handdator

Visa fullständig version : Windows 7


Sidor : [1] 2 3 4 5 6 7

Larsson92
2010-03-08, 22:02
Tjenare,
Är inte något bra på datorer, är det någon som vet om man kan ställa in en tid så att datorn stänger av sig själv? Så att jag sätter tiden på 23.00 och vid klockslaget så stängs den av, går det? :P
Isåfall hur?

Jens.Andersson
2010-03-08, 22:04
kanske inte i Win7 men definitivt många program som gör det. Googlar du så lär du hitta :)

Johan_P
2010-03-08, 22:09
Ja, att välja Windows 7 är ett bra val (läs: bästa val) för en någorlunda modern PC.

Currenthill
2010-03-08, 22:17
Finns som sagt ett antal sätt att lösa det på.

Ett exempel: http://www.windows7home.net/windows-7-schedule-auto-shutdown/

r3mpuh
2010-03-08, 22:24
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=889908

Mvh

08-dude
2010-03-08, 22:29
Ja, att välja Windows 7 är ett bra val (läs: bästa val) för en någorlunda modern PC.


Absolut inte då det är så minneshungrigt som det är och tar även mycket diskutrymme.

Ur säkerhetssynpunkt är det också långt ifrån det bra då en absolut majoritet av alla virus och maskar snart kommer att rikta in sig på Windows 7 precis som historien visar för de övriga systemen från MS.

Att NSA även har varit med vid utveckligen gör att vi kan förvänta oss det det finns bakdörrar i systemet. Oavsett om jag har något att dölja eller inte så vill jag inte att någon läser av mina diskar utan att jag säger att det är okej.

DRM, skulle användarna börja ställa krav på att DRM inte skulle stödjas i Windows 7 så skulle det tas bort helt om nu ingen alls skulle köpa Windows 7. Hur spännande är det att köpa film och musik och sedan bara få kopiera filen tex. 3 gånger, inte alls spännande enligt mig.

Trance
2010-03-08, 22:33
Absolut inte då det är så minneshungrigt som det är och tar även mycket diskutrymme.

Ur säkerhetssynpunkt är det också långt ifrån det bra då en absolut majoritet av alla virus och maskar snart kommer att rikta in sig på Windows 7 precis som historien visar för de övriga systemen från MS.

Att NSA även har varit med vid utveckligen gör att vi kan förvänta oss det det finns bakdörrar i systemet. Oavsett om jag har något att dölja eller inte så vill jag inte att någon läser av mina diskar utan att jag säger att det är okej.

DRM, skulle användarna börja ställa krav på att DRM inte skulle stödjas i Windows 7 så skulle det tas bort helt om nu ingen alls skulle köpa Windows 7. Hur spännande är det att köpa film och musik och sedan bara få kopiera filen tex. 3 gånger, inte alls spännande enligt mig.

Du har förmodligen fel i allt du säger. Vilket inte är dåligt.

Johan_P
2010-03-08, 22:39
Absolut inte då det är så minneshungrigt som det är och tar även mycket diskutrymme.

Ur säkerhetssynpunkt är det också långt ifrån det bra då en absolut majoritet av alla virus och maskar snart kommer att rikta in sig på Windows 7 precis som historien visar för de övriga systemen från MS.

Att NSA även har varit med vid utveckligen gör att vi kan förvänta oss det det finns bakdörrar i systemet. Oavsett om jag har något att dölja eller inte så vill jag inte att någon läser av mina diskar utan att jag säger att det är okej.

DRM, skulle användarna börja ställa krav på att DRM inte skulle stödjas i Windows 7 så skulle det tas bort helt om nu ingen alls skulle köpa Windows 7. Hur spännande är det att köpa film och musik och sedan bara få kopiera filen tex. 3 gånger, inte alls spännande enligt mig.

Du får nog läsa på en gång till :thumbup:

08-dude
2010-03-08, 22:42
Du har förmodligen fel i allt du säger.

Lek med tanken att jag har rätt i allt jag skrivit, anser inte även du att Windows 7 då är ett ganska så dåligt OS ?

08-dude
2010-03-08, 22:43
Du får nog läsa på en gång till :thumbup:

Finns inte tid över att läsa att göra det på fritiden, det räcker mycket långt genom att jag arbetar inom området.

Vad grundar du själv ditt påstående på att Windows 7 skulle vara bästa OS för en modern PC ?

Trance
2010-03-08, 22:50
Lek med tanken att jag har rätt i allt jag skrivit, anser inte även du att Windows 7 då är ett ganska så dåligt OS ?

Ok. Låt oss se vad du skrev.

1. Det kräver 16-20 gig diskutrymme, vilket inte är mycket alls med tanke på dagens lagringskapacitet.

2. Det tar så mycket RAM det kan, precis som alla andra moderna OS. Outnyttjat ram är meningslöst. Om du klagar på minikraven så kan jag inte säga att de är direkt stora år 2010.

3. Ok, där hade du ett rätt. Windows är fortfarande det populäraste OS:et och fler kommer rikta sig in på det.

4. NSA eller Microsoft har inget som helst intresse att lägga in en backdoor eftersom det kan hittas av skurkar och utnyttjas. NSA gav bara sina åsikter angående vissa säkerhetsgrejer precis som de gjort med....Linux (till och med skrivit kod till Linux).

5. Protected Media Path har verkligen förändrat mitt liv efter det kom med i Vista. Oh nej, denna DRM!


Säg ett bättre OS än Windows 7 nu?

Mr.Cosybear
2010-03-08, 22:52
Tjenare,
Är inte något bra på datorer, är det någon som vet om man kan ställa in en tid så att datorn stänger av sig själv? Så att jag sätter tiden på 23.00 och vid klockslaget så stängs den av, går det? :P
Isåfall hur?

Bästa programet för det, hade inte överlevt utan det :)

http://www.den4b.com/downloads.php?project=Shutter

http://www.den4b.com/projects/Shutter/screenshots/01-Shutter.gif

08-dude
2010-03-08, 22:54
Ok. Låt oss se vad du skrev.

1. Det kräver 16-20 gig diskutrymme, vilket inte är mycket alls med tanke på dagens lagringskapacitet.

2. Det tar så mycket RAM det kan, precis som alla andra moderna OS. Outnyttjat ram är meningslöst. Om du klagar på minikraven så kan jag inte säga att de är direkt stora år 2010.

3. Ok, där hade du ett rätt. Windows är fortfarande det populäraste OS:et och fler kommer rikta sig in på det.

4. NSA eller Microsoft har inget som helst intresse att lägga in en backdoor eftersom det kan hittas av skurkar och utnyttjas. NSA gav bara sina åsikter angående vissa säkerhetsgrejer precis som de gjort med....Linux (till och med skrivit kod till Linux).

5. Protected Media Path har verkligen förändrat mitt liv efter det kom med i Vista. Oh nej, denna DRM!


Så kan det säkert uppfattas ur en lekmans perspektiv. Om du inte vill lära dig mer så ska jag inte slösa mer av min tid.


Säg ett bättre OS än Windows 7 nu?
Nej, ur ett expert perspektiv som jag själv antar så är Windows 7 inget bra OS.

Trance
2010-03-08, 22:56
Så kan det säkert uppfattas ur en lekmans perspektiv.



Nej, ur ett expert perspektiv som jag själv antar så är Windows 7 inget bra OS.

Utbilda mig. Varför är inte Windows 7 ett bra OS och nämn ett bättre OS.

Mr.Cosybear
2010-03-08, 22:59
Så kan det säkert uppfattas ur en lekmans perspektiv. Om du inte vill lära dig mer så ska jag inte slösa mer av min tid.



Nej, ur ett expert perspektiv som jag själv antar så är Windows 7 inget bra OS.

Å denna ständigt återkommande punkt om att MS gör så osäkra produkter, varför tror du att majoriteten av trojaner, maskar etc är gjorda för windows? Har du lekt med tanken att det kan vara pga skalan användare?

Hade OSX varit populärt, tror du inte att majoriteten av trojaner etc hade varit gjorda för detta OS? Lägg ner för fan

Scratch89
2010-03-08, 23:11
Säg ubuntu och du är autobannad från tråden.

MrBurner
2010-03-08, 23:12
Själv har jag installerat Vista Shutdown Timer (http://www.vistashutdowntimer.toflo.de/). Jag har ej testat det i skrivande stund, men jag har förstått att det ska fylla sin funktion.

08-dude
2010-03-08, 23:15
Å denna ständigt återkommande punkt om att MS gör så osäkra produkter, varför tror du att majoriteten av trojaner, maskar etc är gjorda för windows? Har du lekt med tanken att det kan vara pga skalan användare?

Hade OSX varit populärt, tror du inte att majoriteten av trojaner etc hade varit gjorda för detta OS?

Så enkelt går det inte att förklara orsak och verkan. Känner du till skillnaderna i exekveringsrättigheter för binärer i olika operativsystemen ?

Ditt enkla inlägg tyder på att du inte gör det.

Jagärsvag
2010-03-08, 23:16
Så enkelt går det inte att förklara orsak och verkan. Känner du till skillnaderna i exekveringsrättigheter för binärer i olika operativsystemen ?

Ditt enkla inlägg tyder på att du inte gör det.

Kan man inte välja rättigheter för användare i windows?
Problemet är väl säkerhetshål som finns i alla mjuk och hårdvaror samt att folk laddar ner för mycket skumma filer.

Mr.Cosybear
2010-03-08, 23:24
Så enkelt går det inte att förklara orsak och verkan. Känner du till skillnaderna i exekveringsrättigheter för binärer i olika operativsystemen ?

Ditt enkla inlägg tyder på att du inte gör det.

Nej jag känner inte till det i olika operativsystem, men om många ej kör som administratör så kommer man ifrån många problem. Men detta var inget jag skrev om. Det du skrev var att majoriteten av trojaner, maskar etc kommer skrivas för windowsmiljö. Ponera då att ex OSX idag klär på sig windows marknadsandelar. Det du verkar mena på är att OSX i detta fall inte kommer att ha majoriteten i trojaner, maskar etc. Det var detta jag talade om och inte om det rent tekniska.

Dreas
2010-03-08, 23:28
Säg ubuntu och du är autobannad från tråden.Debian :hbang: (dist)

Trance
2010-03-08, 23:30
Så enkelt går det inte att förklara orsak och verkan. Känner du till skillnaderna i exekveringsrättigheter för binärer i olika operativsystemen ?

Ditt enkla inlägg tyder på att du inte gör det.

Jag kan skillnaden. Rättighetsmodellen för filer i Windows använder Access Control Lists vilket är långt mer kraftfullt än 3 flaggor som man modifierar med chmod. Det är inte för inte att en del filsystem/distar har patchat in rollbaserat/ACL:er för Linux.

stevebc
2010-03-08, 23:36
Säg ubuntu och du är autobannad från tråden.Vad är det med alla polare som talar sig varma om ubuntu och sedan avinstallerar det 5 dagar senare för att aldrig mer dra upp det igen? Är besvikelsen så stor? :)

08-dude
2010-03-09, 00:18
Jag kan skillnaden. Rättighetsmodellen för filer i Windows använder Access Control Lists vilket är långt mer kraftfullt än 3 flaggor som man modifierar med chmod.
Där har du fel igen, kraftfullt är inte alltid bättre utan gör det ofta mer komplicerat än vad det behöver vara. Alla tidigare OS från MS är exempel på detta och W7 kommer inte vara något undantag.


Det är inte för inte att en del filsystem/distar har patchat in rollbaserat/ACL:er för Linux.
Det är inte för att öka en redan hög säkerhet utan för att göra det möjligt att på en annan nivå ge rättigheter. Det är en helt annan sak.

08-dude
2010-03-09, 00:22
Vad är det med alla polare som talar sig varma om ubuntu och sedan avinstallerar det 5 dagar senare för att aldrig mer dra upp det igen? Är besvikelsen så stor? :)

Kan förstås vara olika orsaker. Många saknar ofta den förkunskap som krävs för att hantera att komplext OS. Det är tydligen inte är känt för alla att Ubuntu inte är Windows XXX.

Tror man att det ska fungera som OS från Microsoft så blir man förstås besviken
De som får största vinsten är de som lär sig Ubuntu och kan lämna allt negativt som OS från Microsoft innebär.

hahavaffan
2010-03-09, 00:22
Frågan kvarstår dock, vilket OS är bäst enligt dig 08-dude, för genomsnittsanvändaren? Han spelar spel, ser på film, surfar på nätet och ordbehandlar. Win 3.1? Nån obskyr Linuxdist? Win XP?

08-dude
2010-03-09, 00:26
Frågan kvarstår dock, vilket OS är bäst enligt dig 08-dude, för genomsnittsanvändaren? Han spelar spel, ser på film, surfar på nätet och ordbehandlar. Win 3.1? Nån obskyr Linuxdist? Win XP?

För genomsnittsanvändaren som vill spela mycket spel och inte bryr sig om datorsäkerhet eller att systemet använder mycket resurser som kan användas på annat så är XP ett bra val. Jag känner ett flertal personer som tidigare har kört XP på en äldre dator och sedan köpt en ny dator med bättre prestande, till denna dator har de sedan istallerat W7 men tråkigt nog inte alls märkt att nya dator svarar snabbare. Den förbättrade prestandan används då istället av W7. Ett mysterium att användarna låter W7 finnas kvar på datorn. Troligen har det mest med okunskap att göra. Många tror att nytt alltid är bättre på alla sätt. Microsoft har tydligt bevisat motsatsen.


För den som inte spelar så mycket men som tittar på film, lyssnar på musik, surfar, utvecklar applikationer osv så skulle jag direkt installera tex. Debian.
Det är mycket resurssnålt och låter istället resurserna användas till andra saker än att driva operativsystemet vilket är absurt. Att det även är säkert och att attacker riktar sig specifikt mot tex. Debian gör det hela mer positivt.

Många företag som inriktar sig mot utveckling/dator säkerhet har helt hoppat över migering till Vista och kommer med stor chans även att hoppa över en nedgradering till Windows 7 från XP.
Sedan är det en annan sak med företag som inte har någon djupare kunskap inom området, eg alla icke IT-företag som tex. Volvo, ICA och Astra. De hoppar ofta på tåget med tror om att nytt alltid är bättre.

Trance
2010-03-09, 09:04
Där har du fel igen, kraftfullt är inte alltid bättre utan gör det ofta mer komplicerat än vad det behöver vara. Alla tidigare OS från MS är exempel på detta och W7 kommer inte vara något undantag.

Det är inte något som är nytt med Windows 7 utan används utan problem i de miljöer som kräver det. För användaren räcker det att det krävs administratörsrättigheter för vissa filer.


Det är inte för att öka en redan hög säkerhet utan för att göra det möjligt att på en annan nivå ge rättigheter. Det är en helt annan sak.

Du menar att grupp och roll-hantering inte har med säkerhet att göra?

För genomsnittsanvändaren som vill spela mycket spel och inte bryr sig om datorsäkerhet eller att systemet använder mycket resurser som kan användas på annat så är XP ett bra val. Jag känner ett flertal personer som tidigare har kört XP på en äldre dator och sedan köpt en ny dator med bättre prestande, till denna dator har de sedan istallerat W7 men tråkigt nog inte alls märkt att nya dator svarar snabbare. Den förbättrade prestandan används då istället av W7. Ett mysterium att användarna låter W7 finnas kvar på datorn. Troligen har det mest med okunskap att göra. Många tror att nytt alltid är bättre på alla sätt. Microsoft har tydligt bevisat motsatsen.

Du skojar verkligen med mig. Du har verkligen ingen aning om vad de gjort med Vista/7 eller hur? Att välja XP över Windows 7 skulle bara visa på extrem ignorans. Speciellt eftersom du verkar tro att du är någon säkerhetsexpert utan att ens förstå vad som ändrats.


För den som inte spelar så mycket men som tittar på film, lyssnar på musik, surfar, utvecklar applikationer osv så skulle jag direkt installera tex. Debian.
Det är mycket resurssnålt och låter istället resurserna användas till andra saker än att driva operativsystemet vilket är absurt. Att det även är säkert och att attacker riktar sig specifikt mot tex. Debian gör det hela mer positivt.

Många företag som inriktar sig mot utveckling/dator säkerhet har helt hoppat över migering till Vista och kommer med stor chans även att hoppa över en nedgradering till Windows 7 från XP.
Sedan är det en annan sak med företag som inte har någon djupare kunskap inom området, eg alla icke IT-företag som tex. Volvo, ICA och Astra. De hoppar ofta på tåget med tror om att nytt alltid är bättre.

Ja, att ta en Linux-dist som Debian när man gör de sakerna är inte fel. Enda nackdelarna är:

Sämre ljud - snälla, försök att försvara/förklara ALSA/PulseAudio etc.

Sämre grafik - Grafikdrivrutinerna är åt helvete och har man tur så kan man få samma prestanda som Windows-burkar hade för 5-6 år sedan.

Flash fungerar sämre - Om det ens fungerar, 64-bitars brukar nöja sig med att krasha medan 32-bitar brukar nöja sig med att hacka när den försöker spela HD-content.

Firefox fungerar sämre - Oh noes, detta open source-flaggskepp är har en hel del sämre prestanda på Linux.

GNOME/KDE försöker härma användbarheten som kommerciella OS har men är så långt därifrån att det är nästan lustigt.

Hibernate/suspend. Ja, det är fixat äntligen! Det krashar bara ibland med andra ord. Det har varit "fixat" hur länge som helst nu men ändå patchar man det.

Laptop drar mer batteri med en Linux-distro än Windows. Men det finns hack för detta, grymt användarvändliga och fungerar nästan. Ett tips brukar vara att stänga av gigabit-nätet och bluetooth! Man skulle tjäna ännu mer på att stänga ner datorn helt.

X + två skärmar - Hahhahahaha

Min gissning är att du har ganska nyss kommit ut från universitet/högskola och jobbar som sysadmin eller något liknande hjärndött och har lyssnat för mycket på dina chinos-klädda kollegor.

08-dude
2010-03-09, 10:16
Du menar att grupp och roll-hantering inte har med säkerhet att göra?
Oj vilken dålig tolkning du gjorde där. Läs om, läs rätt.



Du skojar verkligen med mig. Du har verkligen ingen aning om vad de gjort med Vista/7 eller hur? Att välja XP över Windows 7 skulle bara visa på extrem ignorans. Speciellt eftersom du verkar tro att du är någon säkerhetsexpert utan att ens förstå vad som ändrats.

Det är inte enbart min åsikt utan många företag med spetskompetensen har
samma åsikt, bevisligen då de inte byter till just Windows 7. Men du kanske vet bättre än alla dessa företag ?

Det finns mycket goda skäl till att välja XP före Windows 7. Ett av många är just prestanda. Ett företag som arbetar med realtidssystem som kräver korta ledtider i databehandligen kan det vara helt ödestigert att byta från XP till tex. Windows 7.


Ja, att ta en Linux-dist som Debian när man gör de sakerna är inte fel. Enda nackdelarna är:

Sämre ljud - snälla, försök att försvara/förklara ALSA/PulseAudio etc.

Sämre grafik - Grafikdrivrutinerna är åt helvete och har man tur så kan man få samma prestanda som Windows-burkar hade för 5-6 år sedan.

Flash fungerar sämre - Om det ens fungerar, 64-bitars brukar nöja sig med att krasha medan 32-bitar brukar nöja sig med att hacka när den försöker spela HD-content.

Firefox fungerar sämre - Oh noes, detta open source-flaggskepp är har en hel del sämre prestanda på Linux.

GNOME/KDE försöker härma användbarheten som kommerciella OS har men är så långt därifrån att det är nästan lustigt.

Hibernate/suspend. Ja, det är fixat äntligen! Det krashar bara ibland med andra ord. Det har varit "fixat" hur länge som helst nu men ändå patchar man det.

Laptop drar mer batteri med en Linux-distro än Windows. Men det finns hack för detta, grymt användarvändliga och fungerar nästan. Ett tips brukar vara att stänga av gigabit-nätet och bluetooth! Man skulle tjäna ännu mer på att stänga ner datorn helt.

X + två skärmar - Hahhahahaha

Ojoj, så mycket fel du har. Låter som en GNU/Linux användare som gav upp efter 2-3 dagar då bristen på kunskap var för tydlig.

Dock så är jag inte här för att föra något datorkrig utan jag förmedlar bara fakta och sedan är det upp till dig om du vill lära dig något eller inte.


Min gissning är att du har ganska nyss kommit ut från universitet/högskola och jobbar som sysadmin eller något liknande hjärndött och har lyssnat för mycket på dina chinos-klädda kollegor.
Stämmer inte heller.

King Grub
2010-03-09, 10:18
Ojoj, så mycket fel du har. Dock så är jag inte här för att föra något datorkrig utan jag förmedlar bara fakta och sedan är det upp till dig om du vill lära dig något eller inte.

Nej, det är du som har fel, även om det är uppenbart att du är övertygad om motsatsen.

Trance
2010-03-09, 10:36
Det är inte enbart min åsikt utan många företag med spetskompetensen har
samma åsikt, bevisligen då de inte byter till just Windows 7. Men du kanske vet bättre än alla dessa företag ?

Vilka företag?


Det finns mycket goda skäl till att välja XP före Windows 7. Ett av många är just prestanda. Ett företag som arbetar med realtidssystem som kräver korta ledtider i databehandligen kan det vara helt ödestigert att byta från XP till tex. Windows 7.

Vilken prestanda pratar du om? Nya implementationen av superfetch? Nya tcp/ip-stacken? Dags att visa din superkunskap med att lägga fram detaljer.


Ojoj, så mycket fel du har. Låter som en GNU/Linux användare som gav upp efter 2-3 dagar då bristen på kunskap var för tydlig.

Använt det i 8 år, med vissa pauser. Vilket av mina påståenden var felaktigt?


Dock så är jag inte här för att föra något datorkrig utan jag förmedlar bara fakta och sedan är det upp till dig om du vill lära dig något eller inte.

Du har inte lagt fram några fakta hittills. Du har lagt fram åsikter och försökt trumma på att du minsann är expert och kallar det GNU/Linux annars blir Stallman ledsen!

hahavaffan
2010-03-09, 10:39
Stor humor 08-dude! Trance svarade bra, så jag nöjer mig med att fnissa lite. Debian till medelanvändaren, :D

Har man inte en riiiiiktigt gammal dator så kommer jag alltid rekommendera W7 till alla som frågar. Jag kör det på min tredje nyaste dator, som då alltså är över 6½ år gammal, utan några som helst problem.

bertbert
2010-03-09, 11:30
Jag använder både Vista, Win7 och Debian på en massa olika burkar både privat och i arbetet och vill bemöta några av Trance synpunkter:


Sämre ljud - snälla, försök att försvara/förklara ALSA/PulseAudio etc.

