handdator

Visa fullständig version : Finliret kvar..


tratt
2010-03-09, 19:32
Hej!

Är ny här och tänkte dra en liten kort historia.. Jag har sedan tioårsåldern varit fet och gjorde några halvtappra försök fram till hösten 08 då jag fick nog. Vågen stod då på ca 140-144 kg (opålitlig analog våg) och jag började då lägga om mina kost- och motionsvanor. Jag slutade vräka i mig allt jag var sugen på och började röra mig genom att vara ute och gå i ungefär en timme om dan, förutom när det var som kallast då jag istället körde crosstrainer. I februari 09 skaffade jag en digital våg som pekade på 128 kilo, alltså minst 12 kg minus. Skitkul, men inte i tillräckligt snabbt tempo för jag ska orka igenom. Jag började därför med VLCD och fortsatte med mina promenader, vilket var min enda träning. Kilona rasade och när jag i juli slutade med dieten stannade vågen på 88 kg. Efter att vätskebalansen gick upp till normala nivåer blev det 91 kg. Tanken var att snabbt gå över till att börja gymma, något som dessvärre har kommit av sig på grund av flera skäl. Vintern har blivit väldigt stillasittande, kosten OK men festandet med alkohol och fyllemat har gjort att jag har gått upp ungefär 1½ kg till 92-93 kg.

Absolut ok om man jämför med vad jag vägde för ett år sen, men inget jag är riktigt nöjd med. Eftersom jag inte styrketränade något under min VLCD-kur (dumt, jag vet..) känner jag mig fortfarande ganska tjock och vill ha bort det sista fettet och på sikt bygga mig lite större. Tänkte därför lägga mig på ett underskott om ca 500-1000 kalorier om dagen och börja med mina promenader (eller liknande cardio fast i form av simning, joggning eller vad jag nu kan få för mig) och börja gymma tills jag har gått ner ca 10-15 kg, och då börja med lite mer intensivt gymmande.

Mina frågor blir följande:

Är det OK att ligga på ett underskott på ca 1000 kalorier i min situation, eller bör jag strikt följa deffguidens 500 kalorier?

Vad ska jag börja träna på gym? Om någon har något schema för en sån här situation vore det guld, då jag aldrig har spenderat min fot på ett gym förut..

Jag är 22 år, väger som sagt nånstans runt ~93 kg och är 187 cm lång.

Tack på förhand!

Wiberg
2010-03-09, 20:21
Först och främst: Grymt bra jobbat! :thumbup:

Du måste förändra hela din livsstil (vad gäller kosten och träning), annars är det väldigt lätt att du går upp lika snabbt igen. Lycka till!


Edit: Kolla in den här tråden: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454

Marcus H
2010-03-09, 21:18
För det första: GRATTIS och starkt jobbat! :D

eftersom att du inte har satt din fot på ett gym innan skulle jag nog föreslå halvkroppspass kanske, 1-3 ggr i veckan.

Elaa
2010-03-09, 22:05
Verkligen grymt bra jobbat! :) keep going!

Ang. gymmet så tror jag att det kan vara bra att anlita en PT som kan lägga upp ett personligt program åt dig samt visa dig lite teknik. Har man aldrig varit på ett gym innan tror jag att det är riktigt välinvesterade pengar. Bättre å göra rätt från början liksom :)

Lyck till!