handdator

Visa fullständig version : Enkel juridisk fråga


Carolinew
2010-03-10, 14:28
Om någon tar min cykel (antingen låst eller olåst), cyklar iväg några kilometer och sedan lämnar cykeln där (kanske för att ta sig hem från krogen eller dylikt), har den personen begått något brott då eller ej?

Stöld räknas det ju inte som eftersom han varken behållt eller sålt cykeln vidare, men kan det räknas som något annat? Egenmäktigt förfarande?

Stoltz
2010-03-10, 14:36
Yep, egenmäktigt förfarande.

Stryk ska de ha.

Mental
2010-03-10, 14:39
japp, som stoltz säger, det är inte lagligt

Carolinew
2010-03-10, 14:45
Okej bra, tack för hjälpen :)

Nitrometan
2010-03-10, 14:47
Är det inte stöld om en person tillgriper en cykel? Iaf om den är låst?

Mental
2010-03-10, 14:52
Är det inte stöld om en person tillgriper en cykel? Iaf om den är låst?

Nej, inte om du inte har för avsikt att behålla den.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Egenm%C3%A4ktigt_f%C3%B6rfarande

Du kan sno en bil, leka runt med den och sedan dumpa den, det är ändå inte bilstöld utan Tillgrepp av fortskaffningsmedel

Verbatim
2010-03-10, 14:58
Hur länge måste man behålla den för att det ska räkna som stöld? Kan jag sno tv-spel, klara dom under helgen och sedan slänga dom? Eller är det för länge? 15minuter? 1 timma? 1 dygn? 1 vecka? När blir det stöld?

Nitrometan
2010-03-10, 15:04
Nej, inte om du inte har för avsikt att behålla den.
Är det avsikten som är det avgörande?

Om Nisse snor en bil och leker runt med den och blir tagen av polisen innan han hinner göra sig av med den - kan han då säga "go'a konstapeln det var aldrig min avsikt att behålla fortskaffningsmedlet" - och därmed klara sig undan åtal för bilstöld.

Kommer polisen då att säga till Lasse (som äger bilen) "nej, din bil har inte blivit stulen, bara tillgripen"?

spoonchest
2010-03-10, 15:10
För att ett brott ska begås krävs ju alltid ett uppsåt. Och det är ju upp till en åklagare vad han/hon ska väcka åtal om, och OM han/hon ska väcka åtal, och upp till en domstol om man faktiskt har begått ett brott eller inte.

Edit: så för att svara på nitrometans inlägg så, nej. Polisen kommer inte (antagligen) säga så, utan gripa personen, (med alla tänkbara processer det kan innebära), och lämna det vidare till en åklagare.

Turbonisse
2010-03-10, 15:11
Är det avsikten som är det avgörande?

Om Nisse snor en bil och leker runt med den och blir tagen av polisen innan han hinner göra sig av med den - kan han då säga "go'a konstapeln det var aldrig min avsikt att behålla fortskaffningsmedlet" - och därmed klara sig undan åtal för bilstöld.

Kommer polisen då att säga till Lasse (som äger bilen) "nej, din bil har inte blivit stulen, bara tillgripen"?

Nej.

Tillgrepp av fortskaffningsmedel BRB 3 kap 8§

spoonchest
2010-03-10, 15:16
Det beror alltså på ifrån fall till fall. Men jag tror inte någon blir dömd för tillgrepp om man har behållit godset under en vecka.
Vet dock inte vad praxis för detta är.

Mental
2010-03-10, 19:18
Som med allt annat är det en bedömningsfråga. Låter det troligt att personen tänkte lämna bilen?
Lite på samma sätt som när man försöker komma undan att skatta för tjänst när man påstår att man gör någon en tjänst och denne bara råkar ge en en gåva.

Degpekka
2010-03-10, 19:47
Lös det enkelt och envarsgrip personen för stöld, då kommer det nog inte låta så troligt att han tänkt lämna tillbaks den. :) Samt att du kan lägga något skönt ledlås på personen om den börjar tjaffsa, ta även hjälp av en polare så är det ännu roligare och risken för att ni skadas minimeras.

Edit: OM du nu ser någon sno den, givetvis.