handdator

Visa fullständig version : Förvirrad nybörjare behöver vägledning.


08killen
2010-03-11, 15:38
Hej Alla, suttit och läst och läst för att hitta ett program som passar mig på gymmet, blir inte klok på alla förkortningar och hur alla tränings övningar ska utföras. Alltså alla curls,uppoch ned vänd giljotin mm..
Är helt ny här och tänkte satsa stenhårt på min gym träning!
Har suttit och läst om MAX-OT, 3 Splitt, 5spitt träningsprogram men blir inte klok. Verkar som 5 eller 3 spitter ger mest resultat.

Om det finns någon vänlig själ som kan vägleda mig eller om det är någon som har ett gym schema man kan hänga på att köra. Skulle jag vara oehört glad och tacksam.

Vill bygga upp mina muskler, samt gå ned underhudsfett för att kunna plocka fram mitt sexpack förhoppningsvis nån jäkla dag här i livet. Fast antar att man bygger en period och deffar en annan.

Har alltid varit aktiv och är beroende av att träna något, så är van vid och gillar tuff träning av olika former.

Att ha en träningsstruktur att gå efter gör mig mer diseplinerad och får mig att träna hårdare. Har inte haft detta tidigare på gymmet och det är därför det alltid skitit sig. Ber er alla om hjälp och vägledning!

Finns det typ Gym träningar man kan gå på där man kan lära sig om styrketräning där man får vägledning och kundskap?

//Matte

rickyyy
2010-03-11, 16:48
Det kan vara bra att börja lite lugnt med ett 3 dagarsprogramm.
T.ex.
Dag 1: Rygg och Axlar
Dag 2: Bröst och Armar
Dag 3: Ben och Mage
När du sedan kommit igång lite så kan du gå över på något mer avancerat och dela upp träningen på t.ex:
Dag 1: Bröst
Dag 2: Rygg
Dag 3: Axlar och Traps
Dag 4: Armar
Dag 5: Ben
Dag 6: Vila
och tillämpa Max OTs principer allt eftersom att du känner att din kropp är redo för det =)

Pjotor
2010-03-11, 16:51
Hej Alla, suttit och läst och läst för att hitta ett program som passar mig på gymmet, blir inte klok på alla förkortningar och hur alla tränings övningar ska utföras. Alltså alla curls,uppoch ned vänd giljotin mm..


Här finns namn med länkar till bra bilder (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=31071)

Har suttit och läst om MAX-OT, 3 Splitt, 5spitt träningsprogram men blir inte klok. Verkar som 5 eller 3 spitter ger mest resultat. Om det finns någon vänlig själ som kan vägleda mig eller om det är någon som har ett gym schema man kan hänga på att köra. Skulle jag vara oehört glad och tacksam.

Några exempel på beprövade program som riktar sig till nybörjare:
z_bumbis helkroppsprogram (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454) (det första i tråden, läs för övrigt hela posten!)
Starting Strength (http://www.startingstrength.net/workouts/), info om startvikter finns här (http://startingstrength.wikia.com/wiki/FAQ:The_Program) under rubriken What weight should I start with during the first week?


Vill bygga upp mina muskler, samt gå ned underhudsfett för att kunna plocka fram mitt sexpack förhoppningsvis nån jäkla dag här i livet. Fast antar att man bygger en period och deffar en annan.

Det är helt klart enklare -- och vanligare -- än att bygga och deffa samtidigt.

Finns det typ Gym träningar man kan gå på där man kan lära sig om styrketräning där man får vägledning och kundskap?

Bor du i samma stad som någon här på Kolozzeum som är villig att hjälpa dig? Kolla bland medlemmarna vilka städer de bor i, så kan du mycket väl få hjälp. Kontakta annars en styrkelyftarklubb där du bor, de har mycket bra koll.

rooz
2010-03-11, 16:53
Det kan vara bra att börja lite lugnt med ett 3 dagarsprogramm.
T.ex.
Dag 1: Rygg och Axlar
Dag 2: Bröst och Armar
Dag 3: Ben och Mage
När du sedan kommit igång lite så kan du gå över på något mer avancerat och dela upp träningen på t.ex:
Dag 1: Bröst
Dag 2: Rygg
Dag 3: Axlar och Traps
Dag 4: Armar
Dag 5: Ben
Dag 6: Vila
och tillämpa Max OTs principer allt eftersom att du känner att din kropp är redo för det =)

En 5-splitt utan vila. Låter ju lagom kul...

08killen
2010-03-11, 17:02
Tack så mycket för era svar, är skit glad och tacksam!

Nu ska det läsas och funderar lite här, har du några rekommendationer på grymma bas övningar?

Tänkte nog köra 3 set på varje muskelgrupp det är nog vad jag hinner med på morgonen.

chrilledude
2010-03-11, 18:47
Tack så mycket för era svar, är skit glad och tacksam!

Nu ska det läsas och funderar lite här, har du några rekommendationer på grymma bas övningar?

Tänkte nog köra 3 set på varje muskelgrupp det är nog vad jag hinner med på morgonen.

