handdator

Visa fullständig version : Kesella


BigPoppaPump
2003-09-27, 17:57
Har sökt runt lite i trådarna men inte hittat nå...
Kesella eller lätt-kesella... vad säger ni?
Om man tex ska göra en hemmagjord proteindrink

King Grub
2003-09-27, 18:01
Fungerar väl bra att blanda i lätt-varianten. Det blir ju en hel del protein. Ännu bättre med Valio:s grynost. Kör den i mixern tillsammans med mjölk och smaksättare så försvinner grynen. 36 gram protein per burk, utan fett.

BigPoppaPump
2003-09-27, 18:03
Originally posted by King Grub
Fungerar väl bra att blanda i lätt-varianten. Det blir ju en hel del protein. Ännu bättre med Valio:s grynost. Kör den i mixern tillsammans med mjölk och smaksättare så försvinner grynen. 36 gram protein per burk, utan fett.

Ska göra det, tack för tipset!

King Grub
2003-09-27, 18:05
Originally posted by BigPoppaPump


Ska göra det, tack för tipset!

Därmed inte sagt att det smakar bra. ;)

BigPoppaPump
2003-09-27, 18:07
Originally posted by King Grub


Därmed inte sagt att det smakar bra. ;)

Haha, men det är verkligen skit samma det.... allt man stoppar i sig kan ju inte vara gott :)

MrT
2003-09-27, 19:21
Tänkte skriva en egen tråd men kan lika gärna dra upp det här:

När jag var i Tyskland köpte jag på mig sånna här pulverostkakor. Blanda med mjölk och kesella och låt stå i kylen. Smakar skitgott och kollar jag på innehållsföteckningen så innehåller pulvret:

12g prot.
38g kolh. varav 16 kommer från socker?(står inte på svenska :D)
3g fett

Detta tillsammans med 400ml grönmjölk och två burkar lätt kesella borde ge en röra som till större delen består av protein och kolhydrater.

Frågan e nu hurpass högt GI-värdet ligger för denna "bomb". SKulle det fungera att käka den innan man går och lägger sig eller är den kanske bättre före träning?

King Grub
2003-09-27, 19:37
Originally posted by MrT
Tänkte skriva en egen tråd men kan lika gärna dra upp det här:

När jag var i Tyskland köpte jag på mig sånna här pulverostkakor. Blanda med mjölk och kesella och låt stå i kylen. Smakar skitgott och kollar jag på innehållsföteckningen så innehåller pulvret:

12g prot.
38g kolh. varav 16 kommer från socker?(står inte på svenska :D)
3g fett

Detta tillsammans med 400ml grönmjölk och två burkar lätt kesella borde ge en röra som till större delen består av protein och kolhydrater.

Frågan e nu hurpass högt GI-värdet ligger för denna "bomb". SKulle det fungera att käka den innan man går och lägger sig eller är den kanske bättre före träning?

GI säker lågt, men II desto högre.

a_p
2003-09-27, 20:05
GI har jag väl hyffsad koll på vad det är men II? Har sett det flera gånger på detta forum men aldrig fattat vad det är, provade söka på google också men hittade inget vettigt. Lust att förklara alt. ge något länktips?

Varför får man inte söka på ord kortare än 5 bokstäver på forumet? :/ Tror iofs jag kan gissa varför, det blir för jobbigt att söka? Varför inte bara sätta typ max results?

z_bumbi
2003-09-27, 20:29
a_p: II = insulin index (vilket går att söka). Kortfattat är det så att en viss mängd av ett livsmedel/maträtt innehåller 1 kJ ger ett visst insulinpåslag i kroppen.

a_p
2003-09-27, 20:59
Okej nu är jag lite förvirrad. Läste: http://www.mendosa.com/insulin_index.htm plus några andra inlägg och har nu några nya frågor(ovänat.. ;) ).

GI är ett mått på hur mycket blodsockret höjs och II är ett mått på hur mycket Insulinnivåerna höjs, eller hur? Men är inte dessa direkt beroende av varandra? Högt blodsocker = mycket insulin. Som jag fattade det så tog GI bara hänsyn till kolhydraterna i livsmedlet medan II tar hänsyn till kolhydrater, protein och fett. Men protein och fett höjer väl inte blodsockret och borde sålunda vara irrelevant?? Hur kan det då bli skillnad mellan II värdena och GI värdena?

Om inlägget verkar förvirrat så beror det på att jag också är det. ;)

Andyh
2003-09-28, 02:47
intag av protte ger utsöndring av insulin

King Grub
2003-09-28, 06:10
Originally posted by a_p
Okej nu är jag lite förvirrad. Läste: http://www.mendosa.com/insulin_index.htm plus några andra inlägg och har nu några nya frågor(ovänat.. ;) ).

GI är ett mått på hur mycket blodsockret höjs och II är ett mått på hur mycket Insulinnivåerna höjs, eller hur? Men är inte dessa direkt beroende av varandra? Högt blodsocker = mycket insulin. Som jag fattade det så tog GI bara hänsyn till kolhydraterna i livsmedlet medan II tar hänsyn till kolhydrater, protein och fett. Men protein och fett höjer väl inte blodsockret och borde sålunda vara irrelevant?? Hur kan det då bli skillnad mellan II värdena och GI värdena?

