handdator

Visa fullständig version : Bänktröja


Fors
2003-09-28, 13:23
Vad är bänktröja för ngt som kan öka resultaten så drastiskt?

Herkulez
2003-09-28, 13:51
Originally posted by Fors
Vad är bänktröja för ngt som kan öka resultaten så drastiskt?

tänk dig en superslimmad t-shirt av kraftigt nylon mtrl som man måste vara ett par stycken för att få på

Fors
2003-09-28, 15:46
Låter småbögigt

Herkulez
2003-09-28, 17:00
Homofob?

emmzan
2003-09-28, 17:25
Originally posted by Fors
Låter småbögigt

Inget jämfört med dom små sockiplast-liknande tingestarna en del lyftare har på fötterna i marken :D

Pressarn
2003-09-28, 17:41
Originally posted by emmzan


Inget jämfört med dom små sockiplast-liknande tingestarna en del lyftare har på fötterna i marken :D
Var kan man skaffa såna och är dom nåt bra? :D

Fredszky
2003-09-28, 17:56
varför använder man bänkartröjor?
kan lika gärna ha en kompis som hjälper till att lyfta?..
fattar inte riktigt.. det är ju värsta hjälpmedlet verkar det som

Fors
2003-09-28, 18:29
Jag förstår inte hur det kan hjälpa så mycket. Får man bättre muskelkontakt eller vad är det som händer?

Allan
2003-09-28, 18:40
Den funkar som ett jättestort vulkanskydd för hela överkroppen. Om det skulle vara fusk eller inte - tja, fråga Lillgrabben eller Hulken - de gör väl en bit över tvåhundra i bänken.
Huvudsaken med hjälpmedlen måste ju vara att de är tillgängliga för alla. Om det stämmer överens med någons uppfattning eller inte, det kan jag lätt säga att det skiner styrkelyftarna i. Hjälpmedel finns och får användas.

allan

z_bumbi
2003-09-28, 18:45
Pressarn: Finns hos Wallanders skomakeri men just de som ser ut som sockeplast var något som en bänkpressare rotat fram ur garderoben sen den tid han körde styrkelyft (Han var med och räddade seriepoäng i styrkelyft.).

Iofs så länge han bänkar över 240 kg så får han ha vad fan han vill på fötterna när han kör mark :bpump:

Börje H
2003-09-29, 21:05
Bänkpress-tröja är ENDAST ett nödvändigt ont för att tävla. Den tjänar inget som helst syfte att använda som motionärstränande. Den fungerar på så sätt att när du sänker stången mot bröstet så stramas tyget åt över bröstkorgen och du får en"gummibandseffekt" i starten på pressen. Beroende på vilket tröja du använder så ger den olika mycket retureffekt. Tekninken med en bänk-tröja skiljer sig markant från konventionell teknik då du i princip måste släppa ner vikten för att den överhuvudtaget skall nå bröstkorgen! Paradoxalt nog händer det att lyft missas på tävling för att vikten är "för lätt" trots att den kanske överstiger lyftarens maxsstyrka, utan tröja.
Under de senaste åren har utvecklingen gått väldigt fort och tröjorna ökar vikterna betydligt. Det är inte ovanligt med ökningar på 50-60kg med tröja jmf med utan. Hela utvecklingen tycker jag är olycklig, styrkan borde ju sitta i bröst/triceps inte i nylon! Eller hur?
Men vill man vara med och leka får man bita ihop. En liknelse kan ju göras med stavhopp där olika styvhetsgrader på stavarna finns och materialet är en mycket betydande faktor. Man kan ju undra hur mycket Patrik Kristiansson hade hoppat med bambustav?! 4m?

Hursomhelst, ett nödvändigt ont (tyvärr..) för oss som tävlar men INTE att rekomendera för övrig träning.

Rå styrka sitter i kontraktila enheter ej i textil... :bpump:

Fors
2003-09-29, 21:16
Intressant. Finns det sådana hjälpmedel i mark och böj också?

z_bumbi
2003-09-29, 21:25
Fors: Japp.

Fors
2003-09-29, 21:27
De som tävlar, tränar de i denna utrustning också, eller är det bara på tävlingar det gäller?

Allan
2003-09-29, 21:27
Fast då är det naturligtvis en dräkt man drar på sig. Vilket alltid varit ett jävla bök för mig i varje fall.


allan

z_bumbi
2003-09-29, 21:34
Fors: De måste träna med denna utrustning för att lära sig utnyttja den på rätt sätt, inte i varje pass men då och då i alla fall.

