handdator

Visa fullständig version : Vid fel av övningar.


Itzy
2010-03-10, 11:39
Tjing.

Om jag tex gör en övning låt oss säga , pushdowns, latsdrag,bänk. Om jag utövar dom fel vad blir dom vanligaste konsekvenserna? Skador? Mindre muskelväxt?

Har lite mer saker jag undrar över

Har nyligen börjat träna på gymmet igen efter kanske 7 månaders uppehåll, och under tiden jag slutade har jag sprungit väldigt mycket och tävlat rätt mycket och fått riktigt bra kondition. Tror ni det kan påverka min träning nu på gymet? Är det svårt att komma tillbaka till det jag hade förr? Blir det svårare bara för jag har tränat kondition? Är ju givetvis mycket klenare och mindre och förstår att det tar tid att få tillbaks men ja hoppas ni förstår vad jag undra!


Är det normalt att jag får mindre kontakt ibland och mer ibland? Alltså om jag kör ett bröst pass och får rätt mycket kontakt sen nästa bröst pass får jag mindre. Ja ni förstor nog.

Hjälp uppskattas verkligen! Har fått så mycket hjälp här på kolo tycker alla ni som svarar är underbara! Keep it up! :)

Pjotor
2010-03-10, 13:25
Pushdowns är rätt svårt att göra fel på, åtminstone så att skador uppstår. I latsdrag finns en viss skaderisk om man drar bakom nacken, läs mer här: http://staff.washington.edu/griffin/behind_neck.txt.

I bänkpress med dålig teknik så kan man slita på eller skada axlarna. Jag höll på att tappa stången för några veckor sedan och var tvungen att hålla emot, och jag är fortfarande lite öm runt nyckelbenet på höger sida.

Har du styrketränat regelbundet tidigare så är det lättare att komma tillbaka i form än om du inte hade tränat alls.

Din sista fråga: det beror på vad du menar med kontakt. Gör du övningarna likadant med samma vikt så får du samma grad av kontakt. Om du tänker på s.k. pump, mjölksyra och träningsvärk så är ingen av dessa några bra indikatorer på hur effektiv träningen har varit.

Hoppas det var till någon hjälp.