Vad är det som är sämre? För min del behöver jag inte göra något alls med ljudet, det bara fungerar (under debian).

Sämre grafik - Grafikdrivrutinerna är åt helvete och har man tur så kan man få samma prestanda som Windows-burkar hade för 5-6 år sedan.

På samma hårdvara får jag betydligt bättre grafikprestanda vid vardaglig användning i Debian än i windows. För spel suger dock GNU/linux stenhårt.

Flash fungerar sämre - Om det ens fungerar, 64-bitars brukar nöja sig med att krasha medan 32-bitar brukar nöja sig med att hacka när den försöker spela HD-content.

Återigen, har inte mer problem med hängningar (kör amd64) men jag kanske har tur? Prestanda dock undermåligt.

Firefox fungerar sämre - Oh noes, detta open source-flaggskepp är har en hel del sämre prestanda på Linux.

Jepp! http://www.tuxradar.com/content/browser-benchmarks-2-even-wine-beats-linux-firefox

Hibernate/suspend. Ja, det är fixat äntligen! Det krashar bara ibland med andra ord. Det har varit "fixat" hur länge som helst nu men ändå patchar man det.

Återigen, här har jag inga problem alls.



X + två skärmar - Hahhahahaha

Vad är problemet? Hur enkelt som helst.


Min gissning är att du har ganska nyss kommit ut från universitet/högskola och jobbar som sysadmin eller något liknande hjärndött och har lyssnat för mycket på dina chinos-klädda kollegor.

Ja men släng in lite ad hominem också så blir argumentationen bättre.

OnTopic anser jag att det bästa OSet idag för allmän normalanvändning idag är Windows 7.

LoTiX
2010-03-09, 13:00
DShutdown är riktigt trevligt för ändamålet.

Trance
2010-03-09, 13:17
Vad är det som är sämre? För min del behöver jag inte göra något alls med ljudet, det bara fungerar (under debian).

Works for me är inte ett bra argument. Att Linux har seriösa problem med ljudet är inte någon hemlighet och det är rätt få Linux-användare som ärligt skulle säga att det fungerar ens i närheten av Windows/OS X. Normalanvändandet fungerar för en del, om de har tur, men man börjar ta in fler ljudkällor, surround eller liknande så är det bara att vara beredd på att det tar ett par veckor att få igång, om man har tur.

Linux-hater älskar också ljud på Linux
http://linuxhaters.blogspot.com/2008/06/tada.html

http://blogs.adobe.com/penguin.swf/2007/05/welcome_to_the_jungle.html


På samma hårdvara får jag betydligt bättre grafikprestanda vid vardaglig användning i Debian än i windows. För spel suger dock GNU/linux stenhårt.


Vad för grafikanvändning pratar du om och vilka drivrutiner kör du?

Eftersom jag gillar Linux-hater så..
http://linuxhaters.blogspot.com/2008/06/nitty-gritty-shit-on-open-source.html


Återigen, har inte mer problem med hängningar (kör amd64) men jag kanske har tur? Prestanda dock undermåligt.


Problem med 64-bitars och att det inte fungerar är ett ganska vanligt problem, så jag antar att du har haft tur eller hållt dig till siter med enklare flash.


Återigen, här har jag inga problem alls.


Vilket inte ändrar att de har haft enormt mycket problem med det och fortfarande har det. Det är bara räkna bug-rapporter eller hänga med i Linux-diskussionerna.


Vad är problemet? Hur enkelt som helst.


Vad har du för grafikkort? Har du hårdvaruacceleration igång?

Nu har jag inte orkat kolla upp om de ändrat detta på sistone men vafan..jämför med ett modernt OS.


Setting up dual monitors under Debian with an nVidia graphics card is not as easy as it could be but certainly not beyond the realms of possibility. The problem is that there is not simple configuration system that will do the work for you so you have to modify the X configuration by hand. First of all install the latest nvidia drivers:

aptitude install nvidia-glx

Then fire up module-assistant and install the nvidia module. This will down load the required source (for example nvidia-kernel-common, nvidia-kernel-amd64 and the kernel headers) compile the kernel shim for the driver and then install the module. Once this has completed successfully configure the xserver so that it is using the nvidia drivers with a single monitor (a reboot is not strictly necessary but I like to do one to make sure everything comes up cleanly).

dpkg-reconfigure xserver-xorg

The configuration will ask you numerous questions one of which will be which video card driver you want to use. Choose nvidia rather than the open source nv. If X comes back up using the nVidia drivers (which can easily be spotted by the splash screen) then you are ready to configure your secodn monitor. If the drivers didn't work check that everything is correctly specified and try again.

Open a command prompt and take a copy of your X configuration file.

su -
cd /etc/X11
cp xorg.conf xorg.conf.working

In the Screen section add the following lines:

Option "RenderAccel" "true"
Option "TwinView"
Option "MetaModes" "1600x1200 1280x1024"
Option "TwinViewOrientation" "LeftOf"

The first two lines you should copy verbatim the second two you can / should tweak to your own needs. The MetaModes line specifies the size of the monitors attached. Ideally both monitors will be the same size but mine are different. The TwinViewOrientation line indicates which side the second monitor is on. In my case it is left but full list of optiosn is LeftOf, RightOf, Above, Below or Clone.

Once you are happy with your settings restart your X server with Crtl-Alt-Backspace and enjoy multi-monitor heaven.
http://www.crazysquirrel.com/computing/debian/applications/dual-monitors-nvidia-debian.jspx

Trots detta så fungerar det sämre...



Ja men släng in lite ad hominem också så blir argumentationen bättre.


Det var inte ett ad hominem.

bertbert
2010-03-09, 13:38
Works for me är inte ett bra argument. Att Linux har seriösa problem med ljudet är inte någon hemlighet och det är rätt få Linux-användare som ärligt skulle säga att det fungerar ens i närheten av Windows/OS X. Normalanvändandet fungerar för en del, om de har tur, men man börjar ta in fler ljudkällor, surround eller liknande så är det bara att vara beredd på att det tar ett par veckor att få igång, om man har tur.

Jag kör linux på en laptop, använder den "normalt" dvs ordbehandlar surfa etc. Kör spotify under wine. Allt funkade rakt ur boxen, inget konfigurerande. Och så har det varit under flera år på de maskiner jag testat. Jag kan dock tänka mig att surround är knepigt.


Vad för grafikanvändning pratar du om och vilka drivrutiner kör du?

Bara det som krävs för en modern desktop dvs compositing window management inget annat. Intel drivisar.


Problem med 64-bitars och att det inte fungerar är ett ganska vanligt problem, så jag antar att du har haft tur eller hållt dig till siter med enklare flash.

Besöker alla vanliga sajter som jag surfar på i windows. Märker bara skillnad när jag kör högupplöst video under flash. Annars tycker jag det funkar bra.


Vad har du för grafikkort? Har du hårdvaruacceleration igång?

Intel, svar ja. Så här ser det ut nuförtiden:

http://www.thegeekstuff.com/wp-content/uploads/2009/08/Ubuntu-Display-Preferences.png

Jag har haft mer problem med en dual "monitor" setup i min hemmabio där jag har ett media center som kör windows 7 och har en normal skärm och en HD-projektor som sitter på HDMI. Betydligt mer strul i windows, setupen ändrar sig själv med tiden.

Det var inte ett ad hominem.

:)

Trance
2010-03-09, 13:57
Bara det som krävs för en modern desktop dvs compositing window management inget annat. Intel drivisar.

Men det har inget med grafikprestanda att göra. Visst KAN man ibland få nästan likvärdig prestanda som med Windows och till och med spela lite spel men det beror enormt mycket på vilket grafikkort du har och vilken kvalitet drivrutinen har. T.ex. Nvidia har ju historiskt sett haft hyfsade drivrutiner ibland.

För att inte tala om att tragiskt nog så dör X om drivrutinen krashar. I andra moderna OS så startas den bara om och det enda man märker är att det blinkar till lite.


Intel, svar ja. Så här ser det ut nuförtiden:

Jag har haft mer problem med en dual "monitor" setup i min hemmabio där jag har ett media center som kör windows 7 och har en normal skärm och en HD-projektor som sitter på HDMI. Betydligt mer strul i windows, setupen ändrar sig själv med tiden.

Det förutsätter att du har rätt paket installerade och rätt drivrutiner och att det inte blir problem. För blir det problem så måste man in i xconf som är helt värdelös.

bertbert
2010-03-09, 14:02
Men det har inget med grafikprestanda att göra. Visst KAN man ibland få nästan likvärdig prestanda som med Windows och till och med spela lite spel men det beror enormt mycket på vilket grafikkort du har och vilken kvalitet drivrutinen har. T.ex. Nvidia har ju historiskt sett haft hyfsade drivrutiner ibland.

Jag menar att på samma hårdvara har jag betydligt bättre respons i systemet (vad gäller gränssnittsrelaterad grafik) än under windows, inkl 7. Givetvis högst subjektivt.

Självklart beror det på drivrutinen, det gör det under windows också. Problemen när vista introducerades berodde mestadels på omogna drivrutiner.

För att inte tala om att tragiskt nog så dör X om drivrutinen krashar. I andra moderna OS så startas den bara om och det enda man märker är att det blinkar till lite.

"Drivrutinen krashar" är ett luddigt begrepp. Både windows och linux har idag vitala delar av grafikdrivrutinen i kärnan. En seriös bugg där tar ner hela systemet, i båda fallen.



Det förutsätter att du har rätt paket installerade och rätt drivrutiner och att det inte blir problem. För blir det problem så måste man in i xconf som är helt värdelös.

Så där ser det ut i en standardinstallation i ubuntu med ATI, Intel och Nvidia.

Jagärsvag
2010-03-09, 14:03
Jag har aldrig fått samma prestanda i ubuntu som windows vid vanligt användande. T.ex webbsurfande så känns det som dns-kollen och flash (beror ju dock inte på operativsystemet men det drabbar ju användaren) är långsammare, minimera fönster, flytta runt fönster och öppna nya program så känns det inte som det ska, detta är såklart efter drivrutiner är installerade.

Ljudet är också mycket sämre på en del datorer, det beror dock på att vettiga drivrutiner saknas.

Der Kaiser
2010-03-09, 14:17
Jag är helnöjd med Windows 7. Bytte från gentoo för ca 1.5 månad sen och under denna tiden har jag inte upplevt några som helst problem trots att den bara blivit omstartad 2-3 gånger.

Trance
2010-03-09, 14:20
Jag menar att på samma hårdvara har jag betydligt bättre respons i systemet (vad gäller gränssnittsrelaterad grafik) än under windows, inkl 7. Givetvis högst subjektivt.

Självklart beror det på drivrutinen, det gör det under windows också. Problemen när vista introducerades berodde mestadels på omogna drivrutiner.


Att Wobbly windows upplevs snabba har inte riktigt med saken att göra då det inte direkt testar hårdvaruaccelerad 3d till max...




"Drivrutinen krashar" är ett luddigt begrepp. Både windows och linux har idag vitala delar av grafikdrivrutinen i kärnan. En seriös bugg där tar ner hela systemet, i båda fallen.

Man har flyttat ut en hel del från kärnan och om den hänger sig så känner operativet av det och startar om den. I Linux fall så krashar X och tar med sig alla dina program.


Så där ser det ut i en standardinstallation i ubuntu med ATI, Intel och Nvidia.

Det skall fungera också. Det är nästan humoristiskt att det första man ser när man går in på grafikdelen i svenska Ubuntu-forumet är:

http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=222&t=46522

Bara läs den tråden och försök påstå att det är ens i närheten av moderna OS.

bertbert
2010-03-09, 14:37
Att Wobbly windows upplevs snabba har inte riktigt med saken att göra då det inte direkt testar hårdvaruaccelerad 3d till max...

Tja, för praktisk användning upplever jag följande: kör jag samma laptop med windows laggar effekterna i Aero rätt ofta. Kör jag motsvarande i linux/X11 laggar det inte alls. Inte helt irrelevant vid daglig användning.

Som benchmark inte mycket till info dock, såklart.

Man har flyttat ut en hel del från kärnan och om den hänger sig så känner operativet av det och startar om den. I Linux fall så krashar X och tar med sig alla dina program.

Seriöst? Har man börjat flytta ut grafikdrivisarna från kärnan i Windows igen? Under NT 3.1 och 3.5 låg de ju i ett separat subsystem (den enda verkligt robusta lösningen), i NT4 flyttades grafikdrivisarna in i kärnan tillsammans med en stor del av Win32. Men du hävdar att de är på väg ut igen? Har du någon länk, det här hade jag gärna velat läsa om!

Hände detta i NT 6?

Det skall fungera också. Det är nästan humoristiskt att det första man ser när man går in på grafikdelen i svenska Ubuntu-forumet är:

http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=222&t=46522

Bara läs den tråden och försök påstå att det är ens i närheten av moderna OS.

Naturligtvis, vill man ha något som funkar helt smärtfritt har linux en lååång väg att gå. Jag vill dock påpeka att vad som är modernast av windows / mac os x / linux beror rätt mycket på var i systemet man kollar.

Trance
2010-03-09, 14:45
Tja, för praktisk användning upplever jag följande: kör jag samma laptop med windows laggar effekterna i Aero rätt ofta. Kör jag motsvarande i linux/X11 laggar det inte alls. Inte helt irrelevant vid daglig användning.

Som benchmark inte mycket till info dock, såklart.

Jag tror dig men jag skulle tro att det har med den specifika implementationen.





Seriöst? Har man börjat flytta ut grafikdrivisarna från kärnan i Windows igen? Under NT 3.1 och 3.5 låg de ju i ett separat subsystem (den enda verkligt robusta lösningen), i NT4 flyttades grafikdrivisarna in i kärnan tillsammans med en stor del av Win32. Men du hävdar att de är på väg ut igen? Har du någon länk, det här hade jag gärna velat läsa om!

Hände detta i NT 6?


http://msdn.microsoft.com/en-us/library/aa480220.aspx


Naturligtvis, vill man ha något som funkar helt smärtfritt har linux en lååång väg att gå. Jag vill dock påpeka att vad som är modernast av windows / mac os x / linux beror rätt mycket på var i systemet man kollar.

Jag gillar Linux och använder det på min laptop men är mest trött på folk som hela tiden påstår att det är ett bättre OS än Windows. Det är svårt att objektivt påstå att det ens är i närheten nu och dess enda fördel är väl att det är gratis/fritt.

bertbert
2010-03-09, 14:53
http://msdn.microsoft.com/en-us/library/aa480220.aspx


Tack! Jag kände till WDDM men hade helt missat att den var uppdelad i en kernel-bit och en user-space bit. Listigt.

Jag gillar Linux och använder det på min laptop men är mest trött på folk som hela tiden påstår att det är ett bättre OS än Windows. Det är svårt att objektivt påstå att det ens är i närheten nu och dess enda fördel är väl att det är gratis/fritt.

Jag ser OS som verktyg. De måste anpassas till ändamålet. Jag tycker linux har väldigt starka förtjänster inom ett stort antal områden. Desktop och video är ett område där linux tyvärr fortfarande är en bra bit efter. Utvecklingen har långt ifrån varit så snabb som jag hoppats på, men med rätt hårdvara går det trots allt att ha en rimligt smärtfri upplevelse av linux även på desktopen.

08-dude
2010-03-09, 22:06
Vilka företag?

Tex. på den avdningen på Ericsson där jag arbetar.

[QUOTE=Trance;4222052]
Vilken prestanda pratar du om? Nya implementationen av superfetch? Nya tcp/ip-stacken?
När jag pratar om kritisk prestanda för just skrivsbord system så är det allt från användning till multitrådad kompilering. Vi har genomfört mängder av tester och har valt att stanna kvar vid Windows XP på skrivbordmaskinerna.


Använt det i 8 år, med vissa pauser. Vilket av mina påståenden var felaktigt?

Vekar mer som att du är helt ny inom GNU/Linux och har ingen som helst praktisk erfarenhet utan har bara läst dig till informationen. De punkter du skrev har jag inga som helst problem med.


Du har lagt fram åsikter och försökt trumma på att du minsann är expert och kallar det GNU/Linux annars blir Stallman ledsen!

Tråkigt att du har fel i precis allt du skriver, Linux är inget operativsystem.

08-dude
2010-03-09, 22:10
Jag gillar Linux och använder det på min laptop men är mest trött på folk som hela tiden påstår att det är ett bättre OS än Windows. Det är svårt att objektivt påstå att det ens är i närheten nu och dess enda fördel är väl att det är gratis/fritt.

Då systemet är säkrare genom uppbyggnad genom dess användarrättigheter och filstruktur och att det kräver mycket lite resurser från hårdvaran som istället kan användas till applikationerna så är det just ett bättre operativsystem i mångas ögon. Sedan är det fritt och ingen licensstrul är och positivt.

08-dude
2010-03-09, 22:15
Men det har inget med grafikprestanda att göra. Visst KAN man ibland få nästan likvärdig prestanda som med Windows och till och med spela lite spel men det beror enormt mycket på vilket grafikkort du har och vilken kvalitet drivrutinen har. T.ex. Nvidia har ju historiskt sett haft hyfsade drivrutiner ibland.
Jag får aldrig bättre grafikprestanda i XP än i Debian.


Det förutsätter att du har rätt paket installerade och rätt drivrutiner och att det inte blir problem. För blir det problem så måste man in i xconf som är helt värdelös.
Kanske är avändaren som värdelös om man inte klarar av att konfigurera X...

Imni
2010-03-09, 22:19
Nu är jag alldeles snurrig av allt som skrivits i tråden. Låter nästan som om Linux inte är så pass bra och snabbt som många "datakuniga" vill påstå?

Vilka är dem största fördelarna med Linux?
Vilka är dem största fördelarna med Vista/7?

08-dude
2010-03-09, 22:25
Jag har sedan 1996 kört egen webserver hemma på en AMD 400Mhz dator. Då har jag kört Apache, Sendmail, PROFTPD, SSH, LIDS, Fcheck och PHP med ganska så hög konstant last. Alla resurser som funnits tillgängliga har applikationerna förbrukat och inte operativsystemet. Någon skärm behövs inte heller så jag via min mobil kan logga in via SSH och göra mina uppgifter den vägen.

Du har lagt fram åsikter och försökt trumma på att du minsann är expert och kallar det GNU/Linux annars blir Stallman ledsen!

Angående Stallman, brukar du säga att du kör knäböj när du tränar bröst i bänkpressen ?

Det blir ungefär lika fel när du skriver Linux men menar GNU/Linux.

08-dude
2010-03-09, 22:27
Nu är jag alldeles snurrig av allt som skrivits i tråden. Låter nästan som om Linux inte är så pass bra och snabbt som många "datakuniga" vill påstå?
Det är bara så att de som tror att de är så kunniga i verkligheten inte är det.
Vill du få oberoende uppgifter så ge dig iväg till ett företag som använder GNU/Linux så du kommer få mycket goda lovord. Att som enkel hemanvändare säga att system A eller B är dåligt håller inte.


Vilka är dem största fördelarna med Linux?
Vilka är dem största fördelarna med Vista/7?

Fördelarna GNU/Linux är
-Säkerheten
-Prestanda
-Licenskostnaderna

Fördelen Vista/W7
-Möjligheten att spela
-Mer stöd för olika kringprodukter
-Enkelheten, det mesta går att lösa i sömnen.

Trance
2010-03-09, 22:32
Tex. på den avdningen på Ericsson där jag arbetar.

När jag pratar om kritisk prestanda för just skrivsbord system så är det allt från användning till multitrådad kompilering. Vi har genomfört mängder av tester och har valt att stanna kvar vid Windows XP på skrivbordmaskinerna.


Märker man av en prestandaförsämring av vanlig användning så har man en väldigt gammal dator.

Vad var skillnaden när ni körde med SSD-diskar, vore intressant att se konkreta siffror då Windows 7 utnyttjar dessa lite bättre och än mer stöd kommer. För ni kör väl SSD-diskar om kompileringstider är så viktigt?

Jag har dessutom viss erfarenhet av Ericsson roligt nog, fast det var rätt många år sedan men var inte jätteimponerad av deras IT-avdelning. Admin-rättigheter och fri tillgång till Internet från testar-maskiner. Bra jobbat.

Fast det var nog före din tid och du sitter säkert och knackar c++.


Vekar mer som att du är helt ny inom GNU/Linux och har ingen som helst praktisk erfarenhet utan har bara läst dig till informationen. De punkter du skrev har jag inga som helst problem med.

Som jag skrev jag har rätt mycket praktisk erfarenhet av Linux och gå till vilken mailing-lista som helst och be folk beskriva statusen på ljud i Linux (och de populära distarna) och hur det ser ut historiskt.

Det är på dev-listorna du läser det intressanta, långt ifrån alla fanboys som ser deras OS som ett religiöst krig.


Tråkigt att du har fel i precis allt du skriver, Linux är inget operativsystem.

Förstå att ni förlorade. Det är extremt få som kallar det GNU/Linux eftersom precis som med namnet GNU så fattar inte open source-idioter att man inte kan ge saker hur idiotiska namn som helst. Fast du kanske kan maila Ubuntu-nissarna som skriver:

"Commercially sponsored Debian-derived Linux distribution that focuses on usability, a regular 6-month release cycle, and a commitment to at..."

OH NOES, THE HUMANITY! Fattar de inte att Stallman tuggar på sitt skägg om de skriver så. Sedan har de mage att kalla Ubuntu ett operativsystem!

Fattar de inte att de skall skriva att gillar att manipulera bilder med GIMP på sitt Ubuntu/GNOME/X/GNU/Linux-operativ. Jag ser det som viktigt att folk förstår detta och det var därför jag även citerade hela The Cathedral and the Bazaar för en tjej på en fest. Hon var grymt imponerad.

08-dude
2010-03-09, 22:41
Märker man av en prestandaförsämring av vanlig användning så har man en väldigt gammal dator.

Vad var skillnaden när ni körde med SSD-diskar, vore intressant att se konkreta siffror då Windows 7 utnyttjar dessa lite bättre och än mer stöd kommer. För ni kör väl SSD-diskar om kompileringstider är så viktigt?

Använder inte SSD då det inte riktigt är en mogen produkt än. Så du tror att IO är viktigare än CPU vid kompilering ?


Märker man av en prestandaförsämring av vanlig
Jag har dessutom viss erfarenhet av Ericsson roligt nog, fast det var rätt många år sedan men var inte jätteimponerad av deras IT-avdelning. Admin-rättigheter och fri tillgång till Internet från testar-maskiner. Bra jobbat.

Fast det var nog före din tid och du sitter säkert och knackar c++.
När jag kodar så kan det både ske i C++(BOOST), C och ibland även Java(Ruby). Även lite Bash och Perl förekommer.


Som jag skrev jag har rätt mycket praktisk erfarenhet av Linux och gå till vilken mailing-lista som helst och be folk beskriva statusen på ljud i Linux (och de populära distarna) och hur det ser ut historiskt.

Det är på dev-listorna du läser det intressanta, långt ifrån alla fanboys som ser deras OS som ett religiöst krig.

Så är det, nästa i alla fall.
Det riktigt intressanta är att utveckla själv.


Förstå att ni förlorade. Det är extremt få som kallar det GNU/Linux eftersom precis som med namnet GNU så fattar inte open source-idioter att man inte kan ge saker hur idiotiska namn som helst. Fast du kanske kan maila Ubuntu-nissarna som skriver:

Förlorade ?
Om man ändå hade kännedom om att det var en tävling.

Jag ser det som viktigt att folk förstår detta och det var därför jag även citerade hela The Cathedral and the Bazaar för en tjej på en fest. Hon var grymt imponerad.

Bra och intressant bok, jag har den just i bokform hemma.

Trance
2010-03-09, 22:41
Då systemet är säkrare genom uppbyggnad genom dess användarrättigheter och filstruktur och att det kräver mycket lite resurser från hårdvaran som istället kan användas till applikationerna så är det just ett bättre operativsystem i mångas ögon. Sedan är det fritt och ingen licensstrul är och positivt.

Det är inte säkrare genom sin struktur längre. Prestanda till vad? Är det ofta din dator har maxat sitt ram?

Fan du är ju rakt ur Linux Haters underbara How to be a Linux user:
If something doesn't work for you, tell yourself that you don't really need it anyways.
Convert at least five others to user your distribution of choice. Even against their will. Do whatever it takes. Lie about how it makes such a great OS. Tell them the people at the NYSE use it. Tell them it gets less viruses. Tell them it runs on their toaster, so it's awesome. If they resist, here's some things you can do:
Do NOT research Microsoft security technologies. Instead, just point solely to Windows 95 and UAC as examples of poor security on Windows
Tell them that they can install thousands, no millions, of apps with a single command.
Tell them that they'll have choice. Do not tell them that they'll have to make tons of choices which they know nothing about.
If they are non-programmers, tell them that it's a fantastic opportunity to get into programming and spend hours and hours to make their system work.
Question their manhood or womanhood.
Accuse them of spreading FUD.
If they're Mac users, accuse them of blatant homosexuality. Then tell them that they're spending way too much money. Show them your wobbly windows.
If they point out that they won't be able to do something that they could before, tell them that they didn't really need to do that anyways.
http://linuxhaters.blogspot.com/2008/06/how-to-be-linux-user.html


Jag får aldrig bättre grafikprestanda i XP än i Debian.

Vad använder du det till? Är det Wobbly windows vi pratar om nu igen?


Kanske är avändaren som värdelös om man inte klarar av att konfigurera X...

Ja, X är fullständigt genialt uppbyggt och ingen vettig Linux-användare har suttit och svurit över xconf.

Jag har sedan 1996 kört egen webserver hemma på en AMD 400Mhz dator. Då har jag kört Apache, Sendmail, PROFTPD, SSH, LIDS, Fcheck och PHP med ganska så hög konstant last. Alla resurser som funnits tillgängliga har applikationerna förbrukat och inte operativsystemet. Någon skärm behövs inte heller så jag via min mobil kan logga in via SSH och göra mina uppgifter den vägen.


Uhm, jaha? Jag har också en Linux-server. Det är inte vidare relevant för det vi pratar om nu.



Angående Stallman, brukar du säga att du kör knäböj när du tränar bröst i bänkpressen ?

Det blir ungefär lika fel när du skriver Linux men menar GNU/Linux.

Nej, men jag brukar säga knäböj när jag tränar bakböj.

08-dude
2010-03-09, 22:48
...
http://linuxhaters.blogspot.com/2008/06/how-to-be-linux-user.html
...


Jag har aldrig läst någon från dena sidan, med perspektivet som dom skriver på ur på den sidan så påverkas omdömet helt och slutsatserna blir helt fel.

Det är samma sak som att fråga om råd på ett Volvo forum för en SAAB ägare.


Uhm, jaha? Jag har också en Linux-server. Det är inte vidare relevant för det vi pratar om nu.
Jo, ur prestandaperpektiv så är det intressant, försöka att köra den konfigurationen på tex. en Windows 7 maskin som har en CPU på 400Mhz och 256MB ram.

Trance
2010-03-09, 22:57
Använder inte SSD då det inte riktigt är en mogen produkt än. Så du tror att IO är viktigare än CPU vid kompilering ?

Det beror på vilken kompilator vi pratar om. .NET (och Java antar jag) är t.ex. vanligtvis I/O bound medan jag antar att eftersom C++ är som det är så brukar processorn få jobba mer. Oavsett så bör man få prestandaförbättring med de flesta utav de bättre, för att inte tala om generell upplevelse.

Trance
2010-03-09, 23:04
Jag har aldrig läst någon från dena sidan, med perspektivet som dom skriver på ur på den sidan så påverkas omdömet helt och slutsatserna blir helt fel.

Det är samma sak som att fråga om råd på ett Volvo forum för en SAAB ägare.


Det är en klassisk formel; boken The Unix Haters handbook där Unix-användare skrev ner saker de hatade för att få fart på förändringar.

Han är oftast extremt konfrontativ men han kan Linux enormt bra och man kan inte annat än skratta när man ser hur rätt han har.



Jo, ur prestandaperpektiv så är det intressant, försöka att köra den konfigurationen på tex. en Windows 7 maskin som har en CPU på 400Mhz och 256MB ram.

Du kanske inte förstår men Windows 7 är ett OS som släpptes är 2010 för persondatorer. Det är inte meningen att man skall köra det som en mail-server på en 15 år gammal dator.

Trance
2010-03-09, 23:09
Hah, kom på fler saker. Fonter! De ser ut som skit till 99% i Linux trots evig jäkla pill och nedladdande av de professionellt gjorda fonterna.

Baan
2010-03-09, 23:13
Jag förstår inte hur man kan gnälla att Windows inte uppfyller kraven som några promille ställer. Samtliga versioner har väl inriktat sig mot så många användare som möjligt. Sen när är majoriteten intresserade av att onanera till säkerhetsfunktioner?

Som jag förstått det försöker MS kombinera en lagom nivå av säkerhet med användbarhet. Detta innebär t.ex. att man inte skeppar med en brandvägg som ställer 41000 frågor till användaren. Användaren som förmodligen inte kan ta rätt beslut.

Mysteriet är hur man kan få för sig att ta upp Linux när trådstartaren är ganska explicit om att pilla med OS inte är hans största hobby direkt (där skulle jag kunna förstå om man rekommenderade något pilligt). Snacka om objektivitet :)

Trance
2010-03-09, 23:21
Jag förstår inte hur man kan gnälla att Windows inte uppfyller kraven som några promille ställer. Samtliga versioner har väl inriktat sig mot så många användare som möjligt. Sen när är majoriteten intresserade av att onanera till säkerhetsfunktioner?

Som jag förstått det försöker MS kombinera en lagom nivå av säkerhet med användbarhet. Detta innebär t.ex. att man inte skeppar med en brandvägg som ställer 41000 frågor till användaren. Användaren som förmodligen inte kan ta rätt beslut.

Mysteriet är hur man kan få för sig att ta upp Linux när trådstartaren är ganska explicit om att pilla med OS inte är hans största hobby direkt (där skulle jag kunna förstå om man rekommenderade något pilligt). Snacka om objektivitet :)

Windows 7 är bra byggt och säkert. Linux-fanboys vägrar bara att faktiskt läsa på och förstå det. Samt för att inte tala om att de älskar att ignorera saker som vmsplice-exploiten i Linux-kärnan för något år sedan.

Eller när en av dessa fina Debian-utvecklare kommenterade bort lite krypto-kod lite sådär spontant upstream från OpenSSH. Jag menar, krypto är inte så svårt ändå så vad är det värsta som kan hända. Förutom att alla nycklar som Debian (och Ubuntu) genererade (inklusive personliga host-filer) var rätt ...icke-random. Sådär bra.

Security first!

08-dude
2010-03-09, 23:33
Windows 7 är bra byggt och säkert. Linux-fanboys vägrar bara att faktiskt läsa på och förstå det. Samt för att inte tala om att de älskar att ignorera saker som vmsplice-exploiten i Linux-kärnan för något år sedan.

Det kanske istället är så att GNU/Linux användare istället kräver högre krav.
Personligen ser jag inte ett system säkert om NSA varit med vid utveckligen, tvärtom. Bara ens tanken att de varit med vid utveckligen utesluter att det skulle vara säkert.

Dock så får förstås alla ställa olika krav, några användare ställer höga krav och många MS användare ställer inga krav alls tydligen utan tror att allt är bra bara för att det är MS som skapar systemet.


Did NSA leave itself an encryption back door?
http://www.networkworld.com/columnists/2007/111907-net-buzz.html

How NSA access was built into Windows
http://www.heise.de/tp/r4/artikel/5/5263/1.html

NSA helped with Windows 7 development - Privacy expert voices 'backdoor' concerns
http://www.computerworld.com/s/article/9141105/NSA_helped_with_Windows_7_development

Windows 7 utvecklades tillsammans med NSA
http://www.networkworld.com/columnists/2007/111907-net-buzz.html

Trance
2010-03-09, 23:49
Skulle du ställt krav så skulle du kört OpenBSD och inte Linux. Speciellt eftersom du nu inte kan använda Linux då NSA har varit med i utvecklingen.


"Primarily developed by the US National Security Agency, it was released to the open source development community under the GNU GPL on December 22, 2000 and merged into the mainline kernel 2.6.0-test3, released on 8 August 2003. Other significant contributors include Network Associates, Secure Computing Corporation, Trusted Computer Solutions, and Tresys. Experimental ports of the FLASK/TE implementation have been made available via the TrustedBSD Project for the FreeBSD and Darwin operating systems.

NSA Security-enhanced Linux is a set of patches to the Linux kernel and some utilities to incorporate a strong, flexible mandatory access control (MAC) architecture into the major subsystems of the kernel. It provides an enhanced mechanism to enforce the separation of information based on confidentiality and integrity requirements, which allows threats of tampering and bypassing of application security mechanisms to be addressed and enables the confinement of damage that can be caused by malicious or flawed applications. It includes a set of sample security policy configuration files designed to meet common, general-purpose security goals."
http://en.wikipedia.org/wiki/Security-Enhanced_Linux

Oj, som det blev! Fast det räknas förmodligen inte eftersom det är omöjligt att smyga in backdoors i öppen källkod.


Men beskriv gärna VAD som är säkrare i en Linux-miljö. Tänk på att vi inte pratar Windows 95 här.

WHITEFOLKS
2010-03-09, 23:51
Vart hittade du en amd 400mhz 1996?

08-dude
2010-03-09, 23:58
Skulle du ställt krav så skulle du kört OpenBSD och inte Linux. Speciellt eftersom du nu inte kan använda Linux då NSA har varit med i utvecklingen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Security-Enhanced_Linux

Jag kör inte SE så min burk är NSA-fri, skulle göra det för några år sedan men läste på vad det var för något och vilka som utvecklat det och jag kunde då utesluta detta beslut. Tråkigt för iden är bra, dock så kör jag inte liknande lösningar så behovet finns inte kvar.



Oj, som det blev! Fast det räknas förmodligen inte eftersom det är omöjligt att smyga in backdoors i öppen källkod.

Varför skulle det inte gå att smyga in bakdörrar i GNU/Linux ?
Det är dock mycket svårare då koden kan granskas av miljoner användare/utvecklare.

Anser du fortfarande att Windows 7 trots NSA varit med vid utveckligen och att det kommer finnas hundatusentals virus, maskar och rootkits inom några år just till detta os ?

Baan
2010-03-10, 00:00
Vart hittade du en amd 400mhz 1996?

:D

Lustig grej nr. 2 är att om jag inte ser helt rätt på Wikipedia gick inte K6 upp till mer än 300 MHz. Den släpptes också 1998 :) Athlon som följde gick från 500 MHz och uppåt... inga 400 MHz AMD CPU:er alls?!

08-dude
2010-03-10, 00:02
:D

Lustig grej nr. 2 är att om jag inte ser helt rätt på Wikipedia gick inte K6 upp till mer än 300 MHz. Den släpptes också 1998 :) Athlon som följde gick från 500 MHz och uppåt... inga 400 MHz AMD CPU:er alls?!

Jo, K6-2 tillverkades i 400 MHz

http://en.wikipedia.org/wiki/AMD_K6-2

Grotesk
2010-03-10, 00:03
:D

Lustig grej nr. 2 är att om jag inte ser helt rätt på Wikipedia gick inte K6 upp till mer än 300 MHz. Den släpptes också 1998 :) Athlon som följde gick från 500 MHz och uppåt... inga 400 MHz AMD CPU:er alls?!

Han byggde den såklart själv med hjälp utav sin överlägsna skicklighet och expertis.

Baan
2010-03-10, 00:04
Jo, K6-2 tillverkades i både 400 och 450Mhz. Kanske även 350Mhz om jag minns rätt.

Faktiska MHz eller grejen AMD:n hade på den tiden att dom skrev hur snabb motsvarande Intel CPU behöver vara för att vara lika bra sas?

Baan
2010-03-10, 00:07
Jo, K6-2 tillverkades i 400 MHz

http://en.wikipedia.org/wiki/AMD_K6-2

Ah, missade den.

08-dude
2010-03-10, 00:08
Faktiska MHz eller grejen AMD:n hade på den tiden att dom skrev hur snabb motsvarande Intel CPU behöver vara för att vara lika bra sas?

Det var före det att AMD ändrat sättet de räknade klockcykler. Det är inte så länge sedan som de ändrade räknesätt. Det var väl när det lanserade sin AMD 1500+ processor som denna typ av beräkning introducerades ?

Kring 2001 eller 2002 ungefär.

PiNG.
2010-03-10, 00:23
Haha...jag tror jag fick det till 5 svar på 5 sidor som handlade om vad trådskaparen frågade... Jefla rolig läsning nontheless :D

Johan_P
2010-03-10, 00:35
Använder inte SSD då det inte riktigt är en mogen produkt än.

Haha, du är skön :D

SSD är det bästa jag köpt till en PC någonsin. En av de få grejorna till PC som inte strular utan fungerar smärtfritt - precis som Windows 7 (till skillnad från många föregångare).

Men lev du i ditt 90-tal med Windows XP, gamla hårddiskar och Ericsson så blir nog allt bra till slut :)

Yes
2010-03-10, 00:36
Haha...jag tror jag fick det till 5 svar på 5 sidor som handlade om vad trådskaparen frågade... Jefla rolig läsning nontheless :D
"Hej, hur får jag min dator att stänga av sig automatiskt vid en bestämd tid?"

"Gnuuuuuuuuuuuu-ägg!"

"Awesome, ktxbye!"

08-dude
2010-03-10, 07:20
Haha, du är skön :D

SSD är det bästa jag köpt till en PC någonsin. En av de få grejorna till PC som inte strular utan fungerar smärtfritt - precis som Windows 7 (till skillnad från många föregångare).

Inte mina ord, många tillverkare har haft problem med korrupt data för SSD Intel är ett exempel.
http://www.enterprisestorageforum.com/technology/news/article.php/3833036

Dock så verkar du vara långt ifrån någon avancerad användare så för dig saknar det säkert betydelse.


Men lev du i ditt 90-tal med Windows XP, gamla hårddiskar och Ericsson så blir nog allt bra till slut :)

Ännu ett felaktigt påstående, Jag kör Lenny från 30 Jan 2010 så anser du att det är oldschool så visst. Systemdisken jag har är också från Jan 2010. Hoppas du inte drar lika dåliga slutsatsen i arbetslivet för då blir du inte långvarig.

08-dude
2010-03-10, 07:23
Haha...jag tror jag fick det till 5 svar på 5 sidor som handlade om vad trådskaparen frågade... Jefla rolig läsning nontheless :D

Jo, det spårade ur helt när Johan P som inte vet vad han pratar om helt plötsligt skriver att Windows 7 är det bästa operativet på en modern PC.
Sådana felaktiga inlägg måste bemötas med korrekt information.

Ungefär lika fel som att skriva att USA är största staden i Sverige.

hahavaffan
2010-03-10, 08:02
Jo, det spårade ur helt när Johan P som inte vet vad han pratar om helt plötsligt skriver att Windows 7 är det bästa operativet på en modern PC.
Sådana felaktiga inlägg måste bemötas med korrekt information.

Ungefär lika fel som att skriva att USA är största staden i Sverige.Nu överdriver du ju till den grad att du inte längre kan tas på allvar vad du än skriver. Dessutom trodde jag att vi enades om att Win7 var det bästa operativsystemet för en modern PC som används av en normal användare :confused:

Trance
2010-03-10, 08:41
Varför skulle det inte gå att smyga in bakdörrar i GNU/Linux ?
Det är dock mycket svårare då koden kan granskas av miljoner användare/utvecklare.

Anser du fortfarande att Windows 7 trots NSA varit med vid utveckligen och att det kommer finnas hundatusentals virus, maskar och rootkits inom några år just till detta os ?

Jag tror inte på security through obscurity och jag har inte haft problem med virus till Windows. Håller man datorn uppdaterad (absolut största majoriteten av alla utnyttjar opatchade maskiner) och har hyfsat sunda vanor så är det inga problem. Precis så som jag använder min Linux-burk.

Att välja ett system som är sämre för att NSA, som de gör med de flesta stora OS, har varit med och konsultat angående säkerhet känns dumt.

Flash
Browsers
Fonter
Grafik
Ljud
High-end program
SSD

fungerar alla bättre på Windows 7 så jag ser ingen anledning att välja Linux när jag gör något av det som kräver det. Att det mesta fungerar på Linux spelar mindre roll, jag vill ha det bästa.

Titta t.ex. på hur lång tid det tog (om det ens finns och fungerar riktigt) för att få att GPU'n renderade HD-filmer?

Inte mina ord, många tillverkare har haft problem med korrupt data för SSD Intel är ett exempel.
http://www.enterprisestorageforum.com/technology/news/article.php/3833036

Dock så verkar du vara långt ifrån någon avancerad användare så för dig saknar det säkert betydelse.


Haha, det är ju för en avancerad användare det skulle spela MINDRE ROLL om en disk dog eftersom en vettig avancerad användare alltid kör backup/sync. Litar man på en vanlig disk med känslig data så är man en idiot och om min disk på jobbet dör så skulle jag förlora enormt lite (någon timmes arbete max) på grund av backup och vettigt användande av versionshantering. Det skulle för övrigt inte varit någon risk med Intel-disken då jag inte har för vana att byta bios-lösenord på min arbetsdator.

Är du verkligen säker på att du är ute i arbetslivet?

Det roliga är att du även tog upp Intel-diskarna då Linus Torvalds verkar vara väldigt nöjd med sin om man tittar på hans bloggposter.

Halldin
2010-03-10, 09:02
Nu vet vi varför det går så bra för Ericsson i alla fall.

08-dude
2010-03-10, 09:03
Jag tror inte på security through obscurity och jag har inte haft problem med virus till Windows. Håller man datorn uppdaterad (absolut största majoriteten av alla utnyttjar opatchade maskiner) och har hyfsat sunda vanor så är det inga problem. Precis så som jag använder min Linux-burk

Ja, att dator ska behöva ladda ned de senaste virus.def dag efter dag verkar ju rimligt ?.
Om MS satsat på att göra det svårare att bryta sig in i systemet och exekvera binärerna så skulle detta problem inte existera i lika omfattning som idag. Dock så accepterar icke-vetande Windows användarna tydligen det mesta.


Att välja ett system som är sämre för att NSA, som de gör med de flesta stora OS, har varit med och konsultat angående säkerhet känns dumt.
Beror helt på om användaren anser att det är okej att det finns bakdörrar i systemet. Vilket ingen användare borde göra.




fungerar alla bättre på Windows 7 så jag ser ingen anledning att välja Linux när jag gör något av det som kräver det. Att det mesta fungerar på Linux spelar mindre roll, jag vill ha det bästa.

Titta t.ex. på hur lång tid det tog (om det ens finns och fungerar riktigt) för att få att GPU'n renderade HD-filmer?
Tydligen så räcker både grafiken och ljud kvaliten för Lord of the rings, Star Wars, Shrek osv så anser jag att det är fullt tillräckligt för de flesta.

In short, the big news in Hollywood about Linux is it is no longer big news. Linux has won not only renderfarm servers, but the artist desktops of the top studios. It's hard to find a large studio that does not rely upon Linux as its primary animation and special effects OS, and many smaller film studios have adopted Linux, too.

http://digitalcontentproducer.com/dcc/revfeat/video_linux_hollywood/

Vid vilka filmer man använt Windows Vista eller 7 för renderering ?


Haha, det är ju för en avancerad användare det skulle spela MINDRE ROLL om en disk dog eftersom en vettig avancerad användare alltid kör backup/sync.

I arbetslivet där stor del av den professionella användningen sker så finns det rutiner för att hindra även det första steget som är uteblivande IO. Att använda en SSD ökar risken för detta att använda backup är förstår vitalt, dock så ser man till systemen är så pass tillförlitliga genom välbeprövade diskar så dessa säkerhetskopior aldrig behöver användas. Så vid konfigurationer som tillförlitlighet är vitalt så utesluts SSD.

Är du verkligen säker på att du är ute i arbetslivet?

Det kan säkert vara förvirrande för dig då du uppenbarligen inte känner till de processer och krav som används inom IT yrkesverksamheten och det förstås skiljer på hur en random home user använder sitt system de få konsekvenser finns om en disk kraschar.

08-dude
2010-03-10, 09:09
Nu vet vi varför det går så bra för Ericsson i alla fall.

Ja, 4 miljarder i vinst 2009-Q3 är bra jobbat.

08-dude
2010-03-10, 09:20
Ganska så kraftigt kluster som renderade StarWars, 350 st maskiner.
So what did the availability of high-performance graphics cards for Linux mean in the working world of ILM? “More than 350 Linux boxes were deployed during Episode II,” says ILM production engineering manager Ken Beyer. Six hundred Linux desktops will be used for Star Wars: Episode III to be released summer 2005.


Dubbelt så snabb rendering än som som genomfördes på Windows
The transition at Weta Digital to Linux occurred during production on Lord of the Rings. Weta Digital used software called Massive to create the hordes of digital Orcs in Lord of the Rings 2. “Autonomous characters could only be done in a limited way before,” says Massive developer Stephen Regelous. “There's no way you can animate a hundred thousand characters in any other software in a reasonable amount of time,” says Regelous. “Massive runs twice as fast on Linux as it does on Windows.”

http://digitalcontentproducer.com/dcc/revfeat/video_linux_hollywood/

Så att skriva att GNU/Linux ligger efter på grafik/ljud fronten säger mer om användaren som inte får det att fungera än om systemen själva.

Halldin
2010-03-10, 09:22
Ja, 4 miljarder i vinst 2009-Q3 är bra jobbat.
Nästan lika bra jobbat som (max)årsprognosen på NASDAQs sida: http://www.nasdaq.com/aspx/dynamic_charting.aspx?symbol=ERIC&selected=ERIC
Men jag tror dylik spetskompetens som du besitter kan hjälpa Ericsson att återställa sitt goda rykte och status. :thumbup:

Trance
2010-03-10, 09:25
Ja, att dator ska behöva ladda ned de senaste virus.def dag efter dag verkar ju rimligt ?.
Om MS satsat på att göra det svårare att bryta sig in i systemet och exekvera binärerna så skulle detta problem inte existera i lika omfattning som idag. Dock så accepterar icke-vetande Windows användarna tydligen det mesta.

Patchar är inte virus-definitioner. Jag antar att du håller din Linux-burk uppdaterad eller hur reagerade du på kryptofiaskot eller vmsplice-exploiten?


Beror helt på om användaren anser att det är okej att det finns bakdörrar i systemet. Vilket ingen användare borde göra.

Det finns inget som tyder på att det finns bakdörrar eller att NSA ens vill ha bakdörrar. Det är en rätt dålig strategi.



Tydligen så räcker både grafiken och ljud kvaliten för Lord of the rings, Star Wars, Shrek osv så anser jag att det är fullt tillräckligt för de flesta.

In short, the big news in Hollywood about Linux is it is no longer big news. Linux has won not only renderfarm servers, but the artist desktops of the top studios. It's hard to find a large studio that does not rely upon Linux as its primary animation and special effects OS, and many smaller film studios have adopted Linux, too.

http://digitalcontentproducer.com/dcc/revfeat/video_linux_hollywood/

Vid vilka filmer man använt Windows Vista eller 7 för renderering ?


Hahaha, du menar genom att använda de stängda drivrutiner som alla verkar hata, använda closed source-kod samt egna patchade Linux-kärnor? Så gott som alla renderings-farmar är väldigt custom, precis som Googles Linux-farmar.


The chief obstacle: graphics drivers. Linux graphics performance was terrible, much slower than other operating systems. Linux lacked the proprietary accelerated 3D graphics drivers available on SGI workstations. Breakthroughs by nVidia and other PC game card manufacturers had made graphics performance on Windows stellar. Microsoft Windows seemed poised to take over Hollywood.

When large studios tried converting to Windows it was much harder than expected. Rewriting millions of lines of internal UNIX code to run on Windows would take forever.

Meanwhile, nVidia created a new graphics driver for Linux, using the same high-performance code in both its Windows and Linux versions (and now FreeBSD, too). Linux went from having the worst graphics performance to the best. In addition to nVidia, many PC graphics card manufacturers began offering high-performance Linux drivers.

Det roligaste är i och för sig att som vanligt så hittas de absolut objektivaste människorna:

"Robin Rowe writes about Linux for Linux Journal, is the unpaid project manager for Cinepaint Software, and a partner in MovieEditor.com."


I arbetslivet där stor del av den professionella användningen sker så finns det rutiner för att hindra även det första steget som är uteblivande IO. Att använda en SSD ökar risken för detta att använda backup är förstår vitalt, dock så ser man till systemen är så pass tillförlitliga genom välbeprövade diskar så dessa säkerhetskopior aldrig behöver användas. Så vid konfigurationer som tillförlitlighet är vitalt så utesluts SSD.

Ok. Ge ett exempel nu på när du sitter och knackar din c++ på Ericsson. Varför passar inte en SSD disk dig? Det finns förövrigt ingenting som heter välbeprövade diskar, de är den största felkällan och man skall alltid räkna med att de går sönder. Jag ser inte att de på något sätt skulle vara bättre än SSD.


Det kan säkert vara förvirrande för dig då du uppenbarligen inte känner till de processer och krav som används inom IT yrkesverksamheten och det förstås skiljer på hur en random home user använder sitt system de få konsekvenser finns om en disk kraschar.

Ja, jag har inte en aning hur det fungerar med riktig systemutveckling. Precis som Linus Torvalds och Ted T'so, de båda grabbarna är riktiga noviser.

08-dude
2010-03-10, 09:38
Hahaha, du menar genom att använda de stängda drivrutiner som alla verkar hata, använda closed source-kod samt egna patchade Linux-kärnor? Så gott som alla renderings-farmar är väldigt custom, precis som Googles Linux-farmar.

Tydligen så är det okej för Digital Domain, Disney, Double Negative, DreamWorks, Rhythm & Hues och för Sony Pictures Imageworks.

Vad är det för krävande uppgifter som du utför som gör att dina krav är högre ?



Det roligaste är i och för sig att som vanligt så hittas de absolut objektivaste människorna:

"Robin Rowe writes about Linux for Linux Journal, is the unpaid project manager for Cinepaint Software, and a partner in MovieEditor.com."


Objektiva eller inte, det ändrar inte att GNU/Linux dominerar inom filmens värld på. Varför säga nej till hög prestanda och lite kostanad för hårdvara och licenser ?


Jag ser inte att de på något sätt skulle vara bättre än SSD.
Jag vet, du saknar kunskap inom mycket av det som skrivits i denna tråd.
Det är ganska så vanligt att just 1M anges som MTBF för SSD vilket mekaniska diskar överträffar.

En annan orsak har jag redan presenterat, om du verkligen läser det jag skriver så kommer du kanske lära dig något.


Ja, jag har inte en aning hur det fungerar med riktig systemutveckling.

Jag vet, det märks.

Halldin
2010-03-10, 09:42
Verkar som att 08-dude är lite väl inskränkt, men han vet säkert innerst inne att Windows 7 är ett bra operativsystem för en modern PC. Känns mest som att någon inte vill stiga av sin höga häst och erkänna fel på någon punkt (och varför besvarar han inte exempelvis vmsplice exploit-anmärkningen trots flera upprepade frågor?)

Det låter nästan som att föra en diskussion med Trapper Buzz.

http://jenden.us/storage/JD/img/must_not_feed_the_troll.jpg

08-dude
2010-03-10, 10:10
Det finns inget som tyder på att det finns bakdörrar eller att NSA ens vill ha bakdörrar. Det är en rätt dålig strategi.

Tvärtom, det finns mycket som tyder att de har intresse av att få access till så många operativsystem som möjligt. Det är bevisat genom att det i tidigare OS från MS just har funnits bakdörrar.

Det är en annan sak om MS vill eller inte, det bestämmer de inte enbart själva utan den federala regeringen har tydligen ganska så mycket att säga till om

The NSA’s previous involvement with Windows Vista, their advice with regard to the security in Windows XP/2000, the “Clipper” chip that would allow them to access encrypted data, and the much-debated “_NSAKEY” that was included with the fourth service pack of Windows NT 4 all struck sour notes in security analysts such as Marc Rotenberg and other influential technological leaders.


How NSA access was built into Windows
http://www.openureyes.org.nz/blog/?q=node/2367


NSA Backdoor Into Windows
http://www.theforbiddenknowledge.com/hardtruth/nsa_backdoor_windows.htm

IT-Director: Microsoft and the NSA: The Advantage of Open Source
http://www.linuxtoday.com/news_story.php3?ltsn=1999-09-06-010-06-PS

Halldin
2010-03-10, 10:18
Bra källkritik.

"Openureyes.org", "theforbiddenknowledge.com" (har du ens sett förstasidan? wtf? http://www.theforbiddenknowledge.com/ ) "linuxtoday" osv.

För osökt tankarna till:

s2jhT6HKddw

Trance
2010-03-10, 10:18
Tydligen så är det okej för Digital Domain, Disney, Double Negative, DreamWorks, Rhythm & Hues och för Sony Pictures Imageworks.

Vad är det för krävande uppgifter som du utför som gör att dina krav är högre ?

Spela vilket spel som helst. Även de som finns på båda plattformarna har vanligtvis en hel del sämre prestanda. Jag har nämligen inte en custom kernel, egna custom toolkits och har inte en farm som renderar.


Objektiva eller inte, det ändrar inte att GNU/Linux dominerar inom filmens värld på. Varför säga nej till hög prestanda och lite kostanad för hårdvara och licenser ?

Renderingsfarmar. Inte en nyhet. Att det skulle dominera desktops ställer jag mig extremt tveksam till.


Jag vet, du saknar kunskap inom mycket av det som skrivits i denna tråd.
Det är ganska så vanligt att just 1M anges som MTBF för SSD vilket mekaniska diskar överträffar.

En annan orsak har jag redan presenterat, om du verkligen läser det jag skriver så kommer du kanske lära dig något.

Haha, poängen är att du har inte en aning om NÄR en disk kan gå sönder. Så när du arbetar med viktig data så litar du aldrig på en disk. Inte ens en som är en vecka gammal.


Jag vet, det märks.

Ja. Jag, Linus och Ted får sitta där och vara lurade med våra SSD. Du kanske skall maila dem och upplysa dem hur det egentligen fungerar med mjukvaruutveckling. Kanske Joel Spolsky också?

08-dude
2010-03-10, 10:22
Bra källkritik.

"Openureyes.org", "theforbiddenknowledge.com" (har du ens sett förstasidan? wtf? http://www.theforbiddenknowledge.com/ ) "linuxtoday" osv.



Tror du att MS skulle skriva om bakdörrar på sin hemsida så har du mycket kvar att lära om tex. marknadsföring.

Tror du tex. Riksbanken skulle ge utförlig information om man trycker egna pengar ?

Trance
2010-03-10, 10:22
Tvärtom, det finns mycket som tyder att de har intresse av att få access till så många operativsystem som möjligt. Det är bevisat genom att det i tidigare OS från MS just har funnits bakdörrar.

Det är en annan sak om MS vill eller inte, det bestämmer de inte enbart själva utan den federala regeringen har tydligen ganska så mycket att säga till om

The NSA’s previous involvement with Windows Vista, their advice with regard to the security in Windows XP/2000, the “Clipper” chip that would allow them to access encrypted data, and the much-debated “_NSAKEY” that was included with the fourth service pack of Windows NT 4 all struck sour notes in security analysts such as Marc Rotenberg and other influential technological leaders.


How NSA access was built into Windows
http://www.openureyes.org.nz/blog/?q=node/2367


NSA Backdoor Into Windows
http://www.theforbiddenknowledge.com/hardtruth/nsa_backdoor_windows.htm

IT-Director: Microsoft and the NSA: The Advantage of Open Source
http://www.linuxtoday.com/news_story.php3?ltsn=1999-09-06-010-06-PS

Vilka bevis pratar du om? Visa dem gärna för mig.

Trance
2010-03-10, 10:23
Tror du att MS skulle skriva om bakdörrar på sin hemsida så har du mycket kvar att lära om tex. marknadsföring.

Tror du tex. Riksbanken skulle ge utförlig information om man trycker egna pengar ?

http://www.riksbank.se/templates/SectionStart.aspx?id=8730

Halldin
2010-03-10, 10:24
Tror du att MS skulle skriva om bakdörrar på sin hemsida så har du mycket kvar att lära om tex. marknadsföring.

Tror du tex. Riksbanken skulle ge utförlig information om man trycker egna pengar ?
Jag vet i alla fall att jag inte brukar ta mina källor från religiösa fanatiker (tryck på bilden på sidan så kommer följande upp: http://www.theforbiddenknowledge.com/therevelation2.shtml)

Du uppvisar förvisso samma trångsynthet som dylika så jag förstår om du gör det.

08-dude
2010-03-10, 10:28
Spela vilket spel som helst. Även de som finns på båda plattformarna har vanligtvis en hel del sämre prestanda. Jag har nämligen inte en custom kernel, egna custom toolkits och har inte en farm som renderar.

Nu lämnar du ämnet, du har tidigare skrivit att grafik och ljud möjligheterna är dåliga i GNU/Linux vilket du har helt fel i. Eller har du rätt och en mångmiljard filmindustri helt fel ?


Renderingsfarmar. Inte en nyhet. Att det skulle dominera desktops ställer jag mig extremt tveksam till.
Du läste tydligen inte hela den artikel som jag länkade till, GNU/Linux dekstop används mycket framgångsrikt även på desktop burkarna.




Haha, poängen är att du har inte en aning om NÄR en disk kan gå sönder. Så när du arbetar med viktig data så litar du aldrig på en disk. Inte ens en som är en vecka gammal.
Du har inte övertygat mig att att SSD är bättre på detta tunna argument.

Nitrometan
2010-03-10, 10:28
Tror du tex. Riksbanken skulle ge utförlig information om man trycker egna pengar ?
Riksbanken trycker inga pengar.

Det gör numera Crane Currency. http://www.crane.se/

De köpte Tumba Bruk av Riksbanken 2001. Då ansåg Riksbanken att själva tryckandet av sedlar och värdepapper inte var nåt de skulle ägna sig åt.

Så det är alltså ett amerikanskt företag som trycker våra svenska pengar.

Plockat från wikipedia:
Tumba pappersbruk i Botkyrka är en pappersindustri som har mycket gamla anor som tillverkare av papper för sedlar och andra värdepapper. Bruket anlades år 1755 på den mark som riksbanksfullmäktige Erik Carlesson sålt till Sveriges riksbank. Riksbanken var under många år ägare till Tumba bruk, men år 2001 ändrades ägarförhållandet då amerikanska Crane AB tog över driften.

08-dude
2010-03-10, 10:31
Jag vet i alla fall att jag inte brukar ta mina källor från religiösa fanatiker (tryck på bilden på sidan så kommer följande upp:

Jag märker det, att bygga sin argumentation på marknadsföring från Microsoft kommer aldrig ge dig korrekt fakta inom området.

08-dude
2010-03-10, 10:33
Riksbanken trycker inga pengar.

Det gör numera Crane Currency. http://www.crane.se/


Jag vet, dock så skrev jag inte att dom gör det utan om kunskapen dom har inom området och att dom aldrig skulle ge detaljerad information till befolkningen om processen och tekniken.

Trance
2010-03-10, 10:35
Nu lämnar du ämnet, du har tidigare skrivit att grafik och ljud möjligheterna är dåliga i GNU/Linux vilket du har helt fel i. Eller har du rätt och en mångmiljard filmindustri helt fel ?

Heh, vet du hur en renderingsfarm fungerar?


Du läste tydligen inte hela artiklen som jag länkade till, GNU/Linux dekstop används mycket framgångsrikt även på desktop burkarna.

Jag läste ett påstående från en person som jobbar med en sådan programvara. Hur skulle du reagera om jag började citera get the facts-kampanjen?


Du har inte övertygat mig att att SSD är bättre på detta tunna argument.

Ditt argument är att en diskkrash är förödande för en utvecklare och att på något sätt SSD är ett dåligt val.

Mitt argument är att oavsett disktyp så är de inte förlitliga och att man måste vara skyddad oavsett, samt pekar på (bland annat) de två kändaste Linux-utvecklarna och att de väljer SSD.

Du säger att det är ett dåligt argument. Vad vill du ha för argument? Skall jag lista fler "kända" utvecklare som väljer SSD? Vill du ha hastighetsökningar?

Halldin
2010-03-10, 10:42
Jag märker det, att bygga sin argumentation på marknadsföring från Microsoft kommer aldrig ge dig korrekt fakta inom området.
Jag använder själv XP (och har en 6 år gammal PC) men att påstå något annat än att Windows 7 är ett bra operativsystem för en modern PC tyder snarast bara på (och jag avskyr ordet: ) fanboyism från din sida. Och det är inte på grund av Microsofts marknadsföring jag har den åsikten. Du verkar avsky allt Microsoft gör per ren automatik och det är i god linje med hur trångsynt du verkar i övrigt.

Din egna argumentation är för övrigt inte imponerande, du undviker ju att svara på diverse repliker hela tiden trots upprepningar.

Håll du dig till GNU/Linux/Bibeln/Koranen och hämta dina källor från religiösa fanatiker så kan resten göra ett bra byte från Windows XP till Windows 7. :D

08-dude
2010-03-10, 10:44
Heh, vet du hur en renderingsfarm fungerar?

Ja, har haft en egen mindre hemma och på arbetet finns ett flertal stora.


Mitt argument är att oavsett disktyp så är de inte förlitliga och att man måste vara skyddad oavsett, samt pekar på (bland annat) de två kändaste Linux-utvecklarna och att de väljer SSD.

Första korrekt du skriver i hela tråden. Visst är det viktigt med säkerhetskopior. Dock så ska man aldrig behöva använda dessa då det finns en kostnad med att återställa systemet. Då arbetar man istället preaktivt och väljer diskar som är väl beprövade.


Vad vill du ha för argument? Skall jag lista fler "kända" utvecklare som väljer SSD? Vill du ha hastighetsökningar?
Argument saknar betydelse, detta handlar om produkten som måste mogna och dess barnsjukdomar måste försvinna.

En SSD blir väl inte bättre bara för att den används av någon/några kända personer ?

Det finns både positiva sidor och negativa sidor med en SSD, prestansmässigt är de jättebra men det saknar lite betydelse om data blir korrupt.

Trance
2010-03-10, 10:58
Första korrekt du skriver i hela tråden. Visst är det viktigt med säkerhetskopior. Dock så ska man aldrig behöva använda dessa då det finns en kostnad med att återställa systemet. Då arbetar man istället preaktivt och väljer diskar som är väl beprövade.


Men en vettig utvecklare sparar aldrig något viktigt på sin burk. Förstår du inte det? Du använder versionshantering. Det finns inga diskar som är "väl beprövade" om du inte med väl beprövade menar att alla riskerar att dö ungefär lika mycket hela tiden.


Argument saknar betydelse, detta handlar om produkten som måste mogna och dess barnsjukdomar måste försvinna.

En SSD blir väl inte bättre bara för att den används av någon/några kända personer ?

Det finns både positiva sidor och negativa sidor med en SSD, prestansmässigt är de jättebra men det saknar lite betydelse om data blir korrupt.

Eftersom du verkar ha lite hybris och vara en superutvecklare så hade jag hoppats att genom att visa att några som är långt långt bättre än vad du är väljer SSD så skulle du förstå...men nej.

Finns det något som tyder på att en disk du köper idag skulle ha högre risk med att datan blir korrupt än en vanlig disk?

08-dude
2010-03-10, 10:58
Jag läste ett påstående från en person som jobbar med en sådan programvara. Hur skulle du reagera om jag började citera get the facts-kampanjen?

Det är lite skillnad tycker väl även du att jämföra MS GTF kampanj med
en empirisk underökning där GNU/Linux är helt dominerande inom ett område ?

Trance
2010-03-10, 11:00
Det är lite skillnad tycker väl även du att jämföra MS GTF kampanj med
en empirisk underökning där GNU/Linux är helt dominerande inom ett område ?

Vilken empiriska undersökning? Jag vill se undersökningen om att Linux är dominerande på desktop i film-industrin.

08-dude
2010-03-10, 11:08
Men en vettig utvecklare sparar aldrig något viktigt på sin burk.
Det stämmer inte heller, under arbetet med dokument, källkod osv så sparar ALLA lokalt. Jag har arbetat på 5 st företag och alla på dessa företagen sparar förstås lokalt. Så även hör har du helt fel.


Du använder versionshantering. Det finns inga diskar som är "väl beprövade" om du inte med väl beprövade menar att alla riskerar att dö ungefär lika mycket hela tiden.
Verisionhantering har också sina regler för hur filer checkas in och används.


Eftersom du verkar ha lite hybris och vara en superutvecklare så hade jag hoppats att genom att visa att några som är långt långt bättre än vad du är väljer SSD så skulle du förstå...men nej.
Olika människor har olika krav på data, att visa att några använder disktyp a eller b i denna tråd förändrar inget alls. Skulle du själv vilja att tex. en serie av SSD diskar kraschar på Swedbank så det tar flera dagar att återställa tidigare data ?
Då spelar det inte så stor om Torvalds använder SSD eller inte, eller hur ?



Finns det något som tyder på att en disk du köper idag skulle ha högre risk med att datan blir korrupt än en vanlig disk?
Ja, svaret med MTBF har jag förklarat tidigare i tråden.

Några SSD enheter kommer inte att börja användas i några affärskritiska system före alla problemenen är åtgärdade.

Visa gärna att en SSD istället har en högre tillförlitlighet, du antyder det hela tiden i det du skriver.

08-dude
2010-03-10, 11:14
Jag använder själv XP (och har en 6 år gammal PC) men att påstå något annat än att Windows 7 är ett bra operativsystem för en modern PC tyder snarast bara på (och jag avskyr ordet: ) fanboyism från din sida. Och det är inte på grund av Microsofts marknadsföring jag har den åsikten. Du verkar avsky allt Microsoft gör per ren automatik och det är i god linje med hur trångsynt du verkar i övrigt.

Visst, nedprioriterar man både säkerhet och prestanda och licenskostnader så är Windows 7 säkert jättebra.


Sophos Finds Windows 7 UAC Fails to Block 7 out of 10 Pieces of Malware.

One of the most unpopular features of Windows Vista among casual users was the User Account Control (UAC). Ironically, while the UAC provoked irate comments from these users, like "why is my computer asking me to approve everything", the feature was one of the most appreciated features by power users as it gave them much more control over their security and ability to prevent inappropriate actions.

http://www.dailytech.com/Sophos+Finds+Windows+7+UAC+Fails+to+Block+7+out+of +10+Pieces+of+Malware/article16725.htm


http://www.sophos.com/images/blogs/chetw/2009/11/malware-windows-7.png

bertbert
2010-03-10, 11:25
Ja, svaret med MTBF har jag förklarat tidigare i tråden.


MTBF på en bra SSD är 2000000h. MTBF på en bra mekanisk HD understiger oftast 1000000h. Error raten på moderna SSD är också oerhört låg.

Jag skulle utan att blinka använda SSD istället för mekaniska diskar även med bara tillförlitlighet som argument.

Trance
2010-03-10, 11:31
Hahahaha, än en gång måste jag citera Linux Haters blog och "How to be Linux User"

Do NOT research Microsoft security technologies. Instead, just point solely to Windows 95 and UAC as examples of poor security on Windows

Hur skyddar ditt system dig när du väljer att installera malware som inte kräver höjda priviligier?