Marklyft, knäböj, bänkpress, militärpress osv osv. :)

Jag skulle kört denna;
Dag1; Bröst/Triceps
Dag2; Vila
Dag3; Rygg/Biceps
Dag4; Vila
Dag5; Ben
Dag6; Axlar
Dag7; Vila

Eller liknande. Och kom ihåg att till e.x. på bröst/tricepspasset att köra bröst först, och på rygg/bicepspasset att köra rygg först.

Lycka till! :thumbup:

malleman
2010-03-12, 00:44
Basövniongar, helkropp eller halvkroppspass i början!!!! Finns till och med studier på att det är bäst i början... (Progression Models in Resistance Training for Healthy Adults)

rickyyy
2010-03-12, 02:00
En 5-splitt utan vila. Låter ju lagom kul...

Killen ville ju träna så varför klaga? Olika musklegrupper varje dag så vad spelar det för roll om det inte är en vilodag i mitten?

fiskebulle
2010-03-12, 06:33
Killen ville ju träna så varför klaga? Olika musklegrupper varje dag så vad spelar det för roll om det inte är en vilodag i mitten?

Ehh.. Kanske för att han är nybörjare och hans muskler behöver tid att återhämta sig. En 5-split känns konstlad till en nybörjare, en massa övningar för att pricka diverse små-muskler. Jag tror det är bättre att hitta ett saftigt helkroppsschema och köra det ca. 2-3ggr i veckan varvat med kondition.

rickyyy
2010-03-12, 10:29
Ehh.. Kanske för att han är nybörjare och hans muskler behöver tid att återhämta sig. En 5-split känns konstlad till en nybörjare, en massa övningar för att pricka diverse små-muskler. Jag tror det är bättre att hitta ett saftigt helkroppsschema och köra det ca. 2-3ggr i veckan varvat med kondition.

Det står ett mindre avancerat innan 5-spliten om du lärt dig läsa?

pragmatist
2010-03-12, 12:02
De program du nämner är mer lämpade för någon med omfattande träningserfarenhet. All forskning tyder på att den typ av träning som är effektivast för en erfaren styrketränande inte är det bästa för en nybörjare, och vice versa. Detsamma kan ju sägas om alla sporter i och för sig, man sätter inte nybörjare på elitprogram eller tvärtom.

08killen
2010-03-12, 14:12
Tack för alla svar!

Ska sätta mig på söndag och krafsa ihop ett tränins schema som jag ska testa, har kört 3 dagar i veckan och ibland 4. Har så jävla ont att det känns lagom än så länge hehe.
Kan knappt vänta tills jag pallar med 5 dagar =)

rickyyy
2010-03-12, 14:22
De program du nämner är mer lämpade för någon med omfattande träningserfarenhet. All forskning tyder på att den typ av träning som är effektivast för en erfaren styrketränande inte är det bästa för en nybörjare, och vice versa. Detsamma kan ju sägas om alla sporter i och för sig, man sätter inte nybörjare på elitprogram eller tvärtom.

Nej det är jag fullt medveten om, det var därför jag nämnde att det vore bättre att börja uppdelat på 3 dagar med lite mera vila ist =)


Lycka till med ditt nya schema sen Matte =)

08killen
2010-03-16, 14:37
Okej så nu har jag kollat runt lite men antar att det finns bättre övningar att göra kanske än dom jag kommit fram till sen behöver jag nog lite hjälp med att hitta några bra övningar då jag saknar några. Brukar köra alla mina övningar i 3set med 8rep. Uppskattar all hjälp jag kan få av er som har lite erfarenhet!

[Bröst/Triceps]

- Bröst
Bänkpress
Cable cross-overs
Hantelcurl tricep "framåtlutad på bänk"

-Triceps
Pushdowns
Kabelpress – Tricepsextensions
Dips/bänkdips


[Rygg/Biceps]

-Rygg
Latsdrag
Sittande kabelrodd
T-bar rodd
Marklyft - aldrig prövat än

-Biceps
?
?
?

[Ben/Axlar]

-Axlar
Militärpress
Upprätt rodd
Hantellyft åt sidan

-Ben
Utfall
Benpress
+ Benmaskiner

rooz
2010-03-16, 16:36
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=31071
Får du idétorka? Titta på länken, där hittar du massa övningar.

Men så här direkt vill jag ha med benböj, mkt bra övning för benen:thumbup:

Carcer
2010-03-16, 18:01
en 5-splitt utan vila. Låter ju lagom kul...

+1

hampusss
2010-03-16, 18:21
-Biceps
?
?
?



Hantelcurls stångcurl scottcurl, finns alla möjliga curl övningar för biceps :)

08killen
2010-03-17, 11:55
Grymt! Massa övningar att kolla på, Tack som fan för alla svar.

Men behöver fortfarande lite hjälp med rygg och bicep uplägget. Kanske är helt fel ute?

[Rygg/Biceps]

-Rygg
Latsdrag
Sittande kabelrodd

-Olika Alternativ jag har tittat på -
T-bar rodd
Marklyft - aldrig prövat än
Stångrodd - aldrig prövat än
-

-Biceps
skivstångscurl
Sittande hantelcurl
Liggandes Cablecurl