Edit:
Lite bilder utan lyftare i dräkterna.
http://www.wahlanders.se/styrkelyfts_produkter.htm

Knäböjsdräkt plus massor av röda kakor.
http://www.styrkelyft.info/

norlund
2003-09-29, 21:50
Originally posted by Börje H
Bänkpress-tröja är ENDAST ett nödvändigt ont för att tävla. Den tjänar inget som helst syfte att använda som motionärstränande. Den fungerar på så sätt att när du sänker stången mot bröstet så stramas tyget åt över bröstkorgen och du får en"gummibandseffekt" i starten på pressen. Beroende på vilket tröja du använder så ger den olika mycket retureffekt. Tekninken med en bänk-tröja skiljer sig markant från konventionell teknik då du i princip måste släppa ner vikten för att den överhuvudtaget skall nå bröstkorgen! Paradoxalt nog händer det att lyft missas på tävling för att vikten är "för lätt" trots att den kanske överstiger lyftarens maxsstyrka, utan tröja.
Under de senaste åren har utvecklingen gått väldigt fort och tröjorna ökar vikterna betydligt. Det är inte ovanligt med ökningar på 50-60kg med tröja jmf med utan. Hela utvecklingen tycker jag är olycklig, styrkan borde ju sitta i bröst/triceps inte i nylon! Eller hur?
Men vill man vara med och leka får man bita ihop. En liknelse kan ju göras med stavhopp där olika styvhetsgrader på stavarna finns och materialet är en mycket betydande faktor. Man kan ju undra hur mycket Patrik Kristiansson hade hoppat med bambustav?! 4m?

Hursomhelst, ett nödvändigt ont (tyvärr..) för oss som tävlar men INTE att rekomendera för övrig träning.

Rå styrka sitter i kontaktila enheter ej i textil... :bpump:

Håller med fullständigt!

Nils
2003-09-29, 22:00
Originally posted by Börje H
Hela utvecklingen tycker jag är olycklig, styrkan borde ju sitta i bröst/triceps inte i nylon! Eller hur?
Men vill man vara med och leka får man bita ihop.

Hursomhelst, ett nödvändigt ont (tyvärr..) för oss som tävlar men INTE att rekomendera för övrig träning.

Det verkar som om detta är en vanlig tanke.
Kanske tom den vanligaste. Så man undrar. Varför tävlas det inte i detta?
Om man nu vill jämföra med stavhopp så är ju faktiskt höjdhopp utan stav en klart respekterad gren även om de inte kommer lika högt!
Nils

Lillgrabben
2003-09-30, 00:55
Allan;

Nej,det är inte fusk i mina ögon då reglerna i SSF & IPF tillåter "stödjande dräkter".

Det är ingen större skillnad på bänktröja,böjdräkt, markdräkt, knälindor,bälten etc - alla dessa företeelser hjälper lyftaren att lyfta fler kilon än vad som annars varit möjligt. Vissa av dessa kan tillskrivas "säkerhetsaspekter" men den största meningen är att man ska lyfta fler kilon.........


Det är iallafall helt klart att de hjälper folk att lyfta mer än vad de skulle ha gjort i annat fall.


I utlandet finns det vissa förbund som anordnar RAW-tävlingar (läs utan dräkter & lindor), i praktiken kan även SSF anordna sådana - vilket skulle vara himla trevligt i mina ögon.


MVH

nordland
2003-09-30, 06:01
vilka tröjor hjälper mest, De hela tröjjorna som IPF lyftarna använder eller Polyester tröjorna med dubbelt tyg och velcro som WPC killarna använde sig av.

Polyester tröjjorna är fan inte roliga att ha och göra med. Jag och 2 till hjälpte en pressare på vårt gym med att få på hans "Nya" tröja. Kan säga att det fanns inte en skinnbit kvar på finger toparna.
330kg kom inte ner på bröstet. Det är ju fan sjukt!!!

Lillgrabben
2003-09-30, 06:06
Nordland;


Ju fler lager tyg som tröjorna har desto mer hjälper de till att bromsa ner stången dvs hjälper till mer på uppvägen också.


Detta gäller även för de olika materialen, denim & canvas är starkare än poly etc


Edit; "nästan i Finland" står det, är det Pajala månne?


