handdator

Visa fullständig version : Slippa damm på bord


Alexlindgren
2010-03-07, 13:04
Köpte mig ett soffbord på IKEA igår och märkte idag att det drar till sig mycket damm. Kan tilläggas att det är svart så det syns väldigt bra.

Vet att det inte är världens jobb att torka av det varje dag, men vill kolla om det finns någon huskur eller medel man kan inhandla och applicera för att hindra att damm dras dit.

Kek
2010-03-07, 13:48
Släng på en vit duk eller någon annan passande färg.

ante
2010-03-07, 13:50
Har samma "problem" hemma. Har en svart tv-bänk och en pianolackad TV, det är precis vad som behövs för att framhäva dammet perfekt.

Tror inte det direkt är någon statisk elektricitet man kan skylla på heller utan det är bara att vänja sig vid att damma av varannan eller var tredje dag.

Tolkia
2010-03-07, 13:51
Damm tenderar att lägga sig på plana ytor. ;) Förmodligen är det lika mycket damm på andra saker, det är bara en fråga om att det syns mer på vissa. Statisk elektricitet kan nog spela roll när det gäller apparater, men knappast när det gäller soffbord.

Alexlindgren
2010-03-07, 14:37
Läste att glasputs kan ha dammavstötande effekt så jag gjorde ett försök. Kanske kan hjälpa lite. Är som sagt inte världens största problem...

hahavaffan
2010-03-07, 14:38
Jag har samma problem egentligen... men har mer eller mindre lärt mig leva med det. Har en sån där dammåtsugande trasa i lådan i soffbordet, som jag drar nån runda över allt med så ofta jag pallar.

Einar
2010-03-07, 14:39
Måla om bordet i en ljusare färg eller lär dig leva med det :)

o.z.z
2010-03-07, 14:56
http://www.dwg.se/dwg-filer/prod/prod.html

Cilia
2010-03-07, 19:47
Välkommen till vuxenlivet.

Det jag tycker är ännu konstigare är hur fort handfatat blir smutsigt/dammigt. Det behöver dras av ett par gånger i veckan för att kännas fräscht. Damm är ett helvete.

Första gången jag upptäckte hur mycket damm det samlas var när jag bodde ett par månader i en stor nästan öde lägenhet. Det samlades dammråttor på golvet hela tiden. Då var det inga möbler eller annat som gömde dom.

Tolkia
2010-03-07, 20:06
Ang. handfaten beror det lite på materialet. Ett tag var det populärt med något slags polymer, eftersom det inte blir skevt på samma sätt som porslin och därför är lättare att bygga in i saker; det blir fläckigt av rent vatten. Iiiiinte helt praktiskt.