handdator

Visa fullständig version : Smärta kring nyckelben


Kravmaga
2010-03-09, 11:26
Tjena!

Tänkte jag skulle använda denna del av forumet för lite råd, då skador är ett område jag själv har väldigt lite koll på. Formulär nedan:

Kön: Man

Ålder: 24

Längd och vikt. 182cm, 87kg

Smärtbeskrivning:
- Var gör det ont? Kring nyckelbenet, framförallt strax nedanför, dvs inte i själva nyckelbenet i sig.
- Känns det som att smärtan är djup eller ytlig? Mer djup än ytlig.
- Gör det ont någonstans då du trycker? Inte direkt.
- Hur uppkom besvären, plötsligt eller successivt? Besvären har kommit successivt, jag har dock uppmärksammat det framförallt i samband med marklyft.
- Är smärtan skarp eller mer dov? Dov.
- Ont hela tiden eller endast vid viss aktivitet? Mest hela tiden, iaf om jag känner efter.
- Känns det bättre eller sämre efter träning? Inte reflekterat över riktigt. Tror att smärtan blir lite mer framträdande.
- Vilka rörelser/övningar är det som smärtar? Framförallt i marklyft har som jag har uppmärksammat det, vid tyngre lyft.
- Var i rörelsen smärtar det? Framförallt i början av lyftet, men genom hela lyftet. Dock bör påpekas att det är en dov smärta och har mest uppmärksammat den under marklyft och vad jag kan minnas koppla den till marklyft, det sagt, känns den mer eller mindre hela tiden, inte bara under marklyft.
- Hur länge har du haft ont? Veckor, en månad kanske.
- Smärtvariation över dygnet? Hmm, tror den är närvarande mest hela tiden, utan större variation, känns av mer om jag försöker "sträcka/dra ut", rotera axlarna eller på andra sätt få smärtan att "lossna".

Vad och hur mycket tränar du? Har/hade du gjort några ändringar i träningen på senaste tiden? Har delat upp muskelgrupperna på fyra, ibland fem dagar: Bröst/triceps, axlar, biceps/underarmar, rygg, ben (samt mage där det finns tid/ork). Har inte gjort några större förändringar mer än att jag har börjat lyfta tyngre i marklyft samt andra ryggövningar såsom rodd, lastdrag. Har bytt gym för en tid sedan (ungefär i samband med smärtan, men också i smaband med mer tyngre marklyft) men kan inte direkt hitta någon ny övning/maskin eller liknande jag har börjat med som kan kopplas till detta.

Tagit några tabletter, typ alvedon, ipren eller voltaren och isf hade det någon effekt? Har inte tagit några tabletter.

Har du redan fått diagnos och/eller behandling? Har du påbörjat någon form av rehabträning? Nej.

Övriga/tidigare sjukdomar eller besvär: Nej.

Övrigt: Om jag skulle beskriva smärtan är den som sagt dov, ihärdig, och förvärras under "stress", dvs om jag försöker stretcha eller liknande. Smärtan är inte speciellt stark, men känns som något inte är helt ok. Känns som området för smärtan är "varmare", dvs mer som en inflammation. Spänner jag exempelvis trapzen kan det knacka kring området på denna sida (vänster), inte alls i samma utsträckning på motsvarande sida.

Kan också tillägga att jag deffar just nu, så ligger på ett ganska lågt kaloriintag. Dessutom har jag bara tränat i drygt 2,5 månader, innan dess har jag mer eller mindre haft uppehåll på flera år sedan jag senast tränade styrketräning regelbundet.


Jag undrar mest vad det skulle kunna vara? Om det verkligen kan vara kopplat till marklyft och om det då är något som jag kan göra fel i lyftet, teknikmässigt? Dessutom om jag borde avvakta med träningen eller om det är något annat som kan förbättra besväret? Övriga tips, råd osv uppskattas.

Tack på förhand!

Kravmaga
2010-03-09, 23:08
Kan tillägga att jag testade med ett styck brufen retard 800 mg, hjälpte marginellt...

L-Sami
2010-03-09, 23:14
Nyckelbenet är långt, är det mer utåt mot axeln eller mer inåt mot bröstbenet?
Går det bra att köra bänkpress och liknande övningar?

http://i43.tinypic.com/2illh92.jpg

Martin Löwgren
2010-03-09, 23:29
Området du beskriver härleder en direkt till långa bicepssenan alternativ ac-leden. Beskriv gärna vilka rörelser som gör ont (av överarmen)

Kravmaga
2010-03-10, 09:16
Nyckelbenet är långt, är det mer utåt mot axeln eller mer inåt mot bröstbenet?
Går det bra att köra bänkpress och liknande övningar?

http://i43.tinypic.com/2illh92.jpg

(Då jag sitter på jobbet kan jag inte se bilden du bifogade, men svarar ändå)

Mer mot bröstbenet. Det fungerar egentligen bra att köra alla typer av övningar, och bänkpress har inte varit några problem. Smärtan är mer eller mindre närvarande hela tiden. Skulle kunna likna det vid en dov träningsverk som inte släpper. Eftersom jag inte är direkt funktionsnedsatt av den har jag inte kollat upp det, men då det inte försvinner ville jag mest få en ide om vad det kan vara samt om jag bör avvakta med träningen.

