handdator

Visa fullständig version : Nytt album med Maiden på gång


Halldin
2010-03-10, 11:26
Ingen purfärsk nyhet men det undgick mig fram till idag:

IRON MAIDEN are pleased to announce that their forthcoming new studio album will be called 'THE FINAL FRONTIER', and is expected be released late summer of this year.

http://www.ironmaiden.com/index.php?categoryid=8&p2_articleid=1184


Skall bli intressant att höra. :thumbup:

Får någon tag på previews (som med a matter of life and death) så länka gärna i tråden.

Kwon
2010-03-10, 11:31
Kul, men det blir aldrig lika bra som "Number of the Beast" eller "Killers".

Nordenator
2010-03-10, 11:37
Coolio. Hade också missat det. Ska bli mysigt med lite nytt Maiden. Skippar nog Sonisphere däremot. Redan sett Maiden fyra gånger och jag tror inte att Sonisphere kommer kunna mäta sig med varken Ullevi eller Wacken.

Halldin
2010-03-10, 11:40
Kul, men det blir aldrig lika bra som "Number of the Beast" eller "Killers".
Det beror sig på, jag tyckte Brave New World var väldigt bra även fast det albumet kom ut 18 år efter Number of the Beast. Det finns godbitar på alla plattor (utom möjligen någon av Blaze-skivorna).

n1tro
2010-03-10, 11:54
du menar brave new world kwon? : ]



mvh

Kwon
2010-03-10, 12:10
du menar brave new world kwon? : ]


;)

Halldin
2010-03-10, 12:14
Jag sade inte att jag tycker Brave New World är bättre än nåt annat album, så ingen får för sig fel.

Jag skulle inte kunna peka ut ett enda Maidenalbum som är bäst. Finns hur många bra låtar som helst fördelat på ett helt gäng album, det är också därför man har varit bandet troget så länge. Blir dock intressant att höra hur dom låter anno 2010. :)

saab900
2010-03-10, 12:18
Hoppas man inte blir besviken igen...

stevebc
2010-03-10, 12:50
Hoppas det blir bättre än A Matter Of Life And Death åtminstone. Gillade Brave New World starkt, och även Dance of Death hade några bra låtar, framför allt solopartier med alla tre gitarrister som köttade loss. Har varit mitt favoritband i 7 år nu och aldrig tappat min passion för dom. Men jag vill inte ha ett nytt A Matter of...-album.

De har varit hyfsat produktiva sen 2000 men ser hellre kvalitet före kvantitet nu. Finns redan så många bra låtar.

Herr Oberst
2010-03-10, 14:05
Det finns godbitar på alla plattor (utom möjligen någon av Blaze-skivorna).

Åja, Clansman, Futureal, Don't Look To The Eyes Of A Stranger och Lord of the Flies tycker jag är riktiga dunderlåtar.

Fast inget går såklart upp emot Killers och Paul Di'anno. Killers är mer perfekt än Ferrari, Einstein och Ingemar Stenmark tillsammans

King Grub
2010-03-10, 14:39
Jag tycker Brave New World faktiskt är näst bästa skivan. Bara The Nomad i sig är fantastisk. Förra skivan var däremot inget vidare, några bra låtar men inte mycket mer. Ser fram emot den nya.

creperiet
2010-03-10, 18:38
Senaste plattan var nästan en besvikelse efter första CD-lyssningen, men efter deras magiska framförande av den i Scandinavium (3 fyrar?!?! skjut mig mf) reste den sig lite i alla fall. Hoppas Bruce inte bräker alltför mycket på nästa.

MasterChief
2010-03-10, 18:52
Jag gillar fortfarande nya plattan, det kan ju dock bli bättre. Får hoppas på det.

Arf Pingvin
2010-03-10, 19:13
Coolio. Hade också missat det. Ska bli mysigt med lite nytt Maiden. Skippar nog Sonisphere däremot. Redan sett Maiden fyra gånger och jag tror inte att Sonisphere kommer kunna mäta sig med varken Ullevi eller Wacken.

Jag tror du missade att Slayer spelar på sonisphere... Det är bara att beställa biljett.

stevebc
2010-03-10, 21:43
Jag tycker Brave New World faktiskt är näst bästa skivan. Bara The Nomad i sig är fantastisk. Förra skivan var däremot inget vidare, några bra låtar men inte mycket mer. Ser fram emot den nya.Vilken tycker du är bäst då? De senaste åren har faktiskt Somewhere In Time varit min favorit. Älskar det sound de får till på plattan. Mycket "wah-wah" (inte direkt, men typ), hörs t ex i Deja Vu som är en av mina favoritlåtar. Köpte en sån där platta man trycker med foten på bara för att kunna lira låtarna därifrån.

En melankolisk och gripande skiva.

Kek
2010-03-10, 21:44
Är inte de typ 100 år snart eller?

buq
2010-03-10, 21:52
Det beror sig på, jag tyckte Brave New World var väldigt bra även fast det albumet kom ut 18 år efter Number of the Beast. Det finns godbitar på alla plattor (utom möjligen någon av Blaze-skivorna).

The Clansman? En av maidens absolut bästa låtar.

stevebc
2010-03-10, 21:54
Virus är ju en jävligt bra låt. Och Clansman som sagt. Men håller i övrigt med dig Halldin, Blaze-perioden vill jag nästan glömma.

04:08 - 05:25. Orgasm.
9zofmtt_8oQ

Är inte de typ 100 år snart eller?Jo. Jag kommer inte på många band som lyckas leverera bra album under 25-årsspann.

Kek
2010-03-10, 21:59
Virus är ju en jävligt bra låt. Och Clansman som sagt. Men håller i övrigt med dig Halldin, Blaze-perioden vill jag nästan glömma.

04:08 - 05:25. Orgasm.
9zofmtt_8oQ

Jo. Jag kommer inte på många band som lyckas leverera bra album under 25-årsspann.

Mjo, inte många som håller så länge. Bad Religion är väl där iaf tror jag. Får hoppas de också släpper ett till album innan de lägger av helt.

Nordenator
2010-03-10, 22:18
Jag tror du missade att Slayer spelar på sonisphere... Det är bara att beställa biljett.

Jag var lite sugen, men det är i fel stad. Det blev West Coast Riot och Metaltown istället eftersom jag inte känner en käft i hufvudstaden och ingen härifrån ville söder ut då heller. Jag litar på att jag hinner se Slayer och Anthrax på någon spelning eller festival framöver istället.

Halldin
2010-03-10, 22:42
Åja, Clansman, Futureal, Don't Look To The Eyes Of A Stranger och Lord of the Flies tycker jag är riktiga dunderlåtar.

Fast inget går såklart upp emot Killers och Paul Di'anno. Killers är mer perfekt än Ferrari, Einstein och Ingemar Stenmark tillsammans

The Clansman? En av maidens absolut bästa låtar.
Jag tror ni missförstod mig. När jag skrev någon av Blaze-skivorna så menade jag inte båda, utan jag hade för mig ett ena plattan enbart hade kalkonlåtar. Kollade närmare nu och såg att så inte riktigt var fallet. Ser dock att det var lätt att tolka mitt inlägg så nu. :)

För övrigt: The Clansman kan jag hålla med om, den är fint gjord och det är antagligen den Maidenlåt som passar Blaze bäst.

Jag kan sträcka mig till att Futureal, Lord of the Flies och/eller Sign of the Cross också passade Blaze röst hyfsat. Men seriöst, "Don't look to the eyes of a stranger"? Det måste ju vara en av de mest repetetiva och meningslösa låtarna dom har slangat ut. Texten är ju helt hopplös: http://www.sing365.com/music/lyric.nsf/Don%27t-Look-To-The-Eyes-Of-A-Stranger-lyrics-Iron-Maiden/1E18DB020538361A482568D1002A44D4

Blaze har tyvärr inte en röst bra nog för Maiden, för dåligt röstomfång och han riskerar att låta lite som en groda. Han gör sig isåfall bättre på några av sina soloplattor, som Silicon Messiah, även om han inte är någon favoritsångare där heller.

Halldin
2010-06-06, 13:38
Nu räknar dom ner till något: http://www.ironmaiden.com/

Herr Oberst
2010-06-06, 16:44
1 dag och 7 timmar kvar tills man släpper nyheten om att 50 cent blir ny sångare i Maiden

Nils.R
2010-06-07, 20:55
3h05min

Halldin
2010-06-08, 00:03
Denial of service verkar det som, för många inne.

Halldin
2010-06-08, 00:12
Enligt något fanforum så verkar det vara någon låt man kan ladda ned, lär dröja innan servern slutar bli fistad dock. :/

stafh
2010-06-08, 00:15
Sista plattan. :(

Halldin
2010-06-08, 00:16
Sista plattan. :(
Var har du fått det ifrån?

The release date for IRON MAIDEN’S new studio album THE FINAL FRONTIER is now confirmed for Monday 16th August.
The new album pictured here features artwork illustrated by Melvyn Grant and, to mark the occasion, the band have made special arrangements for one new album track 'EL DORADO' to be made available Worldwide as a FREE digital download MP3 with immediate effect.

stafh
2010-06-08, 00:20
Steve har sagt att han bara hade tänkt göra 15 plattor. Det här blir nummer 15. Namnet på plattan talar ju inte emot det heller.

Halldin
2010-06-08, 00:24
Steve har sagt att han bara hade tänkt göra 15 plattor. Det här blir nummer 15. Namnet på plattan talar ju inte emot det heller.
Det har jag också tänkt på, ang. namnet på plattan. En av anledningarna till att man inte ville döpa förra plattan till "The legacy" var för att det inte skulle låta som om det vore deras sista verk. Dessutom har Bruce hintat lite i intervjuer att dom inte kan hålla på i en evighet och att Nicko börjar närma sig 60 bast etc.

Men med tanke på att det går bättre för bandet nu än någonsin tidigare så undrar man ju om dom verkligen bara tänker lägga ned. Om Bruce siktar på att göra som Dio kan han ju hålla på i minst 15 år till. :)

Halldin
2010-06-08, 00:26
Mirror till låten: http://www.megaupload.com/?d=7VNPSR39

Halldin
2010-06-08, 00:37
Det var ju ingen spontan kärlek med den låten men det kan krävas att man lyssnar några gånger. Galopperandet var det mest upphetsande.

Halldin
2010-06-08, 07:51
lot9jJp4eMM

Arf Pingvin
2010-06-08, 08:36
Tråkig låt men det blir ändå bra att se dem i sommar på Sonisphere :)

King Grub
2010-06-08, 13:47
Den var inte bra. :( Inte dålig heller, men rätt trist, och långt ifrån någon klassiker. Maiden brukar dock, tycker jag, ha (o)vanan att släppa skivans sämsta låt som förstasingel.

Galopp-riffet var det bästa.

Halldin
2010-06-08, 14:26
den var inte bra. :( inte dålig heller, men rätt trist, och långt ifrån någon klassiker. Maiden brukar dock, tycker jag, ha (o)vanan att släppa skivans sämsta låt som förstasingel.

Galopp-riffet var det bästa.
+1

creperiet
2010-06-08, 17:43
Besvikelse tyvärr. Men efter vad de gjorde på livekonserten med senaste plattan vet man aldrig.

Kwon
2010-06-08, 17:54
Har Eddie blivit rymdzombie? :)

El Dorado, vicket trams (tråkig text och sångröst)

Tacka vet jag
d3Ak78uo0UA

Pudzianovski
2010-06-08, 17:57
Tyckte nya låten var rätt bra! :thumbup:

Halldin
2010-06-08, 18:13
Det är egentligen för tidigt för ris eller ros, man får se hur de övriga låtarna är först. Dock hade jag på känn att sången inte skulle bli så bra, den spelades ju in på några få dagar jämfört med exempelvis Number of The Beast där Bruce fick sjunga om de första raderna i låten med samma namn i flera timmar vilket resulterade i det berömda skriket.

Vad jag har förstått så siktar man på ett mer live-aktigt sound nu vilket jag nästan tycker är synd.

Halldin
2010-06-09, 23:41
Steve har sagt att han bara hade tänkt göra 15 plattor. Det här blir nummer 15. Namnet på plattan talar ju inte emot det heller.
http://www.metalunderground.com/news/details.cfm?newsid=43339&comments=1

Iron Maiden guitarist Adrian Smith has denied that Iron Maiden will be calling it a day after they release their next studio album. Last year, bass player and founder Steve Harris stated: "We’ve always said we’re only going to do 15 albums; we’re coming up to it. There’s going to be an ending point."

