handdator

Visa fullständig version : Felriktat knä - svagt quadriceps-huvud?


Sjoba
2010-03-09, 18:49
Längd och vikt: 171cm (kan vara lite mer), ~75kg.

Smärtbeskrivning: Inte så mycket smärta, men en stark känsla av "svaghet" i knäna vid tunga böj. T.ex. Benböj och hacksquat.
Känslan sitter i musklerna runt knäna (tror jag), har haft problem i några års tid. Har tidigare spelat fotboll och bandy och vid försäsong i bandyn har det gjort väldigt ont i knäna. Jag tror att boven i dramat där var djupa "skridsko-hopp" och andra liknande övningar då knän tar mycket stryk.
Då satt smärtan mer under knäna när jag sprang och jag fick den svaghets-känslan i själva övningarna. Jag har inte längre ont under knäna men har kvar den känslan.

Började efter det med ilägg (sulor tryckta efter min fot) med förklaring att mitt knä gick innåt när jag böjde på benen. Jo tjenare, det såg man ju ganska tydligt. Knät går bestämt innåt, om jag försöker ha det rakt så kommer smärtan och svaghetskänslan, samt att det på något vis "tar stopp."
Fick någon förklaring med något muskelfäste under knäskålen eller liknande, antar att dom menade ett fäste till något quadriceps-huvud?
Iläggs-sulorna hjälpte till viss del, men jag känner av det väldigt väl nu när jag börjat med lite tyngre lyft. Smärtan kommer mest när vinkeln mellan smalben och lår är runt 90 grader.

Jag har tränat på gym i ett halvår varav det började bli mer seriöst andra halvan av denna vintern och jag vill väldigt gärna fortsätta med styrketräning i olika former i många år till! Förutom det så har jag spelat bandy och fotboll i en herrans massa år.
Har inte testat någon form av smärtstillande eller medicin, varken salva eller tablett.

Kan det vara så att något huvud i lårmuskulaturen blev svagare än resten av låret vid all fysträning och skridskoåkning p.g.a. att mina knän började gå innåt för att mina fötter är vinklade lite innåt? Har någon form av hålfot, ni vet garanterat vad jag menar.

Alla svar uppskattas, tack så mycket för er tid om ni har tagit er så här långt i min vägg av text! *cupid*

Martin Löwgren
2010-03-09, 20:15
Låter som att du är för svag i mellersta sätesmuskeln (gluteus medius) vilket gör att knät faller in.

Sjoba
2010-03-09, 21:58
Låter som att du är för svag i mellersta sätesmuskeln (gluteus medius) vilket gör att knät faller in.

Råkar du veta hur man fixar detta? Vanlig rumpträning? Kontrollerade böj med knäna på rätt ställe?

Martin Löwgren
2010-03-09, 22:49
Råkar du veta hur man fixar detta? Vanlig rumpträning? Kontrollerade böj med knäna på rätt ställe?

Stärk den muskeln :D (om nu det är problemet men de låter som de). Svårt att förklara exakt hur men det är inte jättesvårt. Mycket sidliggande övningar där du för låret uppåt.

Deceiver85
2010-03-09, 22:50
Får man fråga vad herrn har för skor när han böjer?

Sjoba
2010-03-09, 22:56
Herrn har ett par väldigt slitna inomhusfotbollsskor:em:

Sjoba
2010-03-09, 23:02
Martin? (http://www.exrx.net/WeightExercises/HipAbductor/DBLyingHipAbduction.html) *cry*

Martin Löwgren
2010-03-09, 23:06
Martin? (http://www.exrx.net/WeightExercises/HipAbductor/DBLyingHipAbduction.html) *cry*

Ja det är en variant men helst vill man ha böjt knän med foten liggandes på det undre benet och sedan gör en form av utåtrotationsrörelse.

Även utfall och knäböj är bra övningar men de kommer som steg 2 (under steg 1 ska man bara aktivera muskeln). Under steg 2 få den att fungera i en rörelse och i steg 3 integrera den i en rörelse med andra muskler.

Sjoba
2010-03-09, 23:12
Jag tänkte mest på att min manlighet kan ta en del stryk vid en sådan övning, hehe:smash:
Alltså:
Steg 1: fjollövning bara för att aktivera muskeln. Kommer göras hemma med låsta dörrar och skymda fönster.
Steg 2: Lätta knäböj och utfall kontrollerat.
Steg 3: Mata på lite mer men kontrollerat.
Steg 4 Profit!

Har jag förstått det rätt? :D

Martin Löwgren
2010-03-09, 23:27
Jag tänkte mest på att min manlighet kan ta en del stryk vid en sådan övning, hehe:smash:
Alltså:
Steg 1: fjollövning bara för att aktivera muskeln. Kommer göras hemma med låsta dörrar och skymda fönster.
Steg 2: Lätta knäböj och utfall kontrollerat.
Steg 3: Mata på lite mer men kontrollerat.
Steg 4 Profit!

Har jag förstått det rätt? :D

Japp :thumbup:

beckman88
2010-03-10, 02:18
Skulle jag vara du skulle jag helt avsta fran squats med vikt, och gora som Martin namnde tidigare och jobba pa ovningar som Adducterar the hip.

Sjoba
2010-03-10, 06:42
Borde inte hacksquat vara en väldigt bra övning för att göra just den böjrörelsen på ett kontrollerat sätt? Så man kan tänka på att benen raka när man lyfter.
Tänkte på en hacksquat-maskin naturligtvis.

Martin Löwgren
2010-03-10, 10:04
Borde inte hacksquat vara en väldigt bra övning för att göra just den böjrörelsen på ett kontrollerat sätt? Så man kan tänka på att benen raka när man lyfter.
Tänkte på en hacksquat-maskin naturligtvis.

Menar du den maskinen eller den kanske heter hack lift för en maskin kommer inte ställa några krav på balans och styrka = ingen större påfrestning för just gluteus medius.

Sjoba
2010-03-10, 17:39
Okej, då blir det nog ingen rumpträning av den hacken (http://www.exrx.net/WeightExercises/Quadriceps/SLHackSquat.html) jag tänkte på :(

Deceiver85
2010-03-11, 00:49
Herrn har ett par väldigt slitna inomhusfotbollsskor:em:

Smått oacceptabelt ;) Även om skorna nu inte har något med dina knän att göra, så är det varmt rekommenderat att du fixar ett bättre par att böja i. Converse-skor funkar alltid, eller varför inte ett par Adidas Special om du vill lägga lite mer pengar på ett bra par skor som du även kan använda till det mesta som har med inomhusaktivitet att göra! :thumbup:

Tolkia
2010-03-11, 09:21
Ang den visade övningen, så kan en viktmanschett kännas bra. Var noga med att höja hälen och inte tån. Rimligen borde man kunna göra något liknande stående i dragapparat, om man nu känner sig ofantligt omanlig i liggande (även om en så ömtålig manlighet borde vara i ännu större behov av rehab än knäna).

way
2010-03-11, 16:09
Vad är det för fel på inomhusfotbollskor?

(även om en så ömtålig manlighet borde vara i ännu större behov av rehab än knäna).

:D

Sjoba
2010-03-11, 19:43
Tack för tipset Deceiver, än så länge kan jag fjäska min kära mor till att köpa idrottsrelaterade produkter så det kan jag nog fixa. *grin*

Bra poäng med både manlighetsdelen och sidolyftsdelen, will do! :)
Liten notis bara, borde jag inte känna av något uppe i sätesmuskeln om det nu är den som är svag, eller blir det mer att den muskeln skiter i att jobba så att det inte känns något alls? * konfunderad*