handdator

Visa fullständig version : vad gör hon för fel?


panic
2010-03-07, 10:11
En tjej kompis har börjat deffa lite och har detta som mat upplägg.
Hon har gått ner 1kg på en månad nu, borde gått ner mer tycker man?
Äter hon för mycket helt enkelt?

160cm lång
60kg

Lite luddigt men ni fattra nog.
Kom med alla era åsikter nu!


Ons 24/2
Frukost

3små ägg.
Macka (250kcal)
4skivor kycklingskivor, pålägg.
yoghurt, ca 160g

Lunch

lax 95g
kokt potatis 100g
halv advokado

Efterträningen.
Protte. 1½ skopa.
3dl mjölk.

Hemma.

Två kanelknäck (120kcal)

Middag.

Karre
Mindre än 1dl okokt makaroner. paprika.

Tors 25/2

2stora ägg.
youghurt 134g
Macka 80g

Ca 150g kalkon
1potatis 1 stor morot - ungsstekt.

Efterlöpband.
En kanelknäck.

Efter strykepass.
Protienshake.
1 Kanel knäck (60kcal)

Pannkakor ca 400g

Fre 26/2

Yoghurt 134g
2ägg 145g
Macka 80g (100g -250kcal)
Kalkon pålägg 22g

Kycklingfile 181g ungsstekt.
Sallad (isberg sallad, gurka,plommontomat, paprika) 289g

Protien drink.
kanelknäck. 2 ( 120kcal)

Pannkakor 400g

Lör 27/2

Yoghurt 151g
2ägg 147g kokt.
Macka 80g
Kyckling pålägg 25g

Lax 92g
Potatis kokt 134g
Rom/grädfill sås. 20g/87g
Advokado 40g

Protien & 5g Glutamine.
Kanelknäck 1.

Kyckling 136g
tomat 66g
macka 64g
1glas saft.

Sön 28/2

Yoghurt 137g
Macka 80g
Blåbärs dryck 115g
Ägg 144g
Kalkon pålägg 22g

Fläskkottlet. 123g
Makaroner 137g ( åt ej upp allt )
Advokado 50g

Protein. före träning
Protien + 10g glutamine efter.

Pizza
1burk cola
Mjölkchoklad
1glas mjölk
2glas saft

Mån 1/3

yoghurt 198g
Macka 80g
Kalkon pålägg 9g
Kycklingpålägg 18g
Ägg 145g

1glas saft

Pannkakor 192g
1glasmjölk

Sallad 64g
Gurka 55g
tomat 13g
paprika 45g
Advokado 38g
kyckling 145g

1glas saft

Tis 2/3

Yoghurt 184g
Ägg 145g
Macka 82g
Kalkonpålägg 23g

Potatis 107g (rå)
Morot 69g (rå) - ungsbakaat.
Stekt kalkon 137g
1tsk bea

Protein två kanelknäck.

Torsk ?g
potatis 1½
Gräddfil / romsås

1glas saft.

Ons 3/3

frukost 1

Dinkelbröd 60g
yoghurt ca 160g
3skivor kycklingpålägg

Frukost2/mellis

2Ägg
2st kanelknäck
Halv kesella vanilj
3skivkor kalkon

Makaroner 119g , åt ca 80g
Två kotletter med ben 232g

Innan träning - Protien & två kanelknäck

Efter - Protien +10g glutamine

Öring 171g
Potatis 2st
Rom/gräddfilsås.

mini
2010-03-07, 10:13
Vad blir det i kcal per dag? Hur mycket väger hon på vilken längd? Väger hon maten eller uppskattar den?

Edit: Såg nu längd och vikt.

panic
2010-03-07, 10:20
Vad blir det i kcal per dag? Hur mycket väger hon på vilken längd? Väger hon maten eller uppskattar den?

Edit: Såg nu längd och vikt.

Jag vet inte vad det blir i kcal per dag.

Hon väger maten.

komigen, mer svar nu! :D

mihmut
2010-03-07, 10:21
Pizza
1burk cola
Mjölkchoklad

????? tjejer alltså...

mini
2010-03-07, 10:22
Jag vet inte vad det blir i kcal per dag.

Hon väger maten.

komigen, mer svar nu! :D

Det är ju ganska viktigt vad det blir. Varför väger hon annars maten?

panic
2010-03-07, 10:25
Det är ju ganska viktigt vad det blir. Varför väger hon annars maten?

Som sagt så vet jag inte, hon har inte sagt till mig vad det blir, ska fråga henne.

Någon annan som kan svara utan att veta vad maten bör väga? :)

Yeahvlen
2010-03-07, 10:25
Det kan bero på många anledningar. Vanligtvis underskattar vissa sitt energiintag, och äter mer än vad de egentligen kanske borde.

Vad man äter, hur man lever och en rad andra faktorer spelar in på att vätska och annat hålls kvar i kroppen. Vikten missvisar, men fettprocenten kanske har minskat mer?

Hedztrem
2010-03-07, 10:31
Har tittat litegrann på det här och min känsla är att hon äter för mycket per dag. Det bästa vore ju om hon kollar på innehållsförteckningen på alla produkter. Kcal är verkligen inte jobbigt att räkna när du redan väger din mat. Det krävs ca 7000kcal att gå ner 1kg.
Om det stämmer att hon bara gått ner 1kg så har hon typ haft underskott på 250kcal/dag. Är bara minska maten och ha 500kcal/dag istället så går hon ner 2kg per månad..

