handdator

Visa fullständig version : kampsport


joak1m
2003-09-28, 18:24
jag tänkte börja träna thai boxning snart och ska bli lite biffigare för att kunna tåla slag mer, så min fråga är , vad absorberar slag bäst? muskler eller fett?

Jag har extremt snabb metabolism så att öka på fettlagret är lika svårt för mig som att direkt bygga muskler och kött. Jag har hört att muskler absorberar stötar mycket bättre , så är det någon ide för mig att samtidigt försöka öka på fettet eller klarar jag mig utan det?

Allan
2003-09-28, 18:37
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=13909&highlight=kampsport

Använd sökfunktionen, skriv in kampsport. Sedan kan du välja vilka forum du vill söka i - lovar att det finns en del.

allan

joak1m
2003-09-28, 18:48
jo, men den tråden (och dom flesta) handlar mer om hur man ska styrketräna i kombination med en kampsport och/eller hur man ska äta rätt,,, min fråga handlade mest om vad som absorberar smällar bäst , muskler eller fett?

hangatyr
2003-09-28, 18:59
om du ska börja träna på allvar, så ska du nog inte hålla på att släpa runt på en massa fett. Kampsport är tungt som det är utan en massa dödvikt osm ligger och skvimpar kring midjan. Skaffa muskler.

joak1m
2003-09-28, 19:05
Okej,, men gör det inte mer ont att ta emot smällar när man saknar fett eller är det tvärtom?

Allan
2003-09-28, 19:17
Min erfarenhet av fullkontaktsporter är att ett fettlager eller hårda muskler inte spelar nån roll. Det gör ont i varje fall. Men du kommer säkert att få svar snart


allan

hangatyr
2003-09-28, 19:26
Originally posted by joak1m
Okej,, men gör det inte mer ont att ta emot smällar när man saknar fett eller är det tvärtom?

om du släpar runt på fett för att skydda dig har du nog tänkt lite fel. låt säga att det nu är så att fett skyddar bättre(vilket jag tvivlar på) så funkar det säkert nån minut. Men senblir du trött ( du släpar runt på en massa fett i stället för att ha muskler) och tappar guarden på grund av detta... Pang! och du har ett skenben i fejset... Gonatt.
Satsa på kvalitetskilon!

fast det är klart: med tjock mage så landar du ju mjukt när du blivit knockad....

ante
2003-09-28, 19:35
Fast å andra sidan så finns det väll knappast nån som är mer stryktålig och samtidigt fet än K-1 fightern Mark Hunt! ;)

joak1m
2003-09-28, 19:57
hangatyr: hehe jovisst det låter ju logiskt , aja får väl vänta o se om det lönar sig att ha ett lågt bf% eller inte

ante: jovisst , han tål mycket stryk och har hårda slag, men det slutar ju oftast med att han får en spark i huvet som knockar honom :( och eftersom att han är så tjock funkar sparkar inte lika bra för honom

min personliga favorit är Remy Bonjasky som inte verkar ha fett någonstans på kroppen

kharon
2003-09-28, 20:43
I en sport som thaiboxning är det nog bättre att ha så minimalt med fett som möjligt. Däremot är det alltid bra att ha mycket muskler.

FELLO
2003-09-28, 21:01
I slutändan handlar det ändå om vilket psyke och erfarenhet du har av just den kampsporten.

Men jag tror ändå på att ha en lager på kroppen för att tåla bättre. Är man super deffad håller man inte länge i en ring.

Allt handlar om hitta rätt balans:thumbup:


Mvh FELLO

Tränat TKD, Muay Thai, Boxing

Allan
2003-09-28, 23:11
Jag raderar en del inlägg här som inte har med tråden att göra. Eventuella vid-sidan-diskussioner tar vi i Allmänt.

allan

MTnewbie
2003-09-28, 23:30
Kul att höra, thaiboxningen är fan det roligaste som finns.

Men angående din fråga, javisst fett absorberar fint, men det finns ett problem, vi tävlar i viktklasser. Det betyder ju att om du väger mer i fett så tvingas du möta motståndare som är starkare och därmed slår/sparkar/knäar hårdare (vikten spelar större roll än styrka i slag kraft, fast tekniken spelar störst roll).

Så länge du inte är tungviktare (dvs tävlar i tyngsta klassen) så är fett inte bra. Bättre att lägga all vikt i muskler istället.
Når du däremot upp till tyngsta viktklassen så kan du ju feta på dig hur mycket som helst (ala mark hunt och sefo) så länge du orkar gå hela matcher.

Men lycka till!

FELLO
2003-09-29, 15:20
>> MTnewbe

Håller med dig. Tekniken och erfarenheten gör att man vinner och slår hårt.

Råstyrka är inte den viktigaste faktorn i sporter där man slår och sparkar för det mesta.

Som i allt annat är helheten viktigast:thumbup: