handdator

Visa fullständig version : nyttigt "godis"?


Supermicke
2010-03-06, 22:46
HejHej jag har precis slutat att ösa i mig godis och en del onyttigheter för att jag vill ha mat till min kropp som gör någon nytta så jag blir stark snabbare.

Men nu sitter man här på en lördagskväll och är sugen på godis, läsk, chips och dip *drool**drool*.. Jag undrar iallafall om ni har något förslag på nyttigt "godis" som ändå är gott och gör något bra för kroppen som man kan käka.

tacksam för svar!

kjellm444n
2010-03-06, 22:52
cola zero dricker jag nu, vet inte din defanation av nyttigt, men det är inga kalorier iallafall

Mr.Sarkastisk
2010-03-06, 22:53
Proteinbar = :thumbup:

Supermicke
2010-03-06, 23:07
nja mycket kalorier är bra men det ska väl vara typ nyttiga kalorier. Protein, fett(sånt som är nyttigt, vad det nu är:confused:), långsamma kolhydrater. Cola zero tror jag inte på då det säkert är massa äckliga kemikalier i :P

Proteinbar = jag har inga sånna :(

Ristretto
2010-03-06, 23:11
Havregrynsgröt med massor av kakao och en skvätt sötningsmedel, alternativt Canderel cancao. Du kan ju söta med nåt annat än sötningsmedel också iofs.

Pillert
2010-03-06, 23:16
Torkade aprikoser.

Edit: Om du har slutat upp med djävulens lockbete nyligen så kan du glädja dig vid att du efter ett tag inte längre känner något sug efter godis. Lösgodis verkar totalt irrationellt för mig, nuförtiden.
Fast det är kanske för att jag aldrig har värdesatt det där lösviktsgodiset som smakar artificiellt och ger obehagliga känslor efteråt.

Supermicke
2010-03-06, 23:24
Havregrynsgröt med massor av kakao och en skvätt sötningsmedel, alternativt Canderel cancao. Du kan ju söta med nåt annat än sötningsmedel också iofs.

det lät riktigt gott på något vis! tack=D

Om du har slutat upp med djävulens lockbete nyligen så kan du glädja dig vid att du efter ett tag inte längre känner något sug efter godis. Lösgodis verkar totalt irrationellt för mig, nuförtiden.
Fast det är kanske för att jag aldrig har värdesatt det där lösviktsgodiset som smakar artificiellt och ger obehagliga känslor efteråt.

jo jag har hållt mig i en vecka på måndag wohej :P

Hemi
2010-03-06, 23:31
Skär upp grönsaker, gurka, morötter mm i stavar och ös upp Sour Cream i en skål. Vet inte om det finns i Sverige eller om den i så fall smakar likadant men nån Creme Fraiche blandning går väl bra som dipp. Bestäm själv om det är nyttigt.

Vildarawk
2010-03-07, 00:30
Skär upp grönsaker, gurka, morötter mm i stavar och ös upp Sour Cream i en skål. Vet inte om det finns i Sverige eller om den i så fall smakar likadant men nån Creme Fraiche blandning går väl bra som dipp. Bestäm själv om det är nyttigt.

Sour cream = gräddfil

svennebanan
2010-03-07, 00:31
edit:fel

OneManArmy
2010-03-07, 09:15
Grilla morotsstavar i ugnen :)

Trashcan
2010-03-07, 09:34
Sjukt att ingen nämnt nötter. Det är ju hur bra som helst på många sätt, mycket kcal och bra fetter, en del protein också och även en skvätt kolhydrater samt massa vitaminer och mineraler. Välj din favoritnöt! Det enda som kan tänkas vara onyttigt är om det är väldigt mycket salt på nötterna.
Annars finns ju det ultimata bodybuildergodiset, beef jerky, alltså torkat kött. Vansinnigt gott, sjukt mycket protein, fast tyvärr lite dyrt. Går ju att torka lövbiff själv i ugnen också.
Vet att folk brukar snacka om att göra en tjock proteindrink och frysa in och äta som glass, jag har aldrig prövat själv, men det låter ju onekligen gott.

