handdator

Visa fullständig version : Boktips?


WizKid
2010-03-11, 21:52
Hej. Jag är på jakt efter en bra bok med fantastiskt språk (och bra story). Men framförallt är det språket som är intressant för jag är så trött på alla böcker med lite halvtrist språk, jag vill ha nåt underbart. Har du något tips?

stolpskott
2010-03-11, 21:55
The Picture of Dorian Gray av Oscar Wilde har ett underbart språk.

Annars finns den här (http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=64068) tråden.

CVN
2010-03-11, 21:57
The Picture of Dorian Gray av Oscar Wilde har ett underbart språk.

Annars finns den här (http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=64068) tråden.

FFS tänkte precis tipsa om samma bok xD Har precis börjat läsa den, men boken är så underbart skriven så att jag knappt kan tro det.

Kek
2010-03-11, 21:58
James Joyce's Ulysses han använder sig av alla möjliga stilar i den boken men den är utav det jag ahr förstått ett jävla helvete att läsa.

Om du vill ha något på mer svenssonnivå skulle jag rekomendera Hemingway, gärna på engelska då så du får det i originalversionen. Tycker han skriver bra eller skrev blir det väl..

mini
2010-03-11, 22:00
Carl Johan Vallgren - Den vidunderliga kärlekens historia eller Kunzelmann och Kunzelmann.

stolpskott
2010-03-11, 22:10
FFS tänkte precis tipsa om samma bok xD Har precis börjat läsa den, men boken är så underbart skriven så att jag knappt kan tro det.

Visst :D Ett tips är att inte se filmerna då de smädar berättelsen.
Min favoritdel i boken är Oscar Wilde's 'Preface', näst efter en händelse som jag skriver i vit text så att boken inte spoilas:
När Dorian Gray bryter förlovningen med Sibyl Vane, och avslöjar att hans kärlek inte var riktad till henne, utan till hennes förmåga att varje kväll agera som någon utav de kvinnor inom litteraturen som han beundrade mest.
Det är taget ur sammanhanget här, men i boken är det oerhört poetiskt.

CVN
2010-03-11, 22:28
Visst :D Ett tips är att inte se filmerna då de smädar berättelsen.
Min favoritdel i boken är Oscar Wilde's 'Preface', näst efter en händelse som jag skriver i vit text så att boken inte spoilas:
Det är taget ur sammanhanget här, men i boken är det oerhört poetiskt.

Har som sagt bara precis börjat läsa boken så har inte kommit dit än, men gjorde misstaget som du säger att se filmen först. Ångrar det oerhört, men finns som sagt inget jag kan göra åt det :/

Tiina
2010-03-11, 22:37
The Picture of Dorian Gray av Oscar Wilde har ett underbart språk.

Annars finns den här (http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=64068) tråden.

Haha! :D Tänkte precis tipsa om den. Den är helt fantastisk välskriven.

Largoplz
2010-03-11, 22:41
Jag skulle rekommendera Dantes lilla komedi. Helt magiskt skriven. Har dock bara läst utdrag ur den och alla på svenska. Är inte så bekant med orginalspråket. Den har ett helt galet versmått. Annars kan du göra som min litteraturlärare tänkt göra och läsa iliaden och odyséen högt för dig själv:)

The Somberlain
2010-03-11, 22:45
Frankenstein av Mary Shelley. Ska läsas på engelska, givetvis.

Andy.da.wohoo
2010-03-11, 22:46
Liftarens guide till galaxen. Riktigt roligt språk. Grymt roligt skriven och riktigt bra story! Har snart läst alla i serien, alla på engelska, så det är det enda jag har kännedom av.

Largoplz
2010-03-11, 22:48
Ett ganska mäktigt arbete att ta sig genom de mästerverk som nämnts i denna tråden:)
Edit:
Måste även nämna Gunnar Mattsson - Prinssessan

Kanske inte den mest avancerade boken språkmässigt, men en av de mest rörande böcker jag läst.