MVH

nordland
2003-09-30, 07:50
anledningen till frågan var, att tröjorna som IPF lyftare använder har hel rygg, och enligt mitt sätt att tänka så borde de sitta bättre än tröjorna med velcrolås i ryggen (bara en tanke)

Borde ju bli jävligt stabilt om man skulle ha en IPF tröja i dubbeltyg...

hulken
2003-09-30, 08:03
Materialet i tröjorna har ju blivit stabilare,problemet är ju att man får problem att få ner stången på bröstet och sen ska man ju tänka på att vikten ska ju upp också,och där kan det vara ett problem om man inte är tillräckligt stark i slutpressen.
Många av WPC lyftarna har faktiskt gått över till Titan fury+ tröjan för att dom får ut mer av den,alltså samma tröja som används inom IPF,så det är nog ganska individuellt vilken tröja som är bäst oavsett tjocklek.

nordland
2003-09-30, 10:55
men va fan! jag trodde man inte fick använda den inom WPC

Nitrometan
2003-09-30, 21:13
I WPC får du använda nästan allt. De tröjor som folk lyfter mest i (generellt sett, det finns givetvis undantag) är tröjor i dubbelt denim- eller kanvastyg med öppen rygg. Dessa dras ner nåt rent löjligt långt på bröstet och sen läggs stången på magen. Kolla in hemma hos Metall Milisen (http://www.metalmilitia.net/) så får ni se hur de kan bänka.

Så, ja, Titan Fury+, med endast ett lager polyester, får användas i WPC. Men varför nån skulle göra det när det finns "grövre artilleri" fattar inte jag. Titan gör även en tröja som kallas BOSS, som i stort sett är dubbla lager av Furyns tyg.

Arne Persson
2003-09-30, 21:56
Jag tycker att speciellt bänktröjan är ett patetiskt exempel på substitut till tyngre vikter pga av hårda dopingkontroller. Det är väl för f-n inte meningen att en j-vla tröja nästan skall göra grovjobbet???? Att dom sedan springer runt med armarna som Frankensteins monster gör knappast saken bättre.

Lillgrabben
2003-09-30, 22:29
Arne;

Vad beträffar bänktröjan håller jag med dig till stor del, den är till för att förflytta större vikter....


Vad har du för åsikter angående bälten,knälindor,böjdräkter osv.

Vissa av dessa kan tillskrivas säkerhetshöjande egenskaper men de flesta begriper nog att även där så är huvudsyftet ett annat..........

the_PL_man
2003-10-01, 08:53
"Jag tycker att speciellt bänktröjan är ett patetiskt exempel på substitut till tyngre vikter pga av hårda dopingkontroller. "

För egen del tycker jag att det är bättre att folk använder tröja istället för prepp. :)
Ändå skall man veta att den utrustning som används inom IPF bara är en skugga av det som används inom vissa "cirkusförbund" i USA.
Jag har sett både bänktrjör & böjdräkter som kan stå av sig själv, och då menar jag verkligen stå av sig själv.

"Det är väl för f-n inte meningen att en j-vla tröja nästan skall göra grovjobbet????"

För de flesta gör en tröja 10-30 kg på topp, men det är klart att det finns sådana som får ut mer. Men det är inte ens säkert att du kan lyfta mer med tröja än utan de första gångerna du använder en sådan.
Dock har tröjan IMO lett till en hårdare bedömning av bänkpressen, dvs att mer tekniskt perfekta lyft krävs för att vita lampor, iallafall om man jämför med lyft från tiden innan bänktröjan.

"Att dom sedan springer runt med armarna som Frankensteins monster gör knappast saken bättre."

Behövs inte längre med Titans nya tröja....;)

/the_PL_man

Nils
2003-10-01, 09:15
Originally posted by the_PL_man
"Jag tycker att speciellt bänktröjan är ett patetiskt exempel på substitut till tyngre vikter pga av hårda dopingkontroller. "

För egen del tycker jag att det är bättre att folk använder tröja istället för prepp. :)

vad pratar ni om?
Tröjan har väl knappast med prepp att göra. Prepp måste väl vara lika gynnande oavsett tröja. Det enda sättet jag kan utläsa de två meddelandena är att tröjan gör att muskelstyrkan inte längre spelar någon roll alls så att prepp är meningslöst.
Och så är det ju inte riktigt.
Nils

Nitrometan
2003-10-01, 13:07
Prepp är fusk. Tröjan är bara löjlig.

Men eftersom den är tillåten på tävling sä använder jag den givetvis där.

Lillgrabben
2003-10-01, 13:32
Precis Nitrometan!


