handdator

Visa fullständig version : Tips på nytt internät osv.


Lasse Kongo
2010-03-07, 15:12
Tja kolo, det är så att jag snart flyttar, har fiber 100mb här, och har även 100mb fiber i nya lägenheten, MEN det är en ganska stor etagelägenhet och uttaget är på bottenvåningen, och ps3an och xboxen tex kommer jag har på övervåningen så jag är osäker på hur bra det kommer fungera.

Vill det sig väl fungerar det bra ändå, men det tvivlar jag på eftersom signalen ska vandra en bit och genom betong, alternativ 2 blir ju att dra kabel eller något upp men orka.

Så jag är inte så insatt, vad ska man satsa på, funtar på och ta ett nytt bredband i värsta fall men vad ska jag ha, finns både telejack och tvuttag däruppe, vad rekommenderar ni?

Chrilli
2010-03-07, 15:15
Kolla med en el-firma. Tror det brukar vara runt 1500 - 2000 kr för flytta eller sätta ett nytt jack på 10 meter.

Du kanske har möjligthet att få ett jack närmare din utrustning och där ifrån dra kabel lite snyggt eller skaffa bra router.

Lasse Kongo
2010-03-07, 15:15
Kolla med en el-firma. Tror det brukar vara runt 1500 - 2000 kr för flytta eller sätta ett nytt jack på 10 meter.

Du kanske har möjligthet att få ett jack närmare din utrustning och där ifrån dra kabel lite snyggt eller skaffa bra router.

Ja alltså den ultimata drömmen vore ju att få ett uttag däruppe i vardagsrummet, det kanske går menar du, ska kolla upp det!

tsp
2010-03-07, 15:16
Att dra EN kabel EN gång är inte så jävla jobbigt. Tar max någon timme att få det snyggt, och det lär det ju vara värt. Annars så finns det bra routrar om du vill betala någon tusenlapp som kommer ge dig tillräcklig signalstyrka för att göra vad du känner för med dina spelmaskiner.

Lasse Kongo
2010-03-07, 15:18
Att dra EN kabel EN gång är inte så jävla jobbigt. Tar max någon timme att få det snyggt, och det lär det ju vara värt. Annars så finns det bra routrar om du vill betala någon tusenlapp som kommer ge dig tillräcklig signalstyrka för att göra vad du känner för med dina spelmaskiner.

Dra kablen från hörnet i sovrummet från nedervåningen ända upp till vardagsrummet, genom trappa, upp på vägar etc om det inte funkar att borra genom taket :D är inte så kul nej, skulle gladeligen pynta 1-2000 för ett extra uttag, trodde inte det gick.

Lasse Kongo
2010-03-30, 13:13
Update, kors i taket, allt fungerar out of the box som man kan säga, ställde routern på ett skåp i sovrummet, dessutom är det en billig router för typ 300:-

Körde i kabeln direkt i datorn och gjorde tptest först, fick typ 118/12, sen drog jag in sladden i routern och testade ps3 längst in i vardagsrummet på övervåningen, har en signalstyrka på runt 60% och har provat att spela en del online och det fungerar perfekt.

Synd om xboxen dock, är helt sjukt att behöva betala 1000:- för att kunna köra trådlöst på den, så det får helt enkelt bli att bära ner xboxen till tvn i vardagsrummet där nere och dra nätverkskabeln dit om/när något ska laddas hem på xboxen =)

Dagens ilandsproblem haha