handdator

Visa fullständig version : 2 och 1/2 månad sedan deffen började


Kalle112
2010-03-08, 21:26
Nu har det gått ca 2 och 1/2 månad sedan jag började deffa och jag känner inte att jag märkt någon skillnad direkt. Jag har skaffat våg och vägt maten och provat mig fram. Men nu har jag en liten fundering här.

Det är så att redan innan jag påbörjade deffen var jag redan väldigt deffad men det är bara det att jag vill få bort den sista biten som sitter i nedre delen av magen. Har inte kollat fettprocent på kroppen på länge men skulle nog gissa på att jag har ca 12 % i hela kroppen, väger ca 75 kg och är 176 lång.

Måste man skippa kolhydraterna rejält om man vill bli så deffad att man ser varenda kontur i kroppen eller är det bara så att jag måste ha mer tålamod?

CVN
2010-03-08, 21:48
Du måste inte skippa kolhydraterna, kolla bara på Baboom här på forumet (http://www.andreazengstrom.se/) Annars kan det vara väldigt lätt att det blir fel när man uppskattar magen så att du inhandlat en våg är kanon, blir mycket enklare att hålla ordning på maten då.

Kalle112
2010-03-08, 22:05
intressant artikel och nu till en fråga. En sak som är säker är att jag HAR legat och fortfarande ligger på kaloriunderskott varje dag sedan deffen började. Jag har dock EN gång i veckan gjort så att jag ätit mer än normalt dock endast 4-5 ggr under hela dieten.

På den där artikeln du hänvisade till såg man några bilder på personer som var "deffade till max". Hur kommer man till den nivån egentligen? Jag känner att jag borde hamna där snart men jag är inte i närheten. Det finns fortfarande synligt fett på nedre delen av magen som täcker musklerna under...

CVN
2010-03-08, 22:16
intressant artikel och nu till en fråga. En sak som är säker är att jag HAR legat och fortfarande ligger på kaloriunderskott varje dag sedan deffen började. Jag har dock EN gång i veckan gjort så att jag ätit mer än normalt dock endast 4-5 ggr under hela dieten.

På den där artikeln du hänvisade till såg man några bilder på personer som var "deffade till max". Hur kommer man till den nivån egentligen? Jag känner att jag borde hamna där snart men jag är inte i närheten. Det finns fortfarande synligt fett på nedre delen av magen som täcker musklerna under...

Personen som skriver i den bloggen har flera års av träning och välutvecklad kost. Man kommer inte upp på den nivån lätt, det krävs flera år av dedikation och träning.

Det du säger om att ha ätardag är vanligt för dem flesta under en diet, dock kan det bli lätt att man överäter och söt suget kommer tillbaka när du återgår till din vanliga diet. Det bästa du kan göra är helt enkelt att alltid väga maten, se till så att du verkligen ligger på kalori underskott och akta dig för att överäta.

Varför man inte ser dina nedre magmuskler kan bero på 3 saker, antingen så har du som du själv antyder "fett" som döljer magmusklerna, eller så har du sådana gener som gör det extra svårt att få fram de nedre magrutorna eller så är dina magmuskler helt enkelt för små för att synas och du måste därför träna dem hårdare tillsammans med en låg fettprocent. (OMG, inte lite lång mening...)

Kalle112
2010-03-10, 23:41
Jag har kollat igenom maten senaste dagarna och jag ligger verkligen på kaloriunderskott, ca 400-600kcal/dag.

Jag har "alltid" haft deffad kropp där konturerna sticker ut. Men jag har dock lite fett kvar på nedre delen av magen. Jag har 1 ätardag/vecka och jag har hållt mig till det utan att fuska! Det har nu gått ca 2 månader med PERFEKT kosthållning.

Är det så att det tar längre tid för kroppen att göra sig av med fett när man redan från början har väldigt lite fettmassa?

WHITEFOLKS
2010-03-11, 00:15
Hur mycket äter du på din ätardag?

Det är ju inte omöjligt att du äter upp resten av veckans kaloriunderskott under din ätardag och därmed hamnar på +/-0

Tabbe
2010-03-11, 09:30
lätt hänt att 1-6 ligger du på -500 = -3000/vecka men sedan äter du 3000+ på din ätardag och veckan blir +-0.

Curls
2010-03-11, 10:05
jag har 1 & ½ ätar dag i veckan, inget jag Alltid gör men något jag tillåtit i mitt "diet upplägg" sen kör jag ingen monster deff heller men det funkar och jag får de resultat jag vill ha.

Kravmaga
2010-03-11, 12:22
Jag har kollat igenom maten senaste dagarna och jag ligger verkligen på kaloriunderskott, ca 400-600kcal/dag.

Jag har "alltid" haft deffad kropp där konturerna sticker ut. Men jag har dock lite fett kvar på nedre delen av magen. Jag har 1 ätardag/vecka och jag har hållt mig till det utan att fuska! Det har nu gått ca 2 månader med PERFEKT kosthållning.

Är det så att det tar längre tid för kroppen att göra sig av med fett när man redan från början har väldigt lite fettmassa?


Som ovan nämnt, ätardag kan vara ett problem om man äter allt för mycket under denna. Dessutom undrar jag hur du vet att "du verkligen ligger på ett kaloriunderskott"? Du kanske ligger på ett kaloriunderskott jämfört med din uppskattade kaloribalans, men din uppskattade kaloribalans kanske inte stämmer? När man använder ex Harris & Benedict-formeln är detta endast en indikation som måste testas i praktiken. Om du nu inte får resultaten du förväntat dig kanske uppskattningen helt enkelt inte stämmer.

siimon89
2010-03-11, 12:38
Testa att ät på kaloribalans en vecka och återuppta deffen sen! Annars kan du testa på carb cycling, fungerar riktigt bra för många.

Med ovannämnda metoder kan du få upp leptinnivåerna och fettförbränningen igen. Din kropp har förmodligen anpassat sig efter din långa tid på energiunderskott och sänkt metabolismen för att kunna behålla så mycket den kan av det den har.

Om du är mer intresserad och söker referenser på vad jag pratar om så finns det mängder här: http://www.tmuscle.com/free_online_article/sports_body_training_performance_science/the_leptin_manifesto