handdator

Visa fullständig version : Ska jag äta innan ett TSH, t3 och t4 blodprov?


Larsson85
2010-03-10, 20:20
Jag har misstankar om att där är något konstigt med min sköldkörtel, och har tidigare tagit prover på detta, men den gången gick det tillbaka till värden inom referensområdet och inga åtgärder togs.

Nu är det dax att göra en uppföljning och jag ska ta prover på TSH samt fritt t3 och t4. Det är ca 1-2 år sedan jag tog prover sist.

Jag är ofta trött och hängig, har svårt att fokusera och har problem med torra ögon. Därför tror jag att där är något som inte står rätt till. Vad jag har förstått så är t3 och t4 ganska dyra prover (de verkar iaf ganska restriktiva med att ta dom, vill alltid först enbart ta TSH), därför vill jag göra det rätt så att det verkligen visar sig om jag har några problem.

Hur varierar dessa värden i kroppen över ett dygn? Är de högs/lägst på morgonen eller kvällen, innan eller efter måltid? När ska jag ta de så att mina bekymmer framhävs bäst på proverna? Jag vet t.ex att folk som får levaxinbehandling absolut inte ska ta sina tabletter innan de tar sina blodprov eftersom det påverkar, tänker att det kanske är något liknande med kosten.

Nu förstår jag så klart att man INTE ska hålla på och mixtra med sina prover, men jag är lite rädd att mina besvär inte ska framhävas rättvist så jag vill gärna ta det vid en tidpunkt där det syns bäst.

schmecker
2010-03-10, 20:29
thyroideastatus är inte ett fasteprov (är jag hyfsat säker på men rätta mig gärna om jag har fel) så det spelar ingen roll hur du gör med maten

mikaelj
2010-03-10, 20:29
De tas vanligtvis på morgonen. Gör inget särskilt. Du vill ju veta hur de är när du lever ditt vanliga liv. Tar de bara TSH/fT4/fT4 men inte anti-TPO? Det borde de göra.

Vad fick du för värden förra gången du tog prover?

schmecker
2010-03-10, 20:35
anti-tpo är inte med i rutinprover för thyroideastatus

mikaelj
2010-03-10, 20:44
Nej, men de borde.

Larsson85
2010-03-10, 20:45
De tas vanligtvis på morgonen. Gör inget särskilt. Du vill ju veta hur de är när du lever ditt vanliga liv. Tar de bara TSH/fT4/fT4 men inte anti-TPO? Det borde de göra.

Vad fick du för värden förra gången du tog prover?

Betyder det att dessa värden är oförändrade om mat intas eller inte?

Jag vet att man vill kolla hur det är när jag lever normalt, men jag vet med mig att jag ibland får "energikickar", och får för mig att det är lite instabilt. Det är inte ofta jag får dessa, det kan vara en dag på 3 månader eller så. Jag vill liksom pricka en dal istället för en topp så att mina besvär visar sig (om det nu är skäldkörteln som trasslar)

Jag är inte helt säker på vad jag hade för värden, tror det var ca 2 år sedan och jag hittar inte papperna nu. Jag har något minne av att de låg på 5.5, och sen sjönk till 4, vilket var inom referensramarna, hur t3 och t4 var har jag inget som helst minne av.

Nu har jag dock hört mig för och fått uppfattningen att optimalt TSH ligger kring 1, och att man kan ha besvär även om man ligger på de övre delen av referensramarna. Sist avskrev vi misstankarna eftersom det sjönk andra gången vi tog proverna, samt att många av mina symtpomer också kunde härledas till psykiska besvär som stress.

Larsson85
2010-03-10, 20:48
Nej, men de borde.

Vad är anti-tpo? Jag kollade på mina remisser och kunde inte ens hitta ett fält för det, s-tpo såg jag.

Jag har länge undrat vad som skulle hända om man hade modifierat i dessa remisser. De är j ifyllda med vanlig penna, inte så svårt att kryssa loss och få vilka prover man vill.

Antar det går under urkund dock.

mikaelj
2010-03-10, 20:49
Betyder det att dessa värden är oförändrade om mat intas eller inte?

De ändras inte av mat.

Jag vet att man vill kolla hur det är när jag lever normalt, men jag vet med mig att jag ibland får "energikickar", och får för mig att det är lite instabilt. Det är inte ofta jag får dessa, det kan vara en dag på 3 månader eller så. Jag vill liksom pricka en dal istället för en topp så att mina besvär visar sig (om det nu är skäldkörteln som trasslar)

Om det är Hashimotos är det sköldkörteln som går sönder, och då måste du ta ett anti-TPO-prov (och gärna TGak) för att kunna säga något.

Jag är inte helt säker på vad jag hade för värden, tror det var ca 2 år sedan och jag hittar inte papperna nu. Jag har något minne av att de låg på 5.5, och sen sjönk till 4, vilket var inom referensramarna, hur t3 och t4 var har jag inget som helst minne av.

OK, det är definitivt dåligt, och TSH på 4 är också för högt. Nyare riktlinjer är <2,5.

Har du struma/hypotyreos/hypertyreos i familjen?

Sist avskrev vi misstankarna eftersom det sjönk andra gången vi tog proverna, samt att många av mina symtpomer också kunde härledas till psykiska besvär som stress.

Lägre, men inte tillräckligt lågt emrm. "Du e dum i huvet" är en tacksam ursäkt....

Kikat på http://skoldkortel.blogspot.com och http://www.stopthethyroidmadness.com ?

mikaelj
2010-03-10, 20:51
Vad är anti-tpo? Jag kollade på mina remisser och kunde inte ens hitta ett fält för det, s-tpo såg jag.

Antikroppar mot tyroideaperoxidas (enzymet som kopplar ihop tyrosin med jod). Du vill se om kroppen försöker anfalla sig själv.

Larsson85
2010-03-10, 21:02
Om det är Hashimotos är det sköldkörteln som går sönder, och då måste du ta ett anti-TPO-prov (och gärna TGak) för att kunna säga något.

Misstänker du Hashimotos utifrån min beskrivning, eller varför drar du så höga växlar angående detta?


Har du struma/hypotyreos/hypertyreos i familjen?

nix


Lägre, men inte tillräckligt lågt emrm. "Du e dum i huvet" är en tacksam ursäkt....

va?


Jag har ulcerös kolit vilket kanske kan klassas som en autoimmun sjukdom, är det något som kan vara kopplat till Hashimotos? Om man har Hashimotos, kommer det visa normala värden på TSH, t3 och t4 då? Annars kan man ju be om ytterliggare utredning om det skulle visa något.

Jag har som sagt levt i detta stadie som jag är i nu ganska länge och har svårt att egentligen avgöra ifall jag är tröttare än andra. Det är ju omöjligt att veta om man har haft det så länge att man tappar referensramarna.

mikaelj
2010-03-10, 21:14
Misstänker du Hashimotos utifrån min beskrivning, eller varför drar du så höga växlar angående detta?

Det är sällan det finns andra anledningar till att ha underfunktion i sköldkörteln.

va?

Läkare pekar gärna på att man är stressad eller att man inbillar sig.

Jag har ulcerös kolit vilket kanske kan klassas som en autoimmun sjukdom, är det något som kan vara kopplat till Hashimotos? Om man har Hashimotos, kommer det visa normala värden på TSH, t3 och t4 då? Annars kan man ju be om ytterliggare utredning om det skulle visa något.

Det *kan* göra det, och då måste man se på anti-TPO eller biopsi. Men nu har du ju redan TSH i överkant, så proverna borde vara en indikation att sätta in Levaxin på test. Beror på vilken vårdcentral du går till, förmodar jag. Med dina symptom och tidigare värden är jag förvånad över att de inte gjort det...

Vidare, har man en autoimmun sjukdom ökar risken för att få en till.

Jag har som sagt levt i detta stadie som jag är i nu ganska länge och har svårt att egentligen avgöra ifall jag är tröttare än andra. Det är ju omöjligt att veta om man har haft det så länge att man tappar referensramarna.

*nickar* tycker att du skall be om att få prova.. Du lär ju märka skillnad rätt snabbt.

Larsson85
2010-03-10, 21:29
Du verkar ha koll på detta, är du läkare?

Hur är det med jod? Jodbrist kan ge sköldkörtelproblem. Det är inte så att en frukost innehållande salt kan ge en akut förbättring som sen försvinner lika snabbt?

Icefire
2010-03-10, 21:29
Hur varierar dessa värden i kroppen över ett dygn? Är de högs/lägst på morgonen eller kvällen, innan eller efter måltid? När ska jag ta de så att mina bekymmer framhävs bäst på proverna? Jag vet t.ex att folk som får levaxinbehandling absolut inte ska ta sina tabletter innan de tar sina blodprov eftersom det påverkar, tänker att det kanske är något liknande med kosten.

Nu förstår jag så klart att man INTE ska hålla på och mixtra med sina prover, men jag är lite rädd att mina besvär inte ska framhävas rättvist så jag vill gärna ta det vid en tidpunkt där det syns bäst.

