handdator

Visa fullständig version : Orkar knappt ta mig igenom passet.


Trashcan
2010-03-07, 09:18
Har börjat med en lös tolkning av stronglifts 5x5-program, dvs tunga basövningar med många set, och jag tycker det är sjukt jobbigt. Efter 7 set knäböj(inkl uppvärming), 3 set marklyft, och 7 set bänkpress kändes chinups jäävligt jobbigt. *spy* Självklart kommer detta bli bättre om jag fortsätter träna som jag gör, men finns det något sätt att komma undan detta problem snabbare med en mer direkt approach? Ska jag t ex träna kondition för att orka? Jag kan inte känna riktigt vad det är som gör att jag inte orkar, det är inte solklart att det är konditionen, men jag blir ju väldigt andfådd. Slut på glykogen? Jag känner bara att jag är helt slut. Hjälp mig lösa det här problemet så blir min träning lite roligare. =)

mpersson
2010-03-07, 10:00
Har börjat med en lös tolkning av stronglifts 5x5-program, dvs tunga basövningar med många set, och jag tycker det är sjukt jobbigt. Efter 7 set knäböj(inkl uppvärming), 3 set marklyft, och 7 set bänkpress kändes chinups jäävligt jobbigt. *spy* Självklart kommer detta bli bättre om jag fortsätter träna som jag gör, men finns det något sätt att komma undan detta problem snabbare med en mer direkt approach? Ska jag t ex träna kondition för att orka? Jag kan inte känna riktigt vad det är som gör att jag inte orkar, det är inte solklart att det är konditionen, men jag blir ju väldigt andfådd. Slut på glykogen? Jag känner bara att jag är helt slut. Hjälp mig lösa det här problemet så blir min träning lite roligare. =)

Gå igenom kosten om det är något som brister. Rätta mig om jag har fel men beror inte illamående vid träning på sänkt pH i kroppen med med typ 0.1 pH ? Prova att äta något basiskt i samband med träning. Annars löser det sig med tiden genom att kroppen blir van vid den belastningen.

MVH

feyin
2010-03-07, 10:06
Äter du tillräckligt,
räcker konditionen,
eller är du bara ovan?

Antingen vänjer du dig eller så får du slipa till kosten och/eller konditionen.

siimon89
2010-03-07, 10:19
Sänk antal arbetsset till 3, kör malto/druvsocker med EAA/BCAA eller Whey innan passet, malto/druvsocker under passet och ät mycket mat när du inte är på gymmet!

Trashcan
2010-03-07, 10:29
Gå igenom kosten om det är något som brister. Rätta mig om jag har fel men beror inte illamående vid träning på sänkt pH i kroppen med med typ 0.1 pH ? Prova att äta något basiskt i samband med träning. Annars löser det sig med tiden genom att kroppen blir van vid den belastningen.

MVH

Jag kan inte tänka mig att det skulle vara fel på det jag äter. Äter nyttigt, varierat och i stora mängder, så det borde inte vara något fel.
Skulle inte kalla det jag upplever för illamående, men det kanske vore intressant att testa att bikarbonatladda, det har ju vissa upplevt som bra.

Äter du tillräckligt,
räcker konditionen,
eller är du bara ovan?

Antingen vänjer du dig eller så får du slipa till kosten och/eller konditionen.

Äter definitivt tillräckligt. Håller på att gå upp så jag ligger ju på överskott i alla fall. Jag tycker inte att jag är ovan, har ändå tränat i flera år. Det kanske är konditionen, jag vet inte varför, men jag har svårt att känna riktigt vad det är.

Sänk antal arbetsset till 3, kör malto/druvsocker med EAA/BCAA eller Whey innan passet, malto/druvsocker under passet och ät mycket mat när du inte är på gymmet!

Vill inte sänka antalet set eftersom jag vill testa 5x5 ett tag. Jag ser det som att problemet är inte att det är för många set, utan att jag inte orkar tillräckligt. EAA+malto dricker jag redan före och efter, och jag äter enligt mig stora mängder väldigt bra mat.

siimon89
2010-03-07, 10:43
Vill inte sänka antalet set eftersom jag vill testa 5x5 ett tag. Jag ser det som att problemet är inte att det är för många set, utan att jag inte orkar tillräckligt. EAA+malto dricker jag redan före och efter, och jag äter enligt mig stora mängder väldigt bra mat.

Om du inte orkar tillräckligt är du antingen ovan med träningsbelastningen eller kör för tungt för 5set.
Viktigt att komma ihåg att du förmodligen inte kan köra samma vikt 5x5 som du klarar av 1x5.

