handdator

Visa fullständig version : Brösten hänger inte med


AdamK
2010-03-08, 20:39
Hej!

Jag undrar hur jag ska få brösten att växa som resten av kroppen gör, kör bröst 1 gång i veckan.

Här är mitt schema:

Måndag: Axlar, marklyft
Tisdag: Biceps, traps
Onsdag: Bröst
Torsdag: Ben, underarmar
Fredag: Rygg, triceps

Alla andra muskelgrupper växer bra men inte brösten, kan jag putta in bröst 2 gånger i veckan? eller hur skulle ni rekommendera?

Ett typiskt bröstpass för mig är
Bänkpress/hantelpress 4 set
Lutande bänkpress i smithen 3 set
Lutande hantelflies 3 set
Pecdec/cable-cross 3 set

Kör ungefär 6-10 reps på varje set.

Så, ser schemat bra ut eller ska jag ändra set/övningar/reps?


MVH

dennis89
2010-03-08, 20:50
Kör in 2 pass i veckan tills brösten kommit ikapp med resten av kroppen i ditt tycke, t.ex. på måndag och torsdag (kör gärna någon annan muskelgrupp på samma pass och ändra om ordningen lite), går inte köra samma muskelgrupp en hel timme, inte för mig iallafall.

Brickhead
2010-03-08, 20:53
Gör ett ingrepp och skaffa cilikonbröst! Då får du rejäla bröst!

hur som helst så håller jag med Dennis

Loke
2010-03-08, 21:15
Pecdec och cablecross tycker jag är typ helt onödigt om man inte är skadad i någon annan kroppsdel. Skulle nog inte köra dessa ens då.

Jag skulle skippat dessa och slängt in mer triceps där till exempel, och sen kört lite bänk på tricepsdagen, kanske... Ditt schema förstår jag mig inte på, att separera axlar, bröst och triceps känns lite lustigt. Jag tänker mer i basövningar än muskelgrupper när jag gör scheman, och axlar, bröst och triceps ligger alla i bänk-passet. Jag undrar om du inte skulle få bättre resultat om du körde dessa tillsammans två gånger i veckan.

Men jag är knappast någon expert.

AdamK
2010-03-08, 21:22
Ditt schema förstår jag mig inte på, att separera axlar, bröst och triceps känns lite lustigt. Jag tänker mer i basövningar än muskelgrupper när jag gör scheman, och axlar, bröst och triceps ligger alla i bänk-passet. Jag undrar om du inte skulle få bättre resultat om du körde dessa tillsammans två gånger i veckan.

Men jag är knappast någon expert.

Lägg upp ett träningsschema så som du hade kört är du snäll!:)

Mr.Sjöborg
2010-03-08, 21:22
Har du någon passare så du kan köra forcerade? Kör du ofta till fail? Får du alltid pump av alla övn?
Jag skulle höjt antal set och periodisera låg/högreps

dennis89
2010-03-08, 21:24
Kan ta mitt:
Pass 1: Ben, axlar, rygg & triceps.
Pass 2: Biceps, bröst & mage.
Detta är min 2 split som jag kör 2 ggr i veckan, alltså 4 träningstillfällen per vecka. Kör underarmar och lite extra mage hemma.

Bröst övningar:
Bänkpress i smith med pyramid etapper (kör runt 70,80,90,100% av sitt max i steg)
t.ex. 80kg*12reps*2set
90*10*1,
110*6*1 & 130*2*1
och ibland avsluta med 60*15*2.
Kör även hantel press och bröstmaskin.

pwnyou
2010-03-08, 21:27
Vilken muskelgrupp som släpar har mest med genetik att göra. Jag har till exempel mycket större bröst och rygg än vad jag har armar, något som förmodligen har med mina breda axlar och smala handleder att göra.

När du bänkpressar 150kg kommer du inte att ha små bröstmuskler. Satsa på att öka din styrka i bänkpress är mitt tips, det kommer nog att fixa sig i längden.