Hur i ...kan inte en som säger sig vara en expert på Linux förstå hur ett sudo-liknande system fungerar?

08-dude
2010-03-10, 11:47
MTBF på en bra SSD är 2000000h. MTBF på en bra mekanisk HD understiger oftast 1000000h. Error raten på moderna SSD är också oerhört låg.


SSD-Corsair Enters SSD Market With 128 GB SSD MTBF 1,000,000 Hours
http://www.tomshardware.com/news/Corsair-SSD-S128,6871.html

HDD-Seagate introduced 600 Gb server drives MTBF 2 million hours
http://www.techfuels.com/latest-hardware-news/30837-seagate-introduced-600-gb-server-drives-mtbf-2-million-hours.html


Jag skulle utan att blinka använda SSD istället för mekaniska diskar även med bara tillförlitlighet som argument.
Det är dock inte många företag som istället tar det säkra före det osäkra.
Vill du att din internetbank gärna också använder sig av ny obeprövad teknik ?

bertbert
2010-03-10, 11:55
Det är dock inte många företag som istället tar det säkra före det osäkra.
Vill du att din internetbank gärna också använder sig av ny obeprövad teknik ?

Men skärp dig, mina pengars säkerhet hänger på hur banken investerar sina pengar, inte vilken sorts diskar de använder!!!!

Halldin
2010-03-10, 11:58
För övrigt har inte SSD:s alls samma känslighet för vibrationer och stötar som mekaniska diskar. Men det har säkert 08-dude någon insiktsfull replik på (såvida han inte skiter i att kommentera det helt och hållet som tidigare i tråden).

08-dude
2010-03-10, 11:58
Men skärp dig, mina pengars säkerhet hänger på hur banken investerar sina pengar, inte vilken sorts diskar de använder!!!!

Riktigt mycket fel du har nu.
Tror du verkligen att all kontoinformation och transaktioner skrivs på A4-papper och sparas i pärmar i bankvalvet ?

08-dude
2010-03-10, 12:00
För övrigt har inte SSD:s alls samma känslighet för vibrationer och stötar som mekaniska diskar.

Så sant, det finns både för och nackdelar. För en random user som knappt gör något mer än att surfa på youtube och läser Aftonbladet så är det säkert
en jättebra disk.

Jagärsvag
2010-03-10, 12:02
08-dude, vad arbetar du med?

Nh33bGAxl58

Halldin
2010-03-10, 12:06
Så sant, det finns både för och nackdelar. För en random user som knappt gör något mer än att surfa på youtube och läser Aftonbladet så är det säkert
en jättebra disk.
Om man bara slösurfar hade jag nog inte lagt pengarna på en SSD, men ni kanske tänker i sådana banor på Ericsson. :)

Johan_P
2010-03-10, 12:07
08-dude: Du har rätt när du säger jag inte är någon avancerad datoranvändare. Min gymnasieteknikutbildning med inriktning data/it gör mig inte till en expert direkt :D Jag har använt PC sen mitten av 90-talet med Windows som OS. Det finns inget OS än så länge som haft så lite strul och fungerat så smärtfritt som Windows 7 gjort. Kör idag ett mycket stabilt system med överklockning och bra fart på systemet - mycket tack vare SSD-tekniken. Nåväl att företag klagar på korrupt data från tekniken, som du säger är den färsk, men pratar vi ur en hemanvändares synpunkt är det perfekt. Allt det en PC aldrig varit förr - snabb (och stabil).

Gamla hårddiskar är som en Ericsson-mobil, medan SSD är som en iPhone :D

Johan_P
2010-03-10, 12:08
Så sant, det finns både för och nackdelar. För en random user som knappt gör något mer än att surfa på youtube och läser Aftonbladet så är det säkert
en jättebra disk.

Ja, och för oss som har möjlighet att göra back-up på mer viktigt arbete.

Johan_P
2010-03-10, 12:12
För övrigt har inte SSD:s alls samma känslighet för vibrationer och stötar som mekaniska diskar. Men det har säkert 08-dude någon insiktsfull replik på (såvida han inte skiter i att kommentera det helt och hållet som tidigare i tråden).

Precis.

Här är lite SSD Awesomeness: http://www.youtube.com/watch?v=26enkCzkJHQ

bertbert
2010-03-10, 12:58
Riktigt mycket fel du har nu.
Tror du verkligen att all kontoinformation och transaktioner skrivs på A4-papper och sparas i pärmar i bankvalvet ?

Nej, det har jag inte, för bankerna ser till att deras transaktioner är säkra genom att använda redundans, vilket fungerar oavsett disktyp.

PiNG.
2010-03-10, 13:46
Precis.

Här är lite SSD Awesomeness: http://www.youtube.com/watch?v=26enkCzkJHQ

Najs :thumbup:

Synd att dom är så dyra än sålänge bara... men några månader till så har man kanske råd med en liten stackare :)

Morty
2010-03-10, 15:26
Eller en raid-0 på 24 diskar. LOL!

Baan
2010-03-10, 15:35
Najs :thumbup:

Synd att dom är så dyra än sålänge bara... men några månader till så har man kanske råd med en liten stackare :)

Ja, det är egentligen största nackdelen nu. Alldeles för dyrt per GB.

08-dude
2010-03-10, 15:51
Ja, det är egentligen största nackdelen nu. Alldeles för dyrt per GB.

2 st Western Digital 150GB 10000rpm i raid0 ger ungefär samma prestanda som Intel's X25-M SSD. 2 st WD diskar kostar 2700 kr till skillnad från Intels SSD som kostar 4190 kr på Netonnet.

Dock så finns det nackdelar med raid0 men har du ändå
tänkt byta till en SSD så kanske inte driftfaktorn är viktigast. Då blir det även pengar över att kanske byta processor till AMD's Phenom II X6 (med 6 kärnor) som kommer under våren/sommaren.

Baan
2010-03-10, 16:07
2 st Western Digital 150GB 10000rpm i raid0 ger ungefär samma prestanda som Intel's X25-M SSD. 2 st WD diskar kostar 2700 kr till skillnad från Intels SSD som kostar 4190 kr på Netonnet.

Dock så finns det nackdelar med raid0 men har du ändå
tänkt byta till en SSD så kanske inte driftfaktorn är viktigast. Då blir det även pengar över att kanske byta processor till AMD's Phenom II X6 (med 6 kärnor) som kommer under våren/sommaren.

Raptordiskar? Har en 300 GB i lådan nu och jag är inte särskilt imponerad. Inte på det sättet som folk som köper Intels SSD:n är i alla fall.

Har svårt att se att även RAID 0 skulle göra dom jämförbara. Har du någon artikel där man testat dom två konfigurationerna mot varann?

08-dude
2010-03-10, 16:13
Raptordiskar? Har en 300 GB i lådan nu och jag är inte särskilt imponerad. Inte på det sättet som folk som köper Intels SSD:n är i alla fall.

Jag har också en sådan och jag är så imponerad man kan vara av en 10000rpm disk. Varken mer eller mindre.


Har svårt att se att även RAID 0 skulle göra dom jämförbara. Har du någon artikel där man testat dom två konfigurationerna mot varann?
Det finns mängder att sätt att jämföra dom på, pris, prestanda osv men de tester som jag har läst så uppnår 2 st WD diskar liknande prestanda som Intel's X25-M som är bland de absolut snabbaste SSD som finns idag.

Olika benchmark på denna uppsättning finns det många av, bara att söka.

Yes
2010-03-10, 17:07
Renderingsfarmar. Inte en nyhet. Att det skulle dominera desktops ställer jag mig extremt tveksam till.
Nä, dominerar när det kommer till desktops gör de verkligen inte. Men visst används det, Pixar kör t.ex. Linux på sina desktops. Då ska man dock tänka på att dessa maskiner kör med high-end grafikkort med extra OpenGL-funktionalitet. Kanske funkar de bättre under Linux än de vanliga konsumentkorten(jag säger kanske då jag inte vet och inte har provat).

Själv skortade jag Linux när jag skaffade en ny maskin just för det ändamålet. Nu hade jag iof inte ens stöd för min nya hårdvara, men annars så... grafikprestandan i applikationerna sög, vissa program gick inte att köra och vem vill gå igenom det här jäkla dokumentet för att få en enkel ritplatta att funka?
http://linuxwacom.sourceforge.net/index.php/howto/main

I Windows har jag stöd för all hårdvara, alla program(även de senaste versionerna) funkar och det tar 2 timmar istället för 2 veckor innan systemet är uppe och man kan börja arbeta.

Currenthill
2010-03-10, 17:32
SSD-Corsair Enters SSD Market With 128 GB SSD MTBF 1,000,000 Hours
http://www.tomshardware.com/news/Corsair-SSD-S128,6871.html

HDD-Seagate introduced 600 Gb server drives MTBF 2 million hours
http://www.techfuels.com/latest-hardware-news/30837-seagate-introduced-600-gb-server-drives-mtbf-2-million-hours.html


Det är dock inte många företag som istället tar det säkra före det osäkra.
Vill du att din internetbank gärna också använder sig av ny obeprövad teknik ?

Vi bör nog hålla isär desktop- och enterpriselösningar. Som exempel kan nämnas att EMC har använt solid state teknik i sina disksystem sedan 2008, med många referenser inom bankvärlden. T ex kreditkortsföretag var mycket snabba att anamma tekniken då mängden I/O en sådan disk kan prestera är överlägsen en disk av traditionell typ.

Tror även det är på sin plats att titta på definitionen av MTBF, det råder en del missuppfattningar kring denna.

"Common MTBF misconceptions

MTBF is commonly confused with a component's useful life, even though the two concepts are not directly related. For example a battery may have a useful life of four hours, and an MTBF of 100,000 hours. These figures indicate that in a population of 1,000,000 batteries, there will be approximately ten battery failures every hour during a single battery's four-hour life span. [3]
Another common misconception about the MTBF is that it specifies the time (on average) when the probability of failure equals the probability of not having a failure (i.e. a reliability of 50%). This is only true for certain symmetric distributions. In many cases, such as the (non-symmetric) exponential distribution, this is not the case. In particular, for an exponential failure distribution, the probability that an item will fail at or before the MTBF is approximately 0.63 (i.e. the reliability at the MTBF is 37%). For typical distributions with some variance, MTBF only represents a top-level aggregate statistic, and thus is not suitable for predicting specific time to failure, the uncertainty arising from the variability in the time-to-failure distribution."

Privat kör jag Intels SSD:er till alla mina bärbara och stationära maskiner här hemma. Den eventuella nackdelen en lägre teoretisk MTBF-siffra innebär vägs drastiskt upp av de praktiska fördelarna. Skillnaderna är monumentala, SSD FTW!

Mr.Cosybear
2010-03-10, 17:44
Jag har också en sådan och jag är så imponerad man kan vara av en 10000rpm disk. Varken mer eller mindre.


Det finns mängder att sätt att jämföra dom på, pris, prestanda osv men de tester som jag har läst så uppnår 2 st WD diskar liknande prestanda som Intel's X25-M som är bland de absolut snabbaste SSD som finns idag.

Olika benchmark på denna uppsättning finns det många av, bara att söka.


Jag tyckte det där lät extremt fel när jag läste det så jag var tvungen att dubbelkolla detta. Hittade följande test hos anandtech som talar ganska mycket för sig själv:
http://it.anandtech.com/IT/showdoc.aspx?i=3532&p=6

två 15k SAS-diskar kämpar ju med nöd och näppe för att nå samma prestanda som en intel x25-E... (till ditt försvar så var det E som var testat men sak sam, en SSD)

två WD 10k var ju inte ens i närheten...

Morty
2010-03-10, 17:52
Tror ingen enskild komponent kan dra upp den upplevda hastigheten så mycket i en dator som en SSD-disk.

_ALLA_ som prövat har varit tokigt nöjda.

Backup på relevant data behövs alltid, det hör inte till diskussionen.

08-dude
2010-03-10, 18:08
Jag tyckte det där lät extremt fel när jag läste det så jag var tvungen att dubbelkolla detta. Hittade följande test hos anandtech som talar ganska mycket för sig själv:
http://it.anandtech.com/IT/showdoc.aspx?i=3532&p=6

två 15k SAS-diskar kämpar ju med nöd och näppe för att nå samma prestanda som en intel x25-E... (till ditt försvar så var det E som var testat men sak sam, en SSD)

två WD 10k var ju inte ens i närheten...

Här är en bara att av många bechmark som visar att 2 st WD diskar inte ligger långt efter i prestanda.

Det är 2 st 300GB diskar i raid0 och dessa når 241.3MB/sek som max till skillnad mot Intels's X25 där max är 250MB/sek

Dock så har en SSD mycket kortare söktid vilket är naturligt.

http://i83.photobucket.com/albums/j298/ericeod/VelociRaptorsinRAID0.jpg

Så 2 st snabba vanliga diskar kan alltså vara värt att titta vidare på om man inte vill lägga 4200kr på en X25 SSD på 160GB.

Johan_P
2010-03-10, 18:17
Här är en bara att av många bechmark som visar att 2 st WD diskar inte ligger långt efter i prestanda.

Det är 2 st 300GB diskar i raid0 och dessa når 241.3MB/sek som max till skillnad mot Intels's X25 där max är 250MB/sek

Dock så har en SSD mycket kortare söktid vilket är naturligt.

Så 2 st snabba vanliga diskar kan alltså vara värt att titta vidare på om man inte vill lägga 4200kr på en X25 SSD på 160GB.

Inte relevant att du redovisar vad hårddiskarna kostar? edit: såg på förra sidan nu.

RAID:ar du två stycken X25:or så får du 500-600 MB/sek i läshastighet: http://hothardware.com/Articles/Fusionio-vs-Intel-X25M-SSD-RAID-Grudge-Match/?page=5

Baan
2010-03-10, 18:19
Så 2 st snabba vanliga diskar kan alltså vara värt att titta vidare på om man inte vill lägga 4200kr på en X25 SSD på 160GB.

Annars kan man köpa två mindre SSD-diskar och köra i RAID 0. För 4200 kr får du kanske fyra stycken och gott om utrymme för system + program.

08-dude
2010-03-10, 18:22
Inte relevant att du redovisar vad hårddiskarna kostar?
Jo, jag skrev tidigare att det kostar ca 2700st för två stycken, 1350kr/st på Netonnet.


RAID:ar du två stycken X25:or så får du 500-600 MB/sek i läshastighet: http://hothardware.com/Articles/Fusionio-vs-Intel-X25M-SSD-RAID-Grudge-Match/?page=5

Ja, då blir det riktigt snabb IO prestanda.

Frågan är dock hur prisvärd det är att köpa 160GB lagringsutrymme för 8200kr ?

Morty
2010-03-10, 18:25
Här är en bara att av många bechmark som visar att 2 st WD diskar inte ligger långt efter i prestanda.

Det är 2 st 300GB diskar i raid0 och dessa når 241.3MB/sek som max till skillnad mot Intels's X25 där max är 250MB/sek

Dock så har en SSD mycket kortare söktid vilket är naturligt.

Så 2 st snabba vanliga diskar kan alltså vara värt att titta vidare på om man inte vill lägga 4200kr på en X25 SSD på 160GB.

Men om man raid0-ar två sådana diskar så tappar man det som du hurrar för, dvs säkerhet. Risken att tappa data blir dubbelt så stor om man raid0:ar två diskar, av naturliga skäl.

Currenthill
2010-03-10, 18:25
Jo, jag skrev tidigare att det kostar ca 2700st för två stycken, 1350kr/st på Netonnet.



Ja, då blir det riktigt snabb IO prestanda.

Frågan är dock hur prisvärd det är att köpa 160GB lagringsutrymme för 8200kr ?

Hur fick du ihop matematiken där? Pratar vi inte RAID0? Två 80 giggare kostar väl bara drygt 4000 spänn?

Mr.Cosybear
2010-03-10, 18:25
Här är en bara att av många bechmark som visar att 2 st WD diskar inte ligger långt efter i prestanda.

Det är 2 st 300GB diskar i raid0 och dessa når 241.3MB/sek som max till skillnad mot Intels's X25 där max är 250MB/sek

Dock så har en SSD mycket kortare söktid vilket är naturligt.

http://i83.photobucket.com/albums/j298/ericeod/VelociRaptorsinRAID0.jpg

Så 2 st snabba vanliga diskar kan alltså vara värt att titta vidare på om man inte vill lägga 4200kr på en X25 SSD på 160GB.

Vill du visa mig vad random read/write är? Är ju den ENDA anledningen man köper SSD i stort sett (och söktiden då förstås). Det sekventiella är inte så jätteintressant såvida det inte är extremt stora skillnader, vilket det inte är... :)

08-dude
2010-03-10, 18:27
Hur fick du ihop matematiken där? Pratar vi inte RAID0? Två 80 giggare kostar väl bara drygt 4000 spänn?

Sant, satt tittade på Komplett och räknade på andra diskar under tiden.

MasterChief
2010-03-10, 18:58
Windows 7 är underbart.

Mr.Cosybear
2010-03-10, 19:00
Windows 7 är underbart.

Gött! Tråd låst då :)

MasterChief
2010-03-10, 19:03
Gött! Tråd låst då :)

Jepp, ungefär min poäng.

Snabbt, stabilt, snyggt, lättarbetat och säkert.

08-dude
2010-03-10, 19:08
Jepp, ungefär min poäng.

Snabbt, stabilt, snyggt, lättarbetat och säkert.

Windows 7 gör det möjligt för installerade program att via Internet kontakta ett flertal servrar för att kontroller om programet tex. är en crackat version.

Det som då händer är att Windows 7 öppnar upp en port i brandväggen som du själv stängt. Detta sker helt utan att visa det för användaren. Detta är helt horribelt rent säkerhetsmässigt.

Finns inte en vettig människa som anser att detta är bra för säkerheten.

Spännande om när denna funktion kan börja användas av blackhat istället.

Så Windows 7 är långt ifrån säkert ut många olika perspektiv.

Trance
2010-03-10, 19:20
Windows 7 gör det möjligt för installerade program att via Internet kontakta ett flertal servrar för att kontroller om programet tex. är en crackat version.

Det som då händer är att Windows 7 öppnar upp en port i brandväggen som du själv stängt. Detta sker helt utan att visa det för användaren. Detta är helt horribelt rent säkerhetsmässigt.

Finns inte en vettig människa som anser att detta är bra för säkerheten.

Spännande om när denna funktion kan börja användas av blackhat istället.

Så Windows 7 är långt ifrån säkert ut många olika perspektiv.

Var har du fått det ifrån?

Mr.Cosybear
2010-03-10, 19:21
Windows 7 gör det möjlig för installerade program att via Internet kontakta ett flertal servrar för att kontroller om programet tex. är en crackat version.

Det som då händer är att Windows 7 öppnar upp en port i brandväggen som du själv stängt. Detta sker helt utan att visa det för användaren. Detta är helt horribelt rent säkerhetsmässigt.

Spännande om när denna funktion kan börja användas av blackhat istället.

Så Windows 7 är långt ifrån säkert ut många olika perspektiv.

Kan vi inte bara enas om att det inte är operativsystemen i sig som är det stora säkerhetsproblemet utan att det är den vårdslöse användaren som accepterar certifikat, diverse webbapplikationer etc hej vilt.

Sedan förstår jag inte hur du kan se det som ett problem att en applikation du installerat kollar mot tillverkarens server om det är äkta eller ej. Jag förstår vad du menar men det större problemet är ändå vad trojanen eller vad det nu är gör där från första början... Håller man allt patchat och surfar med vett så är det jävligt svårt att infektera operativsystemet såvida det inte är någon "passiv" exploit ute som ex SMB2-exploiten vid releasetiden för windows 7.

För övrigt så vill jag gärna få en länk gällande det med random öppning av portar då jag aldrig hört talas om det tidigare.

08-dude
2010-03-10, 19:24
Var har du fått det ifrån?

Jag läste nedan artikel och vart mycket intresserad om Windows 7 verkligen var så dåligt. Jag åkte då hem till en polare med min bärbara som fick agera router med hjälp av Netfilter och mycket riktigt, vi kunde se i loggarna att Windows 7 faktiskt hade öppnat upp portar som vi stängt ned på Windows 7 burken.

Helt sjukt, jobbigt att vara säkerhetsansvarig på ett större företag där brandväggarna är en vital säkerhetsfunktion. Jag tänker då främst på alla bärbara datorer som de anställada ibland tar med sig hem och arbetar från hemmet.


http://arstechnica.com/microsoft/news/2009/02/oh-the-humanity-windows-7s-draconian-drm.ars

bertbert
2010-03-10, 19:26
Jag läste nedan artikel och vart mycket intresserad om Windows 7 verkligen var så dåligt. Jag åkte då hem till en polare med min bärbara som fick agera router med hjälp av Netfilter och vips, vi kunde se i loggarna att Windows 7 faktiskt hade öppnat upp portar som vi stängt ned på Windows 7 burken.

Vilka portar?

Trance
2010-03-10, 19:30
Jag läste nedan artikel och vart mycket intresserad om Windows 7 verkligen var så dåligt. Jag åkte då hem till en polare med min bärbara som fick agera router med hjälp av Netfilter och mycket riktigt, vi kunde se i loggarna att Windows 7 faktiskt hade öppnat upp portar som vi stängt ned på Windows 7 burken.

Helt sjukt, jobbigt att vara säkerhetsansvarig på ett större företag där brandväggarna är en vital säkerhetsfunktion. Jag tänker då främst på alla bärbara datorer som de anställada ibland tar med sig hem och arbetar från hemmet.


http://arstechnica.com/microsoft/news/2009/02/oh-the-humanity-windows-7s-draconian-drm.ars

Hahahahaha. Från din egen artikel:

Nor, for that matter, did Windows 7 magically open up the firewall. The Photoshop installer did that. And it only had permission to do that because the person installing the software gave it Administrator privileges so that it had access to the firewall configuration.

Pop Quiz:

Vad händer om jag gör: sudo apt-get install "något program" , kan den installationen ändra firewall-inställningar?

Mr.Cosybear
2010-03-10, 19:33
Jag läste nedan artikel och vart mycket intresserad om Windows 7 verkligen var så dåligt. Jag åkte då hem till en polare med min bärbara som fick agera router med hjälp av Netfilter och mycket riktigt, vi kunde se i loggarna att Windows 7 faktiskt hade öppnat upp portar som vi stängt ned på Windows 7 burken.

