handdator

Visa fullständig version : Duscha/tvätta katt?


shut teh face
2010-03-12, 15:12
Hur duschar man en katt? Min ena katt fick jag duscha lite idag för han åt makrill i tomatsås som en gris och sen har han inte städat sig själv helt, då han inte nått överallt för att tvätta sig.

Jag kan ju säga att det inte gick att duscha katten frivilligt, jag hade lika gärna kunnat tortera han med en piska....

Tricce
2010-03-12, 15:16
http://www.katt.nu/skotbad.htm

Kim Jong Il
2010-03-12, 15:16
Man sätter på duschen och riktar den mot katten.

Ett krav är naturligtvis att duschens vattenstrålar når katten.

shut teh face
2010-03-12, 15:18
Man sätter på duschen och riktar den mot katten.

Ett krav är naturligtvis att duschens vattenstrålar når katten.
Ahh, då vet jag vad jag gjorde fel. :D;)

shut teh face
2010-03-12, 15:19
Jo tack för tipsen på den där hemsidan. Min katt fick panik bara jag bar honom mot badrummet, för där vet han att det finns vatten.

Tricce
2010-03-12, 15:21
Man får nog vara beredd på att känna sig lite elak när man ska tvätta en katt.
Långärmat och handskar kan nog vara bra att ha också :D Skinnjacka kanske!

Alexton
2010-03-12, 15:22
hockeymask, svetsrock och tjocka tumvantar sen är du redo :thumbup:
Vissa katter älskar vatten, andra blir det en evig strid mot. Min katt är 17 år och jag får brottas varje gång han behöver bada.

Tobbe Arnesson
2010-03-12, 15:30
http://www.youtube.com/watch?v=3LpXX4ORIQ4

Tricce
2010-03-12, 15:36
http://www.youtube.com/watch?v=3LpXX4ORIQ4

Haha den där katten hade ju möss på loftet det såg man ju :D

Rockhard
2010-03-12, 18:09
hockeymask, svetsrock och tjocka tumvantar sen är du redo :thumbup:
Vissa katter älskar vatten, andra blir det en evig strid mot. Min katt är 17 år och jag får brottas varje gång han behöver bada.


Vad är det för katt som man måste bada? Hade en katt som blev så gammal 17 eller 18 år men det fanns aldrig någon anledning att bada honom...

Rockhard
2010-03-12, 18:12
Hur duschar man en katt? Min ena katt fick jag duscha lite idag för han åt makrill i tomatsås som en gris och sen har han inte städat sig själv helt, då han inte nått överallt för att tvätta sig.



Enda stället en katt inte når är ju baksidan av nacken. Kan inte behöva duscha stackarn bara för han är smutsig där. Bara att torka av med trasa.

Pillert
2010-03-12, 18:16
http://www.youtube.com/watch?v=jHYAgqkEwRc&feature=fvw

Letade efter en katt som "gick på vattnet", fast jag kanske är lite borta.

Kek
2010-03-12, 18:19
Vore det inte enklare att fylla upp badkaret och doppa ner kissen och tvätta av den? Kan ju dock vara najs att ha tjocktröja och någon handske på handen man håller katten i så han inte klöser sönder dig :D

shadowfire
2010-03-12, 18:21
Ställ katten i duschen/badkaret. Är det halt under så lägg en disktrasa eller ngt som den kan ha baktassarna på, de hatar när det är glatt underlag och blött i kombination. Nyp åt framtassarna med en hand med ett finger mellan tassarna och lyft upp katten så den enbart står på bakbenen. Sedan är det bara o jobba med en hand. Spola inte på huvudet, men resten är bara o tuta o köra. Med "fingergreppet" runt framtassarna kommer den ingenstans och kan varken bita eller klösa eller något och oftast håller de sig lugna ändå.

Wille005
2010-03-12, 18:22
Varför tror ni vattenballonger uppfanns?

Alexton
2010-03-12, 19:13
Vad är det för katt som man måste bada? Hade en katt som blev så gammal 17 eller 18 år men det fanns aldrig någon anledning att bada honom...