Att köra dubbelt så mycket bröst som alla andra muskelgrupper är ju det värsta jag hört. Rent skitprat. Det finns något som heter för mycket träning också, och man ska alltid sträva efter att hitta balans i alla muskelgrupper.

Om han nu, enligt er, skulle få bättre resultat av att köra bröst dubbelt så mycket, så menar ni alltså att han skulle få bättre resultat om han körde hela kroppen dubbelt så mycket också? Det låter fullkomligt ologiskt.

Onigiri
2010-03-08, 21:27
Kör bara bänkpressen , skippa de andra övningarna. Kör det 2-3 ggr /vecka.

mojoo
2010-03-08, 21:28
Har du någon passare så du kan köra forcerade? Kör du ofta till fail? Får du alltid pump av alla övn?
Jag skulle höjt antal set och periodisera låg/högreps

Hm, de där med pump. Är de dåligt att få pump av många övningar? jag får i princip galen pump varje pass men jag vet faktiskt inte om de 'ger' så jäkla mycket egentligen. Känns ju bra och så men

AdamK
2010-03-08, 21:39
Tack för alla svar!
Ska köra lite bänkpress på fredagar också kanske:)

Mr.Sjöborg
2010-03-08, 21:46
Hm, de där med pump. Är de dåligt att få pump av många övningar? jag får i princip galen pump varje pass men jag vet faktiskt inte om de 'ger' så jäkla mycket egentligen. Känns ju bra och så men

Tanken va mer ifall han har kontakt i bröstet, får han ingen pump whatsoever i tex bänk och hantelpressen bör han nog jobba med att få kontakt i muskeln

Om han vill få upp massan på bröstet är väll att försöka öka i max styrka rätt dumt

Edit:vet att man inte alltid får pump vid lågreps, men vid 10r bör han känna tryck

AdamK
2010-03-08, 21:51
Tanken va mer ifall han har kontakt i bröstet, får han ingen pump whatsoever i tex bänk och hantelpressen bör han nog jobba med att få kontakt i muskeln

Om han vill få upp massan på bröstet är väll att försöka öka i max styrka rätt dumt

Edit:vet att man inte alltid får pump vid lågreps, men vid 10r bör han känna tryck

Jag känner pump när jag kör bänkpress speciellt, får det i dom andra också men mest i bänkpress. Så, hur skulle ni göra om ni var jag nu? skippa köra bänk på fredag med triceps och rygg? eller ändra schema över huvud taget!

MVH

Pillert
2010-03-08, 21:53
Vilken muskelgrupp som släpar har mest med genetik att göra. Jag har till exempel mycket större bröst och rygg än vad jag har armar, något som förmodligen har med mina breda axlar och smala handleder att göra.

När du bänkpressar 150kg kommer du inte att ha små bröstmuskler. Satsa på att öka din styrka i bänkpress är mitt tips, det kommer nog att fixa sig i längden.

Att köra dubbelt så mycket bröst som alla andra muskelgrupper är ju det värsta jag hört. Rent skitprat. Det finns något som heter för mycket träning också, och man ska alltid sträva efter att hitta balans i alla muskelgrupper.

Om han nu, enligt er, skulle få bättre resultat av att köra bröst dubbelt så mycket, så menar ni alltså att han skulle få bättre resultat om han körde hela kroppen dubbelt så mycket också? Det låter fullkomligt ologiskt.

Jag har även smala handleder och bred om axlarna. Löjligt släpande armar..
Varför bidrar detta?

Martin Löwgren
2010-03-08, 21:55
Tack för alla svar!
Ska köra lite bänkpress på fredagar också kanske:)

Ta en titt här om du kanske gör någon vanlig teknikmiss som hindrar din utveckling.

http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=137622

Mvh

Mr.Sjöborg
2010-03-08, 21:56
Jag känner pump när jag kör bänkpress speciellt, får det i dom andra också men mest i bänkpress. Så, hur skulle ni göra om ni var jag nu? skippa köra bänk på fredag med triceps och rygg? eller ändra schema över huvud taget!

