regler helt enkelt. Det är absolut inget fel i det, men det är inte jag som utformat dem. Vill du beklaga dig så får du vända dig till riksdagen istället då det är de som stiftar lagarna.

Jag vill att min utbildning skall löna sig i det långa loppet (vem vill inte det?) och om du läste artikeln jag länkade till så förstår du hur olönsamt det skulle vara med många akademiska utbildningar om bidragen inte fanns. Studiebidrag och bostadsbidrag för studerande är en INVESTERING i framtiden, då studenternas utbildning förhoppningsvis leder till hyffsade jobb och tillbakabetalade bidrag i form av skatt, flera gånger om.

Carolinew
2010-03-17, 14:29
För försäkringskassan ser det "väl" ut som du inte har lån iom att du hade lånat det privat för du inte ville betala ränta?

Precis, de ser inte att jag tagit lån varje månad (som skulle kunna motsvara studielån egentligen, dock inte fullt sådant). Men det lånet bryr de sig som sagt inte om och har ingen betydelse oavsett om det är privat eller CSN-lån. Bostadslånet däremot, där kräver de bara att de ser min månadsenliga inbetalning till kontot för personen som står på lånet, för att det skall godkännas.

WHITEFOLKS
2010-03-17, 14:34
Du klagar på gällande regler helt enkelt. Det är absolut inget fel i det, men det är inte jag som utformat dem. Vill du beklaga dig så får du vända dig till riksdagen istället då det är de som stiftar lagarna.

Jag vill att min utbildning skall löna sig i det långa loppet (vem vill inte det?) och om du läste artikeln jag länkade till så förstår du hur olönsamt det skulle vara med många akademiska utbildningar om bidragen inte fanns. Studiebidrag och bostadsbidrag för studerande är en INVESTERING i framtiden, då studenternas utbildning förhoppningsvis leder till hyffsade jobb och tillbakabetalade bidrag i form av skatt, flera gånger om.

Du gör samma fel flera gånger om i den här tråden. Du kan inte förutsätta att vad du skulle få ut från din utbildning skulle vara samma som nu om bidragen inte fanns.

Carolinew
2010-03-17, 14:34
Fribeloppet på studielånet borde tas bort. Vill nån ta studielån och jobba så ska de väl få göra det?


Förhoppningsvis är det fribeloppet på väg bort, igår tog de upp just detta på SVT: http://svtplay.se/t/113227/dina_fragor_-_om_pengar

136 000 kr/år är fribeloppet på nu, höjning med 30 000 sedan förra året.

Carolinew
2010-03-17, 14:36
Du kan inte förutsätta att vad du skulle få ut från din utbildning skulle vara samma som nu om bidragen inte fanns.

Här får du nog förklara lite närmare vad du menar.

WHITEFOLKS
2010-03-17, 14:52
Här får du nog förklara lite närmare vad du menar.

Jag menar precis vad jag skriver.

Det skulle påverka så mycket mer än bara utbetalningen från CSN varje månad.

Carolinew
2010-03-17, 14:56
Jag menar precis vad jag skriver.

Det skulle påverka så mycket mer än bara utbetalningen från CSN varje månad.

Du får faktiskt ta och förklara vad du menar än bara komma med luddiga uttalanden utan grund som kan betyda vad som helst.

Logiken är enkel. Lån ersätter studiebidrag = högre skuldsättning hos studenterna. Högre skuldsättning = sämre chans till en lönande utbildning.

WHITEFOLKS
2010-03-17, 14:59
Vilka följder skulle det få om det kostade mer att utbilda sig?

Skulle fler/färre utbilda sig?

Skulle det leda till högre/lägre löner för de som utbildade sig?

Vart skulle de pengarna som inte längre ges som bidrag tag vägen?

Osv..

Carolinew
2010-03-17, 15:18
Vilka följder skulle det få om det kostade mer att utbilda sig?

Skulle fler/färre utbilda sig?

Skulle det leda till högre/lägre löner för de som utbildade sig?

Vart skulle de pengarna som inte längre ges som bidrag tag vägen?

Osv..

Ok, den första frågan känns ganska självklar. De andra blir svårare att sia om, men att ta bort studenternas bidrag är ju som att rycka undan mattan från Sveriges uppbyggnad av ett välutbildat och konkurrenskraftigt land.

