handdator

Visa fullständig version : Bra fristående fettkällor?


Sandö
2010-03-10, 10:26
Ja eller hur jag ska uttrycka mig. :)

Jag är ute efter tips på bra fettkällor som man inte har i maten, alltså inte oljor osv, utan något som man kan äta vid sidan av maten för att få i sig lite mer fett.

Tack tack.

mikaelj
2010-03-10, 10:39
Kokossmör, nötter, ost, creme fraiche, grädde, etc.
Eller varför inte äta fetare kött istället för kyckling/tonfisk som så många äter? Då behöver du inte extra "fristående fettkällor".

http://traningslara.se/blogg/om-mattat-fett-kolesterol-samt-tips-for-att-oka-pa-fettet-i-kosten/

Morty
2010-03-10, 10:39
Ekologisk turkisk yoghurt *drool*

Folke50
2010-03-10, 10:41
Avocado, nötter

Nitrometan
2010-03-10, 10:53
Smör.

Morty
2010-03-10, 10:55
Smör.

Äter du smör vid sidan av maten?

Om jag äter smör så föredrar jag det verkligen i maten eller på en macka.

Sandö
2010-03-10, 11:11
Kokossmör, nötter, ost, creme fraiche, grädde, etc.
Eller varför inte äta fetare kött istället för kyckling/tonfisk som så många äter? Då behöver du inte extra "fristående fettkällor".

http://traningslara.se/blogg/om-mattat-fett-kolesterol-samt-tips-for-att-oka-pa-fettet-i-kosten/

Absolut är fetare kött ett alternativ, men anledningen till varför jag frågade är för att jag ibland har mat med mig till jobbet som har mindre fett så det är lite svårt att byta ut den till fetare kött. Men jag är med på tanken.

Nötter och ost kan ju funka att käka som det är, men creme fraiche, grädde och kokossmör?? *spy*

Äter du smör vid sidan av maten?

Om jag äter smör så föredrar jag det verkligen i maten eller på en macka.

Haha, håller med. Sätter mig inte gärna och slevar i mig smör efter maten... :D


Men nötter, ost och avokado är bra tips! Tack alla!

mikaelj
2010-03-10, 11:13
Creme fraiche att ha med sig att lägga ovanpå maten, förstås.
Vispad grädde med kanel.

Kokossmör & vaniljessens blir som glass.

Nitrometan
2010-03-10, 11:14
Äter du smör vid sidan av maten?

Helst inte. Men det är bra fettkälla.

På avokado är det gott.

Man kan "förstärka" sin mat med lite smör.

Sandö
2010-03-10, 11:30
Creme fraiche att ha med sig att lägga ovanpå maten, förstås.
Vispad grädde med kanel.

Kokossmör & vaniljessens blir som glass.

Oj det var nåt nytt, måste jag testa.

Förresten vilka nötter är bäst om man ska äta det?

Helst inte. Men det är bra fettkälla.

På avokado är det gott.

Man kan "förstärka" sin mat med lite smör.

Avokado och smör lät annorlunda men är ju värt att testa. :)

mikaelj
2010-03-10, 11:38
Oj det var nåt nytt, måste jag testa.

Kokossmöret är det som hamnar i toppen på kokosmjölksburkar, inte rent kokosfett du köper i affären. Några bär på om man gillar det.

Förresten vilka nötter är bäst om man ska äta det?

Mandel. (vilket inte är en nöt, men ...)

Avokado och smör lät annorlunda men är ju värt att testa. :)

Avokado och dijonsenap blir en fin röra.

z_bumbi
2010-03-10, 12:25
Mandelmassa

Jordnötsmör

Nötkräm

Nötter

Mandlar

De är de fettkällorna jag kan äta som de är utan att tillaga eller ha som tillbehör till maten.

Nelli
2010-03-10, 12:38
rökt lax med avocado i mitten :p nomnomnomm

Sandö
2010-03-10, 12:43
Mandelmassa

Jordnötsmör

Nötkräm

Nötter

Mandlar

De är de fettkällorna jag kan äta som de är utan att tillaga eller ha som tillbehör till maten.

Ingen hade blivit gladare än jag om jordnötsmör var en bra! Men jag tycker mig ha läst, här på forumet, att det var kasst. Men det kanske handlade om jordnötsmör som proteinkälla?

z_bumbi
2010-03-10, 12:47
Ingen hade blivit gladare än jag om jordnötsmör var en bra! Men jag tycker mig ha läst, här på forumet, att det var kasst. Men det kanske handlade om jordnötsmör som proteinkälla?

Jordnötsproteinet är ingen höjdare om man ska leva enbart på jordnötter och har som mål att bygga muskler, i övrigt är det inget konstigt. Omega-6 (en fettsyra) innehållet är lite högt men ser man till att äta omega-3 (en annan fettsyra) från andra källor ska det inte ha någon större betydelse.

Sandö
2010-03-10, 12:50
Jordnötsproteinet är ingen höjdare om man ska leva enbart på jordnötter och har som mål att bygga muskler, i övrigt är det inget konstigt. Omega-6 (en fettsyra) innehållet är lite högt men ser man till att äta omega-3 (en annan fettsyra) från andra källor ska det inte ha någon större betydelse.

Okej, tack då vet jag det. :)