Helt sjukt, jobbigt att vara säkerhetsansvarig på ett större företag där brandväggarna är en vital säkerhetsfunktion. Jag tänker då främst på alla bärbara datorer som de anställada ibland tar med sig hem och arbetar från hemmet.


http://arstechnica.com/microsoft/news/2009/02/oh-the-humanity-windows-7s-draconian-drm.ars

I LOLed... Kul att killen i fråga där infekterades av en trojan. Men återigen han installerade "trojanen" och får skylla sig själv. Jag tycker faktiskt inte att detta är MS fel.

Haha, missade det citatet helt Trance :D

08-dude
2010-03-10, 19:38
Hahahahaha. Från din egen artikel:

Nor, for that matter, did Windows 7 magically open up the firewall. The Photoshop installer did that. And it only had permission to do that because the person installing the software gave it Administrator privileges so that it had access to the firewall configuration.

Ja, helt frånvarande av säkerhetstänk om ett operativsystem medvetet tillåter att omkonfigurering sker av brandväggen för att kontakta en DRM tjänst som inte fyller någon som helst funktion för en användare.

08-dude
2010-03-10, 19:40
Jag tycker faktiskt inte att detta är MS fel.

Klart det inte är MS fel att brandväggen kan konfigureras om i hemlighet utan användarens vetskap, dom har ju bara tagit fram kraven för Windows 7 och sedan genomfört implementationen.

Klart det inte är deras fel.

Trance
2010-03-10, 19:41
Ja, helt frånvarande av säkerhetstänk om ett operativsystem medvetet tillåter att omkonfigurering av brandväggen för att kontakta en DRM tjänst som inte fyller någon som helst funktion för en användare.

Du svarade aldrig på min fråga. Hur förhindrar Linux att ett program som du givit admin-rättigheter ändrar på t.ex. firewall-inställningar?

Mr.Cosybear
2010-03-10, 20:32
Klart det inte är MS fel att brandväggen kan konfigureras om i hemlighet utan användarens vetskap, dom har ju bara tagit fram kraven för Windows 7 och sedan genomfört implementationen.

Klart det inte är deras fel.

Men herregud på dig alltså, han gav programmet adminrättigheter. Tycker du börjar bli lite väl dryg nu.

Svara gärna på trance fråga, så du inte undviker att svara på det som du gjort med andra.

bertbert
2010-03-10, 20:52
Klart det inte är MS fel att brandväggen kan konfigureras om i hemlighet utan användarens vetskap, dom har ju bara tagit fram kraven för Windows 7 och sedan genomfört implementationen.

Klart det inte är deras fel.

Du är medveten om att ett program som du installerar med apt-get / dpkg / aptitude kan göra exakt samma sak under ditt älsklings-OS va?

Vilka idioter som designat debian. De försöker lura sina användare!!!1111

08-dude
2010-03-10, 21:12
Du svarade aldrig på min fråga. Hur förhindrar Linux att ett program som du givit admin-rättigheter ändrar på t.ex. firewall-inställningar?

Enkelt, man konfigurerar LIDS så är saken klar. Inget problem alls på GNU/Linux.(se nedan skärmdump)

Åter igen måste jag säga att det är riktigt riktigt uselt av MS att det går att sätta branväggen ur spel på detta sätt.

Sedan att det även finns användare som accepterar detta är lika konstigt.

Varför har användarna av Windows slutat ställa krav ?
Är det för att dom har gett upp och låter storebror bestämma helt fritt ?

http://www.freeimagehosting.net/uploads/8e6db991ea.jpg

08-dude
2010-03-10, 21:15
Du är medveten om att ett program som du installerar med apt-get / dpkg / aptitude kan göra exakt samma sak under ditt älsklings-OS va?

För en användare som är ny på GNU/Linux så kan det säkert verka vara så, som i tex ditt fall.

Det verkar inte finnas några gränser för dumheten på utvecklingsavdelningen på Microsoft. Windows 7 är ett tydligt bevis.

Fakta är att det går att konfigurera GNU/Linux på massor av sätt där man tex. helt fråntar root användaren dess admin rättigheter helt och hållet. Se min skärdump för exempel.

Try to hack that !!!

08-dude
2010-03-10, 21:16
Men herregud på dig alltså, han gav programmet adminrättigheter.

Så då anser du alltså att det är helt okej att utföra viktiga operationer som att öppna upp brandväggen helt i hemlighet ?

Vakna upp är mitt råd och kliv ut ur MS träsket med osäkra system.

bertbert
2010-03-10, 21:24
För en användare som är ny på GNU/Linux så kan det säkert verka vara så, som i tex ditt fall.

Jag skrev en realtidsapplikation som en modul i linux-kärnan. 1999. Jag har använt linux från och till sedan 1995. Du får gärna kalla mig nybörjare men... :)

Fakta är att det går att konfigurera GNU/Linux på massor av sätt där man tex. helt fråntar root användaren dess admin rättigheter helt och hållet. Se min skärdump för exempel.


Men det löser inte problemet. Problemet är den okunnige användaren. Faktum är att det finns motsvarande MAC-mekanismer i windows numera för att begränsa omkonfiguration av många aspekter. Och installerar du en naken debianmaskin finns det inte ens någon brandvägg konfigurerad.

Observera att jag gillar linux och anser att det har många förtjänster. Men anhängare som du är linux värsta fiende.

08-dude
2010-03-10, 21:30
Men det löser inte problemet.

Ännu ett inlägg som visar att du inte läser det andra poster.
Löser inte problemet skriver du ?

Har du helt missat den skärdump jag skickat med som ett tydligt bevis eller har du bara problem att förstå ?



Och installerar du en naken debianmaskin finns det inte ens någon brandvägg konfigurerad.

Ge dig inte ens in och jämför standardinstallationer för då forlorar Windows direkt. Windows utan ett antivirusprogram är infekterat på mycket kort tid.

Gå in på tex. www.symantec.com eller free.avg.com och så får du se hur många virus det finns till respektive operativsystem.

Trance
2010-03-10, 21:30
Enkelt, man konfigurerar LIDS så är saken klar. Inget problem alls på GNU/Linux.(se nedan skärmdump)

Åter igen måste jag säga att det är riktigt riktigt uselt av MS att det går att sätta branväggen ur spel på detta sätt.

Sedan att det även finns användare som accepterar detta är lika konstigt.

Varför har användarna av Windows slutat ställa krav ?
Är det för att dom har gett upp och låter storebror bestämma helt fritt ?

Hur många procent av Linux-användare använder LIDS? Kanske lika många som gör det i Windows? http://en.wikipedia.org/wiki/Mandatory_Integrity_Control

Trance
2010-03-10, 21:32
Ge dig inte ens in och jämför standardinstallationer för då forlorar Windows direkt. Windows utan ett antivirusprogram är infekterat på mycket kort tid.


Kört utan Anti-virus nu i hrm 7-8 år. Enda jag gör är on online-virus scan varje halvår eller så, aldrig hittat något.

bertbert
2010-03-10, 21:35
Men det löser inte problemet. Problemet är den okunnige användaren.

Ännu ett inlägg som visar att du inte läser det andra poster.
Löser inte problemet skriver du ?


Prova att själv läsa posterna innan du svarar. Du får föra ditt korståg på egen hand nu.

Mr.Cosybear
2010-03-10, 21:42
Så då anser du alltså att det är helt okej att utföra viktiga operationer som att öppna upp brandväggen helt i hemlighet ?

Vakna upp är mitt råd och kliv ut ur MS träsket med osäkra system.


Om du gett vad det nu än är fulla privilegier så är det helt ok anser jag.

Angående antivirusprogram i windows så tillhör det inte till rariteten att göra en FUD-trojan. Men ÅTERIGEN så är det absolut största problemet användaren och inte program eller OS.

Man blir förvånad över hur du får energi för att trolla, creds får du för det iallafall.

Halldin
2010-03-11, 09:38
Enkelt, man konfigurerar LIDS så är saken klar. Inget problem alls på GNU/Linux.(se nedan skärmdump)

Åter igen måste jag säga att det är riktigt riktigt uselt av MS att det går att sätta branväggen ur spel på detta sätt.

Sedan att det även finns användare som accepterar detta är lika konstigt.

Varför har användarna av Windows slutat ställa krav ?
Är det för att dom har gett upp och låter storebror bestämma helt fritt ?

http://www.freeimagehosting.net/uploads/8e6db991ea.jpg
Ja för att göra det som står i ditt inlägg är ju perfekt för den genomsnittlige användaren. Folk får nog sluta gå runt och rekommendera Windows 7 till moderna datorer som i den här tråden efter ditt inlägg. Jösses vad tjurskallig man kan vara. Det måste ju vara helt hopplöst för människor i din bekantskapskrets att få hjälp med datorråd osv.

För övrigt släpper OCZ en SSD med 1,5 miljoner timmars MTBF för under 1000kr nu, apropå att det gnälldes på det innan (http://www.sweclockers.com/nyhet/10732-ocz_slapper_ssd-enhet_for_tusenlappen)
Känns inte direkt som den diskussionen gav något heller, dock. :rolleyes:

08-dude
2010-03-11, 09:51
Ja för att göra det som står i ditt inlägg är ju perfekt för den genomsnittlige användaren. Folk får nog sluta gå runt och rekommendera Windows 7 till moderna datorer som i den här tråden efter ditt inlägg.

Om användaren som man ska rekommendera operativsystemet till prioriterar prestanda och säkerhet så är Windows inte bäst för ändamålet.

Windows 7 sårbart för åtta av tio virus
http://www.idg.se/2.1085/1.266832/windows-7-sarbart-for-atta-av-tio-virus

För övrigt släpper OCZ en SSD med 1,5 miljoner timmars MTBF för under 1000kr nu, apropå att det gnälldes på det innan (http://www.sweclockers.com/nyhet/10732-ocz_slapper_ssd-enhet_for_tusenlappen)
Känns inte direkt som den diskussionen gav något heller, dock. :rolleyes:

Läste precis att prestandan på den enheten, den är ca hälften av Intel's X25,
125 read och write på 70 MB/s.

Som en normal WD raptor disk alltså.

Mr.Cosybear
2010-03-11, 10:17
Om användaren som man ska rekommendera operativsystemet till prioriterar prestanda och säkerhet så är Windows inte bäst för ändamålet.

Windows 7 sårbart för åtta av tio virus
http://www.idg.se/2.1085/1.266832/windows-7-sarbart-for-atta-av-tio-virus



Läste precis att prestandan på den enheten, den är ca hälften av Intel's X25,
125 read och write på 70 MB/s.

Som en normal WD raptor disk alltså.

Men lilla älskade bobo-troll, vet du vad random read/write är? Vet du att det är den största anledningen till varför SSDs är intressanta? En WD raptor är knappast i närheten av samma random read/write.

Prestanda för vad, ska han spela battlefield bad company 2 eller mass effect 2 i linux med sjuk fps som totalt dominerar windows prestanda?

08-dude
2010-03-11, 10:20
Men lilla älskade bobo-troll, vet du vad random read/write är? Vet du att det är den största anledningen till varför SSDs är intressanta? En WD raptor är knappast i närheten av samma random read/write.

Självklart vet jag vad det är.
Anser du att ett operativsystem idag aldrig skriver sekventiellt till en disk ?

Mr.Cosybear
2010-03-11, 10:24
Självklart gör dem det, MEN du får det att låta som att SSDn är likvärdig raptorn överlag, vilket är fel. Om de nu är lika på det sekventiella men SSDn är avsevärt mycket snabbare när det kommer till random (och access), vilken är bättre?

08-dude
2010-03-11, 10:25
Prestanda för vad, ska han spela battlefield bad company 2 eller mass effect 2 i linux med sjuk fps som totalt dominerar windows prestanda?

Prestanda för IO, kryptering, servertjänster osv.
Ett mycket tydligt sätt att kontrollera tex. Debians resurshanering av hårdvara är att att köra en webserver med 2000st besökade konstand på en dator på 400MHz, det har jag gjort och det fungerade utmärkt.

Prova att installera Windows 7 och gör samma sak där även tjänster som proftpd, apache, ssh, fcheck osv ingår.

Slutsatsen är enkel, då Winows 7 använder en så stor del av kapaciteten så blir det mindre kvar till övriga applikationer. Den är lätt att förstå.

Mr.Cosybear
2010-03-11, 10:27
Prestanda för IO, kryptering, servertjänster osv.
Ett mycket tydligt sätt att kontrollera tex. Debians resurshanering av hårdvara är att att köra en webserver med 2000st besökade konstand på en dator på 400MHz, det har jag gjort och det fungerade utmärkt.

Prova att installera Windows 7 och gör samma sak där även tjänster som proftpd, apache, ssh, fcheck osv ingår.

Slutsatsen är enkel, då Winows 7 använder en så stor del av kapaciteten så blir det mindre kvar till övriga applikationer. Den är lätt att förstå.

Ja för alla mina grannar, vänner och bekanta har behov av en egen webserver, ftp och köra ssh... Lägg ägg

Jag som tyckte OSX-fanatiker var dem värsta, men detta är ju insane :)

Trance
2010-03-11, 10:33
Prestanda för IO, kryptering, servertjänster osv.
Ett mycket tydligt sätt att kontrollera tex. Debians resurshanering av hårdvara är att att köra en webserver med 2000st besökade konstand på en dator på 400MHz, det har jag gjort och det fungerade utmärkt.

Prova att installera Windows 7 och gör samma sak där även tjänster som proftpd, apache, ssh, fcheck osv ingår.

Slutsatsen är enkel, då Winows 7 använder en så stor del av kapaciteten så blir det mindre kvar till övriga applikationer. Den är lätt att förstå.

Men precis som jag har sagt innan så är inte Windows 7 designat för att köra som en server på 15 år gammal hårdvara. Det gör det inte sämre. Jag kan inte köra apache på min iPhone heller.

Testa att installera Call of Duty på din maskin. Testa att köra HD-flash. Testa att installera fonter som inte suger as (OMG jag kan sno ms-fonter och installera!!! , ja det hjälper inte om datorn suger på att rendera dem), testa att köra surround och ljud från flera källor osv.

Vad är mest relevant för en persondator i dagens läge?

hahavaffan
2010-03-11, 10:33
Ge dig inte ens in och jämför standardinstallationer för då forlorar Windows direkt. Windows utan ett antivirusprogram är infekterat på mycket kort tid.

Gå in på tex. www.symantec.com eller free.avg.com och så får du se hur många virus det finns till respektive operativsystem.Herrejävlar vad mycket smörja du skriver. Om 8 dagar är det tio år sedan jag fick min första helt egna dator. Jag har haft antivirusprogram installerat högst en vecka av den tiden, och har kört XP x86 och 7 x64 hela tiden. Nuvarande dator är den enda där jag haft ett AV installerat längre än bara för en scan, och jag har haft 1 allvarligt virus, och kanske 3-4 som man enkelt kunde ta bort utan någon skada skedd. Infekterad på mycket kort tid, säger du? Sluta trolla eller klättra upp ur det hål du grävt ner dig i.

08-dude
2010-03-11, 10:37
Ja för alla mina grannar, vänner och bekanta har behov av en egen webserver, ftp och köra ssh... Lägg ägg

Jag som tyckte OSX-fanatiker var dem värsta, men detta är ju insane :)

Återkom när du kört den konfigurationen med endast 256MB på en maskin som kör Windows 7.

Då kan vi redan prata om den prestanda upp fick.

Baan
2010-03-11, 10:39
Återkom när du kört den konfigurationen med endast 256MB på en maskin som kör Windows 7.

Då kan vi redan prata om den prestanda upp fick.

Jag vet att Ericsson är snåla, men är dom så snåla att du inte har råd att lägga ut några tusenlappar för en ny dator samt skänka din ENIAC till något museum?

bertbert
2010-03-11, 10:40
Återkom när du kört den konfigurationen med endast 256MB på en maskin som kör Windows 7.

Då kan vi redan prata om den prestanda upp fick.

Min mobil behöver 512 MB RAM för att KÖRA LINUX, så vad är det där för smörja?

Mr.Cosybear
2010-03-11, 10:40
Återkom när du kört den konfigurationen med endast 256MB på en maskin som kör Windows 7.

Då kan vi redan prata om den prestanda upp fick.

MEN VARFÖR SKULLE JAG GÖRA DET? Herregud, jag vet inte om du tänder på att trolla eller om det är något annat fel på dig.

08-dude
2010-03-11, 10:40
Herrejävlar vad mycket smörja du skriver. Om 8 dagar är det tio år sedan jag fick min första helt egna dator. Jag har haft antivirusprogram installerat högst en vecka av den tiden, och har kört XP x86 och 7 x64 hela tiden. Nuvarande dator är den enda där jag haft ett AV installerat längre än bara för en scan, och jag har haft 1 allvarligt virus, och kanske 3-4 som man enkelt kunde ta bort utan någon skada skedd. Infekterad på mycket kort tid, säger du? Sluta trolla eller klättra upp ur det hål du grävt ner dig i.

Det finns undersökningar som visar på hur snabbt olika system blir infekterade av virus, trojaner och maskar vid en default installation.

Du hittar många av dom direkt via valfri sökmotor. Det är inte en åsikt jag
har utan det är fakta.

08-dude
2010-03-11, 10:42
MEN VARFÖR SKULLE JAG GÖRA DET? Herregud, jag vet inte om du tänder på att trolla eller om det är något annat fel på dig.

För då kan vi prata om prestanda och vilket system som bäst hanterar de resurser som finns tillgängliga.

Bättre resurshantering == Bättre prestanda

Mr.Cosybear
2010-03-11, 10:44
Det finns undersökningar som visar på hur snabbt olika system blir infekterade av virus, trojaner och maskar vid en default installation.

Du hittar många av dom direkt via valfri sökmotor. Det är inte en åsikt jag
har utan det är fakta.

Om majoriteten av användare idag skulle sitta med debian säger vi och en väldigt liten skala windows <10%. Vilket operativsystem kommer ha flest virus tror du? Vilket OS tror du blackhats skulle lägga ner tid att skriva virus till? Denna fråga har du undvikit att svara på tidigare så svara gärna.

Nitrometan
2010-03-11, 10:47
Please. Mata inte honom. Han är helt klart ett troll.

http://copyriot.se/2009/10/20/trolltyg-del-1-bestiarium/

http://copyriot.se/2009/10/25/trolltyg-del-2-trollandets-ekologi-och-etik/

http://copyriot.se/2009/10/28/trolltyg-del-3-lulz/

http://copyriot.se/2009/10/30/trolltyg-del-4-wikipedia-och-trollets-produktivitet/

http://copyriot.se/2009/11/04/trolltyg-del-v-mumintrollet-manniskan-snusmumriken-lilla-my-och-snuthemulerna/

http://copyriot.se/2009/11/07/trolltyg-del-6-trollmi/

http://copyriot.se/2009/11/07/trolltyg-del-7-narvalar-vad-skulle-freud-saga/

http://copyriot.se/2009/11/08/trolltyg-del-8-natet-som-teaterscen-kurt-wered-och-den-radikalkonservativa-trollkonsten/

http://copyriot.se/2010/01/03/trolltyg-del-10-att-lasa-bloggar-genom-kantig-monokel/

hahavaffan
2010-03-11, 10:47
Jag vet att Ericsson är snåla, men är dom så snåla att du inte har råd att lägga ut några tusenlappar för en ny dator samt skänka din ENIAC till något museum?:laugh:

Det finns undersökningar som visar på hur snabbt olika system blir infekterade av virus, trojaner och maskar vid en default installation.

Du hittar många av dom direkt via valfri sökmotor. Det är inte en åsikt jag
har utan det är fakta.Det finns undersökningar på allt. Men det är ju helt klart en åsikt du har, en helt jävla överdriven sådan. Erkänn att du fortfarande tittar på VHS-filmer, och hatar allt som har med HD att göra. Bildrör ftw.

08-dude
2010-03-11, 10:48
Om majoriteten av användare idag skulle sitta med debian säger vi och en väldigt liten skala windows <10%. Vilket operativsystem kommer ha flest virus tror du? Vilket OS tror du blackhats skulle lägga ner tid att skriva virus till? Denna fråga har du undvikit att svara på tidigare så svara gärna.

En längre förklaring skulle säkert vara svårt för dig att behandla men om du vill börja fundera på är ett tips att läsa på hur binärer hanterar i Windows resp. GNU/Linux.

Mr.Cosybear
2010-03-11, 10:54
Oj förlåt jag glömde att linux hade inbyggt social engineering-skydd. Väldigt dumt att glömma sånt.

08-dude
2010-03-11, 10:57
Oj förlåt jag glömde att linux hade inbyggt social engineering-skydd. Väldigt dumt att glömma sånt.

Med ett sådant svar har du absolut inte lärt dig någon om binärhanteringen.

King Grub
2010-03-11, 11:00
Det finns undersökningar som visar på hur snabbt olika system blir infekterade av virus, trojaner och maskar vid en default installation.

Du hittar många av dom direkt via valfri sökmotor. Det är inte en åsikt jag
har utan det är fakta.

Inkorrekt. Det gäller ett gammalt vanilla XP, som levererades utan brandvägg. På senare versioner av XP (SP2 och uppåt) och alla versioner av Vista och Windows 7 är brandvägg standard och påslagen som default. Det är det som gjorde att gamla XP blev infekterat direkt, inte avsaknaden av ett antivirus.

Man blir INTE per automatik infekterad av att inte ha ett antivirus.

08-dude
2010-03-11, 11:06
Det gäller ett gammalt vanilla XP, som levererades utan brandvägg. På senare versioner av XP (SP2 och uppåt) och alla versioner av Vista och Windows 7 är brandvägg standard och påslagen som default. Det är det som gjorde att gamla XP blev infekterat direkt, inte avsaknaden av ett antivirus.
Inte sant, det finns många idag som installerar XP och under mycket kort tid blir infekterade av maskar och virus.

Det går även att befinna sig i det skedet i installationen att det finns en Internetuppkoppling utan att brandväggen är aktiv så även där har du fel.

Det kan du enkelt själv undersöka genom att installera en slipstream skiva när dator du installerar är ansluten till en router.

Blir spännande att se när minde goda människor börjar att öppna portar i Windows 7 brandäggen utan användarens vetskap.

King Grub
2010-03-11, 11:08
Man blir inte infekterad av malware pga av att man inte har ett antivirus. Påstår du något annat har du fel. På den punkten också.

Trance
2010-03-11, 11:31
Med ett sådant svar har du absolut inte lärt dig någon om binärhanteringen.

Vad är skillnaden?

Johan_P
2010-03-11, 11:32
Med Microsofts förinstallerade Security Essentials (up-to-date) och någorlunda datorvett (läs: inget porrsurf, inga reklamklick på osäkra sidor, inga osäkra pokersidor etc.) så tror jag att risken att bli infekterad av virus är ganska låg.

thenut
2010-03-11, 12:03
Inte sant, det finns många idag som installerar XP och under mycket kort tid blir infekterade av maskar och virus.

