handdator

Visa fullständig version : Varför ska man äta mer när man tränar?


Bala
2010-03-07, 16:41
Tro mig, är inte så dum som rubriken får mig att vara :)

Lixom, jag är ute efter fettförbränning och eftersom jag tränar varje dag (gym 4 dagar i veckan o löpning/cykling 3 dagar)

Och jag hör att om man tränar ska man äta mer?

Man ska väl äta ungefär 2000 kcal om dagen som en 20årig , 177 lång "man".
Lixom jag förstår ju att eftersom man gjort av med så mycket kalorier när man tränar (ungefär 500 kcal) men om man äter "tillbaka " de kalorierna så blir ju det som man inte har tränat alls?
Förstår någon vad jag menar?
Jag är inte ute efter att öka muskler, utan mer för att förbränna och eventuellt bygga liiiiiiiiiite, om inte behålla musklerna.
Så ja. Spotta svar :D

King Grub
2010-03-07, 16:42
Det handlar om att prestera bra, och då måste man täcka sitt energibehov. Samma sak om man vill öka sin muskelmassa.

Vill man minska sin kroppsfettmängd med motion skall man inte ersätta energin.

playern
2010-03-07, 16:51
Tro mig, är inte så dum som rubriken får mig att vara :)

Lixom, jag är ute efter fettförbränning och eftersom jag tränar varje dag (gym 4 dagar i veckan o löpning/cykling 3 dagar)

Och jag hör att om man tränar ska man äta mer?

Man ska väl äta ungefär 2000 kcal om dagen som en 20årig , 177 lång "man".
Lixom jag förstår ju att eftersom man gjort av med så mycket kalorier när man tränar (ungefär 500 kcal) men om man äter "tillbaka " de kalorierna så blir ju det som man inte har tränat alls?
Förstår någon vad jag menar?
Jag är inte ute efter att öka muskler, utan mer för att förbränna och eventuellt bygga liiiiiiiiiite, om inte behålla musklerna.
Så ja. Spotta svar :D

Banan ska vara bra ta två så kan du äta en:laugh:

emi23j
2010-03-07, 18:00
2000 kcal låter lite. Hur mycket väger du?

Bala
2010-03-07, 18:28
Jo det är ju det ;D Jag väger 78 o det spelar ingen roll om jag går ner i vikt utan det är mitt fläsk jag vill få bort, tror jag har säkert 10 kg rent fett vid magen o bröst, men samtidigt så öker jag i vikt då jag styrketränar :)

fiskebulle
2010-03-07, 18:43
Svårt att gå upp i muskelmassa samtidigt som du ska gå ner i vikt. Gör en sak i taget. Om det är viktnedgång du är ute efter så skär ner lite på kaloriintaget och var tålmodig. Du kan ju självklart styrketräna samtidigt för att bevara musklerna - se till att äta nog med protein.

Bala
2010-03-07, 18:57
Jo jag vet :) Jag är väldigt medveten om att själva muskelbildningen blir svårare men det sker ju alltid lite inom den delen, bättre än inget :) Och ja, jag äter proteintillskott så jag tror jag sköter kosten bra.
Men hur mycket ungefär hade ni sagt att jag ska äta per dag då om jag gör av med ungefär 500 kcal på träning?
Och ja, jag väger som sagt 78 och är 175 lång ?
För jag har ju ökat 2-3 kg på ungefär en månad för att jag gymmat ;D

Marcus H
2010-03-07, 20:12
Jo jag vet :) Jag är väldigt medveten om att själva muskelbildningen blir svårare men det sker ju alltid lite inom den delen, bättre än inget :) Och ja, jag äter proteintillskott så jag tror jag sköter kosten bra.
Men hur mycket ungefär hade ni sagt att jag ska äta per dag då om jag gör av med ungefär 500 kcal på träning?
Och ja, jag väger som sagt 78 och är 175 lång ?
För jag har ju ökat 2-3 kg på ungefär en månad för att jag gymmat ;D

jag väger 80 och är 175 lång, jag räknade ut att jag skulle behöva runt 3000 kcal om dagen. Jag styrketränar 5 ggr i veckan.
Sen är det väl så att i början av ens träningskariär så lägger tar musklerna in vätska i sig? bara ngt som jag har för mig (säkert fel) :P

tsp
2010-03-07, 20:53
Tränar du bort 500kcal varje dag? Du bör också vet att ett styrketräningspass i regel inte bränner 500kcal, snarare 200kcal. Blir dock mer om du lägger till konditionsträning.

Jag skulle prova att ligga på 2000kcal till en början. Går du inte ner eller går du ner för långsamt så kan du minska till 1750kcal.

Bala
2010-03-09, 11:56
Jo, det liggger på ungeär 500, Jag värmer upp med att springa bort 120 kcal ungefär, sen gymmar jag , som du säger, ungefär 200 kcal, sen avslutar jag med intervall på löpbandet o det blir ca 100 sen cyklar jag efteråt o det blir ungefär samma :)

sammanlagt typ 500 :)?

Gorilla
2010-03-09, 12:10
Jo, det liggger på ungeär 500, Jag värmer upp med att springa bort 120 kcal ungefär, sen gymmar jag , som du säger, ungefär 200 kcal, sen avslutar jag med intervall på löpbandet o det blir ca 100 sen cyklar jag efteråt o det blir ungefär samma :)

sammanlagt typ 500 :)?
De där siffrorna kan du strunta i. Siffrorna på löpband m.m. är inte pålitliga överhuvudtaget, men kan vara lite kul att titta på och jämföra mot förra gången.

Bala
2010-03-09, 13:47
Jo jag tar det med en nypa salt! :) Men tack för svaren hörni, just nu är jag sjuk o har varit det i 3-4 dagar o inte kunna göra ett skit! Känner mig bara fet!