Intressant är ju att SACO vill ändra studiemedlet till hälften bidrag och hälften lån. I t.ex. Finland är bidragsdelen av studiemedlet näst intill dubbelt så stort som i Sverige. Huruvida det är genomförbart här eller ej är ju en annan fråga, men de har säkert belägg för den åsikten. Som alla andra offentligt finanserierade sektorer har, förstås. Det är alltid någon som vinner och någon som förlorar, det svåra är att hitta jämvikten.

mangs
2010-03-17, 15:23
Du klagar på gällande regler helt enkelt. Det är absolut inget fel i det, men det är inte jag som utformat dem. Vill du beklaga dig så får du vända dig till riksdagen istället då det är de som stiftar lagarna.

Jag vill att min utbildning skall löna sig i det långa loppet (vem vill inte det?) och om du läste artikeln jag länkade till så förstår du hur olönsamt det skulle vara med många akademiska utbildningar om bidragen inte fanns. Studiebidrag och bostadsbidrag för studerande är en INVESTERING i framtiden, då studenternas utbildning förhoppningsvis leder till hyffsade jobb och tillbakabetalade bidrag i form av skatt, flera gånger om.


Det är möjligt att dagens regler inte är 100%iga enligt min mening men det fråntar inte varje individ att tänka själv och göra vad som känns rätt mot en själv och samhället.

Hade jag varit student utan studielån och bott i en BR samt ägt en bil som kostade mig i runda slängar 4000kr/mån skulle jag inte ens våga tänka på ordet bostadbidrag. Det är väl främst därför jag skriver här.

Det är min personliga åsikt men bevisligen verkar fler tycka som jag.

WHITEFOLKS
2010-03-17, 15:26
Ok, den första frågan känns ganska självklar. De andra blir svårare att sia om, men att ta bort studenternas bidrag är ju som att rycka undan mattan från Sveriges uppbyggnad av ett välutbildat och konkurrenskraftigt land.

Intressant är ju att SACO vill ändra studiemedlet till hälften bidrag och hälften lån. I t.ex. Finland är bidragsdelen av studiemedlet näst intill dubbelt så stort som i Sverige. Huruvida det är genomförbart här eller ej är ju en annan fråga, men de har säkert belägg för den åsikten. Som alla andra offentligt finanserierade sektorer har, förstås. Det är alltid någon som vinner och någon som förlorar, det svåra är att hitta jämvikten.

Bra då har du förstått att det är många faktorer som ändras och det är svårt att förutsäga hur.

Att säga att det skulle vara som att "rycka undan mattan från Sveriges uppbyggnad av ett välutbildat och konkurrenskraftigt land" är en slutsats jag inte håller med. Det är t.ex. inte särskilt svårt att rita upp en modell där vi faktiskt blir slagkraftigare för att vi lyckas hålla kvar mer av toppkompetensen i landet.

mangs
2010-03-17, 15:26
Ok, den första frågan känns ganska självklar. De andra blir svårare att sia om, men att ta bort studenternas bidrag är ju som att rycka undan mattan från Sveriges uppbyggnad av ett välutbildat och konkurrenskraftigt land.


Inte för att vara sådan men vi svenskar är inte så jävla bra utbildade som vi tror alltid. Trots att var och en har möjlighet att faktiskt utbilda sig till vad de vill mer eller mindre.

Jag har ingenting emot studiebidrag alls faktiskt men jag tycker fortfarande att studielån är något man skall ta till före bostadsbidrag oavsett om man har rätt till det andra före det första. Det handlar mer om karaktär än egoism.

sur puppa
2010-03-17, 15:48
Dom är dumma i huvudet ja.

Sökte nyligen om bostadsbidraget då de ändrat reglerna på försäkringskassan (schablonpriset på gratis el o vatten). Bor i en studentlägenhet. Har fått bostadsbidrag utan problem senaste 2 åren.

Men nu är jag tydligen inte bokförd i Sverige och måste skicka in papper för att regga mig hos FK. *gah!*

Till saken hör att jag är svensk, född i Sverige, och har bott här hela mitt liv. Dock bodde jag utomlands för nära tre år sedan MEN har varit reggad hos FK och folkbokförd i Sverige i två år. Tydligen har denna registrering försvunnit från deras system.