TSH är som högst mitt på natten och som lägst mitt på dagen.
Jag skulle gått och tagit proverna direkt på morgonen. Jag kör själv alltid på fastande men tror inte att det har så stor betydelse. Har man samma rutin före provtagningen känns det mer pålitligt när man ska jämföra från gång till gång.

mikaelj
2010-03-10, 21:32
Du verkar ha koll på detta, är du läkare?

Nej, bara intresserad.

Hur är det med jod? Jodbrist kan ge sköldkörtelproblem.

Inte ett problem här längre sedan vi började med joderat salt. Däremot hade de i Danmark tills nyligen inte joderat salt, och till följd av det högre förekomst av struma.

Det är inte så att en frukost innehållande salt kan ge en akut förbättring som sen försvinner lika snabbt?

Inte i de mängderna. Tre gram salt ger 150ug (= RDI) jod, och så mycket salt får du väl inte i dig till frukost?

schmecker
2010-03-10, 21:35
du behöver inte göra något annorlunda gör som du brukar göra, ta proverna och snacka med din läkare...

och var inte helt okritiskt till det du läser på nätet, du ska nog inte svälja allt med hull och hår

Sverker
2010-03-11, 07:13
Hur är det med jod? Jodbrist kan ge sköldkörtelproblem. Det är inte så att en frukost innehållande salt kan ge en akut förbättring som sen försvinner lika snabbt?



Nej. Regleringen av sköldkörtelhormonerna är komplex med massor av olika återkopplingsmekanismer. Kroppen reglerar inte dessa hormon med knappen Av/På beroende ifall det ramlar in jod från maten eller inte.



Bättre att föra denna dialogen med din läkare. Det är där du ska ventilera dina frågor och få professionella svar. Anpassat till dig och din livssituation.

Larsson85
2010-03-12, 23:18
OK, det är definitivt dåligt, och TSH på 4 är också för högt. Nyare riktlinjer är <2,5.


Jag pratade med min kollega idag som av en händelse också har haft läkarkontakt för att kolla upp sin sköldkörtel. Hon hade också hört om att 2.5 skulle vara nya riktlinjer och frågat sin läkare om det. Den läkaren hade svarat med att detta inte var riktlinjer som var accepterade ännu, och att det var påtryckningar från forskare i USA som ville införa detta. Läkaren menade på att när man sätter ett så pass lågt gränsvärde så bortser man från att det kan ha andra effekter så som hjärtflimmer. Ett för lågt TSH skulle ge en pigghetseffekt och göra en lite speedad, men kanske till ett dåligt pris för allmänhälsan.

Vad har du för kommentar till det?

Larsson85
2010-03-12, 23:26
Jag fick även höra att den läkaren hade sagt att faktumet att ett TSH-värde varierar ska få en att dra öronen till sig eftersom det indikerar att något är fel. Det ska tydligen inte variera om allt står rätt till?

Icefire
2010-03-13, 10:39
Jag pratade med min kollega idag som av en händelse också har haft läkarkontakt för att kolla upp sin sköldkörtel. Hon hade också hört om att 2.5 skulle vara nya riktlinjer och frågat sin läkare om det. Den läkaren hade svarat med att detta inte var riktlinjer som var accepterade ännu, och att det var påtryckningar från forskare i USA som ville införa detta. Läkaren menade på att när man sätter ett så pass lågt gränsvärde så bortser man från att det kan ha andra effekter så som hjärtflimmer. Ett för lågt TSH skulle ge en pigghetseffekt och göra en lite speedad, men kanske till ett dåligt pris för allmänhälsan.

Vad har du för kommentar till det?

Är man ung och i övrigt frisk är nog risken för hjärtpåverkan väldigt liten. Det är skillnad om man är gammal och skör, då ska man vara försiktig.
Sen ska man tänka på att för lite ämnesomsättningshormon inte heller är bra för hjärtat.

Själv hade jag ett TSH på 0,06 i höstas och mådde prima. Man får tänka på att det är ett samspel mellan olika hormoner, graden av sjukdom kan aldrig mätas med enbart ett värde.
Tyvärr upplever jag att läkare sällan har bra kunskaper om hypotyreos, och jag har träffat ett antal vid det här laget. Ofta är fixeringen vid siffror väldigt stor. Ligger man inom referens är man frisk, punkt slut. Det är jättebra att ha provsvar som underlag men det måste finnas en dialog mellan patient och läkare.