Eftersom tröjan är tillåten så används den av de allra flesta som tävlar.....

Dock så skulle det inte göra mig det minsta ledsen / arg om den kom bort både internationellt & nationellt.

Egentligen så är de enda tillbehören som eventuellt kan "behövas" bälte, handledslindor & knälindor.



MVH

nordland
2003-10-01, 13:38
Originally posted by Lillgrabben
Precis Nitrometan!


Eftersom tröjan är tillåten så används den av de allra flesta som tävlar.....

Dock så skulle det inte göra mig det minsta ledsen / arg om den kom bort både internationellt & nationellt.

Egentligen så är de enda tillbehören som eventuellt kan "behövas" bälte, handledslindor & knälindor.



MVH

SANT!

Nitrometan
2003-10-01, 13:50
Word, lillgrabben!

Spjutfjuttaren
2003-10-01, 14:00
En liknelse kan ju göras med stavhopp där olika styvhetsgrader på stavarna finns och materialet är en mycket betydande faktor. Man kan ju undra hur mycket Patrik Kristiansson hade hoppat med bambustav?! 4m?

[/B]

Nja, det är ju inte riktigt samma sak då det krävs högre löphastighet inmot ribban och styrka för att kalra av en styvare och längre stav. Om det vore så lätt var det ju bara att ta en 6 meters stav och mosa Bubkas världsrekord. Anledningen till hans rekord var just att han kunde köra med längre och styvare stav coh hålla längre ut på staven än alla andra ... och tydligen verkar det svårt för dagens hoppare att nå nära.

Arne Persson
2003-10-01, 14:02
the_PL_man: Jag har verkligen INTE och KOMMER ALDRIG ens att sätta på mig en sådan tröja. Jag skrattar tillräkligt gott redan när jag ser tramset på en styrkelyfttävling.
Varför kom den till igentligen? Var det inte för att bänkresultaten började sjunka efter att hårdare tester infördes? Om orsaken var en annan så skriv gärna ner den.
Om bänktröja kom till enbart för att sk "skydda" den tävlande, varför utvecklas den då hela tiden så att folk lyfter bättre och bättre med den??? Hade det inte varit lika bara att vira in kroppen med elastisk binda istället det hade ialla fall sett mer "skyddande ut". Det bästa hade väl varit att acceptera lägre resultat och skita i hela bänktröjetramset.
James Hendersson har ju trots allt lyft >320 kg utan tröja och regelbundet testad. Det imponerar mer än att vara fulltankad och ha flera tröjor! och bänka 350 - 400 kg. Undrar vad som händer om tröjan -orna spricker under ett 400 kg lyft. Då vill i alla fall inte jag ligga under.

Nitrometan
2003-10-01, 14:30
Tröjorna skapades i USA på 80-talet, innan dopingtester blev aktuellt där. Det var John Inzer som hittade på dem för att hjälpa några lyftare att lyfta mer - och sen få sälja massor med tröjor såklart.

Skyddande? Jo, nog sparas axlarna lite men det är knappast motivet till att dra på sig en tröja.

Lillgrabben
2003-10-01, 14:30
Arne;


De flesta som tävlar inom SL eller Bänkpress har ungefär samma åsikter i den frågan som du.

Men som fallet är nu med tillåtna tröjor - troligen för alltid - så är man ganska dum om man inte lär sig behärska materialet så gott man kan.

Tyvärr så är det så att materialet är här för att stanna ( tror jag iallafall) så vill man tävla i SL i IPF så är det bara att bita ihop & göra det bästa av situationen...... Jag menar TÄVLA vill man ju!!


Om det skulle komma en RAW-division inom IPF.s ramar - vad gäller dopingregler & utförande på lyft m.m. så tror jag ganska många skulle vara intresserade!

Nils
2003-10-01, 15:01
Originally posted by Lillgrabben
Arne;


De flesta som tävlar inom SL eller Bänkpress har ungefär samma åsikter i den frågan som du.

Men som fallet är nu med tillåtna tröjor - troligen för alltid - så är man ganska dum om man inte lär sig behärska materialet så gott man kan.

Tala om att såga folket som tävlar i SL eller bänkpress!Du får det till att låta som de bara är oföretagsamma mähän och "tvingas" tävla med andra regler än de som de vill ha för att de som orkar göra tävlingar vill det. Och att det för alltid kommer att vara så!
Tycker du att de flesta som håller på med den sporten är så oföretagsamma?
Nils

the_PL_man
2003-10-01, 15:33
Nils: Vilket kräver att alla länder tillsammans kommer överens om regeländringar......
Prova att ändra regler i fotboll så skall du se hur enkelt det är.
Så det handlar inte om att SLare är oföretagsmaa, utan att det tar tid + att man måste övertyga en massa människor om att regeländringen är bra.

