handdator

Visa fullständig version : Träningspass för att klara milen under 60min


Promstar
2010-03-07, 12:44
Jag har anmält mig till ett tävlingslopp som går av stapeln om 2 månader, jag har satt mitt mål till att klara detta under 60 min.

Jag är 20 år o väger omkring 90 pannor, och kan väl inte säga att jag är i mitt livs form. (haft en riktigt kass vinter). Min fråga e hur når jag mitt mål på bästa sätt, om det finns tidigare trådar eller sidor med bra tips så linka på.

Saikyou
2010-03-07, 12:53
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=37062&highlight=kondition+intervall läste jag nyss, väldigt givande =)

Masterpan
2010-03-07, 12:53
Ät mycket nyttigt, dvs skippa skräpet. Sen till träningen så skulle jag kombinerat intesiva korta sträckor (ca 5km) med längre distans (ca 1 mil) med intervallträning. Lägg in intervallträningen typ 1 gång i veckan och fokusera mest på distansträningen.

Lycka till

Promstar
2010-03-07, 12:54
Tackar båda 2 för fina svar :) När bär det av ut i spåret :)

Crocker
2010-03-07, 14:27
Nitrater. Lite fusk kanske men. ;)

vasslefranmjolk
2010-03-07, 15:08
Beror självklart på din ambitionsnivå. Följande tre löppass /vecka kan ge en god grund:

- Snabbdistans. Spring 5-8km i ett tempo strax under tröskelfart. Avsluta med några rusher.
- Intervallpass. Satsa främst på aeroba intervaller. 2-4 min.
- Distanspass. 15km+ Det viktiga är distansen, inte farten.

z_bumbi
2010-03-07, 16:03
Hur snabbt springer du idag på valfri distans och vad menar du med att vintern har varit kass? Skador?

Magnuz
2010-03-07, 16:33
Om du väger 90 kg, är i taskig form och har som mål att klara milen på en timma om två månader så är mitt tips att du börjar med raska promenader.

Av det lilla du skrivit får jag bilden av att du kommer skada dig om du ger dig på något 5-8 km intervallpass och att du inte orkar 16km+ distans.

Gå raskt och se hur långt du kommer på en timma, upprepa. Hur känns benhinnor, höfter. Känns det bra så prova att jogga vissa delar av sträckan.

Två månader är ganska kort tid, är du ovan har du alla chanser i världen att skada dig på snö och is genom att gå ut oförsiktigt.

Hedztrem
2010-03-07, 16:40
Jag tror du klarar det utan förberedelser=) jag sprang 1mil i lumpen och kravet var under 60min, sprang på 59:52 :P Jag hade inte tränat kondiiton på några år och var jäkligt lat.

Welander
2010-03-07, 16:55
mitt tips som jag har fått efter vi genomförde FM atlet i lumpen, där 1mil löpning på kuperad terräng var med.

först och främst: spring 1 mil bara för att känna att det är faktiskt riktigt långt.
iallafall om man är van vid att springa 5km.
22min på 5km genererar inte direkt 44 minuter på 1 mil :P

så mitt tips är att springa 10km bara frö att se hur långt det är och vänja kroppen. och ett annat tips är att inte ta upp en cigarett 3 minuter efter att du sprungit milen under en timma. ;D

Turbonisse
2010-03-07, 16:59
Milen under 60min kräver igen direkt optimerad träning. Ut och spring med dig bara och snart sitter milen där.

machine gun
2010-03-07, 17:12
Här är ett träningsprogram inför Tjejmilen (fungerar även för killar ;)) med måltid 60 min. Programmet är på 20 veckor, men det går ju att hoppa in så att det passar i tiden med ditt lopp: http://www.marathon.se/traningsprogram/vecka.cfm?Wee_ID=186&Pro_ID=11&Rac_ID=128&Ph_ID=9

Som du ser är det inga monsterpass, utan ganska sansat. Det viktiga är att få till regelbundenheten samt att vänja kroppen vid den belastning löpning innebär.

Promstar
2010-03-08, 08:25
Jag sprang 6,6km på 38 min igår, dock gick sista 2km relativt långsamt. Många fina tips och idéer.

Promstar
2010-03-08, 08:26
Kan tillägga att en promenad på 5km ingår i min vardag då jag går till skolan.

har lite funderingar angående min kost? Hur börja jag lägg upp den, är ganska van till stora måltider, skräpet kan jag nog hålla mig ifrån till en viss del, men skall ja förminska mitt dagliga intag eller får jag problem att återhämta mig?

z_bumbi
2010-03-08, 13:47
Jag sprang 6,6km på 38 min igår, dock gick sista 2km relativt långsamt. Många fina tips och idéer.

Då bör du ganska lätt klara 10 km på 60 min och det krävs varken viktminskning eller något särskilt avancerat program för att klara av det. Att springa 5 km tre gånger i veckan fram till tävlingen gör t ex troligen att du klarar av tiden utan att ta ut dig men det är kanske roligare om du följer ett färdigt program av typen som länkades. Då blir det mer variation och du kanske får ner tiden ytterligare.

AlmostRipped
2010-03-08, 14:01
Jag sprang 6,6km på 38 min igår, dock gick sista 2km relativt långsamt. Många fina tips och idéer.

Förut när jag var otränad och vägde 105kg så började jag min träning med just löpning och promenader, första veckan klarade jag av 2,5km men efter ca 1 månad och 9kg lättare sprang jag 1 mil på ca 57 minuter. 3 veckor efter det sprang jag på runt 50-52... Det går fort om man håller kosten, är motiverad som fan och springer ofta. Jag hatar att löpa, men genom att gå 5km varje morgon och springa nästan varje kväll så gick det rätt fort innan man kunde springa längre streckor på ganska hyfsad tid...

Så kämpa på och lycka till! :thumbup:

Jontez
2010-03-08, 14:17
I lumpen sprang vi 5km en gång i veckan och efter ca 2 månader var det dags för milen och det var ingen svårighet att komma in under 60 minuter. Och du verkar ju redan ha lite flås så det är bara att köra på :)

Onigiri
2010-03-08, 16:20
Spring mycket, långa pass varierat med korta intervallpass, ofta. Har själv 37,16 på milen som bäst, kom aldrig under 35 som jag lovade dock. Från början hade jag 60-65 minuter på milen. Det är bara att träna.

Promstar
2010-03-08, 21:28
Tackar alla för tipsen :) Motivationen bara stiger och stiger :D