Det går även att befinna sig i det skedet i installationen att det finns en Internetuppkoppling utan att brandväggen är aktiv så även där har du fel.

Det kan du enkelt själv undersöka genom att installera en slipstream skiva när dator du installerar är ansluten till en router.

Blir spännande att se när minde goda människor börjar att öppna portar i Windows 7 brandäggen utan användarens vetskap.

Men herregud, vad surfar du på för sidor egentligen? Klickar du på alla länkar du ser på nätet eller får spammat till dig? Jag har kört en XP maskin hemma i 4 år utan AV och med defaultinställningar på allt vad säkerhet heter, och jag har aldrig haft några problem. Installerade Avira för ett tag sen och körde en kontroll, helt rent...

Jag betvivlar inte att Linux är jättebra, men du får ju för f-n Annika Dahlqvist att framstå som lugn och balanserad :)

08-dude
2010-03-11, 12:13
Men herregud, vad surfar du på för sidor egentligen? Klickar du på alla länkar du ser på nätet eller får spammat till dig? Jag har kört en XP maskin hemma i 4 år utan AV och med defaultinställningar på allt vad säkerhet heter, och jag har aldrig haft några problem. Installerade Avira för ett tag sen och körde en kontroll, helt rent...


Det finns massor av virus och maskar idag som inte smittar via en browser utan som sprider sig via andra applikationer/servrar.

Window har sedan länge varit en riktigt smittohärd.
Vem kommer inte ihåg tex. CodeRed, CodeBlue, CodeYellow och Blaster ?

Vid varje nytt OS har MS lovat bättring men samma sak upprepas hela tiden.
Inget talar för att det blir någon skillnad mot W7 som redan visat stora sårbarheter.

Mr.Cosybear
2010-03-11, 12:27
Kan vi inte bara låsa denna tråden nu? Trollet blir aldrig mättat.

Trance
2010-03-11, 12:31
Code Red år 2001. En patch var tillgänglig en månad innan. Samma med Blue. Yellow har jag inte ens hört talas om.

Blaster år 2003. En patch var tillgänglig en månad innan.

Du vägrar kommentera debian-fiaskot med krypto eller t.ex. vmsplice exploiten.

08-dude
2010-03-11, 12:52
Code Red år 2001. En patch var tillgänglig en månad innan. Samma med Blue. Yellow har jag inte ens hört talas om.

Blaster år 2003. En patch var tillgänglig en månad innan.

Du vägrar kommentera debian-fiaskot med krypto eller t.ex. vmsplice exploiten.

Att släppa patchar i tid är knappast MS starka sida. Ibland kan det ta flera veckor innan MS släpper en patch för ett ganska så stort problem.

Om du följer med i IT-nyheterna så vet du vad jag menar.

Grahn
2010-03-11, 12:54
Att hacka på MS är väl lite som att sitta i opposition, rätt lätt.

Trance
2010-03-11, 12:59
Att släppa patchar i tid är knappast MS starka sida. Ibland kan det ta flera veckor innan MS släpper en patch för ett ganska så stort problem.

Om du följer med i IT-nyheterna så vet du vad jag menar.

Ok. Så nu släppte de patchar en månad INNAN ormen gjordes (förmodligen genom att se vad som patchades). Hur mycket tidigare tycker du de borde släppt patcharna?

Att hacka på MS är väl lite som att sitta i opposition, rätt lätt.

Det är rätt lätt eftersom få MS-användare orkar bry sig eller kan tillräckligt för att peka ut rena lögner.

Grahn
2010-03-11, 13:01
Det är rätt lätt eftersom få MS-användare orkar bry sig eller kan tillräckligt för att peka ut rena lögner.

Menade mer att "alternativen" sällan behöver bevisa något, lite som oppositionen är det bara fritt fram att klaga.

Trance
2010-03-11, 13:04
Som ett exempel, jag presenterar pwnie-awards från BlackHat USA Conference. Man kan nog inte säga att de är MS-fanboys direkt.

Läs gärna denna länken, den är trevlig. Linux tog hem en hel del fina "priser", t.ex. server-side bug osv.

http://pwnie-awards.org/2009/awards.html


Samt var även nomierade för "biggest epic fail", twitter tog hem just den delen men man kan ju alltid läsa vad Linux var nomierat för.

#

Linux default kernel security

Linux kernel development team

Last year, Linus Torvalds and the Linux kernel team were nominated for the Lamest Vendor Response Pwnie. This year, they were nominated for Most Epic FAIL due to the results of their continual response to security vulnerabilities. Here are some highlights of Linux's Year in Security 2009:

* 4 byte overflow resulting in reliable remote disabling of SELinux
* Improperly patching a 7 year running local bypass of a flawed ASLR implementation
* Arbitrary root command execution via an environment variable
* Silent disclosure of numerous kernel vulnerabilities

Finally, as descibed in a Usenix HotOS paper:

An attacker seeking to exploit unidentified vulnerabilities in Linux bug-fix disclosures would have, as Figure 2 shows, between 4 and 16 bugs with hidden impact waiting for him or her at any time in the last three years.

08-dude
2010-03-11, 13:16
Helt under all kritik, MS behöver behövde alltså 2 veckor för att lösa ett beräkningsfel i Excel 2007. Många företag har inte tid att i 2 veckor innan de kan börja använda Excel igen.

Klart det finns fel inom GNU/Linux också men det tar inte flera veckor innan det finns en patch. Inom GNU/Linux så finns det ofta en patch inom 2 dagar, istället för 2 veckor.


http://support.microsoft.com/kb/943075
http://blog.meteorit.co.uk/2007/10/10/excel-2007-calculation-bug-fix-released-after-two-weeks/

Ett annat exempel där TRE releaser behövdes.

http://www.infoworld.com/d/security-central/ie-bug-fix-still-not-right-so-microsoft-tries-again-755
Microsoft yesterday re-patched Internet Explorer, the third time it's been forced to repair one of the updates from its largest-ever bug fix, which was delivered on Oct. 13.

Monday's fix targeted MS09-054, the update that patched four vulnerabilities, all "critical," in Internet Explorer (IE).

08-dude
2010-03-11, 13:19
Hehe, de verkar i alla fall inte prioritera kodunderhåll för utveckling.

http://www.sciencetext.com/17-year-old-windows-bug-fix.html


Denna är också intressant.
"Visst säger de på MS, ett fel som gör att systemet hänger sig med vad gör det. Vi väntar några veckor till"

Microsoft won't fix Windows 7 crash bug next week
http://www.computerworld.com/s/article/9143297/Microsoft_won_t_fix_Windows_7_crash_bug_next_week

Trance
2010-03-11, 13:30
Helt under all kritik, MS behöver behövde alltså 2 veckor för att lösa ett beräkningsfel i Excel 2007. Många företag har inte tid att i 2 veckor innan de kan börja använda Excel igen.

Klart det finns fel inom GNU/Linux också men det tar inte flera veckor innan det finns en patch. Inom GNU/Linux så finns det ofta en patch inom 2 dagar, istället för 2 veckor.


http://support.microsoft.com/kb/943075
http://blog.meteorit.co.uk/2007/10/10/excel-2007-calculation-bug-fix-released-after-two-weeks/

Ett annat exempel där TRE releaser behövdes.

http://www.infoworld.com/d/security-central/ie-bug-fix-still-not-right-so-microsoft-tries-again-755
Microsoft yesterday re-patched Internet Explorer, the third time it's been forced to repair one of the updates from its largest-ever bug fix, which was delivered on Oct. 13.

Monday's fix targeted MS09-054, the update that patched four vulnerabilities, all "critical," in Internet Explorer (IE).

Haha, vilken värld lever du i? Du postar det DIREKT efter jag jag givit exempel på hur Linux är lika "dåligt". Sedan tar det aldrig 1-2 dagar för ett vettigt utvecklingföretag med program i den storleken att dra ut en patch.

Det är inte mammas källare detta utan det krävs code reviews och regressionstester på alla system som kan tänkas köra koden.


Hehe, de verkar i alla fall inte prioritera kodunderhåll för uteckling.

http://www.sciencetext.com/17-year-old-windows-bug-fix.html


Denna är också intressant.
"Visst säger de på MS, ett fel som gör att systemet hänger sig med vad gör det. Vi väntar några veckor till"

Microsoft won't fix Windows 7 crash bug next week
http://www.computerworld.com/s/article/9143297/Microsoft_won_t_fix_Windows_7_crash_bug_next_week

Internet fucking explorer 6. Snälla FÖRSÖK hitta någon som bryr sig att patcha en 9-10 år gammal av Netscape till Linux? Eller vänta lite, det går inte att köra så gammal mjukvara för bakåtkompatibilitet är något som inte är så viktigt.

Här skall man alltid uppdatera till senaste annars kommer ett lib inte vara kompatibelt och allt krashar. Oj, råkade de nya drivrutierna krasha X och du kan inte backa för de krashar något annat. Synd för dig.

Trance
2010-03-11, 13:33
Från förra årets Pwnie awards:


Pwnie for Most Epic FAIL

Sometimes giving 110% just makes your FAIL that much more epic. And what use would the Internet be if it wasn't there to document this FAIL for all time?

This award is to honor a person or company's spectacularly epic FAIL.

*

Debian for shipping a backdoored OpenSSL library for two years (CVE-2008-0166)

Debian Project

On May 2nd, 2006 Kurt Roeckx commented out two very important lines of code in the OpenSSL pseudo-random number generator (PRNG). The reason? Valgrind and Purify complained about the use of uninitialized data in the function that seeded the PRNG. By commenting out these two lines of code, the randomness of all cryptographic keys generated by the Debian OpenSSL package was reduced to about 15 bits, or less than 32,768 unique keys in practice.

By crippling the PRNG in the OpenSSL library, not only were all cryptographic keys generated on Debian-based systems suspect, but all cryptographic operations performed by these systems as well. Since the flaw was announced, Luciano Bello, Maximiliano Bertacchini, and Paolo Abeni have released a patch to Wireshark that decrypts SSL sessions (bypassing Perfect Forward Secrecy) that involve one of the weak keys. To this date, Kurt Roeckx still hosts vulnerable versions of the OpenSSL library in his personal directory on the Debian servers and has not been stripped of his Debian developer status.

Honorable mention

*

Windows Vista for proving that security does not sell

$100,000,000 invested in security and what does Microsoft have to show for it? Customers are revolting against Windows Vista and nobody who has a choice is choosing to upgrade. It doesn't matter that Vista really is the most secure Microsoft operating system ever made, all customers care about is the annoyance of the UAC prompts, the confusing user interface and the insane hardware requirements.

The good thing about the Vista debacle is that no other vendor will care to do such a security push, which means that we'll be able to easily own any piece of software for the foreseeable future.



....LINUX LINUX LINUX! Whoho!

08-dude
2010-03-11, 13:34
Haha, vilken värld lever du i? Du postar det DIREKT efter jag jag givit exempel på hur Linux är lika "dåligt". Sedan tar det aldrig 1-2 dagar för ett vettigt utvecklingföretag med program i den storleken att dra ut en patch.
Nu spekulerar du bara, det går visst för ett stort föregag att få ut en patch på några få dagar. Jag är med om det själv ibland.
Utveckling någon dag och sedan QA någon dag och sedan deploy. Klart

Det är just en av många hundra fördelar med open source. Patchar är ofta ute på mycket kort tid.

Så även här hade du fel igen, precis som tidigare. Det börjar med och mer kännas som att jag håller i en utbildning av personer som har 0 tidigare erfarenhet.

Nitrometan
2010-03-11, 13:37
Så även här hade du fel igen, precis som tidigare. Det börjar med och mer kännas som att jag håller i en utbildning av personer som har 0 tidigare erfarenhet.

MWOn9Ff8_J0

Grahn
2010-03-11, 13:39
Utifall att 08-dude trots allt inte är ett troll så tänkte jag hjälpa honom med att slå upp ett ord http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%96dmjukhet

snej
2010-03-11, 13:42
Underbart med inbyggda Hot-Keys tycker jag i windows7. Windowsknappen + P skiftar man mellan bildkärmar med. En ypperlig funktion då man har flera skärmar kopplade, och vill slippa gå in i bildskärmsinställningar och hålla på och vela.

Trance
2010-03-11, 13:43
Nu spekulerar du bara, det går visst för ett stort föregag att få ut en patch på några få dagar. Jag är med om det själv ibland.
Utveckling någon dag och sedan QA någon dag och sedan deploy. Klart

Vilket företag pratar vi nu igen om? För jag hoppas du inte jämför Ericssons små applicationer med Excel här?

Sedan drar de ut hotfixes snabbt ibland, men saker som t.ex. räkningsbuggar inte lika triviala och måste självklart testas enormt mycket på alla de plattformar och alla de versioner av Excel som finns.


Det är just en av många hundra fördelar med open source. Patchar är ofta ute på mycket kort tid.

Så även här hade du fel igen, precis som tidigare. Det börjar med och mer kännas som att jag håller i en utbildning av personer som har 0 tidigare erfarenhet.

Skall vi börja gå igenom alla Open Source bug-trackers och titta lite?

Kan börja med Ubuntu
https://launchpad.net/ubuntu/+bugs

dt06mj2
2010-03-11, 13:50
Jag älskar dig Trance.

Jag är nog lite för stort MS-fanboy för att skriva i denhär tråden. Har tvingats använda Linux mycket i skolan, vilket spätt på min kärlek till Windows/MS.

Kom ihåg att jag ville aktivera adhoc i någon linuxdist för många år sedan. Tydligen var det 10-20 rader kod för att göra så.. Det glädjer mig att Ubuntu 2009 la in den funktionen i sitt GUI, inte ett år för tidigt.

08-dude
2010-03-11, 13:50
Vilket företag pratar vi nu igen om? För jag hoppas du inte jämför Ericssons små applicationer med Excel här?


För att bedöma storleken på applikationerna på E helt korrekt så måste du väl ha bättre kunskap om dom än att bara bedöma utifrån företaget ? Annar blir det bara som tidigare rena spekulationer från din sida.

Sedan under andra arbetsplatser har det också genomförst korta och snabba hotfixar.

Så det du skrev tidigare stämmer inte.


Skall vi börja gå igenom alla Open Source bug-trackers och titta lite?

Kan börja med Ubuntu
https://launchpad.net/ubuntu/+bugs

Så vi ska jämföra alla dist. som finns där GNU/Linux används ?
Då börjar vi med MS-DOS och sedan vidare till Windows 95 och vidare till Windows 98.

Det tror jag inte du vill ge dig in på för då kommer det tar flera år.

08-dude
2010-03-11, 13:59
Kolla in denna, rena rånet

Windows 7 Ult. för 3 090 kr. Helt sinnesjukt pris för en brisfällig produkt.


http://www.netonnet.se/art/dator/programvara/operativsystem/microsoft-windows7ultimateenglishdvd%28150262,3049%29

Grahn
2010-03-11, 14:01
Kolla in denna, rena rånet

Windows 7 Ult. för 3 090 kr. Helt sinnesjukt pris för en brisfällig produkt.


http://www.netonnet.se/art/dator/programvara/operativsystem/microsoft-windows7ultimateenglishdvd%28150262,3049%29

MS prissättning åsido, finns det icke bristfälliga produkter? och isf var köper man dessa och till vilket pris?

Trance
2010-03-11, 14:03
För att bedöma storleken på applikationerna på E helt korrekt så måste du väl ha bättre kunskap om dom än att bara bedöma utifrån företaget ? Annar blir det bara som tidigare rena spekulationer från din sida.

Sedan under andra arbetsplatser har det också genomförst korta och snabba hotfixar.

Så det du skrev tidigare stämmer inte.


Fniss.

Hur många plattformar släpptes det till?
Både 32/64?
Hur många versioner bakåt släpptes det också fixar till?




Så vi ska jämföra alla dist. som finns där GNU/Linux används ?
Då börjar vi med MS-DOS och sedan vidare till Windows 95 och vidare till Windows 98.

Det tror jag inte du vill ge dig in på för då kommer det tar flera år.

Nej, vi skall jämföra de senaste versionerna. Jag tänker inte ta upp 10 år gamla Linux-distar.

Även om den nu två år gamla skönheten som jag tog upp innan alltid är rolig: Debian for shipping a backdoored OpenSSL library for two years (CVE-2008-0166)

Bara tänk så skadeglad du skulle varit om det var MS som gjorde en sådan idiotmiss. Nu antar jag att du är mest....förvirrad?

Trance
2010-03-11, 14:04
Kolla in denna, rena rånet

Windows 7 Ult. för 3 090 kr. Helt sinnesjukt pris för en brisfällig produkt.


http://www.netonnet.se/art/dator/programvara/operativsystem/microsoft-windows7ultimateenglishdvd%28150262,3049%29

Linux is only free if your time is worthless.

shut teh face
2010-03-11, 14:09
Linux är mer eller mindre värdelöst för att använda hemma. Det kommer dock alltid finnas folk som kör det hemma och förespråkar det framför Windows, och som Trance sa innan; if your time is worthless.

MEN, Linux är ungefär fem miljarder bättre om man kör något seriöst som kräver +99,997% availability. Det är inte ens något att diskutera.

hahavaffan
2010-03-11, 14:15
MWOn9Ff8_J0pnrwph1GDL8

Nitrometan
2010-03-11, 14:25
[yt]

En Rolle till...

3etvorgDpyE

Trance
2010-03-11, 14:26
MEN, Linux är ungefär fem miljarder bättre om man kör något seriöst som kräver +99,997% availability. Det är inte ens något att diskutera.

Varför?

shut teh face
2010-03-11, 14:33
Varför?
Windows är helt enkelt för ostabilt

Jag pratar om att typ hosta en databas nu

Trance
2010-03-11, 14:34
Windows är helt enkelt för ostabilt

Enligt?

08-dude
2010-03-11, 15:08
Fniss.

Hur många plattformar släpptes det till?
Både 32/64?

Nu har du helt bytt frågeställning, det var inte det påståendet som skrev.


Även om den nu två år gamla skönheten som jag tog upp innan alltid är rolig: Debian for shipping a backdoored OpenSSL library for two years (CVE-2008-0166)

Problem finns nästan i alla OS, det hemska är dock att du inte förstår att det är viktigt att så snart som möjligt släppa en patch. Här har open source ett stort försprång och MS har en utvecklingsprocess tydligen som gör att de aldrig kommer ikapp på detta område.

Bara tänk så skadeglad du skulle varit om det var MS som gjorde en sådan idiotmiss. Nu antar jag att du är mest....förvirrad?

Nej, jag gör inte mina inlägg beroende på om om jag är skadeglad eller inte. Det jag skriver är bara fakta. Filosofi överlåter jag också till andra.

08-dude
2010-03-11, 15:12
Windows är helt enkelt för ostabilt

Jag pratar om att typ hosta en databas nu

Ja, det är vanligt att många företag använder sig av GNU/Linux för sina databaser. Tidigare arbetsplaster som jag arbetat på där har de 2 huvudargumenten varit prestanda och licenskostnaderna.

Baan
2010-03-11, 15:15
Problem finns nästan i alla OS, det hemska är dock att du inte förstår att det är viktigt att så snart som möjligt släppa en patch. Här har open source ett stort försprång och MS har en utvecklingsprocess tydligen som gör att de aldrig kommer ikapp på detta område.


MS klarade sig väldigt bra i någon undersökning nyligen när det gäller att vara på hugget och patcha (samtliga produkter!). Tror även HP var där i toppen. Sämst var Apple, främst OS X som fortfarande hade saker som inte åtgärdats. Ska försöka komma ihåg var jag läste detta, men har du någon länk som visar motsatsen? Eller är det din ethos som får tala igen?

08-dude
2010-03-11, 15:19
MS klarade sig väldigt bra i någon undersökning nyligen när det gäller att vara på hugget och patcha (samtliga produkter!). Tror även HP var där i toppen.

Ja, visa gärna den undersökningen och jag vill inte läsa den om MS själva skapat den.

Med tanke på att det finns massor av exempel där MS har varit mycket segdragna med att släppa patchar så har jag svårt att tror att det finns en sådan valid undersökning. Läser du dagligen relaterade nyheter så stöter du ofta på krisiska fel i Windows som MS inte har stängt. Men motbevisa mig gärna.

08-dude
2010-03-11, 15:23
Ska försöka komma ihåg var jag läste detta, men har du någon länk som visar motsatsen?

Ja, det finns länkar här i tråden som visar att MS är långt ifrån snabba med att släppa patchar. Mycket beror på att de använder sig av en process där det bara inte är att skriva en patch, köra den genom QA och sedan lägga upp den.

Därför tar det vanligen veckor för MS att släppa en patch och användaren är helt oskyddade under tiden.

Trance
2010-03-11, 15:41
Nu har du helt bytt frågeställning, det var inte det påståendet som skrev.

Nej, det är inte någon annan frågeställning. Det är realititeten. Excel på många plattformar och i många versioner (alla kör inte den senaste).

Har du varit med om att patcha en sådan produkt?


Problem finns nästan i alla OS, det hemska är dock att du inte förstår att det är viktigt att så snart som möjligt släppa en patch. Här har open source ett stort försprång och MS har en utvecklingsprocess tydligen som gör att de aldrig kommer ikapp på detta område.

Ja, för det är allmänt känt att buggar rapporteras bra till upstream för att fixas och sedan propagera ner downstream. Finns absolut inte alls några skandaler där eller exempel på buggar som tagit år att fixa.

Baan
2010-03-11, 15:44
Ja, visa gärna den undersökningen och jag vill inte läsa den om MS själva skapat den.

Med tanke på att det finns massor av exempel där MS har varit mycket segdragna med att släppa patchar så har jag svårt att tror att det finns en sådan valid undersökning. Läser du dagligen relaterade nyheter så stöter du ofta på krisiska fel i Windows som MS inte har stängt. Men motbevisa mig gärna.

Ja, det finns länkar här i tråden som visar att MS är långt ifrån snabba med att släppa patchar. Mycket beror på att de använder sig av en process där det bara inte är att skriva en patch, köra den genom QA och sedan lägga upp den.

Därför tar det vanligen veckor för MS att släppa en patch och användaren är helt oskyddade under tiden.

Du får gärna visa något som hävdar motsatsen också :) Eftersom vi båda hävdar något och det finns ingen grundläggande sanning att utgå från. Angående patchar är det intressant relativt till andra OS. Annars blir det mer allmänt gnäll på samtliga utvecklare att OS:n inte är perfekta och att patchar tar tid.

