handdator

Visa fullständig version : Kickboxare som behöver hjälp att komma i toppform!


TerryTee
2010-03-08, 20:07
Tjena!

Helt ny här, dock snokat runt i många trådar i bra många år utan att riktigt orkat engagera mig i skapa en profil men nu behöver jag hjälp!

Jag är nyss fyllda 23 år och tränar kickboxning 3 dagar i veckan och varvar det med gym 3 dagar i veckan (vila lördag).

Styrketränat har jag gjort seriöst sedan december och kickboxats seriöst sedan januari då jag insett att jag verkligen vill börja tävla till sommaren *drool*

Min styrka & kondition har helt klart förbättras avsevärt sedan januari, MEN jag är långt ifrån nöjd med tanke på hur hårt jag ligger i för att lyckas med mina mål.

Tänkte posta mitt schema detaljerat med övningar & vikter men insåg att detta inlägget blir väldigt långt så jag berättar kortfattat ist:

Måndag: Axlar / Rygg
Tisdag: Kickboxning 120 min
Onsdag: Kickboxning 90 min
Torsdag: Biceps/Bröst/Triceps
Fredag: Ben/Vader/Mage
Lördag: Vilodag, promenad 90 min
Söndag: Kickboxning 90 min.

Det jag vill är att få hjälp med är ett optimalt tränings schema för att bygga en snygg, atletisk kropp.

Så snälla, finns det någon som vill hjälpa en sjukt motiverad kille att nå sitt mål?! *gah!*

Pjotor
2010-03-08, 21:53
Bygga snygg kropp eller förbereda för tävling i fullkontaktsport är två olika mål. Väljer du tävlingsförberedelser som kommer den vältränade looken på köpet, men satsar du på utseende så vill du knappast tävla...

Så, två kompletteringsfrågor:
1) Vilka är dina primära mål med träningen?
2) Vilka är dina kända svagheter i kickboxning (teknik, fotarbete, slag/sparkstyrka, bålstyrka, kondis, ...)?

lul
2010-03-08, 22:14
Kan ju rekommendera crossfit eller ross enamaits "Infinite Intensity" :)

Peter.B
2010-03-08, 22:50
Det beror ju lite på vart du ligger idag och vad du mest borde/vill förbättra. Att träna 6 dagar i veckan kan vara ganska tungt, inte alls omöjligt, men kan som sagt vara hårt. Jag har själv svårt för mer än 5 dagar i veckan, 2 styrkepass och 3 kampsportspass. Men, inför tävling får man ofta dra ner på styrketräningen till fördel för kampsportsträningen, då kör jag exempelvis 4-5 kampsportspass och ofta knappt 1 styrkepass i veckan.

Men som någon annan sa, vart ligger din prioritet? Och hur ser du ut idag, inte utseendemässigt, utan dina styrkor och svagheter.

TerryTee
2010-03-09, 16:17
Pjotor, förberedelser inför tävling är mitt huvudsakliga mål. Självklart vill man samtidigt träna upp en snygg kropp!

Mina kända svagheter inom kickboxningen är mina rund -och yxsparkar.

Peter.B, vad jag vill förbättra är sådant man förmodligen aldrig blir helt nöjd med: Teknik & fysik, mycket vill ha mer!

Ja det är tungt som fa-an att träna 6 dagar i rad men jag har gett mig fasiken på detta och vägrar vika mig :).

Mina positiva sidor, enligt mig, är starka och välformade axlar & armar.
Det jag vill förbättra mest är mage & ben!

Pjotor
2010-03-09, 19:33
Teknikträningen tror jag du kan sköta själv. Det finns inte så mycket i styrketräning som kan förbättra dem vad jag känner till, utöver bålstabilitetsträningar. Lägg en del tid på sparkträning och komplettera med tunga knäböj och crunches, varvat med plyometrisk (snabbhets-)träning. Prova gärna frivändningar om du har någon som kan visa dig. Knäböj ger snygga ben!

Det är inte säkert att mer träning ger bättre resultat, särskilt inte om du redan är uppe i 6 dagar i veckan. Jag rekommenderar dig att tänka på andra mål än att vara i träningslokaler så mycket som möjligt. Återhämtningen sker mellan träningspassen.

Exakt hur tävlingsförberedelser går till kan jag inte hjälpa dig med, eftersom jag inte har tävlat själv.

Hoppas det var till någon hjälp.

Peter.B
2010-03-09, 22:57
Pjotor, förberedelser inför tävling är mitt huvudsakliga mål. Självklart vill man samtidigt träna upp en snygg kropp!

Mina kända svagheter inom kickboxningen är mina rund -och yxsparkar.

Peter.B, vad jag vill förbättra är sådant man förmodligen aldrig blir helt nöjd med: Teknik & fysik, mycket vill ha mer!

Ja det är tungt som fa-an att träna 6 dagar i rad men jag har gett mig fasiken på detta och vägrar vika mig :).

Mina positiva sidor, enligt mig, är starka och välformade axlar & armar.
Det jag vill förbättra mest är mage & ben!

Lägg fokus på basövningar. Fria vikter. Hur ser du ut i kroppen i dagsläget? Saknar du muskelmassa och styrka? Eller är du stark men lite slö, saknar explosivitet? Om du är ute efter allround träning kan exempelvis crossfit funka, om du vill bygga mer massa och styrka tycker jag mer styrkelyftsinspirerat med mycket basövningar är bättre. Ja, du fattar väl idén? :)

Aggarn
2010-03-10, 08:58
vill du börja tävla så krävs de mer än 3st kampsportspass i veckan

TerryTee
2010-03-10, 17:17
Nej, musklemassa och styrkan finns. Men jag vill bli större samtidigt som jag tränar kickboxning, vilket jag vet kan bli väldigt svårt men någon kanske har några förslag?

Aggarn, yes fr.o.m slutet av mars blir det 4 pass istället. Jag följer tränarens råd då det är han som tycker jag ska börja tävla.

Peter.B
2010-03-10, 21:37
Om du har muskelmassa och styrkan redan nu men vill bli ännu större skulle jag rekommendera helkroppspass, basövningar. Inte krångla till det allt för mycket.