handdator

Visa fullständig version : deff tjej 16år


manday
2010-03-10, 13:48
Hej!
funderar på att deffa, vill gå ner några kg i vikt utan att förlora muskler.
vikt: 60 kg
längd: 160 cm
Tränar c:a 5-6 dagar i veckan och undrar om deffa är ett bra alternativ och hur mycket fett, protein och kolhydrater jag bör äta om dagen isf? Räknade ut på upladdningen.nu att jag ska få i mig ungefär 2100 kalorier om dagen om jag vill hålla vikten (alltså inte gå ner), men hur ska jag fördela näringsämnena?

Svårt att hitta svar på mina frågor pga min ålder och kön, så är väldigt tacksam för svar :)

TehSaxo
2010-03-10, 13:52
Vad för slags träning? :P

Johan_P
2010-03-10, 13:53
Vet inte hur många gånger om året man får posta deffguiden, men här är den igen: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Har några punkter jag vill få fram dock.

1. Du är bara 16 år. Det är ingen ålder då man rekommenderas leka med sin vikt.

2. Ditt BMI är 23,4 - alltså är du normalviktig.

3. Du tränar mycket för både din ålder och i ren allmänhet. 6 dagars träning i veckan ställer krav. Vad är din motivering till att träna så mycket?

4. Vill du bara gå ner några kilo är det ingen deff vi pratar om. Och gör det i så fall lätt för dig och bara minska matintaget, alltså ligg på energiminus, och du går ner i vikt.

chrilledude
2010-03-10, 14:19
Johan_P fick väl med allt, du är normalviktig så jag tycker inte du ska gå ner. :-)

manday
2010-03-10, 17:06
Jaha, ungefär dom svarade jag väntade mig, att jag var för ung och normalviktig, menmen! då får jag väl leta efter svaren själv då ;) Och anledningen till att jag vill deffa är för att jag tror att det är nyttigare på det sättet än att banta/svälta sig, och som sagt att jag vill behålla muskler.
Jag tränar såpass mycket för att jag mår bra av det och älskar att träna.

chrilledude
2010-03-10, 17:21
Okej då, hjälper väl dig då!

In här; http://www.dietguiden.com/kalorier.php

Och scrolla ner, skriv sen in din vikt/längd osv så ser du ditt kaloribehov. Sen ska du äta 500kcal mindre än det, då går du ner 0,5kg/veckan och tappar inga muskler. Ät även proteinrik mat!

Lycka till. :)

chaffisen
2010-03-10, 17:28
Hej!
funderar på att deffa, vill gå ner några kg i vikt utan att förlora muskler.
vikt: 60 kg
längd: 160 cm
Tränar c:a 5-6 dagar i veckan och undrar om deffa är ett bra alternativ och hur mycket fett, protein och kolhydrater jag bör äta om dagen isf?

"Om du orkar räkna på saken är 2 gram protein per kilo kroppsvikt och runt 1 gram fett per kilo kroppsvikt bra siffror att ligga på." Från deffguiden.

Så resten av energin kolhydrater (duh).

dream_theater_
2010-03-10, 17:57
Vet inte hur många gånger om året man får posta deffguiden, men här är den igen: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Har några punkter jag vill få fram dock.

1. Du är bara 16 år. Det är ingen ålder då man rekommenderas leka med sin vikt.

2. Ditt BMI är 23,4 - alltså är du normalviktig.

3. Du tränar mycket för både din ålder och i ren allmänhet. 6 dagars träning i veckan ställer krav. Vad är din motivering till att träna så mycket?

4. Vill du bara gå ner några kilo är det ingen deff vi pratar om. Och gör det i så fall lätt för dig och bara minska matintaget, alltså ligg på energiminus, och du går ner i vikt.


Nu låter du lite väl mycket som en hönsmamma tycker jag. Gå ner ett par kilo kan omöjligt skada något, och vill hon göra det genom att "styrketräningsdeffa" så är det väl utmärkt då hon behåller muskler.