08-dude
2010-03-11, 15:46
Du får gärna visa något som hävdar motsatsen också :) Eftersom vi båda hävdar något och det finns ingen grundläggande sanning att utgå från. Angående patchar är det intressant relativt till andra OS. Annars blir det mer allmänt gnäll på samtliga utvecklare att OS:n inte är perfekta och att patchar tar tid.

Jag har redan postar information som visar att det vid ett fall tog några veckor innan en patch fanns och vid ett annat fall tog det ännu längre tid.

Att MS inte är snabba på att skapa patchar finns det massor av nyheter på tex. freshnews och computersweden.

Baan
2010-03-11, 15:50
Jag har redan postar information som visar att det vid ett fall tog några veckor innan en patch fanns och vid ett annat fall tog det ännu längre tid.

Att MS inte är snabba på att skapa patchar finns det massor av nyheter på tex. freshnews och computersweden.

Jag vet att du gjort det. Men hur står sig det relativt till andra OS? Det är det som är relevant om du ska tala dig varm om Linux.

thenut
2010-03-11, 15:55
Jag har redan postar information som visar att det vid ett fall tog några veckor innan en patch fanns och vid ett annat fall tog det ännu längre tid.

Att MS inte är snabba på att skapa patchar finns det massor av nyheter på tex. freshnews och computersweden.

Jag kanske missade någon post, men det som tog ett par veckor var väl en obskyr (såg sån ut iaf) räknebugg i Excel, och inte ett säkerhetshål i OSet?

Trance
2010-03-11, 16:07
Jag har redan postar information som visar att det vid ett fall tog några veckor innan en patch fanns och vid ett annat fall tog det ännu längre tid.

Att MS inte är snabba på att skapa patchar finns det massor av nyheter på tex. freshnews och computersweden.

Tog bara första bästa mer eller mindre. Skall vi börja gräva bland äldre kanske?

Critical: 2.6.28-11 causes massive data corruption on 64 bit installations

Submitted för ungefär ett år sedan
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/linux/+bug/346691?comments=all

Näst senaste kommentaren


Hi there,
I am afraid I have the same problem - the EXT4 file system getting corrupted over time.
I've built a NAS from Ubuntu 9.10 Server amd64. The system+temp is on an SSD drive, while the data is on a RAID6 array using an Adaptec 51645 card and 8 identical 1.5TB disks.
I use use SSH/PUTTY to manage the box and Samba to access the data (fill using my Windows machine, play using XBMC on Linux mini), and I never reboot the machine unless there was an update installed.

uname -r: 2.6.31-19-server
fstab: /dev/sdb1 /mnt/raid6 ext4 suid,dev,exec,nodelalloc 0 0

I never noticed anything wrong, but today I was looking for a file that was supposed to be there. The file was not there, but there were files from other directories(!). So, obviously there is something wrong.
I removed the mount command from fstab, reboot, then I run:
sudo fsck.ext4 -fyv /dev/sdb1
I got massive amounts of inode issues - I could not take a copy because the PUTTY buffer seems to be too small (text has been pushed off very quickly).
Right now it says "Clone multiply-claimed blocks? yes" and it's hanging - I understand it takes quite a while.
I wonder if I am a victim of the same corruption reported in this thread and whether I can fix it using fsck.ext4.

I would not like to loose any data, because I just can't recover it from anywhere (these are HD family movies, pictures and such nowhere else to be found). I never planned on making backups because RAID6 offers good protection and using nodelalloc in the mount options should protect from power loss.

Please advise. Thank you.

08-dude
2010-03-11, 16:12
Jag kanske missade någon post, men det som tog ett par veckor var väl en obskyr (såg sån ut iaf) räknebugg i Excel, och inte ett säkerhetshål i OSet?

Skulle du vilja så till en ekonomiavdelning och säga att buggen var en obskyr sådan när excel har räknat fel på kanske flera miljoner ?

Det var ett exempel, här är ett annat som är mer säkerhetsrelaterad och tog HELA 6 veckor innan MS släppte en patch. Katastrof är ordet som passar in.

Microsoft Security Advisory (981169)- Vulnerability in VBScript Could Allow Remote Code Execution

http://www.computerworld.com/s/article/9164038/Microsoft_Don_t_press_F1_key_in_Windows_XP

Tricce
2010-03-11, 16:20
Känns som att tråden spårat rätt kraftigt, varför inte splitta den och göra ny topic MS vs Linux.

Detta var ursprungsfrågan om nån kommer ihåg vilken ju är besvarad så atte sörru lixm

Tjenare,
Är inte något bra på datorer, är det någon som vet om man kan ställa in en tid så att datorn stänger av sig själv? Så att jag sätter tiden på 23.00 och vid klockslaget så stängs den av, går det? :P
Isåfall hur?

MasterChief
2010-03-11, 19:19
Skulle du vilja så till en ekonomiavdelning och säga att buggen var en obskyr sådan när excel har räknat fel på kanske flera miljoner ?



Som ekonomichef kan jag tillägga att personalen bakom tangentbordet räknar fel betydligt oftare (förhållande på 1 000 000 000 000 mot 1 skulle jag tippa på). Finns det en patch för det?

Har man en cell som räknar fel på flera miljoner så märks det rätt omgående eftersom man vid användning av Excel alltid måste kvalitetssäkra genom att stämma av mot tex HB eller från var nu datan kommer ifrån. Sitter man och kalkylerar i största allmänhet är, som sagt, det så ofattbart större risk att man skapat en felaktig formel.

Excel tillför så otroligt mycket så att det smugit in en liten bugg är väl helt naturligt? Bilar återkallas för att de hittat något konstruktionsfel. Människor blir sjuka för att DNA-strängen kodar fel. Det ligger i sakens natur.

Ok, jag försöker igen. Windows 7 är jättejättebra.

/Tråd låst

Trance
2010-03-11, 19:33
Det är lite roligt att nästan se definitionen av en fanboy här. Han anser att det är en katastrof när det tog 6 veckor att fixa en exploit som krävde att användaren lurades att trycka på F1 på sidor som försökte utnyttja den. Detta var en katastrof.

Jag gav innan exempel på:

En bugg som fortfarande inte är fixad i Ubuntu (Linux för att vara mer exakt) där 64-bitars som körde med en viss kärna kan göra att datan på sin hårddisk blir korrupt. Över ett år gammal och inte fixad.

Jag har beskrivit det faktum att Debian (och med andra ord Ubuntu) distribuerade en kryptomodul som genererade 15-bitars nycklar under två år. Detta gör att alla kryptonycklar genrerade av ett sådant system är värdelösa och kan förutses.

Jag har även tagit upp vmsplice och andra exploits. Så, vad kallas dessa om MS-exploiten var en katastrof?

08-dude
2010-03-11, 19:40
Som ekonomichef kan jag tillägga att personalen bakom tangentbordet räknar fel betydligt oftare (förhållande på 1 000 000 000 000 mot 1 skulle jag tippa på). Finns det en patch för det?

Så helt plötsligt är det okej att Excel räknar fel ?
Det tycker dom inte där jag arbetar som tur är !




Excel tillför så otroligt mycket så att det smugit in en liten bugg är väl helt naturligt?
Visst kan det sker, det riktigt dåliga är att det har tagit så lång tid för MS att lösa problemet.


Ok, jag försöker igen. Windows 7 är jättejättebra.
Ja, det är bra på att vara utsatt för virus, bra att i hemlighet öppna upp brandväggar och det är bra för att sänka kvalitet vid uppspelade av en BR skiva med en film på om inte skärmen eller grafikkortet är DHCP kompatibelt.

Yes
2010-03-11, 19:40
Kolla in denna, rena rånet

Windows 7 Ult. för 3 090 kr. Helt sinnesjukt pris för en brisfällig produkt.


http://www.netonnet.se/art/dator/programvara/operativsystem/microsoft-windows7ultimateenglishdvd%28150262,3049%29
Vad är en timme värd? Ska vi säga 100Kr, så räknar vi lite snällt?

3100/100 = 31

Säg 4 timmar för att få upp systemet med alla program, drivrutiner och codecs installerade. Rätt lång tid egentligen, men det kan röra sig om flera stora program och lite strul och pill innan allt funkar.

35 timmar totalt, sen behöver du i princip bara uppdatera och underhålla systemet lite då och då utan att bekymra dig om nåt annat.

Hur lång tid måste man lägga ned på Linux? Konfigurera grafik, ljud, fonter, kringutrustning, installera program(som är bristfälliga i jämförelse med komersiella produkter), och sedan uppdateringar beroende av en massa olika paket. Yay!

Funkar säkert jättebra för en leet-haxxor. Eller nej, egentligen gör det inte det heller. För en normal användare, typ min mamma, är det dock rena helvetet.

Måååånga jäkla timmar där. Tror inte min mamma hade klarat det på 35 veckor ens.

Normala användare behöver inte heller Ultimate-versionen. Home Premium kostar väl drygt 1000Kr. Det är billigt som fan för det man får. Men som Linux-användare kanske man tycker att utvecklarna inte behöver få betalt så de kan fixa mat på bordet åt sig själva och sina familjer?

08-dude
2010-03-11, 19:45
Det är lite roligt att nästan se definitionen av en fanboy här. Han anser att det är en katastrof när det tog 6 veckor att fixa en exploit som krävde att användaren lurades att trycka på F1 på sidor som försökte utnyttja den. Detta var en katastrof.
Inte så konstigt att Windows är så populärt som det är, dess användare accepterar tydligt allt som MS gör.
Det är en unik situation som MS befinner sig i.
Skulle du acceptera att din bil inte heller fungerar. Tex du kommer ut och bilen startar helt plötsligt inte på 6 veckor, sedan vecka 7 fungerar den igen efter du laddad ned en patch från biltillverkares XXX hemsida.


Jag har beskrivit det faktum att Debian (och med andra ord Ubuntu) distribuerade en kryptomodul som genererade 15-bitars nycklar under två år. Detta gör att alla kryptonycklar genrerade av ett sådant system är värdelösa och kan förutses.

Jag sökte men kunde inte hitta att alla felet betyder att alla nycklar kan förutses. Länka gärna in till artikeln.

08-dude
2010-03-11, 19:48
Säg 4 timmar för att få upp systemet med alla program, drivrutiner och codecs installerade. Rätt lång tid egentligen, men det kan röra sig om flera stora program och lite strul och pill innan allt funkar.

35 timmar totalt, sen behöver du i princip bara uppdatera och underhålla systemet lite då och då utan att bekymra dig om nåt annat.

Hur lång tid måste man lägga ned på Linux? Konfigurera grafik, ljud, fonter, kringutrustning, installera program(som är bristfälliga i jämförelse med komersiella produkter), och sedan uppdateringar beroende av en massa olika paket. Yay!


Så fel det kan bli om man försöker bedöma ett OS utifrån mycket begränsade kunskaper. Tex. SUSE går att installera på 120 minuter inklusive partionering av diskar, kofigurerar en Internetuppkoppling och installera lite annan mjukvara som tex. Apache och Fcheck

Själv är jag inte så jäkla duktig på att motormekanik. För mig skulle det säkert ta 25 timmar att justera ventilerna på min bil. Ska jag då gnälla på konstruktionen och bli sned på en riktig mekaniker som gör det på kanske 5 timmar ?
Du här väl vad illa det blir att göra en jämförelse på detta sät ?

MasterChief
2010-03-11, 19:51
Så helt plötsligt är det okej att Excel räknar fel ?
Det tycker dom inte där jag arbetar som tur är !


Ok vet jag inte, men inget som är speciellt allvarligt. Det var ju inte så att Excel gjorde allt fel, och rätt få lär ju ha blivit drabbade. Inget att demonstrera för.

Din stil och attityd är verkligen uppåt väggarna i denna tråd. Vägrar att svara på frågor, samtidigt som du inte ens lyssnar.

Baan
2010-03-11, 19:52
Inte så konstigt att Windows är så populärt som det är, dess användare accepterar tydligt allt som MS gör.
Det är en unik situation som MS befinner sig i.
Skulle du acceptera att din bil inte heller fungerar. Tex du kommer ut och bilen startar helt plötsligt inte på 6 veckor, sedan vecka 7 fungerar den igen efter du laddad ned en patch från biltillverkares XXX hemsida.



Jag sökte men kunde inte hitta att alla felet betyder att alla nycklar kan förutses. Länka gärna in till artikeln.

Frågar du varför en 15-bits nyckel är osäker? För att en miniräknare kan knäcka den. Ungefär. 15-bit är katastrof, borde vara byte, men även det är kass.

Trance
2010-03-11, 19:54
Inte så konstigt att Windows är så populärt som det är, dess användare accepterar tydligt allt som MS gör.
Det är en unik situation som MS befinner sig i.
Skulle du acceptera att din bil inte heller fungerar. Tex du kommer ut och bilen startar helt plötsligt inte på 6 veckor, sedan vecka 7 fungerar den igen efter du laddad ned en patch från biltillverkares XXX hemsida.

Men... det finns ingen Linux-distro som är bättre. De saker jag använder mest fungerar ju sämre till Linux och har fler buggar.


Jag sökte men kunde inte hitta att alla felet betyder att alla nycklar kan förutses. Länka gärna in till artikeln.

15-bitars nycklar....

Du skall vara programmerare. Hur många möjliga kombinationer betyder det och hur lång tid tar det att göra en brute-force på den mängden?

Yes
2010-03-11, 19:58
Så fel det kan bli om man försöker bedöma ett OS utifrån mycket begränsade kunskaper. Tex. SUSE går att installera på 120 minuter inklusive partionering av diskar, kofigurerar en Internetuppkoppling och installera lite annan mjukvara som tex. Apache och Fcheck

Själv är jag inte så jäkla duktig på att motormekanik. För mig skulle det säkert ta 25 timmar att justera ventilerna på min bil. Ska jag då gnälla på konstruktionen och bli sned på en riktig mekaniker som gör det på kanske 5 timmar ?
Du här väl vad illa det blir att göra en jämförelse på detta sät ?
Köper du en ny bil som du måste vara mekaniker för att få den att funka, så är den i de allra flesta fall en riktig skitbil. Precis på samma sätt som Linux är ett skit-OS i de allra flesta fall.

Windows tar för övrigt mycket mindre än 120 minuter att installera om man bara ser till minimikraven. Sen när man ser till installation av program och annat så kör det ifrån Linux så långt att de inte ens ser dammolnet.

08-dude
2010-03-11, 20:00
Frågar du varför en 15-bits nyckel är osäker? För att en miniräknare kan knäcka den. Ungefär. 15-bit är katastrof, borde vara byte, men även det är kass.

Det handlade inte om nyklarna säkerhet eller inte, utan det framgick inte att just nycklarnas längd var fel utan att det gick att förutse dessa. En helt annan sak.

Sedan vet jag inte om du känner till att en nyckel längd inte är viktigare än algoritmen den använder.

Skulle du använda en nyckellängd på 128 bitar för 3DES eller 256 för AES vid asymmetrisk kryptering ?

Yes
2010-03-11, 20:04
Köper du en ny bil...
Linux köper man iof inte. Det är mer som att få en gammal trashad folkrace-bil från Berras garage. Kanske kan vara kul för vissa, men inte direkt nåt man pendlar till jobbet med.

08-dude
2010-03-11, 20:06
Windows tar för övrigt mycket mindre än 120 minuter att installera om man bara ser till minimikraven. Sen när man ser till installation av program och annat så kör det ifrån Linux så långt att de inte ens ser dammolnet.

Okej, vi säger för att du ska bli nöjd att du installerar Windows på 7 minuter inklusive att formatera och partionera upp diskarna, installera och konfigurera lite applikationer som tex. Apache och en ftpserver.

Hur ofta görs detta ?
Själv så installerar jag ganska så sälla om mina OS. Att ett OS har bra prestanda och är säkert väger mycket tyngre. Då kan jag leva med att det tar 2 timmar att installera tex. SUSE och några extra applikationer.

08-dude
2010-03-11, 20:09
Linux köper man iof inte. Det är mer som att få en gammal trashad folkrace-bil från Berras garage. Kanske kan vara kul för vissa, men inte direkt nåt man pendlar till jobbet med.

Tydligen så fungerar det med en folkracebil för Nokia, Google, Sony Pictures, astrazeneca, PayPal osv.

kolozzeum.com körs även på en GNU/Linux maskin.
blocket.se kör också på en GNU/Linux maskin, skulle aldrig fungera med en sådan last på en MS maskin på grund av dålig prestanda.

Då fungerar det fint för mig med.

Trance
2010-03-11, 20:16
Det handlade inte om nyklarna säkerhet eller inte, utan det framgick inte att just nycklarnas längd var fel utan att det gick att förutse dessa. En helt annan sak.

Sedan vet jag inte om du känner till att en nyckel längd inte är viktigare än algoritmen den använder.

Skulle du använda en nyckellängd på 128 bitar för 3DES eller 256 för AES vid asymmetrisk kryptering ?

Du verkar inte riktigt förstå vad det hela handlar om. För att vara Linux-expert deluxe som dessutom kör Debian så har du rätt dålig koll på en av de största säkerhetsmissarna någonsin.

Yes
2010-03-11, 20:16
Du missade min poäng helt, eller?

1. Linux tar massor med tid och arbete att få fungerande. Framförallt om man förväntar sig samma funktionalitet som i Windows. För vanliga användare som inte kan systemet kan arbetet dessutom bli extremt krävande.

2. Linux kräver betydligt mer underhåll och arbete vid nya uppdateringar.

3. Detta är i relation till PRISET för operativsystemet. Det vill säga, Linux är DYRT.

För egen del har jag gjort en ominstallation av Vista det senaste året. Detta för att jag själv pajjade min dåvarande installation(shit happens när man leker med hårdvaran). Annars uppdaterar jag bara när det kommer nya uppdateringar, och kör en virus-scan lite då och då.

Trance
2010-03-11, 20:22
Tydligen så fungerar det med en folkracebil för Nokia, Google, Sony Pictures, astrazeneca, PayPal osv.

kolozzeum.com körs även på en GNU/Linux maskin.
blocket.se kör också på en GNU/Linux maskin, skulle aldrig fungera med en sådan last på en MS maskin på grund av dålig prestanda.

Då fungerar det fint för mig med.

Hehehe. Du är verkligen ingen utvecklare för webben i alla fall. Skall vi ta PlentyOfFish som ett litet exempel

THE PLATFORM
Microsoft Windows
ASP.NET
IIS
Akamai CDN
Foundry ServerIron Load Balancer

THE STATS
PlentyOfFish (POF) gets 1.2 billion page views/month, and 500,000 average unique logins per day. The peak season is January, when it will grow 30 percent.
POF has one single employee: the founder and CEO Markus Frind.
Makes up to $10 million a year on Google ads working only two hours a day.
30+ Million Hits a Day (500 - 600 pages per second).
1.1 billion page views and 45 million visitors a month.
Has 5-10 times the click through rate of Facebook.
A top 30 site in the US based on Competes Attention metric, top 10 in Canada and top 30 in the UK.
2 load balanced web servers with 2 Quad Core Intel Xeon X5355 @ 2.66Ghz), 8 Gigs of RAM (using about 800 MBs), 2 hard drives, runs Windows x64 Server 2003.
3 DB servers. No data on their configuration.
Approaching 64,000 simultaneous connections and 2 million page views per hour.
Internet connection is a 1Gbps line of which 200Mbps is used.
1 TB/day serving 171 million images through Akamai.
6TB storage array to handle millions of full sized images being uploaded every month to the site.
http://highscalability.com/plentyoffish-architecture

Men ja, kolo är nog större...

08-dude
2010-03-11, 20:22
1. Linux tar massor med tid och arbete att få fungerande. Framförallt om man förväntar sig samma funktionalitet som i Windows.
Ja, 2 timmar för en normalanvändare som har lite datorintresse utanför MS träsket.


För vanliga användare som inte kan systemet kan arbetet dessutom bli extremt krävande.

Detta beror inte på systemet utan på användaren kunskap


2. Linux kräver betydligt mer underhåll och arbete vid nya uppdateringar.

Nu skojar du ändå med mig, motbevisa gärna tex. företagen Nokia, Google, Sony Pictures, astrazeneca, PayPal att GNU/Linux kräver mycket mer underhåll och arbete vid uppdateringar.

Vad är det exakt som kräver mer tid?

Trance
2010-03-11, 20:24
Detta beror inte på systemet utan på användaren kunskap


Hur lärde du dig att konfigurera X? Hur lärde du dig hur ALSA/PulseAudio/Jack/Whatever fungerar? Hur lärde du dig hur GRUB fungerar?

Baan
2010-03-11, 20:26
Det handlade inte om nyklarna säkerhet eller inte, utan det framgick inte att just nycklarnas längd var fel utan att det gick att förutse dessa. En helt annan sak.

Sedan vet jag inte om du känner till att en nyckel längd inte är viktigare än algoritmen den använder.

Skulle du använda en nyckellängd på 128 bitar för 3DES eller 256 för AES vid asymmetrisk kryptering ?

Det handlade om att klyva ord? Det borde räcka att säga 15 bitar oavsett algoritm.

AES och DES är symmetriska algoritmer, inte asymmetriska. Det är olika nyckellängd som används givetvis, RSA har väldigt långa nycklar men vad spelar det för roll? 15 bitar är ett skämt med vad som helst.

08-dude
2010-03-11, 20:27
Hehehe. Du är verkligen ingen utvecklare för webben i alla fall. Skall vi ta PlentyOfFish som ett litet exempel

THE PLATFORM
Microsoft Windows
ASP.NET
IIS
Akamai CDN
Foundry ServerIron Load Balancer

Ganska så dåligt exempel, med lastbalaserare så går det att driva vad som helst. Dock så finns det ofta en beränsad budget för ett företag och då väjer man istället från början ett OS som inte kräver lika mycket prestanda.

08-dude
2010-03-11, 20:31
AES och DES är symmetriska algoritmer, inte asymmetriska. Det är olika nyckellängd som används givetvis, RSA har väldigt långa nycklar men vad spelar det för roll?

Hehe, grattis
1 poäng fick du där, bara 9 kvar.

15 bitar är ett skämt med vad som helst.
Kunde varit en glömd kodsektion efter Dev. som inte tagits bort, finns massor av situationer vid refactoring då 15 bitar är helt okej.

Trance
2010-03-11, 20:31
Ganska så dåligt exempel, med lastbalaserare så går det att driva vad som helst. Dock så finns det ofta en beränsad budget för ett företag och då väjer man istället från början ett OS som inte kräver lika mycket prestanda.

Hehehe, vad har en lastbalanserare med saken att göra? Det är fortfarande bara 2 frontar, 1 vanlig db och 2 db's dedikerade för sök.

Tittar du på prestanda så är det ungefär skit samma.