2,5 låter som en bättre riktlinje, och att man sen just låter det vara en riktlinje och inte en definitiv gräns.
De flesta friska jag har sett har legat runt 1-1,5 i TSH.

Icefire
2010-03-13, 10:47
Jag fick även höra att den läkaren hade sagt att faktumet att ett TSH-värde varierar ska få en att dra öronen till sig eftersom det indikerar att något är fel. Det ska tydligen inte variera om allt står rätt till?

Variation kan bero på inflammation i sköldkörteln, och att en större mängd hormon frisätts till blodet då vävnaden förstörs. Då sjunker TSH tillfälligt.

mikaelj
2010-03-13, 11:03
Icefier, hur går det för Dr. Stefan Sjögren?

----

Bo Wikland om medicinering (PDF att ladda ned): http://www.thyroidscience.com/hypotheses/wikland.2008/wikland.optimal.tx.2008.htm

FASS säger följande:

S-TSH är stegrat och ger diagnosen. Normalvärde skall ligga mellan 0,2-3,5

(...)

Bedömningen skall göra kliniskt. Blodproven är endast vägledande.

(...)

Subklinisk hypotyreos innebär att S-TSH är förhöjt (över 2,5) vid två provtagningar men fritt-T4 är fortfarande normalt. Högt S-TSH talar för en framtida brist på sköldkörtelhormon om samtidigt TPO-antikropparna är stegrade, ett tillstånd som man kan se vid Hashimotos sjukdom (kronisk thyreoidit) se ovan. Observera dock att 10-25% av friska personer har TPO-antikroppar. Vid Hashimotos sjukdom känns en förstorad, oöm körtel (struma). Körteln förtvinar succesivt. Det är viktigt att man kontrollerar tillståndet regelbundet.

Icefire
2010-03-13, 11:15
Icefier, hur går det för Dr. Stefan Sjögren?

Sjöberg :) Inte hört något, tyvärr. Synd att det inte blev någon direkt uppföljning från mötena.

Larsson85
2010-03-14, 19:27
Jag läste på wikipedia om Tyroxin och såg följande:


Det säljs på marknaden många tillskott som ökar kroppens nivåer av tyroxin (Guggulsterones), eller som rentav innehåller tyroxin i dess färdiga form (T3, T4).


Stämmer detta? Efter att googla lite så fick jag inte intrycket att det är ett vanligt kosttillskott.

mikaelj
2010-03-14, 19:32
Diverse Internetapoteket säljer T4 och T3... i övrigt verkar det rätt glest.

Larsson85
2010-03-14, 19:35
Diverse Internetapoteket säljer T4 och T3... i övrigt verkar det rätt glest.

Du menar att det är olagligt? Genom att googla på L-tyrosin fick jag några träffar.

Är Tyrosin och Tyroxin samma sak med olika stavningar, eller skiljer det sig? Innebär det att ett kosttillskott som heter L-Tyrosin (får inte länka här, men det finns i en till synes vanlig kosttillsottsbutik) är det samma som levaxin tabletter som en läkare skriver ut?

Edit:
Läste på wikipedia nu. Tyrosin är en byggsten till tyroxin.

mikaelj
2010-03-14, 19:42
Tyrosin + jod + tyroideaperoxidas (+ tyreoglobulin?) = tetrajodtyronin (= tyroxin/T4) och/eller trijodtyronin.

Varken T4 (natriumlevotyroxin ex Synthroid/Levaxin) eller T3 (ex Liothyronin) är inte olagligt. Men det är ingenting att knåpa med själv, särskilt som du inte kan mäta upp dina blodvärden. Speaking of which, skall bli intressant att se var man hamnar där...

Larsson85
2010-03-14, 19:50
Tyrosin + jod + tyroideaperoxidas (+ tyreoglobulin?) = tetrajodtyronin (= tyroxin/T4) och/eller trijodtyronin.

Varken T4 (natriumlevotyroxin ex Synthroid/Levaxin) eller T3 (ex Liothyronin) är inte olagligt. Men det är ingenting att knåpa med själv, särskilt som du inte kan mäta upp dina blodvärden. Speaking of which, skall bli intressant att se var man hamnar där...

Ja, det ska bli intressant. Har tagit proverna, men läkartiden ligger 1.5 vecka fram i tiden.

Har alltid trott att det är olagligt att införa och köpa receptbelagd medicin utan recept. Det som stör mig mest just nu är mina ögonproblem. Har väldiga problem med att mina ögon känns trötta och torra. Svårt att fokusera när man ständigt tänker på det.

Larsson85
2010-03-23, 08:01
Hur ska man tolka om provet visar ett förhöjt TSH, men normalt f-T3 och f-T4? Vad jag har förstått så är TSH endast ett styrhormon för hur mycket T3 och T4 som ska produceras. Detta borde väl innebära att TSH i sig inte är intressant så länge T3 och T4 ligger normalt?

Jag har min läkartid imorgon. Det kan vara bra att ha lite koll på hur T3 och T4 bör ligga, någon här som vet vad gränserna är där?

Icefire
2010-03-23, 09:15
Hur ska man tolka om provet visar ett förhöjt TSH, men normalt f-T3 och f-T4? Vad jag har förstått så är TSH endast ett styrhormon för hur mycket T3 och T4 som ska produceras. Detta borde väl innebära att TSH i sig inte är intressant så länge T3 och T4 ligger normalt?

Jag har min läkartid imorgon. Det kan vara bra att ha lite koll på hur T3 och T4 bör ligga, någon här som vet vad gränserna är där?

Olika lab i Sverige har tyvärr olika referensvärden, så det går inte att säga.

mikaelj
2010-03-23, 09:31
Enligt FASS är ett förhöjt TSH ett tecken på begynnande subkemisk hypotyreos.

Larsson85
2010-03-23, 11:31
Olika lab i Sverige har tyvärr olika referensvärden, så det går inte att säga.

mm, men så pass stor skillnad kan det ju inte vara, det måste gå att säga något generellt.

Icefire
2010-03-23, 13:33
mm, men så pass stor skillnad kan det ju inte vara, det måste gå att säga något generellt.

Men nej sa jag ju :)

Här är två exempel:

fritt T4: 8-14
fritt T3: 3,5-5,4

fritt T4: 10-22
fritt T3: 3,3-6,0

mikaelj
2010-03-23, 13:41
Här är ett annat exempel från vad Östra Sjukhuset i Göteborg använde förra veckan:

fritt T4: 12-22

Jag fick 15, med ett TSH på 1,9. Vad vinner jag?

Larsson85
2010-03-23, 15:03
Men nej sa jag ju :)


Du får du hemskt gärna förklara lite mer om det och varför det är så :)

Varför tar man över huvud taget T3 och T4 om gränserna är helt godtyckliga och individuella? Då kan ju en läkare knappast göra en bättre bedömning med dom än vad han hade kunnat göra utan dom. Vad är det för poäng med att ett lab över huvud taget har några gränsvärden om de inte säger något, var får laben sina referensnivåer från, och vad grundar sig dessa på?

mikaelj
2010-03-23, 15:20
På olika lab används olika mätmetoder för att få fram ett värde på T4 och T3 från ditt blodprov. Beroende på mätmetoder får man olika intervall. Det är lite som att jämföra kcal och joule -- bägge betecknar energi, men med olika mått. Alltså måste du veta referensvärdena för just den mätmetod som användes för ditt prov.

Referensvärdena kommer från 95% av den (antaget) friska befolkningen.

Icefire
2010-03-23, 15:49
Du får du hemskt gärna förklara lite mer om det och varför det är så :)

Varför tar man över huvud taget T3 och T4 om gränserna är helt godtyckliga och individuella? Då kan ju en läkare knappast göra en bättre bedömning med dom än vad han hade kunnat göra utan dom. Vad är det för poäng med att ett lab över huvud taget har några gränsvärden om de inte säger något, var får laben sina referensnivåer från, och vad grundar sig dessa på?

Mikael förklarade bra. Olika analysmetoder. Referensen är ett 95 procentigt konfidensintervall för den aktuella metoden baserat på en frisk population.

Larsson85
2010-03-24, 08:23
På olika lab används olika mätmetoder för att få fram ett värde på T4 och T3 från ditt blodprov. Beroende på mätmetoder får man olika intervall. Det är lite som att jämföra kcal och joule -- bägge betecknar energi, men med olika mått. Alltså måste du veta referensvärdena för just den mätmetod som användes för ditt prov.

Referensvärdena kommer från 95% av den (antaget) friska befolkningen.

Jag förstår.

Hur påverkas kroppen av en levaxinbehandling? Finns det risk för att ju mer man hjälper kroppen, desto mer dras den egna produktionen tillbaka så att man på så sätt skapar sig ett beroende av tabletterna. Kan det i så fall bli så att ens situation utan tabletter efter en långvarig levaxinbehandling är sämre än vad den var innan?

Icefire
2010-03-24, 09:28
Jag förstår.

