handdator

Visa fullständig version : Äta rå strömming/sill?


Trashcan
2010-03-10, 21:23
Sitter och äter nystekt strömming, och det är ju typ det bästa en bulkare kan äta i ungefär alla aspekter; mycket protein, mycket fett som dessutom är rikt på omega 3, bra med kalorier, sjukt billigt och jättegott. Brukar köpa frysta 300grams förpackningar(filéer) för 12-14 kr, och varje gång jag har tinat en förpackning och ska tillaga dom tittar jag på filéerna och dom ser så j*vla aptitliga ut! Små fiskar liksom. Får en enorm lust att trycka i mig allihopa råa istället. Alltså, inte som i inlagd sill, utan bara äta dom som dom är. Fisk brukar ju anses säkrare att äta rått än annat kött, så hur är det med sill/strömming?
Påverkas upptag negativt? Obehagliga parasiter i fisken? Kort sagt, finns det några nackdelar med att äta dom råa istället?

Eddie Vedder
2010-03-10, 21:28
Strömming ska du inte äta stora mängder av. Det är fantastiskt nyttigt och gott och dessutom billigt som sagt. Men halterna av miljögifter är höga.

Och eftersom sillen är exakt samma fisk men från annat vatten är ju sill ett bättre alternativ.

Trashcan
2010-03-10, 21:34
Strömming ska du inte äta stora mängder av. Det är fantastiskt nyttigt och gott och dessutom billigt som sagt. Men halterna av miljögifter är höga.

Och eftersom sillen är exakt samma fisk men från annat vatten är ju sill ett bättre alternativ.

Vad tråkigt. :( Sill är väl från atlanten tror jag, det är alltså att föredra för att östersjön är lite neräcklad? Det finns i samma frysdisk på willys i likadan förpackning och kostar några kronor mer, så det är ju inga problem egentligen.

Eddie Vedder
2010-03-10, 21:39
Vad tråkigt. :( Sill är väl från atlanten tror jag, det är alltså att föredra för att östersjön är lite neräcklad? Det finns i samma frysdisk på willys i likadan förpackning och kostar några kronor mer, så det är ju inga problem egentligen.

Jag har också käkat Abbas steksill sedan ett tag tillbaka. Paketen är slut nu men jag hade tre stycken och det var gott. Jag gillar inläggningssill också.:)

Dvs. bland de "naturella" sillprodukterna. Inlagd sill i olika former är ju också gott, de extra krämiga som Abba lanserade i somras åt jag hela sommaren. Kan rekommenderas.:thumbup:

Trashcan
2010-03-10, 21:44
Jag har också käkat Abbas steksill sedan ett tag tillbaka. Paketen är slut nu men jag hade tre stycken och det var gott. Jag gillar inläggningssill också.:)

Dvs. bland de "naturella" sillprodukterna. Inlagd sill i olika former är ju också gott, de extra krämiga som Abba lanserade i somras åt jag hela sommaren. Kan rekommenderas.:thumbup:

Hur är det med inlagd sill då? Duger det som vardagsmat? Utan att ha kollat upp det känns det som om det är mycket salt och liknande som man inte ska få i sig för mycket av.
Vet inte om du har svarat på det utan att jag har sett det, men rå obehandlad sill, är det nåt man kan äta i större mängder?

Eddie Vedder
2010-03-10, 21:48
Hur är det med inlagd sill då? Duger det som vardagsmat? Utan att ha kollat upp det känns det som om det är mycket salt och liknande som man inte ska få i sig för mycket av.

En hel del socker i alla inläggningar. Olika mellan olika givetvis men mycket socker är det. Om mer fett är negativt eller ej vet ju bara du men t.ex. de extra krämiga jag rekommenderade och skagensill (tror jag den heter) är ju i såser.

Men definitivt bra vardagsmat.

Vet inte om du har svarat på det utan att jag har sett det, men rå obehandlad sill, är det nåt man kan äta i större mängder?

Ja det kan du äta ofta. Men låt det gärna ligga fruset/i förpackningen/i burken så länge som möjligt innan. Alltså inte framme i kylskåpet. Efter bruten förpackning är det en färskvara som annan fisk.

