handdator

Visa fullständig version : Only in Amer... oh, Sweden...


High1ander
2010-03-12, 16:18
http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article6763673.ab

Undrar vad som är sämsta, leva med vetenskapen att man inte får vård i sitt land eller illusionen att man ska få vård men inte får det.

Jag förstår inte, hur man på ansvarig mottagning inte kan påskynda en benbrotts-operation.

Detta är också bara ett fall, vart finns logiken i att en människa ska lida i tre månader, att personen ska vara borta från arbetslivet och kosta pengar i tre månader, istället för att komma tillbaka till arbetslivet och jobba så staten får inkomster.

Det är bara så fel på fel.

En släktingen till mig t.ex. fick en propp i hjärnan, läkare och operationssal var tillgängliga och planerade. Men det fanns inte en "säng att läka i", som kosta 4 000kr per natt och skulle behövas enligt regler i två nätter. Då var det "billigare/humanare/bättre" att låta personen ha sin propp och därmed bli till en grönsök som på bara en månad kommer kosta 10 000 - 20 000kr i personal (som ändå också till sist ska ha operationen och sjuksängen).

Man får faktiskt vara glad att det börjar finnas privata alternativ där man iaf kan kräva vård om man är försäkrad, och om de får ett dåligt ryckte tappar de kunder. Helst ser jag dock en "fungerande" statlig sjukvård, det är något man kan vara stolt (eller kunde vara iaf) mot länder som USA, men nu blir vi förbipasserade av jänkarna...

C.E.J.
2010-03-12, 16:23
Fyfan. Jobbigt med din släkting också, hur gick det för honom i slutändan?

kjell33
2010-03-12, 16:23
Åtminstone jag tar det som står i aftonbladet med en mycket stor nypa salt. Tvivlar på att detta verkligen är hela sannningen.

tsp
2010-03-12, 16:28
Tja, vill man inte betala skatt får man ju räkna med att vård, skola, omsorg osv blir sämre. Men det känns som att många inte tänker på den biten utan bara vill ha allting av bästa kvalitet utan att betala för det.

krellik
2010-03-12, 16:30
Tja, vill man inte betala skatt får man ju räkna med att vård, skola, omsorg osv blir sämre. Men det känns som att många inte tänker på den biten utan bara vill ha allting av bästa kvalitet utan att betala för det.

Vi betalar skatt... Ganska hög skatt till och med. Vad har man då rätt att kräva av de pengarna?

Hemi
2010-03-12, 16:37
Jag skaffar numera i alla fall privat vård om jag har råd till det, i Sverige skulle jag vara lite osäker, bor nu inte där. Vården är så pass stor att det man inte kan dra hela över en kam, olika ideologier och idéer är olika i olika länder om olika problem. Fast även dyr, privat vård kan vara en illussion, det är inte alltid säkert att läkaren eller behandlingen blir en annan i slutändan i alla fall. Kötiden lär väl för det mesta bli kortare dock.

High1ander
2010-03-12, 16:38
Fyfan. Jobbigt med din släkting också, hur gick det för honom i slutändan?

Vet faktiskt inte, får fråga min mamma, han är en relativt avlägsen släkting, men det hela då var på TV4 nyheterna (huvudnyheterna)...

Åtminstone jag tar det som står i aftonbladet med en mycket stor nypa salt. Tvivlar på att detta verkligen är hela sannningen.

Klart AB inte säger allt, men det går ändå inte att avfärda att många får vänta i köer för sådant man inte ska behöva vänta på, hans fall borde bara ta en eller två dagar att fixa fram kompetent personal. Brutna ben kan ju medföra andra komplikationer om de inte får läka, typ "fat embolism".

High1ander
2010-03-12, 16:40
Tja, vill man inte betala skatt får man ju räkna med att vård, skola, omsorg osv blir sämre. Men det känns som att många inte tänker på den biten utan bara vill ha allting av bästa kvalitet utan att betala för det.

Varför ska man räkna med att saker blir sämre för att det blir mindre pengar? Räknar du med att få en sämre/långsammare dator idag för 5000kr än den du köpte för 10 år sen för 10 000kr?


I detta fall så gör ju "sjukvården" så allt blir "dyrare i slutändan", visst, det kanske inte dyker upp på sjukvårdens "nota", men den dyker iaf upp på "statens nota". Det är det som stör mig, lite samma sak att det är fan dyrare att låta folk halka under vintertid och bryta ben så de kostar pengar och inte kan jobba, det är billigare (och humanare) att fixa sandning/saltning för samhället.

Hemi
2010-03-12, 16:40
Vi betalar skatt... Ganska hög skatt till och med. Vad har man då rätt att kräva av de pengarna?


I en del andra länder betalar du inte sjukvården i skatt utan vid sidan om, och det gör alla. I slutändan blir det ungefär lika dyrt och i det fallet ligger Sverige jävligt bra till ändå. Fast man kanske inte skall jämföra med andra.

sur puppa
2010-03-12, 16:43
Klart det finns viktigare saker att lägga ner pengar på än nån gammal skröplig gubbjävels brutna fot! Det fattar ni väl? Politiker ska ha sina förmåner och i förorterna ska det betalas till satelitdiskar! :furious:

krellik
2010-03-12, 16:45
I en del andra länder betalar du inte sjukvården i skatt utan vid sidan om, och det gör alla. I slutändan blir det ungefär lika dyrt och i det fallet ligger Sverige jävligt bra till ändå. Fast man kanske inte skall jämföra med andra.