MVH

Jag skulle ha kvar schemat men kört fler set, minst 20 arbetset och köra med passare, köra till fail i pressarna och dropset i pumpövn

Mr.Sjöborg
2010-03-08, 21:58
Ta en titt här om du kanske gör någon vanlig teknikmiss som hindrar din utveckling.

http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=137622

Mvh

+1, att pressa upp vikten och arbeta med bröstet är inte alltid sqmma sak

Martin Löwgren
2010-03-08, 22:10
+1, att pressa upp vikten och arbeta med bröstet är inte alltid sqmma sak
+1

Långt ifrån.

AdamK
2010-03-08, 22:22
Tack alla för svaren!

Loke
2010-03-08, 23:06
Lägg upp ett träningsschema så som du hade kört är du snäll!:)

Orkar inte skriva ner hur jag tränar i detalj, men det ser typ ut som såhär:

Bänk
Mark
Vila
Rodd
Böj
Vila

Ser man på mitt schema sett ur muskelgruppssynpunkt blir det galet avancerat. Axlar dyker upp på både bänk och roddagen, Benen tränas i både mark och böj, ryggen tränas i både rodd och mark, erector spinae tränas i typ varje pass på något sätt, etc... Men det funkar ändå tycker jag. Notera dock att mitt schema ironiskt nog handlar om att medvetet låta brösten släpa lite.

Att köra dubbelt så mycket bröst som alla andra muskelgrupper är ju det värsta jag hört. Rent skitprat. Det finns något som heter för mycket träning också, och man ska alltid sträva efter att hitta balans i alla muskelgrupper.

Om han nu, enligt er, skulle få bättre resultat av att köra bröst dubbelt så mycket, så menar ni alltså att han skulle få bättre resultat om han körde hela kroppen dubbelt så mycket också? Det låter fullkomligt ologiskt.

Finns inte många bänkpressare som tränar bröst bara en gång i veckan vad jag vet.

Och ja, ärligt talat, hans schema är så pass glest att jag tror att han antagligen skulle kunna träna hela kroppen dubbelt så ofta och få bättre ökningar, förutsatt att kosten var bra och vilan i övrigt var bra och kanske att upplägget var annorlunda. De allra bästa ökningarna kommer kanske någonstans mitt emellan, men han ligger knappast på någon elitnivå med sitt schema. Han kör liksom 13 set, varav åtminstone 6 av seten får anses lätta (som i isolerande). Notera att jag inte dissar trådskaparen, men det går utan tvekan att träna mer utan att gå av på mitten.

Bröst, rygg, ben, vila lär väl vara det vanligaste schemat av alla och det är i princip dubbelt så frekvent som hans schema.

pwnyou
2010-03-09, 08:22
Orkar inte skriva ner hur jag tränar i detalj, men det ser typ ut som såhär:

Bänk
Mark
Vila
Rodd
Böj
Vila

Ser man på mitt schema sett ur muskelgruppssynpunkt blir det galet avancerat. Axlar dyker upp på både bänk och roddagen, Benen tränas i både mark och böj, ryggen tränas i både rodd och mark, erector spinae tränas i typ varje pass på något sätt, etc... Men det funkar ändå tycker jag. Notera dock att mitt schema ironiskt nog handlar om att medvetet låta brösten släpa lite.



Finns inte många bänkpressare som tränar bröst bara en gång i veckan vad jag vet.

Och ja, ärligt talat, hans schema är så pass glest att jag tror att han antagligen skulle kunna träna hela kroppen dubbelt så ofta och få bättre ökningar, förutsatt att kosten var bra och vilan i övrigt var bra och kanske att upplägget var annorlunda. De allra bästa ökningarna kommer kanske någonstans mitt emellan, men han ligger knappast på någon elitnivå med sitt schema. Han kör liksom 13 set, varav åtminstone 6 av seten får anses lätta (som i isolerande). Notera att jag inte dissar trådskaparen, men det går utan tvekan att träna mer utan att gå av på mitten.

