handdator

Visa fullständig version : Svag i handlederna


bataki
2010-03-10, 21:40
Hej!
Jag har börjat märka på senare tid att jag är svag i handlederna och det hämmar t, ex min bicepsutvecklingen, då jag skulle orka mer vikter om det inte vore för att handlederna inte pallar med.
Vad ska jag göra? Ska jag börja köra med wrist wraps?

mattilainen
2010-03-10, 21:55
Kör lite mercy mot kompisarna och samtidigt ha skoj när du tränar handlederna. Kan ju även lägga in lite handledsträning om du kanske håller i en lite längre pinne och tränar handleden med.

Scratch89
2010-03-10, 23:03
Handleder som i handleder, eller handleder som i underarmarna?

Det låter som om du håller konstigt om du känner av bicepsträning i handleden.

Kimball
2010-03-10, 23:43
Som scratch skriver kan det ju säkert bero på trötta underarmar? Kommer själv ihåg problemet i början när jag körde biceps och av ngn anledning kramade stänger/hantlar ruskigt hårt vilket rätt snabbt ledde till stabilitets-fail. Testat att försöka greppa stänger osv lite lättare? Om du gör samma fel som en annan gjorde.

davvvan
2010-03-10, 23:52
Som scratch skriver kan det ju säkert bero på trötta underarmar? Kommer själv ihåg problemet i början när jag körde biceps och av ngn anledning kramade stänger/hantlar ruskigt hårt vilket rätt snabbt ledde till stabilitets-fail. Testat att försöka greppa stänger osv lite lättare? Om du gör samma fel som en annan gjorde.

Det där var intressant, det har jag aldrig tänkt på tidigare! Kände du av det i några fler övningar än just bicepsövningar?

Scratch89
2010-03-11, 00:33
I princip alla övningar där man tvingas hålla hårt i stången för att inte tappa den. Chins, marklyft, stångrodd och liknande. Sånt försvinner efter ett tags tränande.

Pjotor
2010-03-11, 08:24
Om du börjar med lindningar eller dylikt så försenas styrkeutvecklingen i handlederna, vilket går på tvärs mot problemet du vill lösa. Generellt sett är det mindre bra att kompensera de svagaste länkarna i en rörelse.

Det trevliga är att handlederna vänjer sig ganska snabbt efter ett tag. Om du känner dig begränsad i dina bicepscurl kan du göra hammercurl med hantlar när underarmarna inte längre orkar.

Och som andra har skrivit: greppa inte hårdare än du behöver. Du kan också lägga hanteln eller stången långt in i handen, det förkortar hävarmen och därmed belastningen på handlederna.

prOtotype
2010-03-11, 09:32
Jag blev starkare i chins när jag började köra underarmar. Ska snart köpa en gripper också för att se om det ger ytterligare