handdator

Visa fullständig version : Hur ska jag gå upp i vikt?


Slapper
2010-03-09, 19:52
Tjena är en kille på 18 år, är 180cm lång väger ca 60 kg. Jag har problem med att gå upp i vikt. Äter inte alls lite mat eller har inte någon ätstörning alls, men går endå inte upp i vikt. Om jag vill gå upp några kilo till sommarn är det bara att börja gymma och dricka gainer? Eller hur ska jag göra? Uppskattar svar.

Fidelity
2010-03-09, 19:58
Som vanligt så är det svårt att bedöma när du inte skriver specifikt vad du äter under en dag.

Vänligen lista det du äter under en vanlig dag så blir det lättare.

Sjoba
2010-03-09, 19:59
Det enda råd jag kan ge dig är att äta mer, hur mycket du äter redan så kan du tydligen kasta i dig mer :)

Gainer är ett bra sätt att få i sig extra kalorier m.m, ja, men tänk först och främst på din kost. Ett enkelt råd som jag själv följer (som växande individ) är att se till att du får i dig 2g protein /kg kroppsvikt per dag, utöver det kastar du i dig så mycket kolhydrater du bara kan!

Lycka till!

Slapper
2010-03-09, 20:12
Okej, tack för era svar. Men om jag nu börjar gymma och vill gå upp i vikt så snabbt som möjligt till sommarn, ska jag köra lite lättare vikt och fler reps eller ska jag köra lite tyngre vikter och lite mindre reps?

toto2009
2010-03-09, 20:14
Gainer kommer inte göra någon stor skillnad på din viktuppgång. DU måste ändra dina mat vanor helt. Finns inget bättre sätt än att lära dig räkna kalorier, Lägg ner tiden på att räkna ut vad du käkar istället på kasta bort massa tid. Redan på första veckan kommer du märka att du äter för lite. Samt kommer du se resultat snabbt i samband med träning om du äter som du ska.

/En som trodde han åt mer än andra och inte kunda gå upp i vikt heller




Tips är att köpa en mixxer och göra en morgon drink på 2dl havregryn,4dl röd mjölk,1 portion protein pulver, ca 0.5dl raps olja, Hamnar på 1k+ kalorier samt ca 50g protein.

Sjoba
2010-03-09, 20:16
sikta på 9-12 reps så tungt du kan antar jag. Då menar jag alltså riktiga reps, inte att man ska slänga på så mycket vikt man kan och ha dåligt utförande.
Du lär dig att känna själv när det tar och inte :)

King Grub
2010-03-09, 20:18
Äter inte alls lite mat

Du äter för lite mat i alla fall, även om du själv tycker det är mycket. Det är enda anledningen till att du inte går upp i vikt. Så fort du äter mer än du gör av med, går du upp i vikt.

Mr.Sarkastisk
2010-03-09, 20:27
Tjena är en kille på 18 år, är 180cm lång väger ca 60 kg. Jag har problem med att gå upp i vikt. Äter inte alls lite mat eller har inte någon ätstörning alls, men går endå inte upp i vikt. Om jag vill gå upp några kilo till sommarn är det bara att börja gymma och dricka gainer? Eller hur ska jag göra? Uppskattar svar.

Vad är mycket mat för dig?

två potatisar och fem köttbullar?

Slapper
2010-03-09, 20:31
Tack för svaren. Jag börjar äta mer automatiskt när jag börjar träna eftersom jag förbränner mer en när jag inte tränar och därefter börjar gå upp i vikt, eller har jag fel?
Är rätt dålig på att äta frukost så får nog börja med drinken du gav som tips :)

hugok
2010-03-09, 20:34
Hört talas om McDonald´s?

toto2009
2010-03-09, 20:40
Hört talas om McDonald´s?

Ska han gå och äta mcdonalds varje dag? :D

Johan_P
2010-03-09, 20:41
Hört talas om McDonald´s?

Tycker inte dålig mat är ett bra alternativ för att gå upp i vikt. Nu var ditt inlägg lite skämtsamt, men ändå :)

Tack för svaren. Jag börjar äta mer automatiskt när jag börjar träna eftersom jag förbränner mer en när jag inte tränar och därefter börjar gå upp i vikt, eller har jag fel?
Är rätt dålig på att äta frukost så får nog börja med drinken du gav som tips :)

Det kan ju inte vi veta, men det kan väl vara en trolig anledning :) För övrigt används det inte så mycket energi vid styrketräning.

r3mpuh
2010-03-09, 20:41
Som föregående talare säger så äter du helt enkelt för lite mat.
Ett tips är att äta extra mycket i skolan, det blir billigare så. :)

Hejnomax
2010-03-09, 20:54
2-3 glas 3% mjölk till maten och se till att aldrig hoppa över mål/äta lite mindre för att du åt pizza förra målet osv, så ska det nog gå kanon

sur puppa
2010-03-10, 01:24
Ersätt vattnet du dricker med mjölk. Häll i dig 1 dl rapsolja per dag (utblandat i nått rekomenderas).

Ska du även träna så se till att äta mer av de näringsämnen du behöver få i dig.

saab900
2010-03-10, 01:54
Tjena är en kille på 18 år, är 180cm lång väger ca 60 kg. Jag har problem med att gå upp i vikt. Äter inte alls lite mat eller har inte någon ätstörning alls, men går endå inte upp i vikt. Om jag vill gå upp några kilo till sommarn är det bara att börja gymma och dricka gainer? Eller hur ska jag göra? Uppskattar svar.

Ät tills du blir mätt. Vänta en halvtimme så att det får sjunka undan lite. Sedan äter du upp resten av din måltid, som ska vara större än dagens. Räcker inte det, så ät några mackor en timme senare. Det funkade för mig, har gått upp 16 kg övervägande muskler sedan jag började styrketräna ordentligt för ett och ett halvt år sedan, och jag "kunde inte" heller gå upp i vikt och tyckte också att jag åt tillräckligt.
Man får trycka i sig helt enkelt. Efter någon månad börjar man att klara en hel sådan portion i en sittning. Du tror väl inte att en massa folk sitter och skrattar åt dig och försöker blåsa dig bakom sina datorskärmar? Det är såhär kroppen fungerar.

Punisher1
2010-03-10, 02:07
Låter lite som mig. jag kan också käka hur mycket som helst (och ja har räknat kalorier) men ändå stått nästan still. det som har hjälpt mig gå upp i vikt är att jag började köra riktigt tungt på gymmet. körde mycke 8-12 rep men när jag bytte till att köra 4-6 började jag växa med =) jag ska snart testa att köra 8-12 igen på den styrkan mina 4-6 har gjort och se om det blir någon skillnad.

prOtotype
2010-03-10, 09:05
Punkten för mig där jag kom förbi mitt "jag kan inte gå upp i vikt" var när jag insåg att när jag känner mig mätt så finns det plats för iaf 500gram mer. Om magsäcken inte är van vid att bli utvidgad så kommer den att kämpa emot lite.
Ät på regelbundna tider varje dag - då kommer du bli hungrig vid den tiden och din kropp vänjer sig, sen är det bara att fortsätta äta fast du är skitmätt. Efter några dagar är du van och kan svulla mer än du någonsin trodde var möjligt.

Zkewl
2010-03-23, 22:54
Jag hade samma problem som dig, vägde 61 kg innan jag började gymma.
Började stenhårt från början och köpte gainer nästan direkt.
Detta är vad jag gjorde:

Träna hårt, drick gainer efter träning, åk hem och ät ordentligt.

Vanligtvis äter jag var tredje timma(mycket).
Äter alltid innan jag går och lägger mig

Gick från 61kg till 74kg på tre månader, beror nog på att jag växer ganska mycket förtillfället också.

Är 18, 183cm lång.
Satsar på att gå upp mycket mera inom en snar framtid.

Hoppas detta hjälper dig lite //Zkewl