handdator

Visa fullständig version : Skar upp fingret.


BALBOAN
2010-03-11, 18:57
Tjenare

Hände en olycka ute i verkstaden igår. Jag fick en pinnfräs (ett borr som skär bort material på exempelvis stål) i fingret i 3000 varv/sekund.

Min fråga är:

Hur länge behöver jag vänta med träningen? Jag vill helst undvika att träna för tidigt, för att inte såret ska förvärras. Typiskt att det hände nu, när jag precis har haft en vilovecka pga min nya tatuering. Jag kommer köra ben och mage i alla fall nu redan på söndag. Vet inte hur det kommer fungera om jag tränade andra muskelgrupper väldigt lätt bara för att hålla igång. Vissa övningar per muskelgrupp kanske går att hantera.

Tack för kommande råd och tips:)

Onigiri
2010-03-11, 19:01
Knäböj!

delta_mats
2010-03-11, 19:03
Du märker nog själv när såret har läkt tillräckligt för att inte spricka upp igen, enligt bilderna så ser det inte allt för skadat ut. Men lite tejp över det värsta så är det väl bara och köra på.

zeusden1
2010-03-11, 19:05
Skynda dig till sjukhuset innan du läker!!

TehSaxo
2010-03-11, 19:06
Använd gripplers? :)

BALBOAN
2010-03-11, 19:07
Skynda dig till sjukhuset innan du läker!!

varför narrar du mig? jag ställde bara en vänlig fråga =)

emi23j
2010-03-11, 19:16
Nog går de väl att köra de flesta övningarna i af?

Handen ser ju dock lite svullen ut men den går nog ned på någon dag. Kanske inte är att rekommendera dragövningar eftersom det gör jävligt ont. men press övningar bör väl inte vara någon fara?

Richthofen
2010-03-11, 19:16
klart du ska fortsätta träna men du behöver inte belasta det trasiga

tntballe
2010-03-11, 19:18
Är väl bara dragövningar som bör undvikas. Och möjligen använda tejp/plåster/papper vid övriga övningar.

BALBOAN
2010-03-11, 19:27
tack för råden alla. lägger till en fråga i tråden.

Läste den där tråden.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=145060

"Citat:
Ursprungligen postat av Pjotor
Förutom dålig genetik så gissar jag att en gång i veckan är för sällan för att det ska ge synlig tillväxt. Utöver det så är bänkpressteknik en annan faktor (vill man få stora pattar ska man bänka så att bröstmusklerna får jobba mest, vilket inte är den teknik som t.ex. styrkelyftare använder). Kan dock inte bidra med några tips eftersom jag försöker flytta mycket vikt själv...
+1. "

Har hört att det räcker med att träna varje muskelgrupp 1 gång i veckan. Hur lyckas man träna alla muskelgrupper 2 ggr i veckan utan att överträna? Både pjotor och Axon (som +1 på pjotors inlägg) är ju två killar som har koll på läget.

doommessiah
2010-03-11, 20:07
Tejpa fingret ordentligt, så kan du träna som vanligt direkt...Använd dragremmar i de övningar som behövs och håll stången i fingertopparna.

Pjotor
2010-03-11, 20:34
Hur lyckas man träna alla muskelgrupper 2 ggr i veckan utan att överträna?

För egen del håller jag mig till ett ganska litet antal basövningar. Just nu ser mitt schema ut så här (med MYCKET inspiration från Starting Strength):

Dag 1
Knäböj 3x5
Bänkpress 3x5
Stångrodd 3x5
2x10-15 viktade crunches
Grippers

Dag 2
Knäböj 3x5
Marklyft 1x5
Sittande stångpress 3x5 (låg takhöjd...)
Chinups 13 stycken, vila när det behövs, öka med minst en till nästa pass
2x10-15 viktade crunches

Som du ser har jag i princip inga isoleringsövningar och ganska få set av allting, vilket inte hindrar att jag både gör bra framsteg och inte känner mig sliten till vardags. Jag har läst mycket och provat mycket, och jag föredrar att träna smart framför att träna mycket där det går.