Hur påverkas kroppen av en levaxinbehandling? Finns det risk för att ju mer man hjälper kroppen, desto mer dras den egna produktionen tillbaka så att man på så sätt skapar sig ett beroende av tabletterna. Kan det i så fall bli så att ens situation utan tabletter efter en långvarig levaxinbehandling är sämre än vad den var innan?

Ja, när man kommer upp i dos går den egna produktionen tillbaka.
Levaxinbehandling pågår i regel livet ut. Den produktion man har förlorat får man ytterst sällan tillbaka. Om man slutar kommer man tillbaka till där man började, det är inte så att man har stängt av sköldkörteln med medicinen.

Lycka till hos läkaren förresten!

Larsson85
2010-03-24, 09:46
Ja, när man kommer upp i dos går den egna produktionen tillbaka.
Levaxinbehandling pågår i regel livet ut. Den produktion man har förlorat får man ytterst sällan tillbaka. Om man slutar kommer man tillbaka till där man började, det är inte så att man har stängt av sköldkörteln med medicinen.

Lycka till hos läkaren förresten!

Med att gå upp i dos, menar du då att man stoppar i sig så pass mycket att man får onormala värden? Är det reversibelt så länge man medicinerar sig inom rimliga gränser?

Jag tänkte att det kanske är samma som testosteronbehandling. Ett testosteronbruk stänger ju ner egenproduktionen, och i värsta fall på ett sånt sätt att egenproduktionen aldrig kommer tillbaka.

Tackar för lyckoönsningen. Det är en lite bisarr situation att "hoppas" på att vara sjuk. Jag vill ju ha normala värden, men samtidigt hade det varit en lättnad om symptomen hade förklarats.

mikaelj
2010-03-24, 09:55
Sällan med enbart T4, såvida du inte tar väldigt höga doser. Däremot är risken större med T3 som effektivt enkelt kan helt stänga ner produktionen (TSH 0) och verkar agera mycket mer "kratftfullt" (osäker på vad som menas).

Att äta Levaxin gör man för att återställa den totala mängden cirkulerande T4 i kroppen till de nivåer du borde haft om din sköldkörtel varit normalt, varken mer, varken mindre.

Larsson85
2010-03-24, 17:51
Eftersom jag har frågat så pass mycket så kan jag tänka mig att folk är intresserade av en rapport på hur det gick. Läkaren ringde mig och jag tog upp och frågade om mina sköldkörtelprover.

TSH låg på 6, medans t3 och t4 låg inom intervallet. Tyvärr har jag inte de exakta värdena på det här, utan råkade lämna kvar blocket som jag skrev i på jobbet. Om jag inte minns fel så låg t3 på 5.1 när gränsen var 5.7 och t4 var något liknande, alltså relativt högt men ändå inom intervallet.

Läkaren tog beslutet att remittera mig till en endokrinolog eftersom jag tog upp att jag hade symptom samt att TSH låg så pass högt.

20 minuter senare ringer hon igen och säger att hon sprang på endokrinologen i korridoren och diskuterade min situation och kom överens om att jag kunde börja med levaxin 25μg till det första besöket och då utvärdera.

Det jag har gått och tänkt på nu efter samtalet är: Visst är TSH högt, men det är inte så att kroppen inte reagerar på det, utan det har tydligen resulterat i högt t4 också eftersom även det ligger i överkanten i referensnivån. Är det då verkligen smart att tillföra extra t4?

Icefire
2010-03-24, 18:18
Eftersom jag har frågat så pass mycket så kan jag tänka mig att folk är intresserade av en rapport på hur det gick. Läkaren ringde mig och jag tog upp och frågade om mina sköldkörtelprover.

TSH låg på 6, medans t3 och t4 låg inom intervallet. Tyvärr har jag inte de exakta värdena på det här, utan råkade lämna kvar blocket som jag skrev i på jobbet. Om jag inte minns fel så låg t3 på 5.1 när gränsen var 5.7 och t4 var något liknande, alltså relativt högt men ändå inom intervallet.

Läkaren tog beslutet att remittera mig till en endokrinolog eftersom jag tog upp att jag hade symptom samt att TSH låg så pass högt.

20 minuter senare ringer hon igen och säger att hon sprang på endokrinologen i korridoren och diskuterade min situation och kom överens om att jag kunde börja med levaxin 25μg till det första besöket och då utvärdera.

Det jag har gått och tänkt på nu efter samtalet är: Visst är TSH högt, men det är inte så att kroppen inte reagerar på det, utan det har tydligen resulterat i högt t4 också eftersom även det ligger i överkanten i referensnivån. Är det då verkligen smart att tillföra extra t4?