Guddi
2010-03-07, 09:49
Ostkaka, nötter, oliver och mörk choklad är det jag brukar köra med. När jag inte äter godis då dvs :)

Edit: Även ost äter jag en hel del, särskilt Brie

siimon89
2010-03-07, 10:34
Får hålla med Guddi, Mörkchoklad är riktigt gott och nyttigt om du lyckas välja en utan massa konstiga tillsatser :)

Hedztrem
2010-03-07, 10:45
visst nötter är nyttigare men som du säger, men oftast väldigt mycket kcal. Blir lätt mer kcal för nötterna du käkat än godispåsen du tryckt. Dock bättre saker i nötterna men kan ju vara värdare och skönare att unna sig en godispåse på några hundra kcal istället och få bort sitt sötsug. istället för ta typ 1näve nötter och känna att det bara var en aptitretare och bli sugen på mer.

bollio
2010-03-07, 11:17
Mörk choklad, hemmapoppade popcorn, chokladdragerade nötter. Torkade och färska frukter. Dadlar etc. Hm, rostade kikärter?

Edit: glömde Coltings kokosbollar ;)

Apjavel
2010-03-07, 11:20
En stor fruktsallad med Kiwi, banan, apelsin, äpple ja du väljer själv. Eller en stor grönsallad med vinegrette dressing. *drool**drool**drool*

Apjavel
2010-03-07, 11:22
Ibland så brukar jag även koka upp ett nät med musslor som lördagssnacks. Funkar sjukt bra med citron och lite salt till.

juulia_
2010-03-07, 12:10
Finns ju jättegoda bars som funkar som lördagsgodis eller doublepro-pudding.

Sedan kan man ju alltid göra chokladbollar men skippa smöret och använda kvarg istället för margarin och strösötningsmedel istället för socker.

Naturell yoghurt+keso+vaniljsocker+apelsinbitar smakar typ ris a la malta.

Blanda dippmixen med kesella istället för gräddfil och dippa grönsaker i, gott det med. :)

stevebc
2010-03-07, 12:43
Torkad frukt och nötter. Torkade aprikoser hittas billigt på netto. Tror dom låg på ca 40 kr/kg vilket är ett bra pris med tanke på att dom säkert tappar 90-95% av massan under torkningen, medan näringen sitter kvar.

100 gram torkade aprikoser (241 kcal) innehåller exempelvis mer än 20% av ens A-vitamin- och järnbehov. Dessutom rika på antioxidanter och fiber. Dock får man 25 gram fruktos på köpet, men det hade man fått av halva mängden godis (50 gram hade då gett ca 25 gram fruktos) och det här tycker jag är minst lika gott.

Ang nötter brukar det väl vara så att de dyra nötterna är de hälsosamma; valnötter t ex jämfört med de billiga jordnötterna. Vanlig mandel borde dock vara billigt, men är å andra sidan inte särskilt gott.

stevebc
2010-03-07, 12:49
edit: Aprikoser tappar 80% av massan vid torkning så ett kilopris på 40 kr ger ett effektivt pris på 8 kr/kg vid otorkad frukt vilket är omöjligt att hitta. Dock borde den otorkade frukten innehålla mer c-vitamin och kanske antioxidanter?

stevebc
2010-03-07, 12:53
visst nötter är nyttigare men som du säger, men oftast väldigt mycket kcal. Blir lätt mer kcal för nötterna du käkat än godispåsen du tryckt. Dock bättre saker i nötterna men kan ju vara värdare och skönare att unna sig en godispåse på några hundra kcal istället och få bort sitt sötsug. istället för ta typ 1näve nötter och känna att det bara var en aptitretare och bli sugen på mer.Det som är bra med just nötter (vid deff) är att kroppen bara kan tillgodogöra sig ca 50%. Alltså, äter man 400 kcal nötter kommer detta resultera i ett intag av 200 kcal, vilket även gäller för proteinet, vitaminerna osv. Men man blir ju lika mätt ändå.

Detta gäller mandlar, men borde vara liknande för andra nötter med.

Chrilli
2010-03-07, 12:57
Det som är bra med just nötter (vid deff) är att kroppen bara kan tillgodogöra sig ca 50%. Alltså, äter man 400 kcal nötter kommer detta resultera i ett intag av 200 kcal, vilket även gäller för proteinet, vitaminerna osv. Men man blir ju lika mätt ändå.

Detta gäller mandlar, men borde vara liknande för andra nötter med.

Hur kommer detta sig? De går bara igenom kroppen och ut igen ?

stevebc
2010-03-07, 13:14
Ja.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=3170926

Chrilli
2010-03-07, 15:43
Najs, brukar föredra nötter framför godis för nötter ger "mer" än vad godis gör i fett och protein.

Dock, får jag mer godis per kcal då jag är en sucker för skumbananer och sockerbitar i godis när jag vill ha lösgodis.

Men med denna teori kan jag ta lite extra nötter och hamna på samma kcal.