Bröst, rygg, ben, vila lär väl vara det vanligaste schemat av alla och det är i princip dubbelt så frekvent som hans schema.

Om han skulle få bättre resultat av att öka frekvensen med 100% så ska han göra det med hela kroppen, och inte bara med bröst. Jag tror att vi två håller med varandra egentligen.

datamg
2010-03-09, 10:48
Hej!

Jag undrar hur jag ska få brösten att växa som resten av kroppen gör, kör bröst 1 gång i veckan.

Här är mitt schema:

Måndag: Axlar, marklyft
Tisdag: Biceps, traps
Onsdag: Bröst
Torsdag: Ben, underarmar
Fredag: Rygg, triceps

Alla andra muskelgrupper växer bra men inte brösten, kan jag putta in bröst 2 gånger i veckan? eller hur skulle ni rekommendera?

Ett typiskt bröstpass för mig är
Bänkpress/hantelpress 4 set
Lutande bänkpress i smithen 3 set
Lutande hantelflies 3 set
Pecdec/cable-cross 3 set

Kör ungefär 6-10 reps på varje set.

Så, ser schemat bra ut eller ska jag ändra set/övningar/reps?


MVH

Brukar inte lägga mig i och ge tips men det känns som om du kör för lite set. Du borde väl komma upp i 16-20 set om du bara kör bröst 1 gång per vecka. Dessutom cablecrossen??? Den används väl bara för att stretcha bröstet/pumpa ur det sista efter ett bröstpass? De seten skulle inte jag räkna med i din totala volym i arbetsset. :cool:

Säger inget emot lågvolymträning eller har synpunkter på detta. Sedan kan det ju också vara en teknikfråga som påpekats. Men framför allt, det tar tid och kroppsvikt att bygga muskler. Tänk på att du knappast kan väga 60 kilo och ha en massiv överkropp.

//Micke

datamg
2010-03-09, 11:00
Om han skulle få bättre resultat av att öka frekvensen med 100% så ska han göra det med hela kroppen, och inte bara med bröst. Jag tror att vi två håller med varandra egentligen.

Nu finns det ju bara presenterat hur han tränar bröstet så det är ju lite svårt att säga hur han tränar övriga kroppsdelar. Inte framgår hans träningserfarenhet heller. Har han tränat några år så är det precis som Loke säger att det är en lam träning om man vill få resultat.

//Micke

feyin
2010-03-09, 11:16
När mina bröst utvecklades som bäst (i början av min tränignskarriär, iofs) körde jag alltid till fail för jag var så viktkåt i bänken. Summa = mina bröst utvecklas bäst av att gå till fail och förbi så mycket som möjligt.

pragmatist
2010-03-09, 11:22
Det är inte alls säkert att bänkpress är någon bra bröstövning för trådskaparen. Folk är olika och det är bara övningsdogmatism att påstå att vissa övningar är bäst för alla ur muskelbyggarsynpunkt. Att rekommendera någon att i stort sett bara köra bänkpress är inte särskilt vettigt om personen i fråga kanske inte får ut det han/hon vill av den övningen.

Curls
2010-03-09, 11:27
Det är inte alls säkert att bänkpress är någon bra bröstövning för trådskaparen. Folk är olika och det är bara övningsdogmatism att påstå att vissa övningar är bäst för alla ur muskelbyggarsynpunkt. Att rekommendera någon att i stort sett bara köra bänkpress är inte särskilt vettigt om personen i fråga kanske inte får ut det han/hon vill av den övningen.

+ 1

till exempel:
Jag kör mycket flyes och dips för jag kan inte köra så mycket pressar.

Tobbe Arnesson
2010-03-09, 11:45
En tanke kan vara att lägga bröstpasset först i veckan, då har kroppen vilat över helgen så du teoretiskt orkar överbelasta bättre.