Arne: Jag har inget att tillägga till Nitros & Lillgrabbens svar när det gäller tröjan, förutom att jag håller med dig om vad som är mest imponerande.

/the_PL_man

Nils
2003-10-01, 17:29
Originally posted by the_PL_man
Nils: Vilket kräver att alla länder tillsammans kommer överens om regeländringar......
Prova att ändra regler i fotboll så skall du se hur enkelt det är.
Så det handlar inte om att SLare är oföretagsmaa, utan att det tar tid + att man måste övertyga en massa människor om att regeländringen är bra.

Du kan inte jämföra med fotboll. Reglerna i SL är redan olika. Dessutom har förutsättningarna ändrats mer. Plus att det inte finns tydliga majoriteter för regeländringar i fotboll.

Men jag kan jämföra med Pingis som jag kan bättre. Där har det varit ett otal regeländringar de senaste 20 åren som snabbt har drivits igenom. Både med ändringar vad för material man får spela med 2 ggr , vilken storlek på bollen man skall ha och hur långa setten skall ha. Utan att det ens har funnits en speciellt klar majoritet har varje förändring gått igenom på en större sport med mer nationell prestige=pengar på kort tid (normalt högst två år) och internationellt.

Jag står allt fast vid vad jag skrev.
Nils

Lillgrabben
2003-10-01, 18:04
Nils;


Jag tävlar själv i både SL & bänkpress så jag har "ganska god" koll på vad som gäller, självklart kan jag inte svara för varenda lyftare som finns i Sverige men jag känner ganska många........


Internationellt så finns det stora intressen som sponsrar internationella förbundet (IPF alltså) - dessa intressen råkar vara samma företag som även sponsrar tävlingar m.m. Bland dessa intressen kan nämnas företag som Inzer Advance Designs & Titan Support Systems ( det finns även Crains Muscleworld & Metal men dessa är mindre).


Oavsett vad vi i Sverige vill & tycker så är vi en ganska liten nation i SL, även om vi vill ändra på vissa saker & ting så tror jag det blir svårt.........


MVH

mr_ping2
2003-10-01, 18:39
Nästa vecka ska jag börja i Göteborg KK (om det nu går som det ska)....

Idag bänkar jag ungefär 125kg ("vanligt", utan stopp på bröstet). Frågan är hur mycket jag skulle komma upp med tröjja efter 1-2 månads träning...

Nån som vet vad ni själva gjorde ?

Väger förresten 81.5kg nu ungefär och hade tänkt att gå ner till 75kg om jag tävlar seriöst om 1 år.

Nils
2003-10-01, 18:47
Lillgrabben.
Jo, jag misstänkte att det var något sådant bakom. Det är lätt att företag börjar styra en sport med pengar.
Men jag tror att det går att motverka det om det är en solid grundrörelse emot och de aktiva organiserar sig. Och även i andra länder då. Sverige räcker inte så långt. Även om jag har märkt att man nästan alltid kan påverka mer än man tror. Då de flesta inte försöker påverka!

Men om det är svårt att få in andra pengar än från dem som just gör tröjorna då blir det nog väldigt svårt. Det håller jag med om. Då behöver sporten bli större först. Vilket iofs nog delvis motarbetas av specialutrustning så det är visst moment 22 där.
Nils

hulken
2003-10-01, 19:00
Självklart så skulle många lyftare få problem om tröjorna kom bort,då en del får ut så in åt h-vete med dom,det skulle vara intressant att se faktiskt.

Och nu börjar det också att strömma in förslag om ändringar ang bryggan och lyftväg och bla bla bla,till slut så blir det för mycket regler att det inte blir roligt längre,jag tycker att dom då i stället ska införa som vi har inom Handikapplyftningen dvs utan tröja och med benen raka uppe på bänken,då får man bort dom där grymma bryggorna och lyftvägen blir längre,och det blir mer PURE POWER så att säga,och man slipper en massa onödiga regler ang vinklar,brygga och lyftväg.

Nitrometan
2003-10-02, 09:46
Detaljregleringar är inget kul. Vi får väl se vad som händer, de brukar ju besinna sig när det väl är dags för att rösta om de nya reglerna.