Ser även pannkaka och pizza? dom är ju kaloribomber! vilket lätt kan resultera i >1000överskott å då är ju några dagars "deff" bortkastat

Min uppskattning är att hon borde ligga på 1000kcal per dag och det kan vara kämpigt, promenerar hon? styrketränar hon? då har hon ju bättre marginal och kan äta mer.

Ta t.ex ägg.. 1 helt ägg är 75kcal så några per dag blir rät tmycket. Fisk, bara det är ca 2kcal/g.. det rinner fort iväg med kcal mängden

Mackor är gott men även där har du typ alltid 2-3kcal/g

Kravmaga
2010-03-07, 11:13
Som redan nämnt känns det spontant som hon äter för mycket. Pizza, cola, choklad, saft, pannkakor osv, är alla saker som lätt resulterar i att man hamnar på en kaloribalans/-överskott om man inte har noga koll på dem under sin deff. Dessutom är det svårt att gå ner större mängder över kort tid om man är tjej, 160cm lång och väger 60kg, då kaloriintaget blir väldigt lågt om du inte tränar relativt mycket. Andra saker såsom vätskas påverkan på vikten kan absolut vara en faktor, men har hon vägt sig med jämna mellanrum (alltså inte dag 1 och sedan dag 30) under en hel månad borde detta inte vara en stor faktor, utan jämnat ut sig över tid.

Yeahvlen
2010-03-07, 11:24
Min uppskattning är att hon borde ligga på 1000kcal per dag och det kan vara kämpigt, promenerar hon? styrketränar hon? då har hon ju bättre marginal och kan äta mer.

Ta t.ex ägg.. 1 helt ägg är 75kcal så några per dag blir rät tmycket. Fisk, bara det är ca 2kcal/g.. det rinner fort iväg med kcal mängden

Mackor är gott men även där har du typ alltid 2-3kcal/g

Fisk och ägg är långt ifrån något som bör tas bort p g a anledningen att det "ger kalorier". Det är utan tvekan en av de bättre fett- och proteinkällorna.

Scratch89
2010-03-07, 11:37
Om det är något hon ska ha kvar så är det ju fisk och ägg.

Hon äter för mycket skräp, helt enkelt. Bara för att man begränsar sitt pizzaätande till fredagar så betyder det inte att det inte påverkar hela veckans bantning.

Hur mycket tränar hon?

Sniggel
2010-03-07, 11:48
om det är något hon ska ha kvar så är det ju fisk och ägg.

Hon äter för mycket skräp, helt enkelt. bara för att man begränsar sitt pizzaätande till fredagar så betyder det inte att det inte påverkar hela veckans bantning.

Hur mycket tränar hon?

+1

Mr.Sarkastisk
2010-03-07, 11:50
Tycker det ser ganska mycket ut för en tjej. Det går inte åt så mycket åt en liten tös.

Tolkia
2010-03-07, 11:54
Jag är generellt tveksam till diverse "drinkar" till bantare som inte tränar väldigt (och då menar jag väldigt) mycket. Det är för många kalorier som inte mättar speciellt mycket, och mao. gör det svårare att hålla nere energiintaget (eftersom man är hungrigare). Sedan tycker inte jag att 1 kg/månad är oroväckande lite på den vikten; förutom att tappa vikt skall hon ju kunna behålla vikten sedan (antar jag), och då är det ofta nog så bra om det får ta sin tid och man kan hålla en kostregim som inte känns alltför spartansk (vilket ökar risken för att man inte kan hålla den). Generellt har bantare för bråttom; en månad känns som en evighet och man vill att det skall hända storverk NU. Det gör det inte om man inte är väldigt överviktig. Därmed inte sagt att man behöver äta skräp; en liten mängd skräp under kontrollerade former är dock 100 ggr bättre än att växla mellan asketism och våldsätande av skräp.

Lovisa
2010-03-07, 12:05
Jag är ungefär lika stor som din kompis, 165 cm lång, väger ca 58 kilo men då är det rätt mycket muskler, relativt sett. Jag tror ärligt talat att jag skulle ha svårt att hålla vikten om jag började dricka cola, käka pizza och choklad. Jag håller ingen särskild diet, men utesluter den typen av helt onödig "mat". Kroppen har ingen nytta av det, och om man vant sig av med socker tycker man faktiskt inte ens att det smakar gott. ;)

Vad har hon på mackorna? Det är stor skillnad på sötlimpa med sylt respektive grovt bröd med t ex kalkon (utan smör).

Om din kompis fokuserar på det som de andra skrivit, nämligen de goda proteinkällorna, och utesluter "tomma kalorier" tror jag att hon kommer att märka skillnad ganska omgående. Om hon ökar på träningen också, blir hon inte bara smalare utan får också snyggare form på kroppen.

Vinter
2010-03-07, 15:40
http://www7.slv.se/livsmedelssok/

Var så god bara att räkna. Hon äter ungefär lika mycket som jag vissa dagar :)

Hedztrem
2010-03-07, 16:47
Fisk och ägg är långt ifrån något som bör tas bort p g a anledningen att det "ger kalorier". Det är utan tvekan en av de bättre fett- och proteinkällorna.

Jag skrev ingeting om att hon borde ta bort det... jag menade bara på att det kan lätt bli många kalorier.. speciellt en bit fisk. Det är ju givetvis bra mat.. något annat har jag inte påstått =)