FK = *screwy*

Carolinew
2010-03-17, 17:41
Det är möjligt att dagens regler inte är 100%iga enligt min mening men det fråntar inte varje individ att tänka själv och göra vad som känns rätt mot en själv och samhället.


Det vore oerhört intressant med statistik på hur många studenter som har bostadsbidrag men inte fullt lån. Jag är rätt övertygad om att det är en del...

För övrigt har jag inte kostat er en krona i bostadsbidrag så här långt, då jag kommer betala tillbaka det lilla jag fick förra året pga mitt extrajobb som jag fick. Det gör jag mer än gärna kan jag säga, till skillnad från trådskaparen. Är det inte fel tycker du att han inte tycker han är betalningsskyldig när han haft för stor inkomst? Hur som helst, jag tycker inte det är fel att studenter söker de bidrag de har rätt till oavsett vad du eller någon annan tycker.


Att säga att det skulle vara som att "rycka undan mattan från Sveriges uppbyggnad av ett välutbildat och konkurrenskraftigt land" är en slutsats jag inte håller med. Det är t.ex. inte särskilt svårt att rita upp en modell där vi faktiskt blir slagkraftigare för att vi lyckas hålla kvar mer av toppkompetensen i landet.

Inte så svårt? Men jösses gör det då, jag är övertygad om att politikerna kommer bli alldeles till sig om du kommer med en sådan slagkraftig modell!

Inte för att vara sådan men vi svenskar är inte så jävla bra utbildade som vi tror alltid. Trots att var och en har möjlighet att faktiskt utbilda sig till vad de vill mer eller mindre.

Jag har ingenting emot studiebidrag alls faktiskt men jag tycker fortfarande att studielån är något man skall ta till före bostadsbidrag oavsett om man har rätt till det andra före det första. Det handlar mer om karaktär än egoism.

Nej vi har faktiskt ganska låg kompetens i Sverige jämfört med många andra länder. Den skillnaden börjar redan i grundskolan då nivån är betydligt lägre i Sverige än andra länder. Därför tror jag att utbildning är helt fel ände att börja i när det gäller besparingar.

Karaktär säger du. Det argumentet kan man dra hur långt som helst. Hur kommer det sig att du inte ger bort all din lön du spenderar på nöjen, till välgörenhet istället? Det borde väl tyda på mer karaktär? I själva verket handlar det ju bara om var man vill dra gränsen.

Scratch89
2010-03-17, 17:49
qS7nqwGt4-I

Carolinew
2010-03-17, 17:51
Var inte meningen att göra dig ledsen Scratch.

Scratch89
2010-03-17, 17:57
Irony is hard, igen. :)

Det du inte verkar ha förstått är att jag gjorde tråden i förundran, då jag anser att jag uppfyllt de villkor som gäller för att man inte ska behöva betala tillbaka. Villkoren är (och jag citerar från mitt papper):

"Om det finns särskilda skäl kan Försäkringskassan befria dig från att betala hela beloppet eller en del av det. Det finns vissa villkor som måste vara uppfyllda.
- Du måste sakna möjlighet att betala hela beloppet eller en del av det.
- Du får inte ha lämnat några felaktiga uppgifter i din ansökan om bostadsbidrag.
- Du måste ha anmält om inkomsten höjts."

Jag anser att jag inte har råd att betala tillbaka, då jag endast har studiestödet, samt lite extrajobb. Dessa pengar behöver jag för att klara sommaren om jag inte får något sommarjobb.
Jag lämnade inga felaktiga uppgifter i min ansökan. När jag sedan fick jobb så anmälde jag att min inkomst skulle höjas, och jag sade upp mitt bostadsbidrag.

Förstår du?

Carolinew
2010-03-17, 18:03
Irony is hard, igen. :)

Uppenbarligen, för jag var ju verkligen allvarlig också :)


Det du inte verkar ha förstått är att jag gjorde tråden i förundran, då jag anser att jag uppfyllt de villkor som gäller för att man inte ska behöva betala tillbaka. Villkoren är (och jag citerar från mitt papper):

"Om det finns särskilda skäl kan Försäkringskassan befria dig från att betala hela beloppet eller en del av det. Det finns vissa villkor som måste vara uppfyllda.
- Du måste sakna möjlighet att betala hela beloppet eller en del av det.
- Du får inte ha lämnat några felaktiga uppgifter i din ansökan om bostadsbidrag.
- Du måste ha anmält om inkomsten höjts."

