handdator

Visa fullständig version : Hastigheten på repetitionerna?


CVN
2010-03-08, 19:51
Finns det någon hastighet som egentligen är optimal för muskelbygge? Vet att man ska köra kontrollerat för att isolera muskelgruppen man tränar, men vad händer om man kör extremt långsamt? Menar typ 5 sekunders reps?

mikaelj
2010-03-08, 19:52
Du aktiverar fler muskelfibertyper.

auermaa
2010-03-08, 19:53
Vad händer om man kör extremt långsamt?

Testa?

samsung
2010-03-08, 20:13
Du aktiverar fler muskelfibertyper.

varför skulle man aktivera fler? Enligt min logik borde de väl vara andra typer bara.. :smash:

mikaelj
2010-03-08, 20:17
Ja, det är ju det jag säger. Hur är det med läsförståelsen?

samsung
2010-03-08, 20:27
Ja, hur är det med skrivkunskaperna? De kan tolkas på 2 sätt .. nog med off-topic för min del

King Grub
2010-03-08, 20:27
Snabba repetitioner bygger (antagligen) bättre än långsamma.

http://jap.physiology.org/cgi/reprint/98/5/1768.pdf

Det ena (snabba) måste inte utesluta det andra (långsamma).

vicarious
2010-03-08, 20:31
Ja, hur är det med skrivkunskaperna? De kan tolkas på 2 sätt .. nog med off-topic för min del

Nej, det kan tolkas på ett sätt.

Hade det stått "det aktiverar fler muskelfiber" hade man kunnat tolka det som du uppenbarligen gjorde.

mikaelj
2010-03-08, 20:40
Ja, hur är det med skrivkunskaperna? De kan tolkas på 2 sätt .. nog med off-topic för min del

typ 1 är en typ.
typ 1, typ 2a och typ 2b är flera typer.

"...aktiverar fler muskelfibertyper"

Häpp!

Gabriel174
2010-03-08, 20:47
Snabba repetitioner bygger (antagligen) bättre än långsamma.

http://jap.physiology.org/cgi/reprint/98/5/1768.pdf

Det ena (snabba) måste inte utesluta det andra (långsamma).

Hur kommer det sig att man ska köra negativa övningar långsamt? Kanske är oft.

JohnRick
2010-03-08, 20:53
Hur kommer det sig att man ska köra negativa övningar långsamt? Kanske är oft.

Jag tycker inte man ska köra några negativa övningar alls. Eller du menade negativa repetitioner - hålla tillbaka på nedvägen?

vasslefranmjolk
2010-03-08, 20:55
Hur kommer det sig att man ska köra negativa övningar långsamt? Kanske är oft.

För att du vid excentriskt arbete jobbar mot tyngdkraften. Du skulle kunna utföra övningen jättesnabbt genom att slappna av i musklerna.

Gabriel174
2010-03-08, 20:55
Jag tycker inte man ska köra några negativa övningar alls. Eller du menade negativa repetitioner - hålla tillbaka på nedvägen?

Precis, haha, uttryckte mig lite fel såg jag.

CVN
2010-03-08, 21:04
Snabba repetitioner bygger (antagligen) bättre än långsamma.

http://jap.physiology.org/cgi/reprint/98/5/1768.pdf

Det ena (snabba) måste inte utesluta det andra (långsamma).

Wow, det var ju en ganska stor skillnad mellan att köra snabbt och långsamt. Men det gäller väll fortfarande att köra kontrollerade övningar? Om man kör alltför snabbt är det ju lätt att man fuskar.

Johan_P
2010-03-08, 22:05
Wow, det var ju en ganska stor skillnad mellan att köra snabbt och långsamt. Men det gäller väll fortfarande att köra kontrollerade övningar? Om man kör alltför snabbt är det ju lätt att man fuskar.

Detta är nog främst en fråga om skaderisk.

CVN
2010-03-08, 22:07
Detta är nog främst en fråga om skaderisk.

Njae, desto mer o kontrollerat du kör desto mer muskler aktiverar du vid olika övningar. Skaderisken ökar delvis, men inte främst i fråga.

Johan_P
2010-03-08, 22:11
Njae, desto mer o kontrollerat du kör desto mer muskler aktiverar du vid olika övningar. Skaderisken ökar delvis, men inte främst i fråga.