Och det är väl visst en "deff" vi pratar om. Ligger man medvetet på energiminus som du kallar det, och går ner i vikt, då deffar man.

Jag tycker absolut att du ska genomföra din deff, men läs på och ta det lugnt med nedgången!:)

Johan_P
2010-03-10, 19:10
Jaha, ungefär dom svarade jag väntade mig, att jag var för ung och normalviktig, menmen! då får jag väl leta efter svaren själv då ;) Och anledningen till att jag vill deffa är för att jag tror att det är nyttigare på det sättet än att banta/svälta sig, och som sagt att jag vill behålla muskler.
Jag tränar såpass mycket för att jag mår bra av det och älskar att träna.

Det där är svaren. Men du misstolkar. Det är inget fel med att du går ned några kilon, det har jag inte skrivit heller. Jag skriver heller inte att du är för (?) normalviktig - det är bara ett faktum som är bra att veta, helt enkelt.

Men vad är det för svar du söker? Där är ingen magi i att gå ner i vikt. Antingen äter du mindre, eller rör dig mer - eller gör du båda sakerna.

edit: Dessutom finns det utförliga förklaringar till alla dina frågor i Deffguiden, som jag länkade till tidigare.

Och inte minst, lycka till med viktminskningen!

Nu låter du lite väl mycket som en hönsmamma tycker jag. Gå ner ett par kilo kan omöjligt skada något, och vill hon göra det genom att "styrketräningsdeffa" så är det väl utmärkt då hon behåller muskler.

Och det är väl visst en "deff" vi pratar om. Ligger man medvetet på energiminus som du kallar det, och går ner i vikt, då deffar man.

Jag tycker absolut att du ska genomföra din deff, men läs på och ta det lugnt med nedgången!:)

Som sagt, har inte skrivit att det gör någon skada. Definitionen av "deff" har det diskuterats mängder av gånger - men man kan kalla det vad man vill, så klart.

Fru_Flisa
2010-03-10, 21:18
Mitt råd är att du skippar lördagsgodiset och 15 em. fikat bara.

Det är inte alls säkert att 1g fett/kg kv. är nog, speciellt som tjej skulle jag säga, och lika så att ett minimum av kolhydrater fungerar bra nog om man tränar (hårt?) 5 dagar i veckan.

davvvan
2010-03-11, 00:01
Vill du ha en bedömning av din nuvarande fysik och vad folk här på brädan tycker så råder jag dig att lägga upp en bild i den delen av forumet. Tycker inte heller att det skulle skada att gå ner ett par kg i vikt, hon skulle fortfarande hålla sig inom 'normalviktig' om man ser till BMI. Eftersom det användes som mått denna gång.

Lycka till!

Johan_P
2010-03-11, 12:10
Mitt råd är att du skippar lördagsgodiset och 15 em. fikat bara.

Det är inte alls säkert att 1g fett/kg kv. är nog, speciellt som tjej skulle jag säga, och lika så att ett minimum av kolhydrater fungerar bra nog om man tränar (hårt?) 5 dagar i veckan.

Vart skrev hon att hon har med lördagsgodis och 15 em-fikat? :)

Det är helt individuellt om man klarar av att träna på ett minimum av kolhydrat. Jag vet inte varför man skulle rekommendera trådskaparen det i första hand, för övrigt. Skulle jag varit trådskaparen skulle jag helt enkelt äta mindre mat, fördelaktigt att slå ner på kolhydratmängden (därmed inte nolla, eller "minimera").

Vidare rekommendationer finns från Livsmedelverket: http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kostrad/Vuxna/Rekommendationer-om-kost-och-motion/

Fru_Flisa
2010-03-11, 12:44
Vart skrev hon att hon har med lördagsgodis och 15 em-fikat? :)


Ingenstans, där var du allt med ;) Det var bara en chansning, de flesta barn fikar då och då, dricker läsk, juice/saft och äter godis, chips etc.