Jag anser att jag inte har råd att betala tillbaka, då jag endast har studiestödet, samt lite extrajobb. Dessa pengar behöver jag för att klara sommaren om jag inte får något sommarjobb.
Jag lämnade inga felaktiga uppgifter i min ansökan. När jag sedan fick jobb så anmälde jag att min inkomst skulle höjas, och jag sade upp mitt bostadsbidrag.

Förstår du?

Men varför kan du inte betala? Du visste att bostadsbidraget skulle ryka när du fick ditt jobb, så varför sparade du inte undan pengar av lönen för att kunna betala tillbaka senare? Bostadsbidraget är som sagt preliminärt och inget annat. Finns all info man behöver om det på deras hemsida. FK har ju uppenbarligen ansett att du har möjlighet att betala också eftersom du överklagat men fått avslag?

Scratch89
2010-03-17, 18:09
Jag visste att det skulle ryka ja, det var ju därför jag sa upp det frivilligt. Och återigen, jag anser mig ha uppfyllt kraven för att inte behöva betala. Förstår du fortfarande inte ursprungsfrågan?

Jag har inte överklagat än dock, utan bara skickat in en ansökan att inte behöva betala (jag kanske skrev överklagan i förstainlägget?). Vet inte om jag orkar överklaga dock.

Ignatius72
2010-03-17, 18:09
Och kapital har jag verkligen inte, vart har du fått det ifrån? En fullt belånad lägenhet är inget kapital.

Bostadsrätten betingar ett visst värde. Det är därför man kan belåna den. Huruvida denna sedan stiger eller sjunker i värde är en helt annan fråga. Belånad eller ej så är det kapital.

Jag hade inget annat val än att skaffa bostadsrätt skriver du, det påminner om drottningen som undrade varför bönderna inte äter bakelser om de nu inte har någon mat.

Gällande avkastning på studiemedel. Många studerar utan att det för den skull kommer innebära några ekonomiska fördelar. Det kan de facto vara tvärtom. Det finns andra värden än pengar. Det kan tex vara kärleken till att verkligen få göra något som man vill.

hahavaffan
2010-03-17, 18:14
Jag betala gärna bidrag så länge dom inte går till andras bilar och bostadrätter. Däremot ett korridorsrum och cykel kan dom gärna få.Ingen får ha det "bättre" än dig, m.a.o. Ok :)

WHITEFOLKS
2010-03-17, 18:15
Carolinew:

Att rita upp en modell betyder inte nödvändigtvis att det stämmer med utfall i verkligheten.

Men t.ex. skulle man möjligtvis med bättre löner kunna behålla bättre kompetens i landet och därmed få en bättre kvalitet.

Carolinew
2010-03-17, 19:02
Jag visste att det skulle ryka ja, det var ju därför jag sa upp det frivilligt. Och återigen, jag anser mig ha uppfyllt kraven för att inte behöva betala. Förstår du fortfarande inte ursprungsfrågan?

Jag har inte överklagat än dock, utan bara skickat in en ansökan att inte behöva betala (jag kanske skrev överklagan i förstainlägget?). Vet inte om jag orkar överklaga dock.

Eftersom FK anser att du kan betala så uppfyller du inte kraven, svårare än så är det inte. Hade du varit smart nog (eller rättare sagt, bara använt sunt förnuft) så hade du sparat pengar och kunnat betala idag utan att gnälla.

Bostadsrätten betingar ett visst värde. Det är därför man kan belåna den. Huruvida denna sedan stiger eller sjunker i värde är en helt annan fråga. Belånad eller ej så är det kapital.

Jag hade inget annat val än att skaffa bostadsrätt skriver du, det påminner om drottningen som undrade varför bönderna inte äter bakelser om de nu inte har någon mat.

Gällande avkastning på studiemedel. Många studerar utan att det för den skull kommer innebära några ekonomiska fördelar. Det kan de facto vara tvärtom. Det finns andra värden än pengar. Det kan tex vara kärleken till att verkligen få göra något som man vill.

Som sagt, enligt försäkringskassan räknas inte lägenheten som någon tillgång, oavsett om du tycker det eller ej. Vill du gnabba om det får du göra det med FK.

