handdator

Visa fullständig version : Ömmande axel


tsp
2010-03-10, 23:35
Tjena! Märkte idag när jag satt i tv-soffan att båda mina axlar är ömma. Om jag slår en double biceps och man sätter fingret rakt ovanpå främre deltoideus, och sedan vandrar ner med fingret precis "bakom" muskeln - rakt på "axelbenet" eller vad man ska säga, där är jag öm. På båda höger och vänster axel.

För att förtydliga, det är allra längst ut på axelbenet det smärtar, mitt i mellan främre och mittersta deltan typ. Är alltså benet som är ömt, inte muskeln (kanske muskelfäste som sitter där?)

Någon som vet vad det kan vara?

Martin Löwgren
2010-03-11, 00:04
Någon som vet vad det kan vara?

M. supraspinatus.

tsp
2010-03-11, 00:34
M. supraspinatus.

Helt säker? Min teori är att jag tränar för mycket axlar senaste tiden. Bröst en dag och nästa dag axlar. Sedan två dagar med andra muskler och därefter bröst igen och därefter axlar nästa dag osv. Om jag gör en axelpress fritt i luften och känner med andra handen där det gör ont känns det typ som att det är muskelfästet som gör ont.

Vad har du får råd att ge förresten? Helt avstå träning där axelleden involveras ett tag eller?

tsp
2010-03-11, 00:53
Haha läste precis det här, vad faan är det jag har åkt på egentligen!!

"Skadan kan initialt ge en inflammationsprocess i senfästet (tendinit) vilken efter en tid ger upphov till en mikroskopisk ärrvävnad ( tendinos/ tendinopati)som kan ge smärta i åratal om ej adekvat behandling ges. Besvären minskar vid vila men återkommer ofta ffa vid rörelser som orsakade skadan från början.Smärta kan stråla ned i överarmen till armbågen. Vid ett kraftig våld kan även fästet brista, vi talar om en totalruptur.
Behandling kan bestå av djup tvärmassage och/ eller eccentrisk träning alternativt injektion av en liten dos kortison i fästet. För idrottsaktiva förordas dock viss försiktighet med kortison."

Jag känner igen "Smärta kan stråla ned i överarmen till armbågen." vilket jag (antagligen) har misstagit för att smärtan sitter i armbågarna när de egentligen kommer från axeln.

Frågan är dock nu, vad ska jag göra för att bli frisk?

tsp
2010-03-11, 15:03
Happ, har i alla fall bokat tid hos sjukgymnast nu, ska dit på tisdag.

Kan fylla på lite mer med info till er på brädan. Jag tror att en utlösande faktor kan ha varit ett jävla borrande med handborr i halvmeter tjock is dagen efter ett riktigt tungt axelpass. Om jag utför något statiskt moment med axlarna får jag en domnande känsla i dem efter någon minut.

Martin Löwgren
2010-03-11, 18:18
Helt säker?

Ja av det man kan läsa över internet.

JohnRick
2010-03-11, 18:49
Haha läste precis det här, vad faan är det jag har åkt på egentligen!!



Om det nu skulle vara så att du har supraspinatustendinit eller någon form av retning av densamma är det inte speciellt ovanligt. Finns hur många kids som helst som inte kör annat än bänk och axlar, för att sedan, några månader senare, oja sig över axelsmärtor. Därmed inte sagt att du kvalar in i den kategorin. Jag hade själv ovan nämnd skada. Fick pausa i ett år.

tsp
2010-03-11, 20:25
Om det nu skulle vara så att du har supraspinatustendinit eller någon form av retning av densamma är det inte speciellt ovanligt. Finns hur många kids som helst som inte kör annat än bänk och axlar, för att sedan, några månader senare, oja sig över axelsmärtor. Därmed inte sagt att du kvalar in i den kategorin. Jag hade själv ovan nämnd skada. Fick pausa i ett år.

Har kört en väldigt tung fyrsplit i över ett halvår nu, där bröstträningen ligger dagen före axel och tricepsträningen. Så har nog med det att göra.

Dock fick jag precis en snilleblixt, kan min ömhet/smörta komma ur att jag körde frontböj i förrgår vilket jag är totalt novis på. Då hamnar ju stången på detta stället på axlarna och trycker rätt mycket!!!! Dock förklarar det inte att mina axlar känns "domnade" vid statiska moment och att jag upplever smärta som strålar mellan axlar och armbåge då och då.

Martin Löwgren
2010-03-12, 00:24
Har kört en väldigt tung fyrsplit i över ett halvår nu, där bröstträningen ligger dagen före axel och tricepsträningen. Så har nog med det att göra.

Dock fick jag precis en snilleblixt, kan min ömhet/smörta komma ur att jag körde frontböj i förrgår vilket jag är totalt novis på. Då hamnar ju stången på detta stället på axlarna och trycker rätt mycket!!!! Dock förklarar det inte att mina axlar känns "domnade" vid statiska moment och att jag upplever smärta som strålar mellan axlar och armbåge då och då.
Just där stången ligger löper supraspinatus.

tsp
2010-03-12, 02:13
Just där stången ligger löper supraspinatus.

Mm, precis. Men stången kan väl inte pajat muskeln för mig liksom? :S

Martin Löwgren
2010-03-12, 09:57
Mm, precis. Men stången kan väl inte pajat muskeln för mig liksom? :S

Vem har pratat om pajat? Det enda jag svarat på att den struktur du förmodligen har ont i är supraspinatus. Vad det exakt sedan är går inte att svara på lite enkelt.

Du pajar du inte en muskel och du får ett knytnävsslag på axeln men det gör väldigt ont.

tsp
2010-03-12, 12:00
Okej.. Tack för att du tar dig tid och svarar! :)