handdator

Visa fullständig version : Bröst/rygg pass tätt inpå varandra


beckman88
2010-03-10, 08:37
Det poppar upp massor av nya "hjelp med skjema" trådar dagligen här på forumet och i slutändan så kommer många att köra Bröst ena dagen och rygg den andra dagen. Lite beroende på hur man lägger upp det. Det är inte ofta någon kör Rygg/Bröst på samma dag. Varför? Är det så att folk tänker att det är två stora muskelgrupper och då blir det för tungt/tidskrävande att träna.

Jag brukade själv köra Bröst ena dagen och kötta rygg dagen efter. Det kändes på något sätt naturligt. Det jag inte tänkte på är musklernas effekt på hållningen.

Det jag ska komma fram till om ett litet tag är att även om Pectoralis Major, Minor är antagonist (opposite side) till Latisimus Dorsi så har dom en sak gemensamt. Båda skapar axelrotation framåt.

Vi har Pectoralis Major + Minor som drar axeln inåt.
http://upit.cc/images/83176b9d.gif

Det många inte vet är att Latisimus Dorsi fester precis som Teres Major i humerus proximala metaphys. Eller som svenskar kallar det, I armhålan.
För att vara en så pass stor muskel så har den ett väldigt litet fäste. Detta resulterar i att det är en oerhörd kraft som genereras på den lilla yta där muskeln fäster.

http://upit.cc/images/369ddaee.gif

Nu till själva poängen med tråden.

Dag 1. Peter kör ett hårt Bröstpass och känner sig större än vanligt. Han lämnar gymmet med något inåtroterande axlar.

Dag 2. Peter fullständigt köttar Latsen, Han börjar med sittande rodd, sen köttar han på mer med 10 set chins och 8 set tunga latsdrag.
Peter lämnar gymmet med återigen inåtroterande axlar.

Detta kan dock givetvis bekämpas genom stretching eller att stärka musklerna som vill dra tillbaka axeln.

Jag har själv aningen inåtroterande axlar men har nu satt en fysolog och ett par personliga tränare från min skola att lösa det för mig. Jag har även en axelskada som har uppkommit pga detta vilket gör att jag i dagsläget inte kan köra mer än 2 set på pressövningar utan att det gör ont. Jag hoppas att ni, speciellt ni yngre medlemmar tänker på hur ni tränar för att motverka detta.

Tack och hej!

Gorilla
2010-03-10, 08:45
Du missar ju dock att ryggen inte bara består av latisimus dorsi. Övre ryggmuskulaturen och annan muskulatur kan bakåtrotera axeln. Du får ta dig en funderare

beckman88
2010-03-10, 08:53
Du missar ju dock att ryggen inte bara består av latisimus dorsi. Övre ryggmuskulaturen och annan muskulatur kan bakåtrotera axeln. Du får ta dig en funderare

Ja, det är självfallet så, tråden är riktad till oss som har tränat mer vidd än tjocklek. Ofta hos unga så är lats överrepresenterade den andra ryggmuskulaturen.

z_bumbi
2010-03-10, 08:59
Väljer man att träna för att förstärka framåtrotationen så har man värre problem än vad två pass som ligger tätt inpå varandra har för påverkan.

Pjotor
2010-03-10, 09:17
Stångrodd.