handdator

Visa fullständig version : Vilket betalningssätt föredras?


ahl-
2010-03-11, 16:15
Jag har ett nätbaserat projekt på gång som såklart kommer kosta några kronor för användarna. Min fråga är vilket betalningssystem som föredras!?
Paypal tvingar användarna att skapa konto på deras sida vilket inte är att föredra. Betalningen ska ske så snabbt, säkert och så smidigt som möjligt. Finns det något system som inte har löpande transaktionskostnader utan exempelvis en engångs-kostnad eller en låg månadskostnad?

Har ni några ideér? Egna erfarenheter? Vilka betalningssätt föredrar ni? Via telefon? Kontokort? Faktura?


TACK!

rooz
2010-03-11, 16:21
Att betala direkt med kortet är så jäkla smidigt, slipper logga in på internetbanken (swedbank)

Så det föredrar jag.

tommie-92
2010-03-11, 16:25
Har bara betalt med internetbank hitintills, känns säkert och det är smidigt!

hahavaffan
2010-03-11, 16:26
Om det ska kosta dig så lite som möjligt, men samtidigt vara smidigt för användarna så är nog Paypal bäst ändå. Det kostar väl en rätt så rejäl slant att ha en riktig, säker betalfunktion för VISA, MC och några till?

Själv använder jag helst direktbetalning med kort.

Sgart
2010-03-11, 16:28
Jag använder helst kortbetalning. Säkrast är nog postförskott.

08-dude
2010-03-11, 16:31
Hej.
Jag har en hel del erfarenhet inom området då jag tidigare har arbetat med att utveckla just sådana lösningar för ett världsledande företag. Det finns idag många sätt att ta betalt av användarna.

Kan som du skriver vara tex via kort(amex,visa, dancard osv). Andra lösningar är att bli skickad till en Internetbank, en annan lösning är att betala via faktura. Väljer du kort så se till att din PSP är PCI kompliant.

Vart kommer kunderna att finnas, bara i Sverige eller hela världen ?

Har du tänkt att redovisa allt som säljs via hemsidan så behöver du även rapporter från din PSP.

Om du säljer mycket så är det kanske att föredra att att köpa en paketlösning där det tex. ingår transaktionsrapporter och avstämningsrapporter.

Jag skulle börja med kort just för att det är kortast tid mellan att kunden handlar och att pengarna finns på ditt konto.

emi23j
2010-03-11, 17:10
Kort!

Fast jag hatar när andra betalar med kort. det tar så förbannat lång tid.

hahavaffan
2010-03-11, 17:22
Kort!

Fast jag hatar när andra betalar med kort. det tar så förbannat lång tid.När betalar folk dig med kort? :confused:

C.E.J.
2010-03-11, 17:32
När betalar folk dig med kort? :confused:

När folk före honom i kassan betalar med kort.

Granatgiraffen
2010-03-11, 17:49
Kort!

Fast jag hatar när andra betalar med kort. det tar så förbannat lång tid.

Det går snabbare.

Nordenator
2010-03-11, 17:54
Död åt alla med kort i kaffekön. Med kuponger tar det någon sekund, men sen är det någon som får för sig att köpa en macka också samt betala med kort och plötsligt står det still..

hahavaffan
2010-03-11, 18:12
Kortbetalning tar typ högst 20 sekunder, om man inte är cpskadad och fumlar med plånboken i två minuter (som majoriteten av alla gamlingar gör, iofs). I cafét på högskolan tar det kortare tid än om nån ska betala med cash och få rätt växel osv.

PiNG.
2010-03-11, 19:18
Kort alla gånger. Har aldrig provat de andra alternativen (förutom postförskott) men då har dom oftast avgifter för det.

mela
2010-03-11, 19:23
Jag tycker att SMSbetalning är väldigt smidigt. Gäller dock att man är beredd på det när fakturan kommer sedan.

C.E.J.
2010-03-11, 23:46
Kortbetalning tar typ högst 20 sekunder, om man inte är cpskadad och fumlar med plånboken i två minuter (som majoriteten av alla gamlingar gör, iofs). I cafét på högskolan tar det kortare tid än om nån ska betala med cash och få rätt växel osv.

Vilka gamlingar använder kort? :confused:

hahavaffan swajpar sitt Centurion, goes like på räls!

Kek
2010-03-11, 23:56
Man behöver inte skapa konto för att betala över paypal. Har cashat utan konto flera gånger och man får ett email med "kvitto" för att pengarna gått igenom. Jag skulle tycka det var bekvämt. Alternativt att man betalar direkt in på ditt eller sidans konto eller får en faktura hemskickad men det kostar ju lite det också.

Olegh
2010-03-12, 00:00
Om det är fråga om småpengar så skulle det ju vara klockrent att betala via sms.

ahl-
2010-03-12, 12:10
Tack för alla förslag och åsikter!
Fler på kolo som orkar skriva deras tycke och tänk?

PowPow
2010-03-12, 12:39
Kort eller faktura. Via internetbank, som vissa kör nu för tiden, är också ok. SMS funkar för små belopp (under 500 typ).

rapzidi
2010-03-12, 12:48
Betalar alltid med kort när jag köper saker ånlajn, om inte något oväntat uppstår, som att jag glömt kortet men vill beställa nu nu nu.

young_george
2010-03-12, 12:54
Paypal fungerar bra.