Jag är fullt medveten om hur det fungerar. Frågan är dock enkel, nu betalar vi jävligt mycket pengar, då ska vi väll ändå kunna ha vissa krav på att skiten funkar på ett rimligt sätt?

Annars så hade vi ju haft ett litet element av valfrihet som i sig har ett visst värde, när detta inte finns är det utan tvekan jävligt viktigt att det man är tvungen att betala för, fungerar på ett rimligt sätt.

Fatalist
2010-03-12, 16:45
Om det som står i artikeln är sant så är det flera personer som ska få sparken på en gång, och ersättas med folk som kan tänka förbi papper och stadgar.

Anledningen till att han får gå i tre månader med den foten är att det saknas pengar. Ändå betalas det ut miljardbelopp ur skattekistan varje år så att menlösa konstfacks-ambitioner ska kunna förverkligas.

Hemi
2010-03-12, 16:51
Jag är fullt medveten om hur det fungerar. Frågan är dock enkel, nu betalar vi jävligt mycket pengar, då ska vi väll ändå kunna ha vissa krav på att skiten funkar på ett rimligt sätt?

Annars så hade vi ju haft ett litet element av valfrihet som i sig har ett visst värde, när detta inte finns är det utan tvekan jävligt viktigt att det man är tvungen att betala för, fungerar på ett rimligt sätt.

Självklart, blunda och släta över skall man såklart inte göra.

Loke
2010-03-12, 16:52
Han kan säkert få foten stelopererad direkt om han inte vill stå i kö. Hade han bott i USA hade han väl valt det alternativet eftersom operaitonen han går och väntar på antagligen är galet avancerad och ska utföras av den främsta experten inom det området, vilket hade varit för dyrt. Varför skulle han annars inte få opereras akut som alla andra med benbrott?

Inte för att jag säger att vårdköer är OK, men snälla, ta exempel som inte uppenbarligen är extremfall framlyftna för att skapa rubriker.

Hemi
2010-03-12, 16:52
Om det som står i artikeln är sant så är det flera personer som ska få sparken på en gång, och ersättas med folk som kan tänka förbi papper och stadgar.

...

Word på det.

High1ander
2010-03-12, 17:03
Han kan säkert få foten stelopererad direkt om han inte vill stå i kö. Hade han bott i USA hade han väl valt det alternativet eftersom operaitonen han går och väntar på antagligen är galet avancerad och ska utföras av den främsta experten inom det området, vilket hade varit för dyrt. Varför skulle han annars inte få opereras akut som alla andra med benbrott?

Inte för att jag säger att vårdköer är OK, men snälla, ta exempel som inte uppenbarligen är extremfall framlyftna för att skapa rubriker.

Men grejen är ju att så mycket inte är "extremfall" och inte ens "extremfall" är godtagbart. Jag har svårt att tänka mig att den enda svenska läkaren som skulle klara av operationen (om den nu är så sällsynt), på 90 dagar, inte har en annan som är "mindre akut".

Flexibilitet verkar inte vara något som existerar inom vården.

MrPowa
2010-03-12, 19:01
Om det som står i artikeln är sant så är det flera personer som ska få sparken på en gång, och ersättas med folk som kan tänka förbi papper och stadgar.



Tänk va många man skulle sparka finns ju inkompetenta människor i varje branch(stavning??)

Pez
2010-03-12, 21:12
Tyvärr tycker jag mig ana att den krassa verkligheten i den svenska vården idag till stor del handlar om att hålla nere kostnader på kort sikt. Det har inte lika mycket med brist på som med fördelning av resurser att göra. Delvis på grund av avsaknad av bra riktlinjer och kontroll som skulle kunna stimulera utbyggnaden av en, på lång sikt, mer kostnadseffektiv vård. IMHO.

Motorbreath
2010-03-12, 22:11
Tänk va många man skulle sparka finns ju inkompetenta människor i varje branch(stavning??)

De är dock kraftigt överrepresenterade i offentlig sektor.

schmecker
2010-03-12, 22:32
Tyvärr tycker jag mig ana att den krassa verkligheten i den svenska vården idag till stor del handlar om att hålla nere kostnader på kort sikt. Det har inte lika mycket med brist på som med fördelning av resurser att göra. Delvis på grund av avsaknad av bra riktlinjer och kontroll som skulle kunna stimulera utbyggnaden av en, på lång sikt, mer kostnadseffektiv vård. IMHO.

sant...
det som saknas i dagens vår är inte resurser utan ett vettigt användande de befintliga. finns åtskilliga svarta hål idag och det skulle var värdefullt med en rejäl organisatorisk översikt över hur hälso och sjukvården bedrivs samt översyn på rutiner och hur arbetet bedrivs.
det första som sparas på i kristid är preventiva och hälsofrämjande åtgärder vilket är rent dumsnålt och leder på sikt alltid till ökade kostnader.
även regionalpolitik och ineffektiva uppdelningar på kommun och landsting är sånt som bränner skattepengar i onödan