Det är svårt att säga, men eftersom du har symtom och TSH definitivt är förhöjt kan det ju vara värt att medicinera på prov. Att en endokrinolog kopplats in låter bra, ger denna stöd för att medicinera låter det rimligt att i alla fall ge det en chans.
Det kanske för övrigt är normalt för dig att ligga i överkant eller till och med referensvärdena, det vet vi ju ingenting om.

stybb
2010-03-25, 09:50
lita till endokrinologen... detta är hans grej...

han kommer ge dig alla svar och lite till sen

mikaelj
2010-03-25, 09:58
Det jag har gått och tänkt på nu efter samtalet är: Visst är TSH högt, men det är inte så att kroppen inte reagerar på det, utan det har tydligen resulterat i högt t4 också eftersom även det ligger i överkanten i referensnivån. Är det då verkligen smart att tillföra extra t4?

TSH justeras i en negativ feedback-loop mot T4. Hos friska människor är TSH kring 1, men T4 och T3 är individuellt.
Att du har ett förhöjt TSH men "T4 inom ref." säger inget om huruvida T4-värdet är vad du borde ha, och, som du ser av TSH, är det alltså för lågt.

Tänk på att det kan ta några månader innan du märker någon skillnad. Om du börjar med 25ug, som antagligen höjs med 25ug var sjätte vecka tills TSH är kring 1, skall du fortsätta ta det även om det inte direkt sker några mirakel med hälsan.

Larsson85
2010-03-25, 18:57
TSH justeras i en negativ feedback-loop mot T4. Hos friska människor är TSH kring 1, men T4 och T3 är individuellt.
Att du har ett förhöjt TSH men "T4 inom ref." säger inget om huruvida T4-värdet är vad du borde ha, och, som du ser av TSH, är det alltså för lågt.

Tänk på att det kan ta några månader innan du märker någon skillnad. Om du börjar med 25ug, som antagligen höjs med 25ug var sjätte vecka tills TSH är kring 1, skall du fortsätta ta det även om det inte direkt sker några mirakel med hälsan.

Jag kollade vad jag hade skrivit på T4, och det var visst inte så högt som jag mindes. Jag låg på 11, och referensen var 8-14. I mitten alltså.

Jag är medveten av att det tar lång tid att få effekt av levaxin, halveringstiden ligger tydligen på 6-7 dagar. Andelen T4 i kroppen går alltså mot ett gränsvärde med tiden. Skulle man inte kunna stoppa i sig tillräckligt med levaxin första behandlingsdagen för att komma upp till detta gränsvärde och sen underhålla med en tablett om dagen? Detta är så klart inget jag tänker göra utan följer så klart läkarens ordination, men det är en intressant fråga.

Har vi någon här som vet hur man matematiskt räknar ut gränsvärdet som man går mot? För varje tablett man stoppar i sig gäller ju f(t) = 25*exp(-lambda*t). Men om man bara lägger på termer för varje dag så blir det ett väldigt långt uttryck, borde gå att göra någon snyggare uträkning.

Icefire
2010-03-31, 08:27
En läkare sa en gång till mig att man kunde ta hela veckans dos på måndagen och sen vänta en vecka. Jag är tveksam till om det fungerar i praktiken. Nu visade det sig iofs att jag inte tålde Levaxin vidare bra men jag mådde ganska dåligt även vid små höjningar av dosen, så för mig hade det absolut inte fungerat.
En anledning till att inte ladda upp med Levaxin på det sättet är att det kan ha en negativ effekt på hjärtat, speciellt om man är äldre. Det verkar som att kroppen måste ha en chans att ställa in sig vartefter. Det är därför man är lite försiktig i början även när patienten har väldigt dåliga värden.

Idag ska jag själv till endokrinologen, ska bli spännande att se hur värdena ligger den här gången!

mikaelj
2010-03-31, 09:18
Idag ska jag själv till endokrinologen, ska bli spännande att se hur värdena ligger den här gången!

TSH 0,001 eller 0,1? ;-)

----

Jag borde kontakta min och höra efter om den här sänkningen var så listig trots allt. Vaknar upp med plufsigt ansikte varje morgon, känner mig typ .... svullen i kroppen och är konstant trött, trots 8+ timmars sömn.

Icefire
2010-03-31, 09:35
TSH 0,001 eller 0,1? ;-)

----

Jag borde kontakta min och höra efter om den här sänkningen var så listig trots allt. Vaknar upp med plufsigt ansikte varje morgon, känner mig typ .... svullen i kroppen och är konstant trött, trots 8+ timmars sömn.