However Adrian Smith has refuted this claim recently with the claim that: "We’ll carry on. The great thing is that there’s clearly a huge audience out there waiting to hear what we’re going to do right now; and in the real world that’s not a very common situation so you have to appreciate it."

stafh
2010-06-09, 23:45
Sweet.

Herr Oberst
2010-06-10, 07:11
Orkar inte Bruce sjunga mer? Pratar sig igenom hela skiten

Tiden då Maiden lät såhär känns långt borta *cry*
rwY3Ftfdy6M
Bo_T8kC1vnI

Halldin
2010-06-10, 09:35
Ja men Paul Di'Anno-tiden lät långt borta redan när Number of the Beast släpptes 1982. Man gick ifrån det punkaktiga soundet och mot ett mer melodiskt och "artsy fartsy" sound med Bruce. Helt andra texter (i min mening djupare sådana), inte minst då Bruce har en högskoleutbildning i historia.

Jag har analyserat Bruces röst ganska mycket och det är ingen tvekan om att hans röst har blivit mycket mörkare genom åren. Ett mycket långvarigt turnerande och tidigare ett ganska så saftigt öldrickande har även fått rösten att ta en viss smäll. Det sistnämnda skedde visserligen redan på 80-talet, för han lät som allra bäst redan på Hammersmithspelningen 1982. På Live after death och liknande album låter han förjävlig i jämförelse.

Hammersmith:

sVTmLmFT5ag

När han sedan lämnade Maiden 1993 och satsade helt på en solokarriär var det som att han började lära sig sjunga ordentligt igen (även om rösten hade blivit mörkare).

Jag tror även en del av problemet med hur sången blir ibland är att han ignorerar att han inte kan ta riktigt samma toner som förr i tiden vilket gör att det låter som att han slår i en vägg hela tiden. Det är möjligt att det är något han försöker undvika med pratsången, men det kan också helt enkelt vara så låten ska vara. Man har ju inte hört resten av spåren på albumet än.

Ett exempel från 2007 (bara tre år sedan) som visar att han kan sjunga fruktansvärt bra live bara han anpassar rösten efter nuvarande förmåga:

dxeVtMrvUNc

Sist men inte minst kan man göra en smårolig jämförelse i var hans röstläge låg innan han gick med i Maiden (1981-ish) jämfört med hur han lät här 2007:

(Notera skriket vid 1:33!):

wPCiP4ar27k

Killers:

TVWpN6hfBCY

Och numera har rösten gått ner något åt det här hållet:

pd5I8UAJMdg

Tricce
2010-06-10, 11:41
dxeVtMrvUNc



Galet bra det där framträdandet var då!! :hbang:

stevebc
2010-06-10, 12:48
Hörde låten idag på P3 av en ren slump. Satt i soffan, väntandes på gäster, och hörde ett gitarrsolo från köket som jag inte kände igen, fast ändå. MAIDEN! Sprang ut och mycket väl, efter solona tog Bruce röst vid och bekräftade misstanken. Nya singeln? Den var bra. Lät lite Opeth-inspirerad?

Arf Pingvin
2010-06-10, 13:41
Lät lite Opeth-inspirerad?

Kamma dig.

/JWZRD från pingvinens konto

Halldin
2010-06-10, 13:42
opeth-inspirerad?
gtfo

Tricce
2010-06-10, 14:00
Denna?

O3HCHyhauI0

stevebc
2010-06-10, 22:21
Kamma dig.

/JWZRD från pingvinens konto

gtfoJag tänker på ackordföljden efter solona. Eftersom jag inte hörde före vet jag inte hur resten lät. Det lät väldigt Opeth/progressivt. Lustigt, då jag aldrig hört detta från Iron Maiden.

Loke
2010-06-11, 02:18
Bruce dickinson and the iron maidens...

Halldin
2010-06-11, 07:48
Jag tänker på ackordföljden efter solona. Eftersom jag inte hörde före vet jag inte hur resten lät. Det lät väldigt Opeth/progressivt. Lustigt, då jag aldrig hört detta från Iron Maiden.
Saken är att du säger att ett av världens mest inflytelserika hårdrocksband som har släppt album i 30 år har inspirerats av ett (i sammanhanget) litet svenskt band som dom antagligen inte ens hört talas om?

Progressiva låtar har Maiden haft av och till, men det gick dom över till mer eller mindre helt redan med Brave New World för 10 år sedan. Dom har mer eller mindre helt släppt 80-talet med enkla galoppriff till att gå över till längre, mer episka och progressiva låtar, vad man nu tycker om det.

Jag tyckte det var illa nog när du tyckte att Idol-Erik sjöng 18 and life bättre än Sebastian Bach eller att Opethcovern på Remember Tomorrow skulle vara bättre än någon av alla de versioner som Maiden har slangat ut, men när du säger att Maiden har inspirerats av Opeth så har det fan gått för långt. :D

stevebc
2010-06-11, 17:19
Opeth är ett mycket högt ansett och respekterat band hos kollegor och kritiker. Fel ordval kanske. Grejen är att stora band kan ofta hitta influenser i mindre band som liksom ofta är populära i musikbranschen men inte i butikerna och hos allmogen. Maiden har ju ändrat sound konstant och gjort en jättelång resa genom olika stilar. Just det där lilla jag hörde häromdagen var en ackordföljd som påminde om mer progressiva band i genren.

MasterChief
2010-06-11, 20:00
Den funkar bra tycker jag.

ceejay
2010-06-11, 20:03
hörde låten på P3 häromdagen. Helt okej

Halldin
2010-06-12, 09:32
Opeth är ett mycket högt ansett och respekterat band hos kollegor och kritiker. Fel ordval kanske. Grejen är att stora band kan ofta hitta influenser i mindre band som liksom ofta är populära i musikbranschen men inte i butikerna och hos allmogen. Maiden har ju ändrat sound konstant och gjort en jättelång resa genom olika stilar. Just det där lilla jag hörde häromdagen var en ackordföljd som påminde om mer progressiva band i genren.
Jag tror att du ser ett mönster, men jag tror inte att Maiden har inspirerats av Opeth. Du hittar ett gäng långa episka och progressiva låtar av Maiden redan på 80-talet, bara för att andelen av sådana har blivit större på senare tid innebär det inte att dom har satt sig ner och lyssnat på Opeth och tänkt: -"Fan vilken najs ackordföljd, den här härmar vi". Bara tanken känns löjeväckande för mig. :/
Vad man däremot vet är att Opeth har inspirerats av Maiden och då är det heller inte så konstigt om du hittar små influenser och likheter (och detta säger jag baserat på att Opeth ju har gjort minst en Maidencover).