Då hade du ju svaret själv :)

astrodog
2010-03-08, 23:07
Snabba repetitioner bygger (antagligen) bättre än långsamma.

http://jap.physiology.org/cgi/reprint/98/5/1768.pdf

Det ena (snabba) måste inte utesluta det andra (långsamma).

Hade varit intressant med en studie som jämförde olika acceleration men samma kraft från vikten i fast isokinetic lengthening exercises.

z_bumbi
2010-03-09, 08:19
typ 1 är en typ.
typ 1, typ 2a och typ 2b är flera typer.

"...aktiverar fler muskelfibertyper"

Häpp!

Vad baserar du det på att du aktiverar fler muskelfibertyper vid ett långsammare utförande?

mikaelj
2010-03-09, 08:22
Vad baserar du det på att du aktiverar fler muskelfibertyper vid ett långsammare utförande?

Att du då hinner trötta ut de snabbare fibrerna i större utsträckning.

z_bumbi
2010-03-09, 08:23
Långsamma reps har en stor nackdel (ur muskelbyggar synpunkt) och det är att vikterna man använder blir lägre.
Kör en tio med 111 tempo dvs en sekund ner en sekund paus i botten och en sekund upp.
Sen kör ni 212 (5 s per reps).
Jag gissar att de flesta får ut betydligt färre reps på den sista varianten och om man kör någon av de varianterna där repsen blir ännu längre så minskar vikten ännu mer. Till slut kan det t o m bli så att man inte behöver koppla in de snabba fibrerna.

prOtotype
2010-03-09, 09:01
Så vad sägs om 201? eller 301? Låångsamt ner och precis vid botten så försöker man explodera upp vikten. Om inte annat så blir man sjukt trött av att försöka maxa hastigheten på vikten

Nitrometan
2010-03-09, 10:12
Att du då hinner trötta ut de snabbare fibrerna i större utsträckning.

Men med små vikter (som krävs vid långsamma repetitioner) aktiverar du inte de snabba fibrerna. Då blir det bara typ 1 du aktiverar.

Edit: som z_bumbi redan säger...

samsung
2010-03-09, 10:57
Men med små vikter (som krävs vid långsamma repetitioner) aktiverar du inte de snabba fibrerna. Då blir det bara typ 1 du aktiverar.

Edit: som z_bumbi redan säger...

precis detta jag ville framföra med min fråga på föregående sida, men då blev man ju idio tförklarad att man inte kunde läsa..

mikaelj
2010-03-09, 11:06
Varför krävs det små vikter för att man gör långsamma repetitioner?

King Grub
2010-03-09, 11:07
Varför krävs det små vikter för att man gör långsamma repetitioner?

Har du tränat styrketräning någon gång?

"Små vikter" är relativt, men definitivt lägre.

mikaelj
2010-03-09, 11:12
Jo, det förstod jag också.

Om vi ser till repsantalet på en viss vikt, så visst. Men samtidigt högre anspänningstid. Blir den nödvändigtvis lägre totalt? Ju fler muskelfibertyper man kan involvera, desto längre borde man kunna behålla vikten.

Nitrometan
2010-03-09, 11:13
Varför krävs det små vikter för att man gör långsamma repetitioner?

Testa att lyfta ditt 1RM under 15 sekunder så ser du vad jag menar.

Ska du lyfta långsamt måste du sänka vikten jämfört med att göra samma antal repetitioner med ett snabbare utförande.

Nitrometan
2010-03-09, 11:14
Om vi ser till repsantalet på en viss vikt, så visst. Men samtidigt högre anspänningstid. Blir den nödvändigtvis lägre totalt? Ju fler muskelfibertyper man kan involvera, desto längre borde man kunna behålla vikten.
Muskelfiber av typ 1 är långsamma och uthålliga. Med långsamma repetitioner är det dem du tränar.

Du kan inte aktivera typ 2 och 2b/x med långsamma repetitioner.

mikaelj
2010-03-09, 11:18
Muskelfiber av typ 1 är långsamma och uthålliga. Med långsamma repetitioner är det dem du tränar.

Du kan inte aktivera typ 2 och 2b/x med långsamma repetitioner.

Det tycker jag verkar konstigt. Om du lyfter ditt 2RM (1 rep) så snabbt du kan kommer du aktivera typ 2b. Om du försöker lyfta det så långsamt du kan kommer du fortfarande aktivera typ 2b (eftersom det är ditt 1RM), men även typ 1/typ 2a/typ 2x.