Supermicke
2010-03-07, 16:02
tack för alla tips <3 En liten off topic fråga.. är det viktigast och ligga kalori överskott på träningsdagarna eller måste jag ligga + på alla dagar om jag vill bli stark så fort som möjligt.
Duger typ 500kalorier cashewnötter som överskott då? :)

Eddie Vedder
2010-03-07, 16:04
Ost, någon skiva god korv (typ renkorv, älgkorv eller en välkryddad salami*drool*) eller för den delen någon köttbulle tycker jag om att stoppa i mig om jag känner mig lite småsugen på kvällen.

Brukar även bli ett kokt ägg eller två. Men är det ur ren njutningssynpunkt snackar vi mest ost och korv (damn that E250!*cry*)

Sgart
2010-03-07, 16:04
Bakade proteinbars för någon dag sen. Det äter jag som snask nu på kvällarna :)

Eddie Vedder
2010-03-07, 16:06
tack för alla tips <3 En liten off topic fråga.. är det viktigast och ligga kalori överskott på träningsdagarna eller måste jag ligga + på alla dagar om jag vill bli stark så fort som möjligt.
Duger typ 500kalorier cashewnötter som överskott då? :)

Ja du kan äta 500 kcal från cashewnötter om du vill. Men du kan aldrig se ett enskilt livsmedel som "överskottet". 500 kcal från cashewnötter på kvällen är inte mer "överskottet" än 500 kcal från pastan till lunch samma dag.

Hur många dagar i veckan du överäter väljer du själv. Ju mer desto mer bygger du men du blir också fetare fortare.

inzie92
2010-03-07, 16:06
vindruvor = win

Supermicke
2010-03-07, 16:13
Ja du kan äta 500 kcal från cashewnötter om du vill. Men du kan aldrig se ett enskilt livsmedel som "överskottet". 500 kcal från cashewnötter på kvällen är inte mer "överskottet" än 500 kcal från pastan till lunch samma dag.

Hur många dagar i veckan du överäter väljer du själv. Ju mer desto mer bygger du men du blir också fetare fortare.

Alright! :thumbup:

ni som gör proteinbars och chokladbollar som är bra eller proteinglassen har ni några recept ni kan dela med er av? *drool*

Fredrik_S
2010-03-07, 16:13
Stekt havregryn i smör kakao och socker tillsammans med vanijsås

(Ungefärliga mängder)
30 gram smör
2 dl havregryn
1 msk kakao
1 msk socker
steck allt i några minuter på mellanvärme

Valfritt tillbehör
3dl mjölk + 4 msk snabbmarshanpulver
eller
3 dl mjölk med vanlijprottein
eller
3 dl lightglass

Detta ger lite mer kalorier(men inte så mycket) men det är en fin måltid och kan ersätta en annan måltid. Det ger både mättnad och funkar bra mot sötsug och chokladsug...

Öka på smöret och/eller havregrynen en aning till nästa gång om suget inte är dämpat inom 30-60 minuter efter intag

Chrilli
2010-03-07, 16:24
Ja du kan äta 500 kcal från cashewnötter om du vill. Men du kan aldrig se ett enskilt livsmedel som "överskottet". 500 kcal från cashewnötter på kvällen är inte mer "överskottet" än 500 kcal från pastan till lunch samma dag.

Hur många dagar i veckan du överäter väljer du själv. Ju mer desto mer bygger du men du blir också fetare fortare.


Det som är bra med just nötter (vid deff) är att kroppen bara kan tillgodogöra sig ca 50%. Alltså, äter man 400 kcal nötter kommer detta resultera i ett intag av 200 kcal, vilket även gäller för proteinet, vitaminerna osv. Men man blir ju lika mätt ändå.

Detta gäller mandlar, men borde vara liknande för andra nötter med. .

Vad gäller?

stevebc
2010-03-07, 16:27
Eddie Vedder menar 500 kcal som kroppen tagit upp, inte 500 kcal som det står på påsen. Sen hade jag lite fel med andelen där, studien som King Grub refererade till visade snarare mot ett fyrtioprocentigt upptag, och det var med den mest malda sorten också.

Eddie Vedder
2010-03-07, 16:28
Vad gäller?

Citaten säger ju inte emot varandra. Båda pratar om överskott från nötter.

Chrilli
2010-03-07, 16:36
Ah, kom på det sen :) Man får räkna intaget och inte på påsen helt enkelt. Nu är jag med :)

smeander
2010-03-07, 18:55
HejHej jag har precis slutat att ösa i mig godis och en del onyttigheter för att jag vill ha mat till min kropp som gör någon nytta så jag blir stark snabbare.

