handdator

Visa fullständig version : Druvsocker under träning


Punisher1
2010-03-07, 22:08
Jag vet inte om detta hör hemma riktigt här eller under kosttillskott men men.
ibland händer det att mina gym pass varar runt 45-60 min då märker jag att min energi är ganska låg på de sista övningarna. har hört och läst om att man kan blanda druvsocker med sitt vatten man har med på gymmet. men funkar det bra? är inte riktigt bra på den här biten men är det inte fett som är största energi källan vid kort och hård träning?

hade tänkt mig något i denna stilen
1½L vatten
3msk dextropur
1tsk salt

King Grub
2010-03-07, 22:16
Prova om du vill. Det är inte negativt annat är för tänderna i alla fall.

Men blir du så seg på mindre än en timme kan du inte ha laddat speciellt bra? Det är kolhydraterna du äter efter förra passet som främst lagras in som glykogen och används som energi under nästa pass.

Styrketräning är inte en träningsform som använder fett som bränsle i nämnvärd utsträckning. Det är en icke-syrekrävande aktivitet.

Glycolysis provided the great majority of adenosine triphosphate during one set of biceps curls taken to the point of muscular failure... At this exercise intensity... almost all of the fuel for muscle contraction was provided by muscle glycogen.

Sports Med 2004; 34 (5): 317-327

Punisher1
2010-03-08, 12:56
Prova om du vill. Det är inte negativt annat är för tänderna i alla fall.

Men blir du så seg på mindre än en timme kan du inte ha laddat speciellt bra? Det är kolhydraterna du äter efter förra passet som främst lagras in som glykogen och används som energi under nästa pass.

Styrketräning är inte en träningsform som använder fett som bränsle i nämnvärd utsträckning. Det är en icke-syrekrävande aktivitet.



Sports Med 2004; 34 (5): 317-327

Nja jag laddar nog ganska bra? äter mycket och har en hyffsad varierad kost.
dricker gainer med 80g kolhydrater 30g protein 30min före träning och en gång till direkt efter. äter sen alltid 2dl makaroner med en burk tonfisk 1½timme efter passet. de andra målen på dagen varierar jag mig alltid men ser till att få i mig mycket av både kolhydrater och proteiner.

King Grub
2010-03-08, 12:57
80 gram gainersnabba kolhydrater så lång tid före träning kan mycket väl ge seghet under passet, både genom blodsocker- och blodtrycksfall.

Punisher1
2010-03-08, 14:28
Okej när tycker du att jag ska dricka min gainer innan gymmet då?

King Grub
2010-03-08, 14:39
Direkt innan. Och några kolhydrater innan behövs inte om du har ätit inom rimlig tid före passet.

sur puppa
2010-03-08, 17:38
Direkt innan. Och några kolhydrater innan behövs inte om du har ätit inom rimlig tid före passet.

Med risk för att du nämnt detta runt hundra gånger tidigare på forumet, men hur lång tid tar det innan kolhydraterna i en gainer går ut dit de ska vara?

Till trådskaparen: Pröva Rage eller liknande produkt. Har upplevt att trötthet på gymet minimerats sen jag började med det.