Katten har en tendens att få dreads i pälsen, han har egentligen för lång päls för att vara ute men det stoppar honom inte. Tvättar man honom med vatten då och då så slipper det bli tovor som han sliter loss, tror inte han vill bli nakenkatt.

shadowfire
2010-03-12, 19:21
Vad är det för katt som man måste bada? Hade en katt som blev så gammal 17 eller 18 år men det fanns aldrig någon anledning att bada honom...

Min skrälle här brukar gå omkring med typ bajskakor hängandes i pälsen baktill ibland, han är så långhårig så han har svårt o hålla sig själv ren... så en dusch då och då skadar inte.

xan
2018-05-19, 14:27
Är denna helt säker för katter?

https://espree-53db.kxcdn.com/store/pc/catalog/clean-cat-waterless-24_gen.png

https://www.espree.com/store/pc/Clean-Cat-Waterless-Bath-178p238.htm

Både förpackning och säljaren i djuraffären försäkrar om att det inte finns något i produkten som är giftigt, då den är till för just att tvätta katter, men kan det verkligen vara bra för katten att den får i sig lite av följande ingredienser (man ska torka med handduk står det, men allt försvinner väl inte) när den slickar sin egna päls efteråt?

Organic Aloe Vera (hydrator), Dimethiconol, Coconut Based Cleansers (plant derived), Preservative, Tocopheryl Acetate (Vitamin E), Panthenol (conditioner), Jojoba (moisturizer), Horsetail, Lemongrass, Rosemary Extract Hydrolyzed Oat Protein

Kif
2018-05-19, 17:31
Hur du tvättar din katt
Gör först en grundlig rengörning av toaletten.
Tillsätt nödvändig mängd schampo i toavattnet och fäll upp locket.
Håll i katten och lugna honom medan du bär honom fram och tillbaka i badrummet.
I en mjuk rörelse släpper du ner katten i toaletten och stänger locket (du kanske måste stå på locket så att han inte kan rymma).
VARNING: Stå inte för nära kanten eftersom hans klor kommer att stickas ut och leta efter något att ta tag i.
Spola 3-4 ggr. Detta blir som en högtryckstvätt med sköljning, vilken jag funnit vara mycket effektiv.
Se till att någon öppnar ytterdörren och se till att ingen kommer mellan toaletten och ytterdörren.
Stå så långt bakom toaletten du kan, lyft sedan locket. Den nu rena katten kommer att hoppa ur toaletten som en raket och springa ut för att torka.

xan
2018-05-19, 17:49
Hur du tvättar din katt
Gör först en grundlig rengörning av toaletten.
Tillsätt nödvändig mängd schampo i toavattnet och fäll upp locket.
Håll i katten och lugna honom medan du bär honom fram och tillbaka i badrummet.
I en mjuk rörelse släpper du ner katten i toaletten och stänger locket (du kanske måste stå på locket så att han inte kan rymma).
VARNING: Stå inte för nära kanten eftersom hans klor kommer att stickas ut och leta efter något att ta tag i.
Spola 3-4 ggr. Detta blir som en högtryckstvätt med sköljning, vilken jag funnit vara mycket effektiv.
Se till att någon öppnar ytterdörren och se till att ingen kommer mellan toaletten och ytterdörren.
Stå så långt bakom toaletten du kan, lyft sedan locket. Den nu rena katten kommer att hoppa ur toaletten som en raket och springa ut för att torka.

Tack för hjälpen.. :D

r3mpuh
2018-05-19, 19:02
Hur du dränker din katt.Du har missuppfattat det hela, det är så man tvättar guldfiskar.


On topic: Alla vet att katter är magiskt självrengörande, likt gjutjärnspannor. Om du tillsätter diskmedel så försvinner den ingrodda "fetthinnan" och katten förstörs & förblir obrukbar för framtida bruk.

svenbanan
2018-05-19, 19:51
Jag brukar bara tvätta tassarna på kattskrället då han lerat ner sig alldeles hopplöst mycket. Det brukar funka rätt bra i handfatet med vattnet rinnande rätt långsamt. Spolar vattnet för fort blir katten nervig.

Jag håller bara i katten under ena armen och tar tag om en tass åt gången och håller in den under kranen och krafsar runt lite mellan tårna. Baktassarna är lite knepigare eftersom kissen gärna spjärnar emot med framtassarna mot handfatskanten.

