handdator

Visa fullständig version : Tjockare - tyngre vikter?


way
2010-03-06, 21:29
Om vi säger att vi har två indentiska lyftare med exakt samma förutsättningar, ska lyfta vikter och den ena väger 50kg mer, skulle denna då klara mer vikt? Om svaret är ja, varför? Har hört mycket om att en tyngre kropp blir tyngre vikter.

TheHerminator
2010-03-06, 21:34
Njaa den enda anledningen jag kan se är att den personen som väger mer utsätter sina muskler för större belastning när den rör sig än vad den personen som väger mindre.

fiskebulle
2010-03-06, 21:34
Om den ena väger 50kg mer så har de ju inte samma förutsättningar.

Edit: Hur länge har den tyngre personen vägt mer? Snackar vi en ökning över natten eller har det sett likadant ut hela "livet"?

way
2010-03-06, 21:35
Om den ena väger 50kg mer så har de ju inte samma förutsättningar.

Inte igentligen, men om vi skulle säga att dom hade det.

dupper
2010-03-06, 21:51
Har man en större/tyngre kropp så har man antagligen mer muskler också, men om deras muskelmassa är lika stor och den extra vikt den tyngre personen har endast är fett så kan jag inte tänka mig att det blir annat än svårare, du har t.ex. tyngre vikt totalt att böja.

Men en tyngre person betyder oftast mer muskelmassa, då du utsätter dina muskler för mer belastning overall.

Alltså, rent generellt - tjockare är oftast starkare, men då för att denne har fått mer muskler på köpet.

Detta är helt och hållet egna funderingar och åsikter, har inga studier etc att backa upp det med, men ville ändå bidra.

way
2010-03-06, 21:57
-En tung kropp kan hantera tunga vikter bättre än en lätt kropp.Och tunga vikter bygger. Punkt slut.

Här är ett citat från allan från "Träning/Mentalitet - hur man blir stor.."

Någon som vill fylla i?

fiskebulle
2010-03-06, 22:18
Om man tar ditt scenario så borde de lyfta exakt lika mycket, men i takt med att de börjar träna så kommer jag personen som är överviktig bli starkare då det kommer försvinna fett.

capron
2010-03-06, 23:14
Mer mat bygger mer muskler och fet. Det finns ett klart linjerät samband mellan överskott av kalorier och proteinsynten. Bulk 4 ever :-)

JohnRick
2010-03-07, 01:26
Mer mat bygger mer muskler och fet. Det finns ett klart linjerät samband mellan överskott av kalorier och proteinsynten. Bulk 4 ever :-)

Du läste inlägg nummer ett hoppas jag?

sur puppa
2010-03-07, 03:10
Om vi säger att vi har två indentiska lyftare med exakt samma förutsättningar, ska lyfta vikter och den ena väger 50kg mer, skulle denna då klara mer vikt? Om svaret är ja, varför? Har hört mycket om att en tyngre kropp blir tyngre vikter.

Muskler, fett? Om två personer väger lika mycket i muskelvikt så kommer den som har mindre fettprocent att klara mer vikter iomed att den fetare har extravikt att dras med.

Vad jag vet har fett ingenting med hur mycket vikter eller hur många reps man klarar av (osv), utan det är den totala vikten man lyfter som spelar roll och då spelar ju ens egen fettmängd vs muskelmängd roll.

mpersson
2010-03-07, 08:33
Muskler, fett? Om två personer väger lika mycket i muskelvikt så kommer den som har mindre fettprocent att klara mer vikter iomed att den fetare har extravikt att dras med.

Vad jag vet har fett ingenting med hur mycket vikter eller hur många reps man klarar av (osv), utan det är den totala vikten man lyfter som spelar roll och då spelar ju ens egen fettmängd vs muskelmängd roll.

+1





Om den totala muskelmassan och förutsättningar är den samma skulle den smala va starkare i vissa moment ( böj, mark ) men den store kmr va starkare i tex truck pull ( strongman ) där vikten har betydelse.

MVH

Gorilla
2010-03-07, 09:29
Om man tar ditt scenario så borde de lyfta exakt lika mycket, men i takt med att de börjar träna så kommer jag personen som är överviktig bli starkare då det kommer försvinna fett.

