handdator

Visa fullständig version : Fråga angående halvkropps-schema


Fabregas
2010-03-10, 00:22
Har hängt här och läst ett tag, men detta blir inläggs-oskulden, so be gentle.. *kissass*

Kör just nu 4 pass i veckan, och funderar på att börja köra halvkroppspass istället, så jag får köra igenom allt två ggr/vecka.

Har kikat runt lite, och har tittat på Axons sk "3.0" där man kör ett tungt respektive lätt pass varje vecka, med (ungefär) 2x6 reps/övning på det tunga passet, och 4x12 reps/övning på det lätta passet, om jag fattat allt rätt.

Min fråga lyder då som följer:
Om man istället kör 3x10 på bägge passen, skulle det funka? Tänker återhämtningsmässigt, resultat i längden osv. Eller finns det någon särskild anledning till att man har det just så här?

Anledningen till att jag hellre vill köra 3x10 rakt över, är främst för att jag inte är så förtjust i lågreps-träning, exakt varför vet jag dock inte. Tycker det inte är särskilt kul, om det nu kan anses vara ett legitimt skäl att inte köra det.. :)

Richthofen
2010-03-10, 00:31
då utgår du alltså inte från tung/lätt upplägget och därför skapar du din egen variant. det jag tycker du ska göra är att utvärdera genom att testa i x antal veckor, där du lägger upp just detta. jag själv skulle inte valt detta då jag vill ha maximal kontakt och koncentration på musklerna

Sandö
2010-03-10, 08:39
Jag kör ett liknande upplägg fast inte med just 2x6 och 4x12, men två tunga och två lätta pass i veckan. På mig har det fungerat klockrent! Om du får samma positiva effekt är ju svårt att säga, men det är absolut värt att testa!

Fabregas
2010-03-10, 08:42
jag själv skulle inte valt detta då jag vill ha maximal kontakt och koncentration på musklerna

Hur menar du? Varför får man sämre kontakt med 3x10 än med 2x6 alternativt 4x12?

Fabregas
2010-03-10, 08:46
Kan även tillägga något som jag uppenbart glömde när jag skrev första inlägget.. Mina träningsdagar är tis, tors, fre och sön. Så det rör sig om två återhämtningsdagar.

z_bumbi
2010-03-10, 08:50
Min fråga lyder då som följer:
Om man istället kör 3x10 på bägge passen, skulle det funka? Tänker återhämtningsmässigt, resultat i längden osv.

Det beror på hur du varierar vikten och hur stor totalvolym du har.

Eller finns det någon särskild anledning till att man har det just så här?

Fråga den som gjort programmet?

Richthofen
2010-03-10, 13:37
Hur menar du? Varför får man sämre kontakt med 3x10 än med 2x6 alternativt 4x12?

jag menar då överkropp kontra underkropp