Trashcan
2010-03-10, 22:11
En hel del socker i alla inläggningar. Olika mellan olika givetvis men mycket socker är det. Om mer fett är negativt eller ej vet ju bara du men t.ex. de extra krämiga jag rekommenderade och skagensill (tror jag den heter) är ju i såser.

Men definitivt bra vardagsmat.


Socker är väl som jag förstått det rätt onödigt att oroa sig över om man tränar hårt, och jag äter nästan aldrig godis heller så det är nog ingen risk att det blir någon överkonsumption av socker. Fett är bara välkomna extrakalorier. =) Vad roligt att det är så pass bra till vardags, det ska utnyttjas!


Ja det kan du äta ofta. Men låt det gärna ligga fruset/i förpackningen/i burken så länge som möjligt innan. Alltså inte framme i kylskåpet. Efter bruten förpackning är det en färskvara som annan fisk.

Nhajs! Det blir ju ungefär världens lättaste och nyttigaste snack. Tack för all info!

Symphony Flex
2010-03-10, 22:14
Strömming ska du inte äta stora mängder av. Det är fantastiskt nyttigt och gott och dessutom billigt som sagt. Men halterna av miljögifter är höga.

Och eftersom sillen är exakt samma fisk men från annat vatten är ju sill ett bättre alternativ.

Äntligen kan vi peka på herr vedders formulering. Hur lyckas du få in att någonting är fantastiskt nyttigt samtidigt som det har höga halter av miljögifter :)

puss på re ;)

bollio
2010-03-10, 22:19
Sill, ägg och potatis är gammal husmanskost som nästan ingen äter nu för tiden men som är otroligt nyttig och underskattad.

Svårt att tänka sig en mer optimal rätt.

Sverker
2010-03-11, 07:17
Fisk ska inte ätas rå.

Fisk ska tillagas eller så ska den läggas in. Rå fisk är en utmärkt källa till alla möjliga matförgiftande bakterier.

grondahl
2010-03-11, 08:48
Äter du aldrig sushi Sverker?

Om inte annat så bör man väl frysa fisk i 72h innan man käkar den som ex sashimi.

Eddie Vedder
2010-03-11, 09:00
Äntligen kan vi peka på herr vedders formulering. Hur lyckas du få in att någonting är fantastiskt nyttigt samtidigt som det har höga halter av miljögifter :)

Vad är konstigt?

Att ett livsmedel helt saknar negativa aspekter hindrar inte att jag tycker de är nyttigt. Jag anser skinka vara nyttigt med inte nitrit, jag ser det inte som otänkbart att fullkorn är nyttigt men det innehåller både kadmium och naturliga antinutrienter.´

Musslor är näringsrikt så det skriker om det och supernyttigt enligt mig. Men även där finns ett problem med miljögifter.

Curls
2010-03-11, 11:36
Rå och rå, men surströmming är ju riktigt nice! :)

bollio
2010-03-11, 11:38
Problemet med miljögifter är dosrelaterat. Därför kan strömming vara nyttigt - men bara om man äter det ibland.

shut teh face
2010-03-11, 11:43
Kul att vi förgiftat allt vårt vatten. Hur länge tar det innan vi kan äta hur mycket fisk vi vill igen, 1 miljon år?

Apos78
2010-03-11, 13:34
Kul att vi förgiftat allt vårt vatten.

Fortfarande gör...

tsp
2010-03-11, 13:44
De där strömmingpaketen är för övrigt utmärkta att agna med vid gäddfiske. :)

bollio
2010-03-11, 17:08
Kul att vi förgiftat allt vårt vatten. Hur länge tar det innan vi kan äta hur mycket fisk vi vill igen, 1 miljon år?

Det är inte bara vi, tyvärr. Det finns många länder som omger de drabbade vattnen. Det skulle förbättra situationen om vi slutade förorena men inte lösa problemet. Vi måste ställa högre krav på andra länder. De är ju duktiga på att förgifta våra vatten de med.

Magoo
2011-01-20, 17:33
Men tex Abbas sillsorter på burk med enbart lag tex Fransk löksill, Ansjoviskryddad sill etc, hur är de i "nyttighet" beträffande miljögifter/näningsvärde.
Nu menar jag när lagen runnit av.
Hur ofta kan man/bör man inte äta detta?