Jag tycker inte det finns nån anledning att deffa som barn. Är man överviktig däremot får man dietisthjälp från samhället. Träna för att det är kul, ät för att få näring och energi. Bygg upp självkänslan först så den inte blir beroende av kroppens utseende. Missnöjd i vuxen ålder? Ditt val.

"Tomma kalorier" (energi med näringsminimum) är det förmodligen inte är nån fara att dra ner på eller sluta med helt och kommer garanterat visa resultat ifall kosten redan från början inte redan är så strikt att den utesluter detta.

Johan_P
2010-03-11, 12:49
Jag tycker inte det finns nån anledning att deffa som barn. Är man överviktig däremot får man dietisthjälp från samhället. Träna för att det är kul, ät för att få näring och energi. Bygg upp självkänslan först så den inte blir beroende av kroppens utseende. Missnöjd i vuxen ålder? Ditt val.

"Tomma kalorier" (energi med näringsminimum) är det förmodligen inte är nån fara att dra ner på eller sluta med helt och kommer garanterat visa resultat ifall kosten redan från början inte redan är så strikt att den utesluter detta.

Det är väl lite detta jag vill undvika då jag menar att det inte är en "deff" när man "går ned några kilon". Ofta syftar man på en större viktminskning när man menar "deff" (och givetvis då med målet att bibehålla så mycket muskelmassa som möjligt).

Och jag tror det blir missvisande, för denna tjejen vill bara gå ner några kilon - vilket man kan göra genom att minska sitt energiintag. Det är alltså inga större magiska åtgärder som behövs, även om trådskaparen vill (?) tro det, när hon skriver "då får jag väl leta efter svaren själv då". Bara ät mindre, rör dig mer, eller gör båda delarna - och resultaten kommer :)

Fru_Flisa
2010-03-11, 13:01
Det är väl lite detta jag vill undvika då jag menar att det inte är en "deff" när man "går ned några kilon". Ofta syftar man på en större viktminskning när man menar "deff" (och givetvis då med målet att bibehålla så mycket muskelmassa som möjligt).

Och jag tror det blir missvisande, för denna tjejen vill bara gå ner några kilon - vilket man kan göra genom att minska sitt energiintag. Det är alltså inga större magiska åtgärder som behövs, även om trådskaparen vill (?) tro det, när hon skriver "då får jag väl leta efter svaren själv då". Bara ät mindre, rör dig mer, eller gör båda delarna - och resultaten kommer :)

Det där "några kg" behöver inte vara enbart några kilo. Det kan likväl sitta i självkänslan än i nån upplevd valk. Finns även risk att hamna i ett kontrollbeteende som för det första ger en välmående kick av att ha gått ner i vikt lite, så försvinner den och saknad uppstår vilket kan leda till en spiral med tanken på att "bara ett kg till" leder till större välmående.

Eftersom hon är barn, tränar duktigt, och äter på energibalans idag (och är normalviktig) finns som jag ser det inget fördelaktigt skäl alls att börja begränsa energiintaget efter uträknade siffror.
Helt ok dock att sätta sig in i vilken mat som är mer näringsrik än annan, att lite mer protein är viktigt för den som tränar, att kolhydrater är enklaste energformen för kroppen att nyttja eller att fett är livsnödvändigt och att grönsaker är rekommenderat för en balanserad kost.

Det är dock inte svårt att med hjälp av internet och allt som står här på forumet t.ex. reda ut skillnaden på begreppen deff och gå ner i vikt.

Johan_P
2010-03-11, 21:19
Eftersom hon är barn, tränar duktigt, och äter på energibalans idag (och är normalviktig) finns som jag ser det inget fördelaktigt skäl alls att börja begränsa energiintaget efter uträknade siffror.

Vill hon ner i vikt, vilket hon vill, måste hon minska energiintaget eller öka energiförbrukningen.

Sen vet jag inte hur din syn på vad ett barn är. Hon är 16 år. Straffmyndig, får lov att ligga och snart helt myndighetsförklarad. Jag tror nog hon klarar av att gå ned några kilo utan att världen rasar samman.