handdator

Visa fullständig version : Kortisonmedicinering, vad göra för att minimea muskelnedbrutningen?


Kordit
2010-03-08, 15:49
Hej

Jag står på ett ("milt") kortisonpreparat för underhållsmedicinering av Chrons sjukdom. Vad kan jag komplettera med för kosttillskott för att minimera den muskelnedbrytning kortisonet orsakar samt det min inflammation orsakar?
Är det EAA som gäller eller finns det annat?

Vanligtvis använder jag EAA före & efter träning, kreatin samt proteinpulver.

vicarious
2010-03-08, 20:11
EAA eller vassle som intas utan något annat kan nog vara en bra idé. Finns ju studier om visar på fördelar med att supplementera med EAA för patienter som är sängbundna en längre tid eller hur det nu var..

capron
2010-03-08, 20:52
Är nog inget att göra. Bara köra på med träning EAA , vassle för maximera uppbyggnaden. Tror inte det är så farligt själv ätigt en del och hade ändå musklerna kvar.

Mist
2010-03-08, 21:28
Jag hoppas du inte tar illa upp om jag lånar tråden lite, men min fråga passar in här.

Hur mycket kortison ska man få i sig för att man ska få någon märkbar muskelnedbrytning? Jag tar nämligen kortisonspray varje dag så det handlar om 128 mikrogram varje morgon och kväll. Är det något som påverkar?

alx-
2010-03-08, 22:01
käkade själv 10 mg prednisolone under 2-3 månader mot kraftiga nässelutslag och märkte ingen större skillnad i tillväxt under denna period, och om jag kommer ihåg rätt är prednisolone 4ggr mer potent än kortison

Hank
2010-03-09, 01:07
Jag har själv legat på runt 45 - 50 mg prednisolon under perioder utan problem med vare sig muskelnedbrytning eller ledvärk och allt vad det är. Tvärtom har jag märkt att jag ofta blir starkare i början av mina kortisonkurer, hmm...

Kordit
2010-03-09, 08:44
Tack för svaren. Då är det bara att köpa hem lite mera EAA och fortsätta som vanligt då. :-)

Jag äter förresten 6mg Entocort dagligen.
Här är FASS infor: http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19950317000027&DocTypeID=5

Zorgus
2010-03-09, 10:36
Budesonid, det är samma aktiva ämne som i min nässpray för hösnuva, och jag har aldrig märkt några negativa effekter, snarare tvärtom i form av snabbare återhätmning. När jag frågade doktorn om ev inverkan på skelett sa hon att den träning jag genomför stärker skelettet och att medicinen har en minimal inverkan, om någon, i slutänden.

Grandmaster
2010-03-09, 15:03
Jag har själv legat på runt 45 - 50 mg prednisolon under perioder utan problem med vare sig muskelnedbrytning eller ledvärk och allt vad det är. Tvärtom har jag märkt att jag ofta blir starkare i början av mina kortisonkurer, hmm...

Ja, kortison är prestationsökande på kort sikt. Därför det är dopingklassat i tävlingssammanhang.

Grandmaster
2010-03-09, 15:05
Tack för svaren. Då är det bara att köpa hem lite mera EAA och fortsätta som vanligt då. :-)

Jag äter förresten 6mg Entocort dagligen.
Här är FASS infor: http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19950317000027&DocTypeID=5

Ät en proteinrik kost så kan du skippa EAA.

tsp
2010-03-09, 15:11
Jag hoppas du inte tar illa upp om jag lånar tråden lite, men min fråga passar in här.

Hur mycket kortison ska man få i sig för att man ska få någon märkbar muskelnedbrytning? Jag tar nämligen kortisonspray varje dag så det handlar om 128 mikrogram varje morgon och kväll. Är det något som påverkar?

Det är ingen fara. Nässpray verkar bara lokalt, oroa dig inte. :)

jontet
2010-03-10, 11:19
Det är ingen fara. Nässpray verkar bara lokalt, oroa dig inte. :)

och ändå står det i bipacksedeln att "tillväxten hos barn och ungdomar minska". låter lite katabolt tycker jag :D

z_bumbi
2010-03-10, 11:42
Det man ska tänka på vid underhållsbehandlingar är att äta lite mer kalcium och det brukar läkare kunna skriva ut så man får det lite billigare. Nu handlar den biten inte om musklerna utan skelett och tänder men på sikt är det ju betydligt viktigare. Nu var det iofs en relativt låg dos så läkaren får avgöra om det är befogat.

För muskelbyggandet har det självklart betydelse men hur mycket varierar från person till person, det kan ju vara så att träningen kompenserar för nedbrytningen men att tillväxten blir sämre. Precis som för skelettet är det här också dosberoende.