Sverker
2011-01-20, 18:20
Det är sill i burkarna. Fångade i västerhavet eller ännu längre bort. Den fisken kan du äta som du vill.

Det är fisk från Östersjön som är problem. Storkonsumenter av surströmming bör se upp:D

Patarei
2011-01-20, 20:34
Men tex Abbas sillsorter på burk med enbart lag tex Fransk löksill, Ansjoviskryddad sill etc, hur är de i "nyttighet" beträffande miljögifter/näningsvärde.
Nu menar jag när lagen runnit av.
Hur ofta kan man/bör man inte äta detta?

Jag äter ofta fem till sex burkar i veckan på knäckebröd som jag har tomatpure på. Fast Icas då. Bitarna är lite större och oftast fastare i köttet.

cero
2012-05-28, 23:09
Problemet med miljögifter är dosrelaterat. Därför kan strömming vara nyttigt - men bara om man äter det ibland.

Är detta något man ska skippa öht kanske, för säkerhets skull? Finns ju så många andra bra livsmedel. Och hur är det med små barn?

mela
2012-05-28, 23:29
Och eftersom sillen är exakt samma fisk men från annat vatten är ju sill ett bättre alternativ.

Det jobbiga är dock att det heter sill eller strömming beroende på vart fiskebåten går i hamn, inte vart fisken är fiskad.

Dock kör man väl sällan med fisk från Östkusten till Västkusten :D Som tur är.

Springer
2012-05-29, 07:50
Finns det några konservrfabriker som använder strömming, har inte reflekterat över det. Klädesholmens kaviar och Abbas sill är vanligt här hemma.

Eddie Vedder
2012-05-29, 08:41
Det jobbiga är dock att det heter sill eller strömming beroende på vart fiskebåten går i hamn, inte vart fisken är fiskad.

Dock kör man väl sällan med fisk från Östkusten till Västkusten :D Som tur är.

Hehe, nej det känns ju lite onödigt. :) Men det var nytt för mig. :)

loadout
2012-05-29, 14:08
Är det samma miljögifter i tonfisken? Brukar bli en 2-3 burkar sådana per dag och har vart så det senaste 1-2 åren

mela
2012-05-29, 15:15
Är det samma miljögifter i tonfisken? Brukar bli en 2-3 burkar sådana per dag och har vart så det senaste 1-2 åren

Enligt SLV ska det inte vara några problem att äta väldigt mycket tonfisk.

Sverker
2012-05-29, 17:52
Är det samma miljögifter i tonfisken? Brukar bli en 2-3 burkar sådana per dag och har vart så det senaste 1-2 åren

Det är 50 år sedan det senast fångades tonfisk i Öresund. Tonfisken gick aldrig in i Östersjön:D.

Nej. Tonfisken vi äter idag fångas i öppet hav. Östersjön är ett innanhav där östeuropa under lång tid skickat ut avloppsvatten orenat.

smürfpücko
2012-05-29, 20:12
Är detta något man ska skippa öht kanske, för säkerhets skull? Finns ju så många andra bra livsmedel.Och hur är det med små barn?

Som alternativ till fisk är små barn nog okej, lite beska i smaken möjligen. Tror inte de innehåller så mycket tungmetaller. En del barnsjukdomar får du nog räkna med dock fast det är ju som sagt svårt att hitta ett livsmedel fullständigt fritt från nackdelar.

begt
2012-05-29, 20:32
Östersjön är tyvärr ett av de mest förorenade haven i världen. Fisken som fångas innehåller en hel del dioxiner och PCB så Östersjöfisk ska man helst äta mycket sällan eller inte alls (det senare gäller kvinnor). Både PCB (som visserligen minskat på senare år) och dioxiner kan skada nervsystemet vilket gör barn och foster särskilt utsatta. Liksom många andra miljögifter, t.ex. kadmium, ackumuleras de i kroppen under många år.

http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kostrad/gravida/Miljofororeningar-i-fisk/

Deep Thought
2012-05-29, 20:34
En hel del socker i alla inläggningar. Olika mellan olika givetvis men mycket socker är det.

Det är försvinnande lite socker i inlagd sill typ löksill. Kollade på en burk just och räknade fram till 17E% kolhydrater, vilket t ex är hälften av vad i mjölk, eller en bråkdel av vad man hittar i frukt och grönsaker.

