handdator

Visa fullständig version : Behöver man träna nedre delen av ryggen vid kroppsviktsträning?


Wolf
2010-03-08, 14:40
Känner att jag har blivit alltför försoffad på sistone, så tänkte göra något åt det och börja träna uthållighet med hjälp av kroppsviktsövningar. Har kollat runt lite på internet på olika träningsscheman för att få ett hum om hur jag ska träna, men en sak förvånar mig;

I många utav de träningsprogram jag sett är det med mycket magträning men ingen specifik träning för nedre delen av ryggen. Har alltid trott att just rygg och mage är väldigt viktigt att träna lika mycket för att undvika ryggproblem. Men det kanske inte är lika viktigt när man bara tränar med kroppsvikten och höga reps för uthållighet?


Och en annan, helt orelaterad fråga: Vill såklart även träna kondition och jag har tillgång till ett rullband. Men jag avskyr att springa och får även lätt ont i knäna av det, så jag funderar på om snabb gång med rejält uppförslut på bandet är skonsammare för knäna och går att köra som konditionsträning istället?

mixedskills
2010-03-08, 16:23
Många ryggbesvär kan undvikas med lite ryggträning (i synnerhet nedre del). Har själv problem med diskbråck i ländryggen och med tanke på hur stor skillnad i välmående den halvtrista, men nödvändiga, ryggresningsövningen gör så kan jag bara konstatera att den borde vara en del av gemene mans vardag.
Så kör på och lita till det du tror på.

Ang. konditionsträning så är allt som får hjärtat att jobba ordentligt just det.

Ungrim
2010-03-08, 16:26
Tycker absolut att du ska träna ländrygen också, Det är bra ur massa aspekter.

sur puppa
2010-03-08, 16:29
Klart du ska träna ländryggen. Akta dig för överträning bara. Jag har råkat ut för det en gång. Resultatet blev sängliggande i en vecka, borta för underkroppsträning i en och en halv månad, samt en månad för överkropp. Jag hade sk falsk ishias en gång i tiden, och detta rådde jag bot med bland annat ryggträning.

Marklyft är utmärkt för nedre delen av ryggen.

Tolkia
2010-03-08, 19:41
Jo, det är viktigt att träna ländryggen. Inte minst för att utförandet blir ganska kackigt i många kroppviktsövningar om du är väldigt svag där (den berömda "hängbron" i armhävningar, t.ex.).

Pjotor
2010-03-08, 21:59
Och en annan, helt orelaterad fråga: Vill såklart även träna kondition och jag har tillgång till ett rullband. Men jag avskyr att springa och får även lätt ont i knäna av det, så jag funderar på om snabb gång med rejält uppförslut på bandet är skonsammare för knäna och går att köra som konditionsträning istället?

Cykla? Träningscyklar har funnits på vartenda gym jag någonsin har varit i. Avskyr du att springa så är det ett mycket bra alternativ. Köp en träningscykel och ha hemma vetja, det vimlar av dem på Blocket.

För att träna hjärtat -- som hos normaltränade är det som begränsar flåset -- så ska du hålla 80-85% av din maxpuls i 20 minuter eller mer. Maxpulsen är ungefär 220 minus din ålder: är du t.ex. 20 år så är den 200, och 80% av det är 160.