handdator

Visa fullständig version : Racing against myself (Viktminskning, motivation, välbefinnande och lite löpning)


race
2010-03-12, 15:58
Om mig
Hej, jag är 20 år. Om någon tycker att det vore intressant att veta någonting mer går det alltid att fråga i tråden.

Bakgrund
Mina viktproblem började någon gång vid 4-5års ålder och därefter hade jag i flera års tid en kraftig viktökningskurva. Vid ungefär 13 års ålder vägde jag någonstans mellan 125 och 130 kg samtidigt som jag var ca 160cm lång. Sedan dess har mycket hänt med båda upp- och nedgång fram och tillbaka i flera omgångar samtidigt som jag växt på längden. Idag är jag ca 187 cm och vägde sist jag vägde mig 95 kg. Jag vet inte exakt när jag blev tvåsiffrig igen men i ca 10 år har jag alltså varit tresiffrig, något jag inte längtar tillbaka till.

Träningskuriosa
Ett av de mest fantastiska momenten i mitt liv just vad gäller träning är den otroliga känslan av att vid 15 års ålder, för första gången någonsin - springa. Det låter otroligt larvigt när jag tänker tillbaka på det men det var den absolut första gången som jag sprang 2 km i en följd utan att stanna. Den absolut längsta strecken i följd innan dess var kanske 50-100 meter. Mycket förlösande känsla.

Mina mål
Först och främst så är mitt mål att nå en vikt omkring ca 80 kg. Därefter är väl tanken att försöka bygga upp lite muskler genom styrketräning. I övrigt är målet bara generellt sett att bli snyggare, sexigare, smalare, må bättre och förstås att hålla god hälsa genom hela livet.

Träning
Jag har från och med ca 15-16 års ålder tappat i vikt mest genom att "äta normalt". Utöver detta har jag motionerat på en rad olika sätt, främst genom löpning, konditions- och styrketräning på gym, fotboll, m.m. Det har gett en stabil viktnedgång och det i kombination med att jag fortf. är relativt ung har gett en bra sammandragning av hud kring mage- och överarmar. Min tanke är att fortsätta med löpning, konditions- och styrketräning på gym samt fotboll samtidigt som jag undviker att äta för mycket "skräp". Om jag plötsligt stannar av i viktminskning trots att jag upprätthåller detta är det eventuellt aktuellt att lägga om mat- och konditionsvanor för att kunna uppnå målen. Utöver detta hade jag inte tänkt göra någonting, åtminstone inte initialt. Jag har läst Grubs viktnedgångstråd.

Min träningsjournal
Syftet med den här träningsjournalen är främst att i form av inlägg ventilera åsikter, tankegångar och aktuella händelser som har att göra med min viktnedgång och mina mål. Jag tycker att det är svårt att öppet prata om övervikt och matmissbruk och ser det här som ett bra komplement till mina egna och min sambos (som aldrig haft viktproblem) tankar på området. Ju fler personer som ansluter sig, desto större press och större stöd känner jag. Alla former av kommentarer, hejaramsor och kreativa synpunkter (Hur man nu skiljer dessa från kommentarer?) tags tacksamt emot.

Jag har för avsikt att ladda upp bilder, det är dock oklart när detta kommer att hända.

* Empiriska studier visar.

Tack på förhand,

race

jesuz
2010-03-12, 16:20
God idé att skapa journal, alla motivationskällor är bra! :)
Även lättare att gå tillbaka då och hålla koll på sin utveckling.

Välkommen och lycka till!