Vad gäller: "Maiden har ju ändrat sound konstant och gjort en jättelång resa genom olika stilar." så hade det uttalandet stämt om du bytte ut "Maiden" mot "Metallica", men nu överdriver du. Maiden är ett av få band som faktiskt har en röd tråd 30 år igenom, sen att tempot är långsammare och låtarna gradvis har blivit mer progressiva är en sak, men framförallt är dom ju kända för att inte ha ballat ur och bytt stil hela tiden som vissa andra band.

Herr Oberst
2010-06-12, 09:45
Grejen är att stora band kan ofta hitta influenser i mindre band som liksom ofta är populära i musikbranschen men inte i butikerna och hos allmogen.

+1
Om man inte kan tro att stora bra band kan influeras och inspireras av mindre okända band är man nog lite fel på det

Halldin
2010-06-12, 10:07
+1
Om man inte kan tro att stora bra band kan influeras och inspireras av mindre okända band är man nog lite fel på det
Det motstrider jag inte principiellt, det jag tycker han är helt ute och cyklar med är att Maiden har inspirerats av Opeth. Maiden är inte direkt några nykomlingar i branschen och slangade ut långa progressiva låtar långt innan Opeth ens hade grundats. Att Opeth i sin tur uttryckligen har inspirerats av Maiden talar mer för att man kan hitta likheter på grund av det och inte tvärtom.

"Det lät väldigt Opeth/progressivt. Lustigt, då jag aldrig hört detta från Iron Maiden."

Har man inte hört en progressiv Maidenlåt tidigare har man inte hört mycket Maiden. :o

Halldin
2010-06-28, 22:14
Liten homage till Dio:

bB_ASX67OAs

Slutet av låten:

VZdxf355AUs

Nordenator
2010-06-28, 23:30
Aww. Jag vill också se Blood Brothers live. Lite av en favvis som jag hittills inte fått se :)

Halldin
2010-06-30, 10:57
Var inte jättenoga med detta albumet men det passar rätt bra live:

YB_CnF2_vqc

Tail
2010-07-13, 15:10
Videon till titelspåret på nya plattan finns nu på maidens hemsida:
http://www.ironmaiden.com/

King Grub
2010-07-13, 19:00
The Final Frontier var en bättre låt.

Musselbank
2010-07-13, 19:49
Brave New World för 10 år sedan.
Man vet att man är gammal när de "nya" grejerna börjar bli gamla. *cry**cry**cry*

hejhopp79
2010-07-13, 20:35
Man vet att man är gammal när de "nya" grejerna börjar bli gamla. *cry**cry**cry*

LOL japp =)

Själv började lyssna på Maiden 1988 när jag var 8 bast gammal. Lyssnade på dem som fasen på låg-mellanstadiet.

hejhopp79
2010-07-13, 20:39
The Final Frontier var en bättre låt.

Håller med. Tycker dock den kändes lite tam; Maiden börjar bli lite gubbiga.

Halldin
2010-07-14, 08:49
Det var ju utan tvekan den mest påkostade musikvideon dom har gjort i alla fall. :D

Ska lyssna på låten sen.

Halldin
2010-07-14, 23:56
Nja, tyckte den lät ganska oinspirerad. Bådar inte väl än så länge men man får väl se.

Tricce
2010-07-16, 12:11
Tycker även att Bruce sjunger extremt bra här

S9-ixBpMJWw

Halldin
2010-07-16, 13:00
Tycker även att Bruce sjunger extremt bra här

S9-ixBpMJWw
Tackar för det tipset, den låten hade helt undgått mig. Trodde jag hade hört allt från Bruce. :)

När är låten ifrån tro?

Tricce
2010-07-16, 13:06
Tackar för det tipset, den låten hade helt undgått mig. Trodde jag hade hört allt från Bruce. :)

När är låten ifrån tro?

2000

http://www.arjenlucassen.com/ayreon/ay_albums_ao.html

Halldin
2010-07-24, 16:54
http://www.ironmaiden.com/images/ukclassicrockaug2010p2_web.jpg

King Grub
2010-07-24, 17:00
Jag hoppas att dom två låtar jag hört är dom två sämsta. Men jag vet inte om jag vågar tro på det. When The Wild Winds Blow hoppas jag på.

Halldin
2010-07-24, 17:06
Hoppas samma som du. Det är dock möjligt att resten av materialet som det står i recensionen ovan kräver ett antal genomlyssningar innan man uppskattar det till fullo. Upplevde att AMOLAD var så också (även om det inte var något jättebra album heller).

Ayreonlåten i Tricces senaste inlägg blev förresten mycket bättre andra, tredje och fjärde gången jag lyssnade på den. Tar en stund att suga in alla intryck!

Tricce
2010-07-24, 17:14
Ayreonlåten i Tricces senaste inlägg blev förresten mycket bättre andra, tredje och fjärde gången jag lyssnade på den. Tar en stund att suga in alla intryck!

Den är helt fantastisk efter några lyssningar! *cupid* (särskilt vid ca 4min in :D )

Halldin
2010-07-28, 18:57
Track by track-review: http://www.musicradar.com/news/guitars/iron-maiden-the-final-frontier-review-track-by-track-264423

Halldin
2010-08-01, 19:49
Något lugnande för oss som är lite bekymrade över hur resten av albumet kommer låta:

They felt constrained to leave the new tracks at home in order to avoid spoiling the album's release impact – and says fans are in for a surprise if they think El Dorado demonstrates the full range of its musical breadth.


"We're taking it to extremes. The one song we released isn't indicative of the rest of the album. There's so many different feels and ways of playing. We go through some different attitudes and take you to different places. There's a lot of thematic tunes and some very varied music."
http://www.ultimate-guitar.com/news/general_music_news/why_maiden_arent_playing_what_you_want.html

Halldin
2010-08-09, 07:18
Kan tipsa om att Ginza erbjuder en limited edition av albumet med gratis frakt för 159kr vid order före 16 aug: http://www.ginza.se/Product/Product.aspx?Identifier=404703

Inte så mycket pengar för att visa att man uppskattar att dom fortfarande håller igång, undvik att ladda ner sådan här musik utan att betala. Hårdrocken ligger brunt till med nuvarande musikindustri :/

King Grub
2010-08-10, 15:18
When The Wild Winds Blow hoppas jag på.