Självklart finns det många som läser på högskola för att de vill kunna jobba med något de tycker om, eller en kombination av det och att få en bättre lön än ett mindre kvalificerat jobb. Det ter sig ganska självklart, men, vad som också är självklart är att många också kommer strunta i att utbilda sig vidare om de vet att de kommer gå back på det ekonomiskt.

Återigen, du har inget med mitt privatliv att göra. Du verkar dock anse att du vet mer om det än vad jag gör, otroligt imponerande måste jag säga. Men visst, man kan väl kalla massa saker för "val", till exempel bo på gatan. Eller varför inte sälja sig själv. Oavsett vad så borde du ha vett nog att förstå att det kan finnas omständigheter som du inte ens kan gissa dig till. Respektera det.

Carolinew:

Att rita upp en modell betyder inte nödvändigtvis att det stämmer med utfall i verkligheten.

Men t.ex. skulle man möjligtvis med bättre löner kunna behålla bättre kompetens i landet och därmed få en bättre kvalitet.

Nu är det ju så att det är verkligheten som räknas, inget annat. Hur fint allt än låter i din utopi så har det ingen betydelse om det inte fungerar i verkligheten.

Librish
2010-03-17, 19:04
Var är det det brister? Jag säger väl inte att man inte kan/får ta bostadsbidrag som student men att man i fallet av student har möjlighet att först ta studielån innan man börjar fippla med att ta bostadsbidrag som andra bättre behövande utan möjlighet till borgenärer eller studielån skulle kunnat få bättre användning av.

Personligen hade jag mått bäst om du tog ett studielån som alla andra och förstod att du har det jävligt mycket bättre än många andra utan att försöka suga ut mer bidrag.

Moral är moral och lagar är lagar. jag tycker det tyder på tvivelaktig moral och till viss del olagligheter när man väljer att skriva sin nya bil på sina föräldrar för att fuska med försäkringskostnaden, eller skita i att betala TV-avgiften eller beklaga sig över att ens dyra bil kostar i runda slängar 4000kr/månaden när man är student och 20 år och vill ha bostadsbidrag för att täcka denna kostnaden samt den investering man gjort i sin lägenhet.

Men varför är det omoraliskt att ta bostadsbidrag före man tar studielån men inte omoraliskt att ta studiebidrag före studielån?

Librish
2010-03-17, 19:05
Jag visste att det skulle ryka ja, det var ju därför jag sa upp det frivilligt. Och återigen, jag anser mig ha uppfyllt kraven för att inte behöva betala. Förstår du fortfarande inte ursprungsfrågan?

Jag har inte överklagat än dock, utan bara skickat in en ansökan att inte behöva betala (jag kanske skrev överklagan i förstainlägget?). Vet inte om jag orkar överklaga dock.

Problemet är ju att du borde kunna betala. Du borde sparat undan pengar från när du jobbade. Så tror jag FK tänker i alla fall.

WHITEFOLKS
2010-03-17, 19:06
Carolinew:

En modell är inte verklighet utan en förenklad representation av den. Jag gav dig ett exempel där på varför det kanske skulle kunna fungera bättre utan bidragsbaserad utbildning.

Vad studerar du för något?

Ignatius72
2010-03-17, 19:16
Som sagt, enligt försäkringskassan räknas inte lägenheten som någon tillgång, oavsett om du tycker det eller ej. Vill du gnabba om det får du göra det med FK.

Självklart finns det många som läser på högskola för att de vill kunna jobba med något de tycker om, eller en kombination av det och att få en bättre lön än ett mindre kvalificerat jobb. Det ter sig ganska självklart, men, vad som också är självklart är att många också kommer strunta i att utbilda sig vidare om de vet att de kommer gå back på det ekonomiskt.

Återigen, du har inget med mitt privatliv att göra. Du verkar dock anse att du vet mer om det än vad jag gör, otroligt imponerande måste jag säga. Men visst, man kan väl kalla massa saker för "val", till exempel bo på gatan. Eller varför inte sälja sig själv. Oavsett vad så borde du ha vett nog att förstå att det kan finnas omständigheter som du inte ens kan gissa dig till. Respektera det.



