handdator

Visa fullständig version : att kombinera OL och SL


Pinglan
2003-09-28, 09:21
Jag har funderingar på att tävla i både SL och OL, med OL som högsta prioritering (detta när jag blivit skadefri och starkare i min just nu ganska veka bröstrygg så det är ju inte precis inom den närmaste framtiden det gäller)

Min OL-tränare är dock helt emot detta. Han anser att detta skulle gå ut över tyngdlyftningen och att ffa tekniken i OL skulle påverkas negativt. Är det någon som har erfarenheter eller synpunkter på detta? Är det en dålig idé att satsa på båda, borde man hålla sig till antingen det ena eller det andra? Är det vanligt/ovanligt med folk som tävlar i båda?

ETK_TIS
2003-09-28, 09:34
Vet av att det finns några i Gällivare -Malmberget som kombinerar , men jag tror nån av grenarna blir lidande :bpump:

Kör själv en träning som liknar OL , men det är mer för att träningen är mer allsidig , än SL träning

Munter
2003-09-28, 09:59
Jag känner en snubbe som tävlat i både SL och OL samtidigt i en massa år. Så nog går det alltid, men din tränare vet nog bättre än mig.

Pinglan
2003-09-28, 17:58
Okej, tack för svaren ETK_TIS och munter! Finns det verkligen ingen mer som har synpunkter eller erfarenheter att dela med sig av?

Allan
2003-09-28, 18:13
Klart det finns. Jag har också kompisar som lyckats kombinera hyfsade karriärer i bägge sporterna, men å andra sidan blev ingen av dem riktigt bra i nåt. Dessutom säger det en del om nivån på sporten i Sverige.
Strängt taget är det Ol som kommer att bli mest lidande vid en kombination. SL är inte direkt bra för explosiviteten, även om den finns även där. Den andra nackdelen är att en rejäl satsning på t ex bänk kommer att skapa en överkropp som får svårt att passa ihop med företrädesvis frivändningar och överstötar.
Knäböjen skiljer sig en hel del mellan SL och OL, och att nöta in en teknik så den sitter begrfast är svårt; ännu svårare är att växla emellan.

Men visst kan man göra en del skojtävlingar. Det har jag gjort, med anständigt resultat. Den totala satsningen - och känner jag dig rätt är det ju aldrig halvfart som gäller :smokin: - kräver nog dock att man bestämmer sig för endera sorten.

allan

O.W.
2003-09-28, 23:34
Vad jag främst hör som argument från OL-lyftare att inte köra bänk är att då lär dom sig pressa framåt och inte rakt upp som i stöt dvs de börjar stöta framåt. Sen så blir axlarna rätt lätt alltför stela för OL pga bänken.

Jag känner inte till någon som kört båda på en hög nivå men det finns ju dom som har bytt på topp nivå.

Pinglan
2003-09-30, 05:30
Tack för era synpunkter allan och Olof Wiklund. Hmmm, det där är ungefär vad min tränare har sagt också. Får fundera på det här ett tag, jag vill ju inte låta en halvt oseriös satsning på SL sätta käppar i hjulet i min satsning på ett SM-guld i OL ;) Ja, ja jag har ju tid på mig att fundera, först och främst ska jag ju bli hel i min rygg och därefter ska den stärkas upp så den tål den belastning den utsätts för

Nitrometan
2003-09-30, 21:16
Jag tror att Olof och Allan har rätt.

the_PL_man
2003-09-30, 21:58
VM-2:a i +125 i SL 1995 med serien 435.0-232.5-322.5=990.0, tillika världsrekordhållare i benböj +125 kg, 457,5 gjort 1996.

Han switchade till OL, och blev 5:a på VM senast. Ryktet säger att han skall gå tillbaka till SL efter OS.
Resultatet på VM sist blev 197.5-227.5=425
http://www.iat.uni-leipzig.de/scripts/dbweight.exe?site=5&SpID=6638

http://www.irongame.com/videos/shanehammond925@319.rm

Så allt går om mn vill. Att kombinera en toppkarriär i bägge dessa samtidigt kan man nog glömma. Men bägge sporterna är himla kul.

/the_PL_man

the_PL_man
2003-09-30, 22:07
....till godo med Chuck Vogelpohl i en WPO böj.
Bifogar dock en bild på Shane Hamman i en IPF böj.

/the_PL_man

tinus
2003-10-01, 06:58
Pinglis jag har funderat ett tag på det här nu..vad sjutton är det för skillnad mellan OL och SL :em: vet knappt vad det är..:D

Lillgrabben
2003-10-01, 08:31
OL; ryck , stöt -> Detta är lyftningen som du kan se i OS....

SL; knäböj, bänk , marklyft -> Ännu inte godkänd sport av IOK , dock deltagare i Worldgames



MVH

Pinglan
2003-10-01, 09:37
Originally posted by tinus
Pinglis jag har funderat ett tag på det här nu..vad sjutton är det för skillnad mellan OL och SL vet knappt vad det är.
Nämen tinus :furious: :smash: :whipped: :D Du menar alltså att du har följt min journal under en lång tid utan att veta vad det är jag gör? Det var inte bra...:nono: Nåväl, Lillgrabben har ju förklarat skillnaden redan så det behöver ju inte jag göra!

tinus
2003-10-01, 09:42
Hm..jaa :em: men nu vet jag vad du gör :booty: :D

Nitrometan
2003-10-01, 12:58
PL_mannen: Det är Chuck på min avatar också. :D :bpump:

Shane Hamman är ju ett exempel på att det går att byta mellan sporterna, även om det tog ett tag innan han blev bra i OL.

Kara Bohigian, amerikanska, är ett annat exempel. Hon började med OL och skiftade sedan till SL. Båda sporterna på landslagsnivå.

the_PL_man
2003-10-01, 13:58
...börja svara på dina mail ?
Jo, jag vet vem Chuck är.:)
Du vet vem jag är....;)
Jag fick dåligt med feedback på min senaste lilla film jag skickade till dig. :)

/the_PL_man

Nitrometan
2003-10-01, 14:32
mail? Jag använder stentavlor.

Du kanske får ett svar så småningom.