Beroende på ens mål så kan högvolymträning vara ett bättre val, och då är det petigare med upplägg och vilotider om man ska träna två gånger i veckan. Jag föredrar dock att växla mellan olika isoleringsövningar, jämfört med att göra alla övningar på samma pass.

smeander
2010-03-11, 20:51
Vaselin+Tejp på gymmet sedan smörja in med Aloe Vera lite då och då under dagen så blir det kanon!! Går att köra allt på gymmet och läker fort! Sköter du kosten på bästa sätt så kortar du ner läkningstiden också glöm inte det!

Raschmus
2010-03-11, 22:33
ownd.

Sleipnir
2010-03-12, 01:21
Det där är la fan inget, kör på som vanligt :)

BALBOAN
2010-03-12, 08:29
För egen del håller jag mig till ett ganska litet antal basövningar. Just nu ser mitt schema ut så här (med MYCKET inspiration från Starting Strength):

Dag 1
Knäböj 3x5
Bänkpress 3x5
Stångrodd 3x5
2x10-15 viktade crunches
Grippers

Dag 2
Knäböj 3x5
Marklyft 1x5
Sittande stångpress 3x5 (låg takhöjd...)
Chinups 13 stycken, vila när det behövs, öka med minst en till nästa pass
2x10-15 viktade crunches

Som du ser har jag i princip inga isoleringsövningar och ganska få set av allting, vilket inte hindrar att jag både gör bra framsteg och inte känner mig sliten till vardags. Jag har läst mycket och provat mycket, och jag föredrar att träna smart framför att träna mycket där det går.

Beroende på ens mål så kan högvolymträning vara ett bättre val, och då är det petigare med upplägg och vilotider om man ska träna två gånger i veckan. Jag föredrar dock att växla mellan olika isoleringsövningar, jämfört med att göra alla övningar på samma pass.


Tackar, ser bra ut. Jag har tränat styrka rätt länge nu. Tänkte börja köra högvolymträning. Har du förslag på ett upplägg för det?

Morty
2010-03-12, 08:44
Men, jag förväntade mig vääärsta sliceup, så får man ett skrapsår.

Scratch sår när han ramlade med en flaska var way worse :o

Ungrim
2010-03-12, 08:55
Det där är la fan inget, kör på som vanligt :)

Ser ju ut som efter ett hårt pass med gripperträning! ;)

Whistler
2010-03-12, 09:15
Tänk på att gym är jävligt skitiga miljöer, stor risk för infektion just med sår på händerna. Tejpa ordentligt som de andra sade, och se till att hålla såren rena.

BALBOAN
2010-03-12, 10:44
Idag känns det mycket bättre, kunde inte sträcka på fingret igår. Testa lite med hantlarna hemma för att känna efter, gick kanon. Märkligt vad fort det läker, igår hade jag problem med att klä på mig, pga ömhet samt stelhet i handen. Blir att fortsätta träna som vanligt imorgon.

Jag tror inte såret var ett sår som man får efter ett gympass direkt. Enligt min moder (som är distrikssköterska) så behövdes det egentligen såret sys. Är djupare än vad det ser ut och det satt sig på ett dåligt ställe.

..Men skulle jag väntat med tråden så skulle den aldrig bli av. I och med att handen är inprincipt läkt idag. Men nu väntar jag på svar av pjotor, hoppas det kommer =D (ang schemat)

Kullen
2010-03-12, 10:59
på med tejp + handskar och bit ihop!! tejp för att hålla ihop såret och handskar för infektionsrisken!! lycka till! :)

Curls
2010-03-12, 11:14
Det där är la fan inget, kör på som vanligt :)

+ 1

de va ju bara lite vid lillfingret va? :)

TyskenGBG
2010-03-14, 20:47
Ser inte farligt ut någonstans :S
Gör rent och tejpa skiten och kör vidare ?