Oj. Den var bättre. Hoppsan. 5/5-bra till och med.

Och jag har beställt den riktiga skivan dessutom.

Halldin
2010-08-10, 17:20
Oj. Den var bättre. Hoppsan. 5/5-bra till och med.

Och jag har beställt den riktiga skivan dessutom.
w00t, var får man tag på den? Har albumet läckt ut eller?

Edit: Kollade, så var det tydligen ja.

Halldin
2010-08-10, 17:46
Halvvägs igenom albumet hittills, dom skojade inte när dom sa att det låter annorlunda. :o

Kan säga att resten av materialet inte direkt verkar låta som de två låtarna som hade släppts. Än så länge är kompositionerna riktigt välgjorda, synd att Bruce slår i väggen en del men det är väl för att det ska låta mer livelikt.

Halldin
2010-08-10, 18:40
Detta var onekligen exotiskt, kommer krävas några genomlyssningar för att suga in alla intryck. Talangfulla musiker är det tal om utan tvekan, tror inte jag kan peka ut en enskild låt som bäst än så länge. :thumbup:

Floddan
2010-08-10, 20:59
Men är maiden verkligen roliga när de släpper nya album. Visst Var de bra, men det finns väl frächare band att lyssna på om man vill ha något nytt.

Halldin
2010-08-10, 21:15
Men är maiden verkligen roliga när de släpper nya album. Visst Var de bra, men det finns väl frächare band att lyssna på om man vill ha något nytt.
Nya plattan är bättre än väntat faktiskt, känns som den hamnar precis efter Brave New World av skivorna de släppt sen återföreningen (vilket var ett riktigt bra album). Det låter inte gammalt och uttjatat utan nytänkande, progressivt och melodiöst vilket inte är så illa när man hållt på i 30 år.

Verkar för övrigt som att den mesta nya hårdrocken som släpps är skräp så det är inte konstigt att man fortfarande lyssnar på sådana här begåvade band.

Navigator
2010-08-10, 23:18
Vad kan vara ett mer lämpligt sätt att ta forumoskulden på, än att göra ett inlägg angående det band som jag lyssnat på sedan 1982?

Jo, det finns säkert bättre sätt, men.............

Jag är nog ganska lättflörtad vad det gäller Maiden. De enda skivor jag inte alls gillar är de som gjordes under eran med Blaze (några låtar från dessa skivor är med Dickinsons stämma dock helt suveräna) samt plattan från 1990, "No Prayer For The Dying".
Okej då! "Bring Your Daughter To The Slaughter" och i viss mån "Mother Russia" gjorde väl skammen mindre.

För övrigt så är jag helt hänförd över Maidens förmåga att leverera musik som fängslar mig år efter år.
Speciellt fascinerar mig musiken som gjorts under det senaste decenniet.
"AMOLAD" aspirerar faktiskt på att vara den absoluta favoriten.

Så intresset var minst sagt stort när jag först läste om "The Final Frontier".

Som många andra laddade jag ner "El Dorado" och tyckte.......ja, jo, det var väl..................hmmm......... intressant. :confused:
Den låten har dock satt sig nu efter många lyssningar och blivit något över medelbra.

Sen idag efter att ha upptäckt denna tråd och i den fått informationen att skivan läckt ut, då blev det till att lyssna på resten av låtarna.

De låtar som direkt blev favoriter är "Mother Of Mercy" och "Isle Of Avalon".

Resten av låtarna känner jag sådär inför just nu. Jag inser som så många andra, att här krävs det mer än några enstaka lyssningar för att det ska bli mer än godkänt.

Och många lyssningar ska det bli!

Skivan är förhandsbeställd och jag hoppas att den kommer fort och plötsligt! :hbang:

Tricce
2010-08-11, 00:54
Maiden approves systemets nya öl!! :D

http://i38.tinypic.com/mv5cu8.jpg

Styrka 6.66 aswell!

Halldin
2010-08-11, 06:41
Behöver lyssna mer men de som sticker ut mest just nu är The Alchemist och When the wild wind blows, riktigt välgjorda låtar.

Halldin
2010-08-11, 07:28
Maiden approves systemets nya öl!! :D

http://i38.tinypic.com/mv5cu8.jpg

Styrka 6.66 aswell!
Varunumret är 16666 också ;D

http://www.systembolaget.se/SokDrycker/Produkt?VaruNr=16666&Butik=0&SokStrangar=

Nordenator
2010-08-11, 07:32
Ölet i sig var dock so-so. Harviestoun kan bättre tycker jag. Deras Old Engine Oil var i alla fall riktigt smaskig. Men en rolig idé.

King Grub
2010-08-11, 08:35
Men är maiden verkligen roliga när de släpper nya album. Visst Var de bra, men det finns väl frächare band att lyssna på om man vill ha något nytt.

Vem har pratat om "något nytt"? Jag lyssnar på Iron Maiden därför att jag vill höra Iron Maiden. Inget annat.

Halldin
2010-08-11, 12:52
Plattan växer hela tiden, skönt att dom äntligen fick till ett album med såpass mycket bra material igen.

Min rangordning för plattorna mellan 2000-2010 får bli:

1. Brave New World
2. The Final Frontier
3. A matter of life and death
4. Dance of Death

King Grub
2010-08-11, 13:03
Jag håller med, både om skivan och om rangordningen (även om jag byter plats på 3 och 4 - A Matter of Life and Death tyckte jag var riktigt tråkig).

creperiet
2010-08-11, 13:27
Jag har sett Maiden tre gånger live och hört alla skivor utom den senaste, anser att de, särskilt numera, är ett utpräglat liveband och att de senaste skivorna dalat (nästan exponentiellt). Kommer jag få en positiv eller negativ upplevelse om jag investerar?