Det var inte FK utan du som skrev att du inte hade något kapital. Det har du.
Det är du som skriver att du inte har några val. Det har du. Tex kan du ju ta studielån, bo/studera i en annan stad, bo inneboende, hos polare, i fjärde hand, vandrarhem etc etc. Dvs som många studenter någon gång får göra. Det är pinsamt att säga att man bara har ett val och det är att köpa en BR, sedan lipa om att man ska bidrag dessutom, samtidigt som man inte ens tar studielån.

Olegh
2010-03-17, 19:22
Jag visste att det skulle ryka ja, det var ju därför jag sa upp det frivilligt. Och återigen, jag anser mig ha uppfyllt kraven för att inte behöva betala. Förstår du fortfarande inte ursprungsfrågan?

Jag har inte överklagat än dock, utan bara skickat in en ansökan att inte behöva betala (jag kanske skrev överklagan i förstainlägget?). Vet inte om jag orkar överklaga dock.

Men det är ju du som har missuppfattat villkoren. Bostadsbidraget räknas på ett helt års inkomst och bara för att du anmäler att du kommer tjäna mer än vad du först angav så har du ju de facto inte tjänat mindre. Oavsett om du anmäler ändrad inkomst eller inte. Det du vinner på det är ju att du slipper få pengar utbetalda som du garanterat kommer få betala tillbaka. Hade du gjort läxan bättre hade du haft koll på hur mycket du kunde tjäna innan bostadsbidraget skulle ryka helt och på så sätt sluppit smällen. Det är så vi andra gör.

Carolinew
2010-03-17, 19:30
Carolinew:

En modell är inte verklighet utan en förenklad representation av den. Jag gav dig ett exempel där på varför det kanske skulle kunna fungera bättre utan bidragsbaserad utbildning.

Vad studerar du för något?

Jag har dock väldigt svårt att tro att det skulle fungera. Antalet studerande är ju betydligt färre än antalet arbetande så tyvärr tror jag inte det får något markant utslag. Men tankar om förändring är alltid bra, för det finns alltid saker som kan förbättras.

Jag studerar på komvux just nu, och skall plugga vidare i höst är det tänkt, även om det nu blir lite svårare att komma in med de nya antagningsreglerna (jag hamnar i kompletteringsgruppen). Bara att hoppas på det bästa :)

Carolinew
2010-03-17, 19:39
Det var inte FK utan du som skrev att du inte hade något kapital. Det har du.
Det är du som skriver att du inte har några val. Det har du. Tex kan du ju ta studielån, bo/studera i en annan stad, bo inneboende, hos polare, i fjärde hand, vandrarhem etc etc. Dvs som många studenter någon gång får göra. Det är pinsamt att säga att man bara har ett val och det är att köpa en BR, sedan lipa om att man ska bidrag dessutom, samtidigt som man inte ens tar studielån.

Enligt FK så är inte bostaden någon tillgång, punkt. Det skrev jag för längesedan, du kan gå in på deras hemsida om du är osäker.

Att ta studielån hjälper ju knappast mig att få en bostad, så hur tänkte du där egentligen? Det faktum att jag läser på komvux och inte är berättigad till studentbostad heller gör inte saken lättare. Jag sökte ALLT jag kunde som kom upp på blocket och andra bostadssajter under ett halvår, utan resultat. Faktum är att jag faktiskt har sovit på soffor hos både vänner och släktingar under den här tiden, men att ständigt "vara i vägen" är inte direkt kul och de skall inte behöva straffas för att jag inte fått tag i en bostad. I mina ögon är det inte ett alternativ att belasta andra på det sättet. Att man sen mår skit av det själv är ju en annan femma.

Men visst, om du kallar det val, så gjorde jag ett val när möjligheten om BR dök upp. Det var den enda vettiga lösning som fanns och jag ångrar det inte en sekund, även om jag hellre haft en HR. Jag visste inte om 3%-gränsen förut men nu vet jag, och jag accepterar det. Dock finns det som sagt andra lösningar i mina ögon för att få det att bli mer rättvist för de som bor i HR kontra BR. Men det har vi som sagt redan ägnat ett antal trådsidor åt redan, och det mesta som kan sägas är nog redan sagt :)

hahavaffan
2010-03-17, 19:51
bo/studera i en annan stadlol, välja bort en utbildning för att staden är svår att få HR i? När man uppenbarligen kan skaffa sig en BR?

hos polarelol, vilken polare vill ha en boende hos sig i flera månader? Ok om man har en fet lägenhet med outnyttjat utrymme, men vilken student har det?

vandrarhemlol, det lär ju bli både dyrare och fruktansvärt mycket obekvämare än en BR?