Sen vet jag inte hur du lagt upp ditt 5x5, men de som redan har rätt hyffsad träningserfarenhet brukar ibland rekommenderas att slå sitt rekord inne i 4-6e veckan.
Dvs. du börjar med betydligt lägre vikter trots att du orkar betydligt mer just för att bygga upp kapaciteten och när du väl når ditt gamla rekord kan gå förbi det bättre än om du körde 5x5 på ditt rekord redan in i vecka1.

playern
2010-03-07, 10:45
För dålig kondis tror jag

Sheogorath
2010-03-07, 10:53
Som någon sa, snabba kollisar under passet. Jag kör alltid med ~20 g druvsocker i min vattenflaska. Beta-alanin är också kanon att ha i flaskan, men det brukar jag spara till deff så att jag inte bränt alla mina broar innan det börjar bli riktigt jävligt. :D

mpersson
2010-03-07, 11:06
Vill inte sänka antalet set eftersom jag vill testa 5x5 ett tag. Jag ser det som att problemet är inte att det är för många set, utan att jag inte orkar tillräckligt. EAA+malto dricker jag redan före och efter, och jag äter enligt mig stora mängder väldigt bra mat.

Kan ju oxå va att du får ett blodsocker fall mitt i passet du mår illa / inte orkar

feyin
2010-03-07, 11:10
Jag tycker inte att jag är ovan, har ändå tränat i flera år.
Javisst, men jag menade att du kanske är ovan med just detta sättet att träna på. Som du säger böj, bänk och mark + chinups på samma pass.

z_bumbi
2010-03-07, 11:23
*För höga ingångsvikter
*För kort vila
*Ovana vid att träna med den totalvolymen

Justera det som verkar troligast, det sista handlar bara om att vänja sig vid lite högre träningsvolym.

Har man tränat ett tag så är inte nybörjarprogram av 5x5 alltid det bästa utan man får justera hur man kör efter träningserfarenhet.

Trashcan
2010-03-07, 16:35
Som någon sa, snabba kollisar under passet. Jag kör alltid med ~20 g druvsocker i min vattenflaska. Beta-alanin är också kanon att ha i flaskan, men det brukar jag spara till deff så att jag inte bränt alla mina broar innan det börjar bli riktigt jävligt. :D

Hur vore det att sprida ut intaget av 20 gram EAA + malto jämnt över passet? Har funderat på det några gånger...

Kan ju oxå va att du får ett blodsocker fall mitt i passet du mår illa / inte orkar

Kanske, jag vet inte exakt hur man känner igen det.

Javisst, men jag menade att du kanske är ovan med just detta sättet att träna på. Som du säger böj, bänk och mark + chinups på samma pass.

Såklart, my bad. Jo, visst är jag ovan, och jag tänkte om det fanns något sätt att få kroppen att "komma ikapp" snabbare än att bara köra på.

*För höga ingångsvikter
*För kort vila
*Ovana vid att träna med den totalvolymen

Justera det som verkar troligast, det sista handlar bara om att vänja sig vid lite högre träningsvolym.

Har man tränat ett tag så är inte nybörjarprogram av 5x5 alltid det bästa utan man får justera hur man kör efter träningserfarenhet.

Kanske för höga ingångsvikter. Det skulle ta emot ordentligt att sänka vikten i t ex bänkpress som jag har kämpat en del med, vill satsa på så att bli så stark som möjligt ett tag liksom. Sen är jag väl mest ovan vid att köra så mycket basövningar efter varandra, det är ju skillnad på att köra bicepscurl efter marklyft jämfört med bänkpress liksom.

Jag antar att det jag är mest ute efter är om konditionsträning kommer att hjälpa, eller om mattheten/tröttheten beror på kortisol/blodsocker eller annat som kanske inte är direkt relaterat till just kondition.

z_bumbi
2010-03-07, 16:38
Du ska/bör börja lågt på den typen av 5x5 men vill du inte sänka så kör något annat.

En hygglig kondition kan underlätta men med tanke på den relativt låga volymen så ser jag inte riktigt ett krav på den fronten om du inte har riktigt usel kondition.

Trashcan
2010-03-08, 08:33
Du ska/bör börja lågt på den typen av 5x5 men vill du inte sänka så kör något annat.

En hygglig kondition kan underlätta men med tanke på den relativt låga volymen så ser jag inte riktigt ett krav på den fronten om du inte har riktigt usel kondition.

Så går det väl när man inte orkar bemöda sig med att läsa programmet ordentligt... :smash:
Tack för all input allihopa, får ta och läsa på vad programmet innebär bättre, och kämpa på. =)