Nej, snarare tvärtom. Gruben har lagt upp studier som säger att människor som redan är överviktiga lägger på sig muskler sämre än folk som är hyffsat i form. Sen är det väldigt svårt att bygga/bli starkare på kaloriunderskott också, vilket krävs för att fettet ska försvinna.

En tjockare människa borde vara starkare i övningar där kroppen inte lyfts. T.ex. borde en tjockare människa vara bättre i benpress än en smal, medan den smala har fördel av sin mindre vikt i knäböj.

Vildarawk
2010-03-07, 11:46
@ fiskebulle/gorilla - Jag tror att det är väldigt svårt att avgöra om det som grub skrivit om (mindre fett = mer massa vid ökning) ger mer än att vara tung och bära runt på extravikt hela tiden.

Ditt scenario: Lättare personen lyfter lite, lite mer om det har EXAKT samma förutsättningar i övrigt (pga. mer vikt att lyfta för den tyngre)

Verkligeheten: Tjocka personer har förmodligen ätit mer under en längre tid = mer muskler/mindre muskelförlust?

Torsk_ole
2010-03-07, 11:56
Den tjocka kommer att ha kortare lyftväg i bänkpress och vara starkare där.

Den tjocka väger mer och kommer att orka färre chins/pull-ups.

way
2010-03-07, 13:02
En tjockare människa borde vara starkare i övningar där kroppen inte lyfts. T.ex. borde en tjockare människa vara bättre i benpress än en smal, medan den smala har fördel av sin mindre vikt i knäböj.

Hur kommer det sig?

Scoffan
2010-03-07, 13:37
den tjocke borde rimligtvis vara starkare om dom har lika mycket muskler etc, fettet fungerar ju som en stabiliserare. Kroppens egen SL dräkt, därför lyftare blir feta med flit (Magnus Samuelsson)

hugok
2010-03-07, 15:05
den tjocke borde rimligtvis vara starkare om dom har lika mycket muskler etc, fettet fungerar ju som en stabiliserare. Kroppens egen SL dräkt, därför lyftare blir feta med flit (Magnus Samuelsson)

Annars är Magnus en av de med minst fett i strongman.

capron
2010-03-07, 15:31
Du läste inlägg nummer ett hoppas jag?

Jo jag läste första inlägget. Vad ville du ha fram med inlägget ?

Lite tolknings fråga av hur man ser på "två indentiska lyftare med exakt samma förutsättningar". Jag såg dem som enäggstvilling men att den ena nu har mer muskler på grund av att han ätit mer mat.

Ser man det som att det har exakt samma muskelmassa men att den andra har 50 kg fet så är det ju så övnings beroende. Han vinner ju inte chins. Benböj kan var till hans fördel om han kan utnyttja magen till att bli en fjäder som spänns mot bena när han går ner.

Scoffan
2010-03-07, 20:25
Annars är Magnus en av de med minst fett i strongman.

Jag uttryckte mig lite dåligt vad jag menade var att Magnus själv sagt att han la på sig fett för att bli starkare.

hugok
2010-03-07, 22:40
Jag uttryckte mig lite dåligt vad jag menade var att Magnus själv sagt att han la på sig fett för att bli starkare.

Tack.

Commando1980
2010-03-07, 22:57
Om vi säger att vi har två indentiska lyftare med exakt samma förutsättningar, ska lyfta vikter och den ena väger 50kg mer, skulle denna då klara mer vikt? Om svaret är ja, varför? Har hört mycket om att en tyngre kropp blir tyngre vikter.

hur kan lyftarna var identiska och förutsättningarna exakta samma om en 50kg viktskillnad föreligger mellan de två individerna?

prOtotype
2010-03-08, 09:04
hur kan lyftarna var identiska och förutsättningarna exakta samma om en 50kg viktskillnad föreligger mellan de två individerna?

Alla andra har förstått att mängden fettmassa är den enda variabeln som är ändrad - jag är ganska övertygad om att du också gjorde det även om formuleringen inte är 100%

Gorilla
2010-03-08, 12:26
Verkligeheten: Tjocka personer har förmodligen ätit mer under en längre tid = mer muskler/mindre muskelförlust? Men då startade de ju inte med samma förutsättningar.

Welli
2010-03-08, 13:32
Den som väger 50 kg mer i fett kommer vara starkare i samtliga övningar där inte kroppsvikten används, exempelvis böj, chins & dips.