Om inlägget verkar förvirrat så beror det på att jag också är det. ;)

Allt ger insulinutsöndring i olika hög utsträckning, och i vissa fall är det helt oberoende av ett eventuellt GI. Mjölk, t ex, har lågt GI på grund av långsamma kolhydrater och därmed en låg blodsockerstegring, men aminosyreprofilen i mjölprotein är i stort sett identisk med ett protein som produceras i bukspottkörtlarna, som även producerar insulin = högt II. Insulinutsöndring påverkar av många mer faktorer än blodsocker. Bara att känna dofter kan stimulera bukspottkörtlarna att producera insulin.

a_p
2003-09-28, 11:52
Okej tack för svaret. När man ska fylla på glykogen lagren efter träning är det då för att höja insulinet eller höja blodsockret? Tänkte så man vet vilken tabell man ska gå efter i det fallet..

King Grub
2003-09-28, 11:54
Originally posted by a_p
Okej tack för svaret. När man ska fylla på glykogen lagren efter träning är det då för att höja insulinet eller höja blodsockret? Tänkte så man vet vilken tabell man ska gå efter i det fallet..

Både och, så här kan det vara bra att se till att toppa båda. Insulin är kraftigt anabolt, så man vill inte vara utan en insulinspik efter träningen. Vid det tillfället leder insulintoppen inte till fettinlagring heller.

a_p
2003-09-28, 11:59
Okej. :bow:

brema
2003-09-28, 19:46
Vad är vitsen med att stå och stöka med mixer, grynost och så vidare bara för att få i sig protein, med så lite fett så möjligt?

Smidigare, billigare och troligtvis mycket godare med en vanlig proteindrink..

Rädd för att bli pulverberoende??

STarfish
2003-09-29, 13:38
Lätt kessela med Canderel socker är ett utmärkt val! smakar skitgott! :eating:

King Grub
2003-09-29, 13:39
Originally posted by STarfish
Lätt kessela med Canderel socker är ett utmärkt val! smakar skitgott! :eating:

Vilka smaklökar. :rolleyes: Rena kräkmedlet. ;)

STarfish
2003-09-29, 13:42
Originally posted by King Grub


Vilka smaklökar. :rolleyes: Rena kräkmedlet. ;)

Men eftersom jag går på deff sen lite mer än 2 veckor tillbaks så kan jag berätta att det där smakar guld!

King Grub
2003-09-29, 13:46
T om Fun Light Wild Berry + Lättkesella är godare än att bara röra ner sötningsmedel i det sura eländet. :MrT:

STarfish
2003-09-29, 13:52
har jag faktiskt aldrig provat... Fun light är det nån saft eller nåt? för är det nåt jag hatar så är det saft... spottade ut det fortare än fan när jag bara var liten unge. *rysningar* håller mig till vatten! hihi

King Grub
2003-09-29, 14:03
Ja, det är osötat, kalorifri saft. Peach/Passion och Wild Berry smakar förvånansvärt gott. Om man till äventyrs rör ner den senare i Lättkesellan blir det som en slags bärsmakande mousse. Inte illa alls, faktiskt, även om det naturligtvis inte går upp mot "the real thing".

STarfish
2003-09-29, 14:14
Originally posted by King Grub
Ja, det är osötat, kalorifri saft. Peach/Passion och Wild Berry smakar förvånansvärt gott. Om man till äventyrs rör ner den senare i Lättkesellan blir det som en slags bärsmakande mousse. Inte illa alls, faktiskt, även om det naturligtvis inte går upp mot "the real thing".

så det är helt okej o dricka en 0,5 liters flaska på en deff dag? utan att få i sig en enda kcal eller nåt annat skit som kan sabotera dieten med. kanske man skulle provat ;)

King Grub
2003-09-29, 14:17
Originally posted by STarfish


så det är helt okej o dricka en 0,5 liters flaska på en deff dag? utan att få i sig en enda kcal eller nåt annat skit som kan sabotera dieten med. kanske man skulle provat ;)

Jag har för mig att Fun Light innehåller under 1 kcal per deciliter färdig saft - så gott som ingenting, med andra ord. Så det går att hälla i sig hur mycket som helst, samma som med Cola Light, Pepsi Max, Sprite Zero och andra läskeblask. Om man inte har aspartam-fobi, förstås.

Andyh
2003-09-29, 16:18
jag har hört någonstans att ett intag av aspartam höjde( eller va det kanske sänkte) insulinnivåerna, vet Grub eller nån annan om det kan stämma??

King Grub
2003-09-29, 16:20
Originally posted by Andyh
jag har hört någonstans att ett intag av aspartam höjde( eller va det kanske sänkte) insulinnivåerna, vet Grub eller nån annan om det kan stämma??

Ja, allt höjer insulinnivåerna. Bara att tänka på mat eller känna lukten av den orsakar insulinutsöndring. Men att det skulle göra någon praktisk skillnad utanför testlaboratoriet har jag svårt att tänka mig. Dessutom bidrar det ju inte till kcal-nivån, och energiöverskott/underskott är trots all det som gäller. Inga insulinnivåer i världen kan orsaka fettinlagring utan energi att bilda kroppsfett av.

Andyh
2003-09-29, 16:22
ok, jag misstänkte att det inte skulle ngn stor utsöndring.

a_p
2003-10-01, 16:12
Valio:s grynost

Vad tusen är det? Finns det i vanliga affärer? Jag letade idag men hittade inget sådant. Är det en "vanlig" ost eller?

Nate
2003-10-01, 17:27
Originally posted by a_p
Valio:s grynost

Vad tusen är det? Finns det i vanliga affärer? Jag letade idag men hittade inget sådant. Är det en "vanlig" ost eller?

Det är ungefär som keso. Burken har samma form som en kesellaburk... brukar stå vid resten av valios produkter och alla låglaktosprodukter.

a_p
2003-10-01, 21:23
Okej tack, ska göra en mer grundläggande undersökning av matvarubutiken nästa gång jag är där.