handdator

Visa fullständig version : Börja träna mer seriöst, hjälp behövs!


Simpenso
2010-03-11, 17:03
Tjena

Jag har under ett par månaders tid gymmat, mer eller mindre seriöst, ibland har det blivit att man stannat hemma och slappat och så men dags nu att ta det hela mer seriöst.

Jag är en kille på 16år, 194cm lång och väger 78-80kg.
Jag tänker träna 45-60 minuter måndag, tisdag, torsdag och fredag.


Tänker ta kreatin kapslar(Rapid Creatine) före och efter träning, aminosyror-kapslar(Anabolic BCAA) morgon och innan träning samt proteinshake(Whey-80) efter träning.

Jag undrar om det är okej att man använder dessa tre saker samtidigt?

Undrar också om man kan få lite enkel vägledning bara hur man bör lägga upp tränings schemat, vad man ska träna vilken dag. Har läst runt lite här och där och det är så olika överallt. Det jag vill träna när jag är på gymmet är biceps, triceps, mage, bröst, axlar, rygg och ben. Skulle uppskatta om någon kunde skriva ett lite enkelt träningsupplägg på mina dagar.

siimon89
2010-03-11, 17:12
Ja det går bra att använda de tre samtidigt.

Richthofen
2010-03-11, 17:16
aminosyrorna tar du helst på tom mage direkt innan träningen.
kör hårt och ha klara mål med träningen så är det svårare att ge upp!

JohnRick
2010-03-11, 17:33
Det du bör träna är: hela kroppen. Det du bör undvika är: en fem-split så fort du äntrar styrketräningsvärlden. Det du definitivt bör lägga krut på är: mycket och näringsriktig mat.

Simpenso
2010-03-16, 14:33
är det okej att Kreatin kapslarna (3st) och Anabolic BCAA kapslarna (4st) sväljs ner samtidigt, 30min innan träning?


Kreatin kapslarna (3st) som jag också skall ta direkt efter träning, kan jag svälja ner dessa med protein-shaken?

siimon89
2010-03-16, 14:39
är det okej att Kreatin kapslarna (3st) och Anabolic BCAA kapslarna (4st) sväljs ner samtidigt, 30min innan träning?

Jag skulle nog tagit BCAA kapslarna lite tätare inpå träningen. Inom 15min innan passet eller direkt inpå.

Kreatin kapslarna (3st) som jag också skall ta direkt efter träning, kan jag svälja ner dessa med protein-shaken?

Ja.

Pjotor
2010-03-16, 14:50
Det är träning som gör dig starkare och större. Inte tillskotten i sig. Jag rekommenderar att du fördelar planeringsarbetet i motsvarande grad.

Ät ordentligt och träna vettigt så behöver du inga tillskott alls. Proteinpulver är bekvämt, men kan lika gärna ersättas av keso, ägg, mjölk eller andra proteinkällor. (Som dessutom är godare).

mikaelj
2010-03-16, 15:38
Undrar också om man kan få lite enkel vägledning bara hur man bör lägga upp tränings schemat, vad man ska träna vilken dag. Har läst runt lite här och där och det är så olika överallt. Det jag vill träna när jag är på gymmet är biceps, triceps, mage, bröst, axlar, rygg och ben.

Hela kroppen, alltså.

Skulle uppskatta om någon kunde skriva ett lite enkelt träningsupplägg på mina dagar.

StrongLifts 5×5 Beginner Strength Training Program (http://stronglifts.com/stronglifts-5x5-beginner-strength-training-program/)

Gratis ebok på http://stronglifts.com/ebook/

Simpenso
2011-12-03, 17:27
Skulle en moderator vilja vara så vänlig att ta bort denna tråd? :-)

moppepojken
2011-12-03, 18:28
[QUOTE=Simpenso;5450277]Skulle en moderator vilja vara så vänlig att ta bort denna tråd? :-)[/QUOTE

varför? :D

Pjotor
2011-12-03, 20:04
Skulle en moderator vilja vara så vänlig att ta bort denna tråd? :-)

Tror inte att din önskan blir bönhörd. Tanken med ett forum är att flera ska kunna ta del av svaren och kanske ställa följdfrågor.

Vill du få personliga svar så får du nog ringa eller chatta istället.

Mjölkprotein
2011-12-03, 22:57
Det är träning som gör dig starkare och större. Inte tillskotten i sig. Jag rekommenderar att du fördelar planeringsarbetet i motsvarande grad.

Ät ordentligt och träna vettigt så behöver du inga tillskott alls. Proteinpulver är bekvämt, men kan lika gärna ersättas av keso, ägg, mjölk eller andra proteinkällor. (Som dessutom är godare).

Skulle nu kunna dra igenom exemplet med tegelstenar och det ofärdiga tegelhuset... Men det ids jag ej, hoppas att du hört det förut.

Jag får säkert i mig "tillräckligt" med protein genom vanlig kost, men det skadar ju inte med lite extra. Så varför inte? (om man nu inte tar "för mycket" och det bara åker rakt igenom eller vad som nu händer om man käkar otroliga mängder..)

Rekommenderar SL 5x5 till TS, har kört det förut, bytte till ett liknande, och nu är jag tillbaka på SL 5x5 igen. Fyfan vad härligt SL 5x5 är, bara snurrade när jag körde mark i torsdags, fyyyy vilken härlig känsla... Brukar ju alltid köra 1rep annars på den vikten... :hbang: