handdator

Visa fullständig version : Hjälp med shema!


Dakke
2010-03-09, 19:47
Jag har bara möjlighet att gå på gym måndag, tisdag och fredag. Tycker en veckas vila mellan varje muskelgrupp känns överdrivet, tränar dessutom inte ben (säg inte att det är dumt, jag har skäl till det!).

Ska alltså gå igenom hela överkroppen på måndag+tisdag (sen igen fredag+måndag/tisdag+fredag), så behöver hjälp med vilka övningar jag ska träna på vilka dagar för att inte använda samma muskel 2 dagar i rad (sett nybörjarscheman men det har inte funnits någon där man inte haft med ben etc)

Ja, hoppas ni förstod vad jag behöver hjälp med iaf. :smash:

Sjoba
2010-03-09, 20:18
Du vill alltså ha ett schema där du splittar överkroppen i 2 delar?

Dakke
2010-03-09, 20:28
Du vill alltså ha ett schema där du splittar överkroppen i 2 delar?

På bästa sätt!

r3mpuh
2010-03-09, 20:48
Du kan ju annars köra en 2-split på Måndagen/Tisdagen och sedan ett helkropp på fredagen! :thumbup:

Dakke
2010-03-09, 21:32
Du kan ju annars köra en 2-split på Måndagen/Tisdagen och sedan ett helkropp på fredagen! :thumbup:

Hur gör man det då?

siimon89
2010-03-09, 22:57
Hur gör man det då?

Måndag: Underkropp
Tisdag: Överkropp
Fredag: Helkropp

vasslefranmjolk
2010-03-09, 23:31
Dumt att planera ett underkroppspass om man inte tränar ben...

Måndag: Bröst, Axlar Triceps, Mage
Tisdag: Rygg, Biceps
Fredag: Allt du kan träna...

Pjotor
2010-03-10, 09:10
Underkropp/överkropp är en vanlig uppdelning. Jag föredrar press/drag, eftersom överkroppen behöver fler övningar än underkroppen. Exempel på schema:

Dag 1: press + mage
bänkpress
militärpress
tricepsövning
crunches/magövning

Dag 2: drag
marklyft (om det går för benens skull, ersätt annars med hyperextensions)
chins
stångrodd
bicepsövning

z_bumbi
2010-03-10, 09:52
Fredag helkropp eller halvkropp skulle jag säga dvs man kör

Press
Drag
V
V
Helkropp
V
V

Eller

Press
Drag
V
V
Press
V
V
Drag
Press
v
v
Drag
osv

Dakke
2010-03-10, 19:36
Underkropp/överkropp är en vanlig uppdelning. Jag föredrar press/drag, eftersom överkroppen behöver fler övningar än underkroppen. Exempel på schema:

Dag 1: press + mage
bänkpress
militärpress
tricepsövning
crunches/magövning

Dag 2: drag
marklyft (om det går för benens skull, ersätt annars med hyperextensions)
chins
stångrodd
bicepsövning

Antar att det funkar att byta ut militärpress mot axelpress (elr sidolyft kanske?) och stångrodd mot latsdrag?

Fredag helkropp eller halvkropp skulle jag säga dvs man kör

Press
Drag
V
V
Helkropp
V
V

Eller

Press
Drag
V
V
Press
V
V
Drag
Press
v
v
Drag
osv

Var den sista där jag hade tänkt mig, såvida det inte är nån märkvärdig skillnad?

Pjotor
2010-03-10, 19:48
Antar att det funkar att byta ut militärpress mot axelpress (elr sidolyft kanske?) och stångrodd mot latsdrag?


Militärpress och axelpress siktar på samma muskler. Sidolyft är dock en isoleringsövning för axlarnas yttre del.

Latsdrag och stångrodd är inte helt utbytbara. Latsdrag tränar huvudsakligen latissimus dorsi ("ryggens vingar"). Stångrodd tränar muskelpaketet mellan och nedanför skulderbladen, även om latissimus dorsi också får viss träning.

Dakke
2010-03-10, 19:51
Militärpress och axelpress siktar på samma muskler. Sidolyft är dock en isoleringsövning för axlarnas yttre del.

Latsdrag och stångrodd är inte helt utbytbara. Latsdrag tränar huvudsakligen latissimus dorsi ("ryggens vingar"). Stångrodd tränar muskelpaketet mellan och nedanför skulderbladen, även om latissimus dorsi också får viss träning.

Då får jag ta och lära mig stångrodd då! Bästa kanske är att köra både latsdrag och stångrodd? Trivs med latsdrag!

Sjoba
2010-03-10, 19:54
Jupp, både rodd och latsdrag :)

Dakke
2010-03-10, 20:06
Gött :)