Men nu sitter man här på en lördagskväll och är sugen på godis, läsk, chips och dip *drool**drool*.. Jag undrar iallafall om ni har något förslag på nyttigt "godis" som ändå är gott och gör något bra för kroppen som man kan käka.

tacksam för svar!

Cola Zero och popcorn, Cashewnötter eller jordnötter:thumbup:

Hemi
2010-03-07, 19:05
Sour cream = gräddfil

Ja kanske det, men det smakar inte likadant, fast det var länge sen jag åt gräddfil. Det är nåt liknande i alla fall. Somliga säger att det är som Creme Fraiche men jag tycker inte heller det är lika, hur som helst, grönsaksdipp rätt och slätt.

svennebanan
2010-03-07, 19:09
Torkade aprikoser.

Edit: Om du har slutat upp med djävulens lockbete nyligen så kan du glädja dig vid att du efter ett tag inte längre känner något sug efter godis. Lösgodis verkar totalt irrationellt för mig, nuförtiden.
Fast det är kanske för att jag aldrig har värdesatt det där lösviktsgodiset som smakar artificiellt och ger obehagliga känslor efteråt.

Vad skulle vara nyttigt med torkade aprikoser?

Hemi
2010-03-07, 19:13
Vad skulle vara nyttigt med torkade aprikoser?

Det låter inte onyttigt i alla fall, vad vet jag, det kanske är gott?

Nelli
2010-03-07, 19:34
Just nu har jag en thing för frödinge lätt ostkaka, mumsigt men inte så kalori snålt kanske

mixa keso, lite sötningsmedel om du vill, kakao till en smet, mumma!

stevebc
2010-03-07, 20:08
Vad skulle vara nyttigt med torkade aprikoser?Torkad frukt och nötter. Torkade aprikoser hittas billigt på netto. Tror dom låg på ca 40 kr/kg vilket är ett bra pris med tanke på att dom säkert tappar 90-95% av massan under torkningen, medan näringen sitter kvar.

100 gram torkade aprikoser (241 kcal) innehåller exempelvis mer än 20% av ens A-vitamin- och järnbehov. Dessutom rika på antioxidanter och fiber. Dock får man 25 gram fruktos på köpet, men det hade man fått av halva mängden godis (50 gram hade då gett ca 25 gram fruktos) och det här tycker jag är minst lika gott...

svennebanan
2010-03-07, 20:12
..

Ja, visst har du rätt i mer vitaminer osv. och visst är det på så vis "nyttigare".
Det jag tänkte på var fruktosen och att det är riktiga energibomber egentligen.

Vad som är nyttigt är väl upp till var och en.

MeekGeek
2010-03-08, 20:11
"Nyttigt" beror som sagt på vad man har för preferenser, men svinsvålar är typ chips, men innehåller massor av protein och fett, om man inte har problem med energiintaget.

AlmostRipped
2010-03-08, 22:19
Körsbärstomater/plommontomater brukar jag klara mig på om jag har något sug, så sjukt gott! Annars Finn Crisp + Hummous med något glas mjölk brukar funka utmärkt!

Patarei
2010-03-09, 12:06
Något som fungerar bra för mig när sötsuget kryper på är röd och gul paprika, sötare morötter samt inlagda rödbetor.

Annars är ostron extremt gott som snacks.

Spinkis
2010-03-09, 15:44
kvarg(kesella) och saft
frukt
nötter
bulle och kaffe?

Candydarling
2010-03-09, 16:03
Kvarg + funlught med hackade nötter och russin i! Dundersgott eller också banan-protein-kaka!

Reseptet:
100g äggvita
20g 1gula
30g proteinpulver
50g banan

Sötningmedel om man behöver
(Totalt: 330kcal)

Vispas ihop och koks i mikron några minuter tills den får okej konsistens. Klick på 50 g kesella (sötad med t ex funlight) och pudra på lite kanel. Går ju att variera i oändlighet med kakao osv om man vill. Yummie!

Morty
2010-03-09, 16:07
Vitmögelost eller
Grönmögelost eller
Blåmögelost med

Physalis eller
Päron eller
Fikon på
Finncrisp eller
inget alls.

Sååå jävla gott. Dessutom blir man rätt lagom mätt.

powderdog
2010-03-09, 16:34
Beef jerkey!!!!

svennebanan
2010-03-09, 16:43
Vitmögelost eller
Grönmögelost eller
Blåmögelost med

Physalis eller
Päron eller
Fikon på
Finncrisp eller
inget alls.

Sååå jävla gott. Dessutom blir man rätt lagom mätt.

Är det möglet som är hälsosamt eller ? :d

Marcus H
2010-03-09, 16:45
Beef jerkey!!!!

vart köper man det? :)