På vilket sätt är det resonemanget trasigt?

jakob
2010-03-09, 11:22
Det tycker jag verkar konstigt. Om du lyfter ditt 2RM (1 rep) så snabbt du kan kommer du aktivera typ 2b. Om du försöker lyfta det så långsamt du kan kommer du fortfarande aktivera typ 2b (eftersom det är ditt 1RM), men även typ 1/typ 2a/typ 2x.

På vilket sätt är det resonemanget trasigt?

Varför skulle det vara så?

mikaelj
2010-03-09, 11:24
Varför skulle det vara så?

För att typ 2x tar slut och kräver stöd av de andra fibrerna som har större arbetskapacitet.

prOtotype
2010-03-09, 11:30
Varför skulle det vara så?

Det gäller dock inte om du kör med lätta vikter och kör väldigt långsamt, då blir det typ 1 som jobbar. Det är just att det är riktigt tungt för dig som gör att du använder typ 2x

ARMSTARK
2010-03-09, 11:40
Så vad sägs om 201? eller 301? Låångsamt ner och precis vid botten så försöker man explodera upp vikten. Om inte annat så blir man sjukt trött av att försöka maxa hastigheten på vikten

Jag har kört så ett tag nu, efter att kört några Sheiko-program och fått upp lite extra styrka. Jag har tappat det jag byggt upp under programen. Ett par månader som man sakta men säkert gått ner i styrka.

prOtotype
2010-03-09, 11:55
Jag har kört så ett tag nu, efter att kört några Sheiko-program och fått upp lite extra styrka. Jag har tappat det jag byggt upp under programen. Ett par månader som man sakta men säkert gått ner i styrka.

Du kan ju ha tappat i maxvikt men blivit explosivare. Upplever du att du tappat i storlek också?

slitenhet
2010-03-09, 12:21
Det tycker jag verkar konstigt. Om du lyfter ditt 2RM (1 rep) så snabbt du kan kommer du aktivera typ 2b. Om du försöker lyfta det så långsamt du kan kommer du fortfarande aktivera typ 2b (eftersom det är ditt 1RM), men även typ 1/typ 2a/typ 2x.

På vilket sätt är det resonemanget trasigt?

Det trasiga som jag kan se är att det blir väldigt svårt lyfta lika mycket vikt med ett medvetet långsammare utförande. Svårt att lyfta max utan att ta i till max.

ARMSTARK
2010-03-09, 14:02
Du kan ju ha tappat i maxvikt men blivit explosivare. Upplever du att du tappat i storlek också?

Ja, fast i ärlighetens namn så har jag inte ätit på samma sätt heller. Har dragit ner på kolhydrater men det brukar inte påverka maxstyrkan.

Doctor Snuggles
2010-03-09, 14:44
Det tycker jag verkar konstigt. Om du lyfter ditt 2RM (1 rep) så snabbt du kan kommer du aktivera typ 2b. Om du försöker lyfta det så långsamt du kan kommer du fortfarande aktivera typ 2b (eftersom det är ditt 1RM), men även typ 1/typ 2a/typ 2x.

På vilket sätt är det resonemanget trasigt?

För att du kommer inte kunna lyfta ditt 1RM såpass långsamt. Och att långsamma muskelfibrer inte har den kontraktila styrkan att kunna hjälpa till särskilt mycket där.
För övrigt är det väl snarast 2x som involveras mest vid en "snabb" 1RM.

mikaelj
2010-03-09, 14:48
Men nu skrev jag 2RM (1 rep).

Doctor Snuggles
2010-03-09, 15:21
Men nu skrev jag 2RM (1 rep).

Ok, trött idag. Fortfarande antagligen för snabbt och för tung vikt för att använda sig av de långsammaste i någon nämnvärd utsträckning. Kanske aningens mer 2a.
Svårt att säga dock, skulle vara intressant att jämföra t.ex. 8RM träning med kanske 2-4RM träning som har samma TUT.
Jag misstänker dock att det finns andra mekanismer bakom som gör att man bygger/ökar styrka bättre vid just snabbare repetitioner. Om inte annat så tror jag långsammare repetitioner är mer slitsamt för CNS:en, och snabbare repetitioner jobbar den negativa fasen mer (särskilt vid vändningen).