Området du beskriver härleder en direkt till långa bicepssenan alternativ ac-leden. Beskriv gärna vilka rörelser som gör ont (av överarmen)

Möjligtvis om jag lyfter upp armen när den är böjd, 90 grader, i axelhöjd (såsom du beskrev i någon tråd att man inte skulle utföra en viss axelövning), men då känns det mer i axel (då jag inte kan benämnigen på de olika delarna kanske man kan beskriva området som "på axeln där det blir en urgröpning/hål då man lyfter upp armen, där trapzen slutar"). Området var det gör ont i avslappnat läge (dvs vid nyckelbent) gör framförallt ondare om jag pressar framaxlarna, roterar axlarna (som vid uppvärmning) eller pressar framåt/spänner trapzen, samtidigt som en del lustiga ljud, typ "knakningar" hörs (vilket det inte gör från andra sidan). Att tillägga är som sagt att det är igen oerhörd smärta och kan träna ändå (har dock vilat dom senaste dagarna), men att jag blir fundersam när jag känt av den så pass länge.



Tack för svaren!

Martin Löwgren
2010-03-10, 10:03
Är det mer mot bröstbenet kan du stryka det jag sa och koncentrera dig på sc-leden (sternoclavicularleden).

L-Sami
2010-03-10, 10:07
Muskel subclavicus skada skulle jag gissa på med tanke på var du lokaliserar smärtan och hur skadan inträffade. M.Subclavicus uppgift är hålla fast nyckelbenet mot bröstbenet och även sänka skuldergördeln och nyckelbenet något. Om du nu har lyftit på axlarna i samband med marklyft, så kan det ha blivit någon typ av irritation i den muskel. Du beskriver också att det känns varmt som en inflammation och att du får ont vid marklyft, kan tänkas att du får ont pga att axeln sänks och muskeln sträcks ut med tanke på hur fiberriktningen i den muskeln är, utåt och uppåt.

Har du haft axelbesvär eller bröstryggsbesvär tidigare?

Kravmaga
2010-03-10, 11:00
Muskel subclavicus skada skulle jag gissa på med tanke på var du lokaliserar smärtan och hur skadan inträffade. M.Subclavicus uppgift är hålla fast nyckelbenet mot bröstbenet och även sänka skuldergördeln och nyckelbenet något. Om du nu har lyftit på axlarna i samband med marklyft, så kan det ha blivit någon typ av irritation i den muskel. Du beskriver också att det känns varmt som en inflammation och att du får ont vid marklyft, kan tänkas att du får ont pga att axeln sänks och muskeln sträcks ut med tanke på hur fiberriktningen i den muskeln är, utåt och uppåt.

Har du haft axelbesvär eller bröstryggsbesvär tidigare?

Ok. Har aldrig haft några axelbesvär/bröstbesvär vad jag kan minnas, eller andra liknande besvär för den delen. Alltid varit skadefri i gymsammanhang.

Kravmaga
2010-03-12, 13:30
Liten update. Då jag letat efter ett halvkroppsschema tyckte jag det kunde vara en god idé, med tanke på muskelsmärtan, att testa "Axon 3.0". Mitt tidigare schema inte var speciellt genomtänkt (ur skadesynpunkt), vilket antagligen är en stor del i varför jag har haft ont. Vilket fall, körde första passet igår efter ett uppehåll, vet inte om det var programmet specifikt eller det faktum att jag inte tränat på ett tag med kändes mycket bättre. Dessutom känner jag en förbättring genom minskad smärta även utanför träning. Tror skulderuppvärmining har en stor del i detta.

Martin Löwgren
2010-03-12, 14:55
Liten update. Då jag letat efter ett halvkroppsschema tyckte jag det kunde vara en god idé, med tanke på muskelsmärtan, att testa "Axon 3.0". Mitt tidigare schema inte var speciellt genomtänkt (ur skadesynpunkt), vilket antagligen är en stor del i varför jag har haft ont. Vilket fall, körde första passet igår efter ett uppehåll, vet inte om det var programmet specifikt eller det faktum att jag inte tränat på ett tag med kändes mycket bättre. Dessutom känner jag en förbättring genom minskad smärta även utanför träning. Tror skulderuppvärmining har en stor del i detta.

Skönt att höra :thumbup: