handdator

Visa fullständig version : shrugs högrep?


jizzinmypants
2010-03-07, 14:53
Hur funkar det att köra högreps (12-20) med bra kontakt istället för få reps och tungt för då får jag nämligen inte någon kontakt alls. Marklyft funkar inte heller för trapsen.

way
2010-03-07, 14:55
Det är ju klart att man får bättre kontakt vid hög-reps, men det behöver ju inte betyda att utvecklingen blir bättre.

Doctor Snuggles
2010-03-07, 14:56
Testa barholds, d.v.s. bara hålla stången i marklyft-lockout-läge med så tung vikt som möjligt. Mina traps började växa som gräs av det - så mycket att jag slutade med övningen (använde den som grepp-träning bl a), för jag tyckte det blev oproportionerligt och sen tycker jag inte stora traps är snyggt.

jizzinmypants
2010-03-07, 15:13
Hur menar du? Att shrugga och sen hålla kvar stången? Hur länge då isf och hur många gånger ska man upprepa detta? Och är inte det statisk träning?

z_bumbi
2010-03-07, 15:25
12 reps är helt okey för de flesta styrkeövningarna och uppåt 20 reps är inte heller något konstigt för shrugs.
Det kan också vara så att det räcker med att sänka vikten en bit men behålla samma antal reps och på sätt få kontakt med musklerna.

Doctor Snuggles
2010-03-07, 16:07
Hur menar du? Att shrugga och sen hålla kvar stången? Hur länge då isf och hur många gånger ska man upprepa detta? Och är inte det statisk träning?

Inte shrugga, utan bara lyfta som i ett marklyft och hålla. Är vikten tillräckligt hög så kommer du inte kunna shrugga ändå. Ja, det är statisk träning för trapsen i dess utsträckta läge. På samma sätt som marklyft är statisk träning för korsryggen. Tid är väl typ 5-30 sekunder till failure eller i närheten, och räkna det som ett set. Hur många set beror helt på vilken volym du kör i allmänhet och din återhämtningsförmåga, frekvens etc i vanlig ordning.

Commando1980
2010-03-07, 23:34
många kör högreps i shrugs pga kort ROM: många reps ger en TUT-förlängning. samma fenomen ser man med folk som studsreppar med minimalt ROM i vadpressen.

Mr.Sarkastisk
2010-03-07, 23:37
Inte shrugga, utan bara lyfta som i ett marklyft och hålla. Är vikten tillräckligt hög så kommer du inte kunna shrugga ändå. Ja, det är statisk träning för trapsen i dess utsträckta läge. På samma sätt som marklyft är statisk träning för korsryggen. Tid är väl typ 5-30 sekunder till failure eller i närheten, och räkna det som ett set. Hur många set beror helt på vilken volym du kör i allmänhet och din återhämtningsförmåga, frekvens etc i vanlig ordning.

Menar du att bara stå upp rak i ryggen och hålla i stången?

:confused:

Doctor Snuggles
2010-03-08, 00:15
Menar du att bara stå upp rak i ryggen och hålla i stången?

:confused:

Ja.