Kek
2010-03-11, 23:25
Liftarens guide till galaxen. Riktigt roligt språk. Grymt roligt skriven och riktigt bra story! Har snart läst alla i serien, alla på engelska, så det är det enda jag har kännedom av.

Lol, läste "lyftarens guide till galaxen" och tänkte att det var nog det sämsta namn på en träningbok man kunde komma på men ja det är bra böcker :) Har bara läst första men gillade den.

C.E.J.
2010-03-11, 23:33
Visst :D Ett tips är att inte se filmerna då de smädar berättelsen.
Min favoritdel i boken är Oscar Wilde's 'Preface', näst efter en händelse som jag skriver i vit text så att boken inte spoilas:
När Dorian Gray bryter förlovningen med Sibyl Vane, och avslöjar att hans kärlek inte var riktad till henne, utan till hennes förmåga att varje kväll agera som någon utav de kvinnor inom litteraturen som han beundrade mest.
Det är taget ur sammanhanget här, men i boken är det oerhört poetiskt.

Ehehe har du läst den på svenska? Gillar du den så mycket ska du läsa den på engelska, då kan vi snacka vackert språk. The Picture of Dorian Gray på svenska låter lika "smädande" som filmatiseringarna. Versionen från 1945 är dock hyfsat trogen, men de moderna är verkligen en helt annan story, för mig iaf.

Nordenator
2010-03-12, 00:03
Carl Johan Vallgren - Den vidunderliga kärlekens historia eller Kunzelmann och Kunzelmann.

Kunzelmann verkar åtminstone vara riktigt bra. Jag passade på att gå på en spelning/bokuppläsning då han var här i Luleå. Han har riktigt mysig musik och det han läste upp ur boken var riktigt bra. Jag har den liggandes här, men det är några andra böcker jag ska läsa innan. Ska bli intressant :)

Andy.da.wohoo
2010-03-12, 15:30
Lol, läste "lyftarens guide till galaxen" och tänkte att det var nog det sämsta namn på en träningbok man kunde komma på men ja det är bra böcker :) Har bara läst första men gillade den.

Vadå, det var ju ett opti namn på en bok :D

Rekommenderar dig att läsa resten av böckerna!

stolpskott
2010-03-12, 21:48
Ehehe har du läst den på svenska? Gillar du den så mycket ska du läsa den på engelska, då kan vi snacka vackert språk. The Picture of Dorian Gray på svenska låter lika "smädande" som filmatiseringarna. Versionen från 1945 är dock hyfsat trogen, men de moderna är verkligen en helt annan story, för mig iaf.

Såklart jag läste den på engelska! På senaste tiden har jag försökt läsa alla böcker som är skrivna av engelska/amerikanska författare på engelska. Det höjer lugnt läsupplevelsen att läsa på originalspråket.

Ajin
2010-03-12, 22:38
The Selfish Gene - Richard Dawkins

Torwald
2010-03-12, 22:46
Någon nämnde James Joyce. Tänder man på bra språk är det helt rätt spår. Rekommenderar varmt A Portrait of the Artist as a Young Man.

Joe Hardgainer
2010-03-12, 22:58
Försvarstal av Marcus Tullius-Cicero

pony
2010-03-13, 00:29
...jag vill ha nåt underbart...

Vladimir Nabokov har ett språk och en skärpa som få andra. Att han dessutom skrev så brutalt vackert, inte på sitt första eller andra, utan tredje språk gör knappast bedriften mindre.

WizKid
2010-03-14, 06:25
Vladimir Nabokov har ett språk och en skärpa som få andra. Att han dessutom skrev så brutalt vackert, inte på sitt första eller andra, utan tredje språk gör knappast bedriften mindre.

Finns det möjligtvis en titel för mig att titta närmre på? :)

Tack alla! Väldigt sugen på Oscar Wilde.

Manta
2010-03-14, 07:12
Nabokov, Dickens och Flaubert slänger jag in. Lolita, Oliver Twist och Madame Bovary.