Han brukar börja jama ömligt när man gjort typ tre tassar. Men han blir inte hysterisk och sprattlar och rafsar eller försöker rivas eller så. När man är klar och släpper ner han på en handduk så kutar han inte iväg i hundraåttio heller, utan går med på att torka tassarna lite. Så han har nog inte jättemycket emot det hela, även om han gnäller rätt ömkligt mot slutet av tvätten.

Har aldrig försökt duscha katten, förutom på sommaren med vattenslangen då man vattnat blommorna och katten kommer för nära. Då kan det vara roligt att duscha hanom lite. :D

shadowfire
2018-05-20, 18:57
Behöver inte ens hålla i mitt skrälle längre. Bara säger åt honom att stå kvar och vänta tills han är färdigduschad.

Xan; jag kör också med schampo för just katter. Skölj ur pälsen rikligt bara.

stridis
2018-05-20, 19:13
Behöver inte ens hålla i mitt skrälle längre. Bara säger åt honom att stå kvar och vänta tills han är färdigduschad.


Är han så gammal?

Jag har inte någonsin duschat katterna.

Kif
2018-05-20, 20:09
On topic: Alla vet att katter är magiskt självrengörande, likt gjutjärnspannor. Om du tillsätter diskmedel så försvinner den ingrodda "fetthinnan" och katten förstörs & förblir obrukbar för framtida bruk.

:laugh:

xan
2018-05-20, 21:21
On topic: Alla vet att katter är magiskt självrengörande, likt gjutjärnspannor. Om du tillsätter diskmedel så försvinner den ingrodda "fetthinnan" och katten förstörs & förblir obrukbar för framtida bruk.

Sista formuleringen förstörde allt (upprepning "för" och "bruk"), annars hade jag skrattat högt. 8/10


Xan; jag kör också med schampo för just katter. Skölj ur pälsen rikligt bara.

Vilken använder du? Vettefan om de ingredienser som finns i min ens gör någon skillnad jämfört med att bara spraya med vatten?

shadowfire
2018-05-21, 09:20
Är han så gammal?

Jag har inte någonsin duschat katterna.

Han är bara väluppfostrad och lydig ;)

Vilken använder du? Vettefan om de ingredienser som finns i min ens gör någon skillnad jämfört med att bara spraya med vatten?

Jag använder "riktigt" schampo, Vitakrafts kattschampo. Typ tvål + olja i bara. Han slickar ju ren pälsen efteråt oavsett så nyttjar det mest för att lättare få ut skit som fastnat.

bigmuscleman
2018-05-21, 16:07
Det är hopplöst att duscha katter och oftast blir det mer en brottningsmatch än grooming. Själv brukar jag bara duscha min katt 1-2 gånger om året. Mer än så behövs faktiskt inte (katter än generellt väldigt rena djur).

Men ett tips är att lägga katten i ett djupt badkar och bara duscha av den med lätt tryck. Typ som när det regnar. Men duscha aldrig huvudet. Dom får panik.

xan
2018-05-21, 16:48
Det är hopplöst att duscha katter och oftast blir det mer en brottningsmatch än grooming. Själv brukar jag bara duscha min katt 1-2 gånger om året. Mer än så behövs faktiskt inte (katter än generellt väldigt rena djur).

Men ett tips är att lägga katten i ett djupt badkar och bara duscha av den med lätt tryck. Typ som när det regnar. Men duscha aldrig huvudet. Dom får panik.

Haha kattschampoo som sagt..

shadowfire
2018-05-26, 12:47
Från dagens insats;

https://www.facebook.com/sune.lindquist/videos/1892143597515917/

Snubben som kommer med kånkelbär som present titt som tätt.

svenbanan
2018-05-26, 12:52
Från dagens insats;

https://www.facebook.com/sune.lindquist/videos/1892143597515917/

Snubben som kommer med kånkelbär som present titt som tätt.


Hahaha. Har kattfan en egen facebook? :D :laugh:

Imponerande pli på kattskrället!
Våran katt är trögare än än tåget. Kan inte ens öppna en dörr som står på glänt själv. Det enda "trick" jag försökt med honom är att få han att hålla tyst på morgonen då han bestämt att det är frukost. Lönlöst, han bara jamar tills man slänger ut han eller han får käk.