handdator

Visa fullständig version : domna


johan.f
2010-03-10, 15:46
När jag kör vissa övningar, främst pressövningar på axlar o bröst, händer det ganksa ofta att jag som domnar bort och försvinner ut i ett tillstånd där jag inte känner mej helt närvarande. Jag får samtidigt en grym styrka o fortsätter pressa några reps till som jag aldrig hade orkat i "vanligt tillstånd".

Det har dock hänt att jag domnat så mycket att jag slutar pressa och svimmar eller hamnar totalt i ingenmansland - typ svävar mellan medvetande och bortom medvetande... Jag kommer tillbaka efter några sekunder och märker att kroppen typ vobblar....

Detta är ett skönt fenomen när jag känner den där superpushen när "ruset" inte når så djupt och jag kan fortsätta pressa.
Men det gör att jag tex inte vågar köra hantlar/skivstång över huvet för axelövningar.

För ganska många år sedan gjorde det här fenomenet att jag for i betonggolvet och var helt väck en hel kväll ( typ som gravt senil) och även halvt dagen efter...

Det verkar som att detta fenomen uppstår när jag andas djupt ett par gånger innan jag tar i, o sedan pressar nåt idiotiskt..
Jag skulle inte kalla det att jag hyperventilerar men det kanske jag gör?

Någon här som har lite tips kring detta och som kanske har liknande erfarenheter....?
Det känns ju bara bra om man kan utnyttja det till sin fördel.. Men det är ju värre om man inte kan köra för fullt för man e rädd att vakna upp senare..... drägglandes....

prOtotype
2010-03-10, 16:21
För högt tryck i huvudet? Försök att ta i med dom musklerna som ska användas istället för att "spänna" hela dig.

dennis89
2010-03-10, 16:35
Du tar helt enkelt ut dig väldigt mycket, antar att du ser små blinkade stjärnor efteråt och kanske blir det lock för öronen? (för högt blodtryck, överansträngd)

Malmberg
2010-03-10, 16:47
Du tar helt enkelt ut dig väldigt mycket, antar att du ser små blinkade stjärnor efteråt och kanske blir det lock för öronen? (för högt blodtryck, överansträngd)

Ang stjärnorna: Jag ser dessa ibland/ganska ofta när jag kör tungt. Kommer oftast efter ett set men ibland även under/mitt i ett set (kan även se dom när jag blir riktigt förbannad). Är det något man behöver bry sig om? ("farligt"?) dom stör mig inte nämnvärt.

Hade varit kul o veta hur dom uppstår också (grundläggande då) om någon vet.

johan.f
2010-03-10, 17:40
lite stjärnor kan förekomma, men inget lock för öronen... e väl nån form av blodtrycksfall antar jag... men kan man förhindra det???

Pjotor
2010-03-10, 18:04
Andas mellan varje eller varannan rep.

johan.f
2010-03-10, 18:57
Andas mellan varje eller varannan rep.

kan kanske vara en bra idé.. men känns ofta som man tappar lite tryck då...

Pjotor
2010-03-10, 19:44
känns ofta som man tappar lite tryck då...

Jag har inga problem med att bygga upp det igen. Det är en övningssak. Eller finns det någon anledning till att du inte vill kunna göra militärpress?

johan.f
2010-03-10, 21:17
Jag har inga problem med att bygga upp det igen. Det är en övningssak. Eller finns det någon anledning till att du inte vill kunna göra militärpress?

ja asså anledningen är ju som jag tror jag antydde tidigare att jag e rädd tuppa av o tappa stången..... det är tom ganska troligt att det skulle ske om jag fortsätter köra hårt....