Herr Oberst
2010-08-11, 17:27
Maiden slutade göra nya plattor år 2000

Halldin
2010-08-11, 17:55
Jag har sett Maiden tre gånger live och hört alla skivor utom den senaste, anser att de, särskilt numera, är ett utpräglat liveband och att de senaste skivorna dalat (nästan exponentiellt). Kommer jag få en positiv eller negativ upplevelse om jag investerar?
Svårt att säga, jag tycker i alla fall att den nya är klart bättre än dance of death och a matter of life and death.

Det här är väl det närmsta "gamla maiden" man kommer på den nya plattan:

OBUWweli1d4

creperiet
2010-08-11, 18:22
Hm, inte så pjåkigt... Förvånansvärt bra sång, trodde han skulle kväka än mer nu.

Halldin
2010-08-11, 18:47
Hm, inte så pjåkigt... Förvånansvärt bra sång, trodde han skulle kväka än mer nu.
Relativt lite kväkande på albumets avslutande Harrislåt också:

gkV9Cm6R3Bc

Sånger som ovanstående bör höras flera gånger för övrigt, händer lite mer i låtarna än random popslinga.
Rekommenderar ett köp för att stödja hårdrocken om inte annat.

Halldin
2010-08-12, 19:40
Coming Home och Starblind har vuxit som fanken nu med. Mother of Mercy hade kunnat vara jättebra men det är för kväkigt i versen, han skulle haft en mer The Mercenary-aktig ton där.

Favoriten just nu är The Alchemist, beroendeframkallande hook och bra tempo.
4 dagar kvar till det riktiga släppet nu :thumbup:

Halldin
2010-08-12, 19:55
Nu är min order från Ginza skickad f.ö, så beställer ni t.o.m 15e så verkar det som att den kommer på direkten mit frei frakt.

Floddan
2010-08-12, 23:17
Nu är min order från Ginza skickad f.ö, så beställer ni t.o.m 15e så verkar det som att den kommer på direkten mit frei frakt.

Fan halldin.. handla från ginza. Själva grejen med iron maiden är väl att man ska stå i en affär och välja skivan med coolast omslag? F ö så fick jag number of the beast när jag fyllde 12 av brorsan men jag gick till skivaffären och bytte den mot en skiva med green yelly, lätt värt.

Halldin
2010-08-13, 05:05
Aha, är det så det funkar. Men number of the beast har ju mycket häftigare omslag:

http://thedaysoflore.com/wp-content/uploads/2009/03/iron-maiden.jpg

http://images.uulyrics.com/cover/g/green-jelly/album-cereal-killer-soundtrack.jpg

King Grub
2010-08-13, 07:00
Lossless ute nu.

Nordenator
2010-08-13, 11:21
Lossless ute nu.

Najs! Påbörjat första genomlyssningen nu :D

Tricce
2010-08-13, 12:01
Lossless ute nu.

Äntligen något som bygger ratio ;)

Nordenator
2010-08-13, 12:49
En genomlyssning klar. When the Wild Wind Blows tycker jag nog var skönast på plattan hittills. De sista fyra spåren tillsammans med den andra halvan av titelspåret känns som de vassaste låtarna, men det är ju inte omöjligt att det kommer ändras ju mer man lyssnar. Det här känns, likt AMOLAD, som en platta som kommer växa eftersom man lyssnar på den. Personligen skulle jag placera Brave New World klart före den, men jag tycker den ställer sig stark mot AMOLAD och Dance of Death.

Halldin
2010-08-13, 19:28
Fick hem skivan idag, nån limited edition-grej med metallfodral och ett hål på framsidan så man ser skivan igenom. 159kr inkl. frakt om man beställer de närmsta 2 dagarna, rekommenderas.

Halldin
2010-08-14, 09:30
En till review: http://www.ironmaidenthefinalfrontier.com/iron-maiden-final-frontier-review

Kan bara hålla med om detta stycket:

But that brings me to the negatives of this album. I’m sorry to say this, but Kevin Shirley needs to go. God forbid someone takes Bruce off his high horse and makes him do a few more takes and put some soul into some of these songs. Clearly, after listening to Coming Home and a few of the other choruses, he’s still got it. But he’s not fully trying anymore. In El Dorado, don’t TELL me a story. Fucking SING me a story!

I don’t need narration. I need singing, siren vocals. I need you to SCREAM like you tell us to at the concerts. I need you to match the artistry on songs like The Talisman. Don’t get me wrong – Bruce does great – but he is so capable of INCREDIBLE.

Det lades helt enkelt mer energi på sången när Martin Birch producerade.

Tricce
2010-08-14, 10:44
Halldin vad gillar du Isle of Avalon då? Jag gillar den som fan pga att det är en typisk "Iron Maiden uppbyggning" men den låter lite väl uttänkt so to speak.

Edit: Starblind är riktigt skön också.. :>

Halldin
2010-08-14, 19:43
Halldin vad gillar du Isle of Avalon då? Jag gillar den som fan pga att det är en typisk "Iron Maiden uppbyggning" men den låter lite väl uttänkt so to speak.

Edit: Starblind är riktigt skön också.. :>
Japp, Starblind har vuxit fint. :)
Isle of Avalon ligger mer runt "OK" för mig just nu.

mangemani
2010-08-14, 19:49
har hört bättre från dom.
deffinitivt inte ens i närheten utav någon utav dom bättre skivorna.

Halldin
2010-08-14, 20:05
En stor skillnad gentemot 80-tals skivorna dock är att det inte huvudsakligen handlar om enkla riff som sätter sig i huvudet mer eller mindre på direkten, utan det kräver lite mer av lyssnaren. Kan hålla med om att det inte tillhör deras bästa verk men det är nog svårt att placera den någon annanstans än nästbäst sedan återföreningen 1999. Gillar man Maiden generellt gillar man antagligen skivan efter några genomlyssningar.

Halldin
2010-08-21, 18:43
Prognosen är att det nya albumet blir det tredje som hamnar på #1 i hemlandet Storbritannien och det ser även ut som det kan bli en tredjeplacering i USA, där dom aldrig har haft lika stor framgång som i övriga delar av världen: http://www.roadrunnerrecords.com/blabbermouth.net/news.aspx?mode=Article&newsitemID=144760

Edit: Number of the Beast och Seventh Son of a Seventh Son är de tidigare albumen som hamnat på den placeringen där

frambogir
2010-08-21, 19:50
When the wild wind blows är min favorit, mycket tack vare filmen When the wind blows som jag älskar.

ceejay
2010-08-21, 23:32
tycker också when the wild wind blows är najs. Attans skön.