(Eldorados löksill; 10% kolhydrat, 17% protein, 14% fett)

begt
2012-05-29, 20:37
Enligt SLV ska det inte vara några problem att äta väldigt mycket tonfisk.

Det beror på att arten heter skipjack som är relativt liten och ung när den fångas. Fenomenet bioackumulering gör att ju större ett djur är och ju äldre och högre upp på näringskedjan det befinner sig desto mer miljögifter. Av den anledningen så har en havsörn eller en fiskgjuse betydligt mer miljögifter än en liten abborre.

Sen beror det på vad du menar med "väldigt mycket". Jag tror, utan att veta säkert, att mer än en burk om dagen är troligen för mycket för att vara bra i längden.

Deep Thought
2012-05-29, 20:44
Enligt SLV ska det inte vara några problem att äta väldigt mycket tonfisk.

Burktonfisk, om jag får förtydliga. Tonfisk man köper på saluhallen (dvs "riktig" tonfisk, blåfena och liknande) skall man vara försiktig med och inte äta för ofta, emedan de i bruk är en helt annan art (egentligen makrill), Bonit/Skipjack, vilken inte alls blir lika gammal och således inte hinner ackumulera lika mycket tungmetall.

Däremot innehåller konservburkens fodring högst sannolikt Bisfenol-A, så det man vinner på gungorna ... ;)

(äsch, nr #2)

cero
2012-05-29, 21:35
Begt: Tack! Är alla kvinnor verkligen medvetna om detta?

Dioxin och PCB lagras i kroppen under många år. Därför räcker det inte att man drar ner på fisk som kan innehålla mycket dioxin och PCB när man väl är gravid. Då kan man redan ha hunnit samla på sig höga halter, som sedan förs över till fostret/barnet. I stället är det viktigt att kvinnor under hela sin uppväxt, fram till och med barnafödandet, utsätts för så lite dioxin och PCB som möjligt.

Rådet är att äta fet fisk från Östersjön, Vänern och Vättern högst 2-3 gånger per år. Rådet gäller gravida och ammande men också övriga kvinnor i barnafödande ålder och barn.

smurfpucko: Du kan dra åt helvete. :D

begt
2012-05-29, 21:54
Insjöfisk ska man också vara ganska försiktig med men då är det kvicksilver och särskilt metylkvicksilver som är boven. Kvicksilverhalten kan variera kraftigt från sjö till sjö bland annat beroende på hur stor och näringsrik sjön är, dess pH-halt osv. Kvicksilver slår mot nervsystemet och en hög och långvarig exponering leder till kraftigt förhöjd risk för ökad dödlighet enligt en studie på en kohort finska män (Salonen et. al 1995). Liksom för PCB och dioxiner är foster och barn extra känsliga för exponering.

cero
2012-05-29, 22:03
Fy fan. Vilka är insjöfiskarna?

begt
2012-05-29, 22:19
Fy fan. Vilka är insjöfiskarna?

Abborre, gädda, gös, lake och ål är de mest drabbade. Men som sagt beror metylkvicksilverhalten mycket på vad det är för sjö. I Skåne så kan halten kvicksilver variera med en faktor på 10 t.ex.

Enligt livsmedelsverket är det ok att äta insjöfisk högst 1 gång per vecka med en blandning av fet och mager fisk. Gravida bör dock undvika insjöfisk. Konsumtion av fisk nära gränsvärdet på 1 mg metylkvicksilver per kg är ok om det sker max 1 gång i månaden.

http://www.slv.se/upload/dokument/rapporter/mat_naring/2007_12_fiskkonsumtion_risk_och_nytta.pdf (sid 7).

Eddie Vedder
2012-05-30, 08:17
Det är försvinnande lite socker i inlagd sill typ löksill. Kollade på en burk just och räknade fram till 17E% kolhydrater, vilket t ex är hälften av vad i mjölk, eller en bråkdel av vad man hittar i frukt och grönsaker.

(Eldorados löksill; 10% kolhydrat, 17% protein, 14% fett)

Det är alltså 10 gram rent tillsatt socker på 100 gram inlagd sill och jag tycker inte att det är lite. Frukt ÄR ju en sockerprodukt. Det är inte sill. Jag tycker det måste ställas i proportion till vad livsmedlet i fråga kräver.