Hoppas på åt det lägre hållet! 0,01 nånstans tippar jag på.
Svullen är ett dåligt tecken. Hur mycket sänkte du?

mikaelj
2010-03-31, 09:55
Hoppas på åt det lägre hållet! 0,01 nånstans tippar jag på.
Svullen är ett dåligt tecken. Hur mycket sänkte du?

För sex veckor sedan med 25ug till 50ug, efter att ha tagit 75ug ett år, och för en vecka sedan ytterligare 25ug för en slutlig utfasning om fem veckor. Som ett test.

Men om det fortsätter som nu får vi nog hoppa tillbaka upp igen: att vara dödstrött flera dagar efter ett träningspass, svullen, klumpig, stavfel/slötänkthet känns inte okej.

Icefire
2010-03-31, 10:03
För sex veckor sedan med 25ug till 50ug, efter att ha tagit 75ug ett år, och för en vecka sedan ytterligare 25ug för en slutlig utfasning om fem veckor. Som ett test.

Men om det fortsätter som nu får vi nog hoppa tillbaka upp igen: att vara dödstrött flera dagar efter ett träningspass, svullen, klumpig, stavfel/slötänkthet känns inte okej.

Aha, så du har provmedicinerat ett bra tag alltså. Har värdena ändrat sig till det bättre samtidigt med måendet?

mikaelj
2010-03-31, 10:10
Aha, så du har provmedicinerat ett bra tag alltså. Har värdena ändrat sig till det bättre samtidigt med måendet?

fT4 kring 15 hela tiden (10-22), TSH har varierat från 3,7 - 3,1 - 2,2 innan medicineringen, under medicineringstiden 1,1 ungefär.

Måendet har fortarande varit sådär ibland, fast mer psykiska aspekter. Det här med att vakna upp förkyld/plufsig/etc. (= fysiska saker) försvann däremot. Har kunnat gå ned i vikt också. Fast jag hade trots allt bara aningens förhöjda TG-ak, så det var väl ingen som var särskilt intresserad av att provmedicinera till att börja med.

Tillvänjningen nedåt tar förstås några veckor, men tills dess är det lite kämpigt. Skulle gärna slippa vara mosig i huvudet och gradvis transformeras till en michelingubbe...

Icefire
2010-03-31, 10:16
fT4 kring 15 hela tiden (10-22), TSH har varierat från 3,7 - 3,1 - 2,2 innan medicineringen, under medicineringstiden 1,1 ungefär.

Måendet har fortarande varit sådär ibland, fast mer psykiska aspekter. Det här med att vakna upp förkyld/plufsig/etc. (= fysiska saker) försvann däremot. Har kunnat gå ned i vikt också. Fast jag hade trots allt bara aningens förhöjda TG-ak, så det var väl ingen som var särskilt intresserad av att provmedicinera till att börja med.

Tillvänjningen nedåt tar förstås några veckor, men tills dess är det lite kämpigt. Skulle gärna slippa vara mosig i huvudet och gradvis transformeras till en michelingubbe...

Jag kan också känna att jag inte är helt tillbaka på banan psykiskt, men det fysiska har blivit helt otroligt förbättrat.

Hoppas ändå att det går bra med nedtrappningen, kan man klara sig utan mediciner är det klart bättre. Om det inte funkar så vet du ju vad lösningen är :)

Icefire
2010-03-31, 17:40
Hoppas på åt det lägre hållet! 0,01 nånstans tippar jag på.

Gissade rätt.

RandomC
2010-03-31, 17:48
Gissade rätt.

Vart låg det förut? Vad visade T4 och T3?

Icefire
2010-03-31, 17:54
Vart låg det förut? Vad visade T4 och T3?

TSH var 0,06 så det har minskat lite.
T4 ökat från 8 till 11 (8-14)
T3 minskat från 4,8 till 3,9 (3,5-5,4)

Märkligt att jag är tillbaka på exakt samma T3 och T4 som för ett år sedan. Då var TSH 0,4.

mikaelj
2010-04-01, 06:56
Jag kan också känna att jag inte är helt tillbaka på banan psykiskt, men det fysiska har blivit helt otroligt förbättrat.

*nickar*

Hoppas ändå att det går bra med nedtrappningen, kan man klara sig utan mediciner är det klart bättre. Om det inte funkar så vet du ju vad lösningen är :)

Mm. Får be läkaren skriva ut tjack åt mig under nedtrappningsperioden bara, känns som att jag har narkolepsi eller nå't. *gäsp*
Plus den där snygga Michelingubbe/The Machinist-looken under ögonen varje morgon. :-)