Halldin
2010-08-26, 13:22
Skivan säljer bra:

GLOBAL CHART DOMINATION FOR "THE FINAL FRONTIER" WITH #1 ALBUM DEBUTS IN THE UK AND 20 OTHER COUNTRIES TO DATE

ARABIA, AUSTRIA, BRAZIL, BULGARIA, CANADA, CHILE, CROATIA, CZECH REPUBLIC, DENMARK, FRANCE, GERMANY, FINLAND, JAPAN, MEXICO, NEW ZEALAND, NORWAY, PORTUGAL, SPAIN, SWEDEN, SWITZERLAND, U.K. -- AND MORE TO FOLLOW

Recent Billboard Magazine headline says it all: "Iron Maiden Slays Rivals..."

The debut at No.4 on the Billboard chart in the USA is the band's highest-ever chart position.

Även jag gillar albumet överlag, här vill man komma tillbaka och lyssna sönder låtarna vilket jag inte tyckte var fallet med de senaste två albumen. WTWWB, The Alchemist, Coming Home och Starblind är några ur toppskiktet på plattan.

creperiet
2010-08-26, 14:14
Över förväntan var den. Mother of mercy leder nog loppet hittills.

Tricce
2010-09-15, 07:13
Kände bara att jag ville lägga denna här :D
Hur ofta har man sett Bruce med en gura? Tror nog aldrig jag gjort det förut
(har nog aldrig sett honom med så långt hår heller)

ZzrzSOCAjek

Halldin
2010-09-15, 21:36
Den är stabil, han spelade dock även gura på Revelations:

hjoxJsgbWbM

Edit: Läste nu förresten att han kanske inte spelade på den :o

Tricce
2010-09-15, 21:53
Fast ändå verkar det som han skötte en del rythm där! Göttarns!

Halldin
2010-09-27, 08:21
Snart släpps biljetter till deras konserter i Norden om någon har missat det.

pbiddy
2010-09-27, 14:48
Klockan nio på torsdag gäller det!

Nordenator
2010-09-27, 15:48
Ja, det kan ju inte skada med lite Maiden. Kanske måste lyssna runt om någon annan är intresserad. Man är ju inte direkt Maidenoskuld, men man blir aldrig besviken :)

Nordenator
2010-09-27, 16:24
Då var det spikat då :D

Nordenator
2010-09-27, 17:06
Och då var fyra ståplatser kirrade. Är som en liten pojke på julafton. Det blir fyra till misstänker jag, men jag säkerställde fyra ny direkt i alla fall :D

Halldin
2010-09-27, 18:04
Och då var fyra ståplatser kirrade. Är som en liten pojke på julafton. Det blir fyra till misstänker jag, men jag säkerställde fyra ny direkt i alla fall :D
Var/hur/hur mycket kostade det?

Nordenator
2010-09-27, 18:09
Var/hur/hur mycket kostade det?

Du behöver medlemskap i Maidens fanclub. Gå till shoppen (http://www.ironmaiden.com/shop/web/index.php#) och köp onlinemedlemskapet för 10£. Det verkar bli 110 kr ungefär med dagens växelkurs. När du fixat medlemskapet kommer du få ett privat meddelande på fanclubforumet du nu har tillgång till. Där kommer det finnas en länk till förköpet på ticnet och koden du ska mata in. Du kan max köpa fyra biljetter per konto (vi har två konton alltså, för åtta biljetter).

Sen är det bara som en normal ticnetbokning. Tuta och köra 2540 kr + 110 för kontot för 4 ståplatser. Enjoy :D

Mer info:
http://www.ironmaiden.com/index.php?categoryid=8&p2_articleid=1185

Halldin
2010-09-27, 18:11
Ah, tackar. Hur goda chanser kan man tänkas ha att få en biljett med förköpet? Tänkte så att man inte står med skiten i näven efter att ha betalat fanclubavgift och alla biljetter är slut. :D

Nordenator
2010-09-27, 18:12
Ah, tackar. Hur goda chanser kan man tänkas ha att få en biljett med förköpet? Tänkte så att man inte står med skiten i näven efter att ha betalat fanclubavgift och alla biljetter är slut. :D

Jag köpte biljetterna för en timme sedan ungefär. Det kommer finnas förköp fram tills någon gång på onsdag morgon. Det borde nog inte vara några problem, men checka framsidan innan du reggar dig så det inte står att det är slut.

Halldin
2010-09-27, 18:25
Gött, har du lust hade du gärna fått skriva ner vad det kostar innan jag bestämmer mig (d.v.s dålig/vanlig/bra sittplats eller hur dom nu delar upp det).

Nordenator
2010-09-27, 18:31
Gött, har du lust hade du gärna fått skriva ner vad det kostar innan jag bestämmer mig (d.v.s dålig/vanlig/bra sittplats eller hur dom nu delar upp det).

Per fyra biljetter
Fanclub: ~110 kr

Per biljett
Övrig läktare: 550 kr
Ståplats: 595 kr
Bättre sittplatser: 625-695 kr
Serviceavgift: 40 kr

Såg detta i PM:et också:
FIRST COME, FIRST SERVED
Because of sales laws, we cannot offer all the tickets in the FC pre-sale - we are only allowed a percentage of the venue. There should be plenty for everyone, but suggest that you don't leave your purchase too late.

Halldin
2010-09-27, 18:43
Vielen dank :thumbup:

Halldin
2010-09-28, 16:53
Yes, det blev till att slå till på en fanclubavgift för att säkra platser. Vi ville tyvärr (?) ha 4st angränsande platser och var väl lite sent ute så vi hamnar på övrig läktare N, hoppas sikten är OK ändå. :thumbup:

http://www.scandinavium.se/arenafakta/arenaplaner/arenaplan_ullevi.gif

Nordenator
2010-09-28, 16:59
Congrats :D Ståisar brukar det bli på konserter för mig. Bättre drag och dessutom kan man vara många gäng utan att det blir tjorv med platser. Jag satt dock på AMoLAD i Scandinavium. Det kändes mer som en myskonsert, och då gör sig sittplatser bra.