Ignatius72
2010-03-17, 19:53
Enligt FK så är inte bostaden någon tillgång, punkt. Det skrev jag för längesedan, du kan gå in på deras hemsida om du är osäker.

Eftersom man kan göra kapitalvinster på bosrtadsrätter så torde det röra sig om kapital.


Men visst, om du kallar det val, så gjorde jag ett val när möjligheten om BR dök upp. Det var den enda vettiga lösning som fanns och jag ångrar det inte en sekund, även om jag hellre haft en HR.

jag kallar det val. Vad kallar man annars det?

Ignatius72
2010-03-17, 19:55
lol, välja bort en utbildning för att staden är svår att få HR i? När man uppenbarligen kan skaffa sig en BR?

lol, vilken polare vill ha en boende hos sig i flera månader? Ok om man har en fet lägenhet med outnyttjat utrymme, men vilken student har det?

lol, det lär ju bli både dyrare och fruktansvärt mycket obekvämare än en BR?

Frågan var inte om det var bra val. Frågan var om det fanns några överhuvudtaget. Något CW inte ansåg sig ha.

hahavaffan
2010-03-17, 19:59
Frågan var inte om det var bra val. Frågan var om det fanns några överhuvudtaget. Något CW inte ansåg sig ha.Klart det finns val, säger man annat överdriver man. En polare sov i sin bil i två veckor när hans utbildning började. Men hade jag varit i Carolines sits hade jag nog också utan större tvekan valt en BR, även om det krävdes lånade pengar. Är jag sen berättigad till bostadsbidrag, så fine. Det finns jävligt mycket värre bidragsparasiter än en student som faktiskt tänker göra nåt vettigt av sitt liv :)

Snapphanen
2010-03-17, 20:32
Först får du gärna motivera de åsikter du haft tidigare i tråden, vilket jag redan efterfrågat en gång.

För att svara på detta, så skall jag vara snäll och försöka förklara för dig hur bostadsmarknaden fungerar. Hus-/bostadsrättspriser fungerar ungefär som aktier. De går oftast upp i värde på lång sikt, medan det kan vara berg- och dalbana på kort sikt. Detta beroende på bland annat konjunktur och nya lagar etc. Ett exempel på ett aktuellt lagförslag som kan påverka priserna mycket (neråt) är att tvinga folk till högre kontantinsatser. Det skulle betyda att folk inte har råd med samma priser som idag där vissa banker ibland går med på 0 % i insats. Köpare med mindre pengar = sänkta priser. Läs på om tillgång och efterfrågan om du vill veta mer.

Bostadsmarknaden är svår. Du kan göra klipp på kort sikt om du har tur och tajmar in konjunkturen rätt. Men du kan lika gärna tajma fel och göra en brakförlust. Vad som är rätt läge att köpa på, är väldigt svårt att avgöra. Går man in på di.se och läser någon av alla artiklar om bostadspriser så kan man ofta inget annat än tycka att det är smått skrattretande. Ena dagen är det helrätt läge, dagen efter visade det sig vara helfel. Kort och gott kan man säga att ingen vet när det är rätt läge. Det enda man kan vara relativt säker på att inflationen bör lösa det hela på lång sikt, men då snackar vi alltså 20+ år. Så länge bor oftast inte studenter kvar i sina ettor. Folk över 29 som kanske stadgat sig någonstans har aldrig rätt till bostadsbidrag ändå.

Hoppas du förstår nu :)

Vad menas med detta? (jag vet vad inflation är...)

Carolinew
2010-03-17, 22:10
Eftersom man kan göra kapitalvinster på bosrtadsrätter så torde det röra sig om kapital.

jag kallar det val. Vad kallar man annars det?

Det är inte jag som skrivit reglerna. Vill du klaga på dem så vänd dig till FK, jag kan inte göra något förstår du :)

Val, ja visst finns det val, men de är så dåliga att det i mina ögon inte är några val man ens bör reflektera över. Inte bara för min skull utan även för andras. De alternativen du kom med var minst sagt ganska absurda.