Vi är hittills minst 8. Det kan hända att vi måste köpa ytterligare 4 till. Bra med folk som anslöt sig med tanke på att jag initierade köpet igår utan att ens tidigare veta att släppet skulle ske :)

Halldin
2010-09-28, 18:29
Yep, jag har stått övriga gånger jag har varit på Maiden men övriga gruppen ville ha sittplatser. Det ska dock bli ganska skönt att slippa stå i en svettig och trång kö i x antal timmar för att hamna i inre fållan. :)

Jag gissar på att de flesta med sittplatser står ändå? Känns lite lamt att sitta ner hela tiden på en hårdrockskonsert. :D

Arf Pingvin
2010-09-28, 19:07
Du får be till vädergudarna att det är vindstilla den dagen. Det blir rätt svajigt ljud uppe på läktarna på ullevi när vinden skiftar. Försök övertala polarna. Det är gubbigt att sitta! :)

Halldin
2010-09-28, 19:40
Har redan betalat så det är nog inte mycket att göra åt än att be till vädergudarna då. :/

Nordenator
2010-09-28, 19:59
Yep, jag har stått övriga gånger jag har varit på Maiden men övriga gruppen ville ha sittplatser. Det ska dock bli ganska skönt att slippa stå i en svettig och trång kö i x antal timmar för att hamna i inre fållan. :)

Jag gissar på att de flesta med sittplatser står ändå? Känns lite lamt att sitta ner hela tiden på en hårdrockskonsert. :D

Jo, köandet är inte värt det. Sist satt vi ett gäng på runt 10-15 pers på en kulle i närheten av Ullevi tills det drog igång. Visst missar man fållan, men det är nog så bra ös precis vid kravallstängslet man når fram till utan timmar av köande :)

(sen är öl rätt gott)

Halldin
2010-10-01, 08:11
Anar jag en svikande publik i Sverige? Verkar fortfarande finnas en del platser kvar på flera av läktarna längre bak, sist sålde allt slut på 2 timmar.

pbiddy
2010-10-01, 11:19
Fick mig en sittplats vid kl 09:10 i torsdags på sektion L1. Även jag är som ett barn på julafton, värt varenda krona! Och konserten kommer sälja slut - vissa vet bara inte sitt egna bästa o har därför inte köpt biljett än :)

Arf Pingvin
2010-10-01, 11:55
Anar jag en svikande publik i Sverige? Verkar fortfarande finnas en del platser kvar på flera av läktarna längre bak, sist sålde allt slut på 2 timmar.

Svikande och svikande, hysterin har varit smått otrolig senaste åren. En viss mättnad bör ha nåtts efter ett flertal utsålda koncerter senaste åren. Jag tror folk börjar bli less på att betala överpriser på svarta marknaden också. Det är nog en naturlig justering till en mer realistisk nivå.

Halldin
2010-10-07, 20:25
Wiki:

Basisten Steve Harris sade i en intevju med Rockline den 7 juni att detta inte blir deras sista album som det har spekulerats om. Han sade att Iron Maiden har planer på att turnera 2011 och 2012 och sedan förhoppningsvis komma med ett nytt album 2013. Även magasinet Metal Hammer har uppgifter om att medlemmarna ser möjligheten av ytterligare album i framtiden.[5] I den begränsade upplagan av The Final Frontier säger Dickinson i videon att de inte har bestämt om det är sista skivan eller om det blir ett album till. Han säger att nästa album i så fall skulle komma om tre år, och då kommer Nicko McBrain att vara över 60 år, och det är något man måste ta hänsyn till.

Halldin
2010-10-30, 19:58
Ny hypegrej på gång http://www.ironmaiden.com/

Nordenator
2011-02-12, 00:13
Nu är setlisten från Moskva ute. Jag tänker inte skriva här och spoila för den som inte vill se den i förväg, men kika på setlist.fm om ni är intresserade. Jag tycker det ser bra ut :D

Halldin
2011-05-29, 18:05
Lite drygt en månad kvar, noterade även att konserten är utsåld nu. ;)

hejhopp79
2011-05-29, 18:11
Synd att senaste plattan är trött. Med undantag för Avalon-låten och någon till

Fjällbrynt
2011-05-29, 19:25
Synd att senaste plattan är trött. Med undantag för Avalon-låten och någon till

mm, faktiskt en riktigt tråkig skiva... Synd som fan!

jimmyboy
2011-05-29, 19:55
mm, faktiskt en riktigt tråkig skiva... Synd som fan!

Måste tyvärr hålla med. Jag tycker att Maiden annars är ett sådant band som mognar med åren och åldras med värdighet, till skillnad mot många andra band och artister (se Axl tattare Rose). Men nu kändes det som att det faktiskt får räcka, tycker inte de behöver dra ur sig nå mer musik, de kan lätt göra antalet olika setlistor och köra på utan att det blir tjatigt.

Halldin
2011-06-30, 19:14
Imorgon är det dags, någon som vet om 18.30 är förband eller maiden?

Tricce
2011-06-30, 20:09
MÅSTE vara förbandet.

Halldin
2011-07-02, 00:19
Bruce sjöng bra ikväll och det var kul att höra det nya materialet, ljudet på läktaren var dock svajigt och folk med sittplatser är förjävla tråkiga. Har haft ståplats tidigare två gånger och så får det bli nästa gång, om det blir en nästa gång. Var inte ens hes efter konserten denna gången. :/

Nordenator
2011-07-05, 14:45
Bruce sjöng bra ikväll och det var kul att höra det nya materialet, ljudet på läktaren var dock svajigt och folk med sittplatser är förjävla tråkiga. Har haft ståplats tidigare två gånger och så får det bli nästa gång, om det blir en nästa gång. Var inte ens hes efter konserten denna gången. :/

Jag stod en halvmeter från stängslet, och det var inte något liv där heller. Det var i stort sett tyst under de nya låtarna. Det står tusentals människor med tröjor från Final Frontier, och inte någon av dem verkar ens ha lyssnat igenom plattan. Det kan säkert bero mycket på att Maiden är här nästan varje år nu mer. Det verkar knappt ha varit några riktiga fans där framme alls. Folk kunde inte ens texterna till klassikerna.

Tricce
2011-07-05, 22:12
http://www.gp.se/kulturnoje/1.666612-hitta-dig-sjalv-pa-iron-maidenkonserten

Halldin
2011-07-13, 17:04
http://www.gp.se/kulturnoje/1.666612-hitta-dig-sjalv-pa-iron-maidenkonserten
Fräckt, jag hittade mig själv.